مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیه و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیه و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

حمله عوامل مزدور حراست فولاد به کارگران اخراجی متحصن
روز شنبه هجدهم فروردین ماه ۱۴۰۳، شماری از کارگران گروه ملی که در جریان اعتراضات اخیر از ابتدای سال از کار اخراج شده اند، برای پیگیری بازگشت به کار خود و به نشانه اعتراض به احکام اخراج، قصد برپایی چادر و تحصن مقابل شرکت را داشتند که با حمله و هجوم مزدوران حراستی روبرو شدند. حمله بیشرمانه چوب و چماق کش ها و لمپن های جیره خوار حراست به کارگران اخراجی که برای احقاق حق خود مقابل شرکت تحصن کرده بودند، نفس وجودی اداره حراست را بیشتر نمایان ساخت کە باید از سوی کارگران شاغل فولاد و بخشهای دیگر جواب درخور بگیرد.

اعتصاب کارگران کارخانه سیمان لردگان
دوشنبه ۲۰ فروردین ماه کارگران کارخانه سیمان لردگان برای دومین روز متوالی در اعتراض به تبعیض و بیعدالتی و عدم پرداخت حقوق دست از کار کشیده و دست به اعتصاب زدند.

تجمع اعتراضی کارگران استانداری ایلام
شنبه ۱۸ فروردین کارگران و کارکنان استانداری ایلام در اعتراض به وضعیت نامناسب حقوق و معیشت در محل استانداری دست به تجمع زدند.

اعتصاب و تجمع کارگران کارخانه «فولاد پارس» هفت تپه
شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ کارگران کارخانه «فولاد پارس» هفت تپه، در اعتراض به اخراج همکاران‌شان و دستمزد‌های بسیار پایین در مقابل کارخانه دست به اعتصاب و تجمع زدند.

تجمع کارگران اخراجی کارخانه سیمان خوزستان
شنبه ۱۸ فروردین کارگران اخراجی کارخانه سیمان خوزستان، در اعتراض به بیکاری در این شرایط اسفناک اقتصادی در مقابل کارخانه تجمع اعتراضی برپا نمودند.

کارگران شرکت تراورس، تعطیلات نوروز بدون دریافت حقوق
کارگران ابنیه فنی تراورس از به درازا کشیدن واریز حقوق اسفند ماه خود پس از گذشت ۱۳ روز از سال جدید اعتراض کردند. کارگران ابنیه فنی تراورس تعطیلات نوروز را بدون دریافت حقوق اسفند سال گذشته‌ تا روز سیزدهم سپری کردند. آنها گفتند پرداخت یک ماه حقوق اسفند به همراه دو میلیون تومان مزایای مناسبتی پس از گذشت ۱۳ روز از سال جدید به حساب کارگرانی که از ابتدای اسفند ماه برای دریافت مطالبات خود لحظه شماری می‌کردند، عادلانه نیست. این کارگران، دریافت به ‌موقع حقوق و سایر مزایای مناسبتی خود را مطالبه کردند و گفتند: «کارفرما وعده کرده بود مطالبات سال گذشته کارگر شاغل در مجموعه ابنیه فنی تراورس را قبل از پایان سال بپردازد اما به وعده خود عمل نکرد بنابراین پرداخت حقوق بعد از تعطیلات نوروز چه کمکی به کارگران وخانواده‌ای آنان می‌کند». کارگران شرکت تراورس سال‌هاست از به تعویق افتادن پرداخت دستمزد ماهیانه خود اعتراض دارند و جواب مناسبی دریافت نکردەاند. این شرکت که سال ۱۳۸۹ به شرکت آهن و فولاد لوشان از سوی گروه توسعه سرمایه‌گذاری آریا در بخش خصوصی واگذار شده بود، پس از ۱۰سال سرانجام در ۹ آذر ۱۳۹۹ به‌ خاطر عدم پرداخت اقساط خریدار در پی حکم دادگاه به راه‌آهن بازگشت اما مشکل پرداخت حقوق بموقع کارگران حل نشدە است.

