مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اول ماە مە روز جهانی کارگر
روز جهانی کارگر امسال با توازن قوای بهتر بنسبت سال گذشتە در سراسر ایران برگزار گردید! روز ١١ اردیبهشت بمناسبت روز جهانی کارگر، جمعیت بزرگی از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپە مراسم با شکوهی در محل کار برگزار کردند. نمایندگان کارگران از جمله یوسف بهمنی و ابراهیم عباسی منجزی سخنرانی کردند، به مبارزات پنج سال گذشته و دستاوردها و پیروزی بر بخش خصوصی پرداختند، بر خواستهای بر زمین مانده از جمله بازگشت به کار اسماعیل بخشی تاکید کردند. خواستار آزادی خانم سپیده قلیان و مختومه شدن پرونده خانم فرزانه زیلابی وکیل کارگران شدند. همسان سازی حقوق ها با صنایع هفت طرح و استاندارد شدن قراردادهای کار از جمله دیگر مطالبات کارگران بود که در اینروز مطرح شد. کارگران در صحبتهایشان سرمایه داران و دشمنان کارگران و جنگ افروزان را لعنت کردند. در پایان کارگران حکم شان را بمناسبت روز کارگر در مورد همکارشان اسماعیل بخشی اعلام کردند؛ ما اسماعیل را بعنوان کارگر نمونه ایران که همیشه مدافع و کنار کارگر و علیه فساد بوده است انتخاب می کنیم. آنها تاکید کردند که خواهان بازگشت بە کار اسماعیل هستند و کارشکنی در مقابل آن با اعتراض و واکنش کارگران روبرو خواهد شد.
شورای هماهنگی کانونهای صنفی فرهنگیان نیز طی فراخوانی روز کارگر را برای اجتماعات خود انتخاب کرد و این اقدام با استقبال بخشهای مختلف کارگران و فرهنگیان در ایران مواجه شد. اجتماعات سراسری معلمان در روز کارگر در شهرهای: اراک، کرمانشاه، استان مرکزی، سقز، نوراباد فارس، خمینی شهر، شیراز، الیگودرز، البرز، بوشهر، کرج، یزد، کرمانشاە، اصفهان، هرسین، دلفان، دهدشت، لنگرود، مریوان، شوشتر، اسلام آباد غرب، شیراز، دهگلان، رشت، یاسوج، گچساران، شهرضا، اردبیل، لاهیجان، تبریز، ایذە، سنندج، قزوین، خرم بید فارس، تربت حیدریە، تنکابن، مسجد سلیمان، رستم-و- ممسنی، قیر-و- کارزین/فارس، اهواز، داراب/فارس و تهران علیرغم فضای سنگین امنیتی و حکومت غیرە اعلام نظامی در پارکهای فرعی برگزار گردید. لازم بە توضیح است فراخوان شورای هماهنگی فرهنگیان مورد حمایت کارگران و بازنشستگان و پرستاران گردید کە در مناطق مختلف حضور داشتند.
اول ماه مە روز جهانی کارگر از طرف دیگر رژیم اسلامی را بشدت وحشت زدە کرد. نیروهای امنیتی، نظامی و سرکوبگر را وارد میدان کردند، صدها فعال کارگری، فرهنگی و اجتماعی را بە اطلاعات سپاە جهت تهدید و گرفتن تعهد و همچنین تعداد وسیعی را هم دستگیر کردند کە عبارتند از:
۱- شیروانی از اهواز احضار ۲- امانی فر از بوشهر ۳-محمودی از الیگودرز بازداشت ۴-صلاح سرخی سقز بازداشت ۵-مسلمی همدان بازداشت ۶- سلامی مازندران بازداشت ۷- فاطمه بهمنی شازند اراک حکم احضار ۸-فرهاد میرزایی اسلام آباد احضار ۹- دکتر اسدی لنگرود بازداشت ۱۰- صفر رمضانی لنگرود بازداشت ۱۱- مجید کریمی سنندج احضار ۱۲- فاطمه کریمی سنندج احضار ۱۳-مختار اسدی سنندج احضار ۱۴- رضا مرادی سنندج احضار ۱۵-ملیحه واعظ خراسان احضار ۱۶-ترشیزی اهواز احضار ۱۷- ایوبی زاده اهواز احضار ۱۸-هومن عدالتی اهواز احضار ۱۹- رشیدی
کرمان احضار ۲۰- نادری کرمان احضار ۲۱- رسول بداقی تهران زندان ۲۲- علی اکبر باغانی تهران زندان ۲۳- جعفر ابراهیمی کرج زندان ۲۴- محمد حبیبی تهران زندان ۲۵- شعبان محمدی مریوان
بازداشت ۲۶- سوران لطفی مریوان بازداشت ۲۷- مسعود نیکخواه ، مریوان بازداشت ۳۰- محمود بهشتی ، لنگرود احضار ۳۱- حبیب بیگی ، لنگرود احضار ۳۲- صلاح حاجی میرزایی سنندج، احضار ۳۳- شکرالله احمدی فارس احضار ۳۴- غلامرضا غلامی کندازی فارس احضار ۳۵- سیدمهدی حسینی از فارس ۳۶- غفارجلالی از فارس ۳۷- لکی زاده البرز ، احضار ۳۷- مرتضی پور ، آذربایجان شرقی ، احضار ۳۸- پگاه بداغی خوزستان احضار ۳۹- حمید عباسی فارس ، احضار و ده ها نفر دیگر… برگرفته از صفحه اینستاگرام محمود بهشتی .