تجمع اعتراضی کارکنان بهزیستی استان کردستان
دوشنبه ۲۰ فروردین ماه کارمندان بهزیستی استان کردستان در محوطه اداره بهزیستی شهرهای سنندج، مریوان، بانه و دیوان‌دره، در اعتراض به وضعیت معیشتی و سطح پایین حقوق و مزایای خویش، دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع اعتراضی پرستاران یاسوج و شیراز
دوشنبه ۲۰ فروروین پرستاران بیمارستان های شهر یاسوج در اعتراض به عدم پرداخت موقات حقوق ريال اضافه کاری و عدم اجرای قوانین حمایتی مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع اعتراضی برپانمودند. در شیراز نیز پرستاران به راهپیمایی و تهدید به اعتصاب در صورت دیده نشدن اعتراضات پرداختند.

تجمع کشاورزان اصفهان
شنبه ۱۸ فروردین کشاورزان اصفهانی با تراکتورهایشان در میدان خوراسگان در اعتراض به غصب حقابه خود به دست نهادهای حکومت تجمع نمودند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان
روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این شهر دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی دزفول، شوش، اهواز، اراک و کرمانشاه، در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع صنفی بازنشستگان مخابرات در سراسر کشور
دوشنبه ۲۰ فروردین ماه بازنشستگان مخابرات در اعتراض به بی‌عدالتی سهامداران عمده و مدیران مخابرات در اجرای کامل آیین نامه در شهرهای مختلف کشور دست به اعتراض و راهپیمایی زدند.

تجمع اعتراضی مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی در اهواز
روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، کشوری و فرهنگیان بازنشسته اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

اعتراض دانشجویان به اجرایی شدن حکم ناعادلانه هستی امیری و ضیا نبوی
دانشجویان دانشگاه الزهرا در اعتراض به اجرایی شدن حکم هستی امیری و ضیا نبوی که به ‌دلیل حضور در تجمع اعتراضی به مسمومیتهای سریالی مدارس کشور به یکسال حبس تعزیری محکوم شده‌اند، اقدام به نصب عکس و پوسترهایی در محیط دانشگاه کردند.

تحمل یکسال حبس برای سمانه اصغری
سمانه اصغری، فعال حقوق کودک و عضو سابق هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان برای تحمل یک‌سال حبس به زندان اوین رفت. اسماعیل نظری، همسر سمانه اصغری روز چهارشنبه ۱۵ فروردین نوشت: «حکم یک‌سال زندان همسرم، از امروز چهارشنبه پانزدهم فروردین، بعد از مراجعه به دادسرای شهرری و انتقال وی به زندان اوین، اجرایی شد.» در ادامه فشارهای امنیتی و اذیت و آزار فعالان مدنی در ایران، شعبه‌‌ ۲۹ دادگاه انقلاب پیشتر سمانه اصغری را به یک‌سال حبس با احتساب ایام بازداشت محکوم کرد. نیروهای امنیتی روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریور با یورش به محل سکونت این دانشجوی دانشگاه خوارزمی پس از تفتیش منزل او را بازداشت کرده و به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. پس از پایان بازجویی‌ها‌ به زندان قرچک ورامین منتقل شد و چهارشنبه ۱۲ مهر، با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی موقتاً و تا زمان پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد. این فعال حقوق کودکان پیشتر نیز در خیزش «زن، زندگی، آزادی» در منزل شخصی‌اش از سوی شش نیروی لباس‌ شخصی و یک مأمور زن که خود را مأمور اداره آب معرفی کرده بودند، بازداشت شده بود.

احضار سه معلم خوزستانی به دادگاه انقلاب اهواز
شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز آقایان پیروزنامی، سیامک صادقی چهرازی و علی کروشاتی را برای ۲۶ فروردین به دادگاه احضار کرد. این فعالین صنفی معلمان از سال ۱۴۰۰ چندین نوبت با پرونده سازی های اطلاعات سپاه بازداشت شده و هر بار با پرونده جدید قضایی مواجه شده‌اند و به رغم دستور قضایی وسایل ارتباطی آن‌ها که در زمان بازداشت توقیف شده به آنان مسترد نشده است.

مخالفت دادستانی و قاضی با مرخصی درمانی عزیز قاسم زاده
عزیز قاسم زاده خواننده و معلم زندانی که یک سال زندان او به اتهام تبلیغ علیه نظام در تاریخ ۷ فروردین ۱۴۰۳ به اتمام رسیده و در صورت اعمال تجمیع و احتساب ایام بازداشت موقت، او می بایست ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ از زندان آزاد می شد، به رغم پیگیری های مکرر خانواده و وکلا از ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ تاکنون، قانون تجمیع (مجازات اشد یا مجازات واحد) درباره او اعمال نشده و با وجود اینکه نگهداری او بعد این تاریخ در زندان غیر قانونی است، هنوز تجمیع این معلم و خواننده زندانی انجام نشده و او به زندان بازگشت. از سوی دیگر پس از انجام آزمایشات تازه در سال جدید به رغم استفاده از دارو طی چند ماه، متاسفانه مشکلات سلامت عزیز قاسم زاده باز افزایش پیدا کرده و طبق تجویز پزشک با این افزایش چند باره مشکلات، احتمال مشکوک به ضایعات بدخیم محتمل است و او می بایست بلافاصله برای ادامه درمان، آزمایشات تشخیصی تخصصی و نمونه برداری انجام دهد. اما با مخالفت دادستانی و دادیار ناظر بر زندان با مرخصی درمانیش، او پنج شنبه ۱۶ فروردین به زندان لاکان رشت بازگشت.

محرومیت عثمان اسماعیلی، کارگر زندانی از حق درمان
عثمان اسماعیلی، فعال کارگری و زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی شهر سنندج مرکز استان کردستان، در پی ابتلا به مشکلات نخاع و ستون فقرات و امتناع مسئولان آن زندان، برای درمان این فعال کارگری، از دسترسی به خدمات پزشکی محروم شده است.

اعتصاب غذای سپیده قلیان در زندان
سپیده قلیان در اعتراض به عدم تجمیع احکام قضایی و مخالفت نیروهای امنیتی با انتقال این فعال کارگری به زندان اهواز، به اعتصاب روی آورده است. سپیده قلیان در سال‌های اخیر بارها به زندانهای مختلف از جمله زندان بوشهر تبعید شده بودند و دادگاه در مورد پرونده شکایت زندان بوشهر از وی حکم یکسال حبس تعزیری دیگر برای وی صادر نموده است. پیش‌تر مهدی قلیان برادر سپیده قلیان در صفحه اینستاگرام خود نوشت که خواهرش دست به اعتصاب غذا زده است.

حکم اخراج سکینه ملکی معلم معترض
در ادامه فشار و سرکوب معلمان، خانم سکینه ملکی از فعالین صنفی معلمان استان گیلان شهرستان بندرانزلی که پیشتر با رای هیات رسیدگی به تخلفات اداری به بازنشستگی پیش از موعد و دو گروه تقلیل محکوم شده بود، در یک حرکت غیرمنتظره پس از ۲۸ سال خدمت برای آموزش و پرورش با رای تجدید نظر هیات تخلفات با حکم اخراج مواجه شد. لازم به ذکر است پیش‌تر خانم سکینه ملکی در آبان ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی نیز بازداشت شده بود.

حکم انفصال خدمت سلمان موسوی
در ادامه صدور احکام هیات های تخلفات آموزش و پرورش علیه فعالین صنفی و سیاسی، سلمان موسوی دبیر آموزش و پرورش خرم آباد، نویسنده و فعال صنفی از سوی وزارت آموزش و پرورش به انفصال از خدمت به مدت یکسال محکوم شد. در حکمی که هیات تخلفات آموزش و پرورش صادر کرده ‌است سلمان موسوی به تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی، توهین به رهبری و شایعه پراکنی علیه نظام، به انفصال از خدمت و قطع حقوق و مزایای شغلی به مدت یکسال محکوم شد. در ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ با ابلاغ اداره کارگزینی آموزش و پرورش این معلم خرم آبادی از ورود به کلاس منع شد.

***