اعتصاب کارگران پروژه‌ای شرکت فراپتروسازان
کارگران پروژه‌ای شرکت فراپتروسازان نفت ستاره بندرعباس نیز دست به اعتصاب زدند. کارگران پروژه‌ای نفت خواستار افزایش دستمزد و نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند.
تجمع کارگرانِ «شکوفا صنعت» مقابل استانداری کرمان
روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت چند صد نفر از کارگران شکوفا صنعت مقابل استانداری کرمان تجمع کردند. این کارگران حقوق فروردین ماه خود را هنوز دریافت نکرده‌اند. کارگران شرکت شکوفا صنعت خواستار بازگشایی حساب‌های شرکت و پرداخت حقوق هستند؛ این شرکت که در صنعت فولاد و در زمینه ساخت تجهیزات صنعتی فعالیت دارد، ۹۰۰ کارگر مستقیم دارد که تعداد پرسنل آن با پیمانکاری‌ها به ۱۵۰۰ نفر می‌رسد؛ هیچ کدام از این کارگران هنوز حقوق فروردین را نگرفته اند.
تجمع کارگران کارخانه گرانیت دلفان در اعتراض به تعطیلی کارخانه
بیش از ۵۰ تن از کارگران کارخانه گرانیت دلفان، روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت ماه، مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع برگزار کردند. تجمع‌کنندگان نسبت به تعطیلی این کارخانه و توقف فعالیت‌های آن و همچنین بیکاری و بلاتکلیفی کارگران، معترض هستند و خواستار رفع معضلات و آغاز فعالیت‌های کارخانه گرانیت شده‌اند.
کارگران پروژه‌ای شرکت IGC شاغل در پروژه‌ی NGL3100 دست به اعتصاب زدند
روز شنبه ۱۰ اردیبهشت کارگران پروژه‌ای شرکت IGC شاغل در پروژه‌ی مجتمع گاز NGL3100 واقع در منطقه دشت عباس شهرستان دهلران نیز دست به اعتصاب زدند. کارگران پروژه‌ای نفت خواستار افزایش دستمزد و نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند.
کارگران پروژه‌ای ساخت مخازن اسلام آباد غرب دست به اعتصاب زدند
روز شنبه ۱۰ اردیبهشت کارگران پروژه‌ای ساخت مخازن شاغل در پیمانکاری قیطاسی واقع در اسلام‌آباد غرب دست به اعتصاب زدند. کارگران پروژه‌ای نفت خواستار افزایش دستمزد و نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند.
کارگران پروژه‌ای پتروشیمی دماوند دست به اعتصاب زدند
روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران پروژه‌ای شرکت پیمانکاری شیروانی شاغل در پتروشیمی دماوند نیز دست به اعتصاب زدند. کارگران پروژه‌ای نفت خواستار افزایش دستمزد و نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند.
تداوم اعتراض کارگران شهرداری شوش
روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت كارگران شهرداری شوش در نهمين روز اعتراضات خود علیه عدم دریافت حقوق معوقه، ٤ ماه در سال گذشته و همچنين در سال جاری دست به اعفصاب زدند. علیرغم اعتراضات، کارگران هنوز جوابی از جانب مسولین شهرداری نگرفته اند. اين كارگران در شرايط بسيار سختي زندگي مي كنند. سفره خالی و معيشت زیر خط فقر زندگی را بر آنان بسيار سخت کرده است. کارگران برای حقوق معوقه خود معترضند و نگران امنيت شغلی و نوع قراردادها هم هستند.
تیراندازی مأموران در هجدهمین روز تجمع اعتراضی مردم سراوان
روز پنجشنبه ۸ اردیبهشت، ساکنان روستای سراوان رشت، برای جلوگیری از دفن زباله در نزدیکی این روستا در هجدهمین روز متوالی، به تجمع اعتراضی خود ادامه دادند که مأموران اقدام به تیراندازی هوایی کردند. اهالی منطقه سراوان رشت از روز ۲۲ فروردین ماه، با تجمع در مقابل ورودی سایت دفن زباله و مسدود کردن آن، مانع ادامه این روند بسیار مضر به حال طبیعت و ساکنین این منطقه شدند. شماری از ساکنان نیز در جریان یورش مأموران بازداشت شدند. بنابر تصاویر انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، مأموران با شلیک گلوله‌‌، معترضان را مورد حمله قرار داده و شماری را مجروح کرده‌اند. از ۳۶ سال قبل تاکنون تمام زباله و پسماندهای شهر رشت و مناطق دیگر در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار رها و هم‌اکنون تلی از زباله با ارتفاع ۱۰۰ متر در منطقه سراوان تشکیل شده است که بشدت برای سلامت مردم خطرناک میباشد.
اعتراض کارگران شهردار اهواز
روز پنجشنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، جمعی از کارگران و کارکنان شهرداری اهواز در پی دستور شهردار اهواز مبنی بر کاهش مزایای پرسنلی کارکنان و کارگران شهرداری که با اطلاع شورای شهر اهواز صورت گرفته، در محوطه شهرداری این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.
جان بهنام موسیوند در خطر است
بهنام موسیوند که پیش از این به پنج سال زندان محکوم شده بود و از سال ۹۸ به این سو علیرغم بیماری ها ی مختلف، دوران حبس خود را در زندان طی می کند، در روزهای اخیر و در اعتراض به شرایط بد زندان و انتقال با دستبند به بیمارستان، از هشت روز پیش علیرغم بیماری دست به اعتصاب غذا زده و متاسفانه روز سه شنبه ششم اردیبهشت به دلیل شرایط بسیار حاد او را به بیمارستان منتقل کرده اند و هم اکنون با خونریزی شدید گوارشی مواجه است و وضعیت جسمانی او بحرانی است. پزشک معالج بهنام اعلام کرده کبد او به هم ریخته و احتمال آسیب جدی به کبدش وجود دارد.
کشته و زخمی شدن ۶ کولبر در مرز نوسود
بامداد شنبه ۱۰ اردیبهشت نیروهای نظامی مستقر در مرز نوسود به سمت دسته‌ای از کولبران آتش گشوده که در اثر آن یک کولبر جوان به نام “صفر سبجانی” فرزند “حیدر” اهل روستای دوریسان از توابع پاوه جان باخت. لازم به ذکر است که در این حمله دست کم ۵ کولبر نیز زخمی شده‌اند “مبین حامدی” اهل روستای دشه از توابع پاوه در بین زخمی شدگان است..
زندان و بازداشتها
حمیداخلمدی هنر آموز هنرستانهای طرقبه شاندیز (مشهد) روز هفتم اردیبهشت پس از پنج ماه از دستگیری و پرونده سازی در دادگاه تجدید نظر به دو سال نیم زندان به اتهام توهین به رهبری و توهین به مقدسات محکوم شد.
بازداشت دو فعال صنفی معلمان در یاسوج
نوروز رشیدی و قدرت قاسمی دو فعال صنفی معلمان یاسوج روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت ماه، پس از احضار تلفنی، توسط اطلاعات سپاه این شهر بازداشت شدند. این دو شهروند شب گذشته پس از چندین ساعت بازجویی آزاد شدند.
پنج معلم به دادگاه احضار شدند
پنج معلم‌ ساکن اهواز به شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب این شهر احضار شده‌اند. اقبال تامرادی، بهنیا بهمئی‌نژاد، سیامک چهرازی، شهریار شیروانی‌نیا و کوکب بداغی‌پگاه به دادگاه فراخوانده شده‌اند. کوکب بداغی پگاه، معلم ورزش دبیرستانهای شهرستان ایذه در تجمع معلمان در روز پنج‌شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۱ سخنان کوبنده ای را علیه ظلم و تبعیض بر معلمان ایران ایراد کرد. آنها در پی دریافت ابلاغیه، باید پس ظرف مدت پنج روز و حداکثر تا تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه در دادگاه حاضر شده و دفاعیات خود را علیه اتهام‌های انتسابی ارائه دهند.
احضار و بازجویی مظفر صالح‌نیا توسط اداره اطلاعات سنندج
روز پنجشنبه ۸ اردیبهشت مظفر صالح‌نیا از اعضای هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران پس از احضار تلفنی توسط ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج به مدت بیشتر از ۲ ساعت مورد بازجویی و تهدید قرار گرفت. تاکنون تعداد زیادی از فعالین کارگری و فعالین صنفی معلمان و اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران توسط نهادهای امنیتی احضار شده‌اند. احضار، بازجویی و اقدام به تهدید فعالین جنبش کارگری و معلمان در راستای تلاش برای ممانعت از برگزاری تجمعات روز جهانی کارگر است. اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام می‌کند که برگزاری تجمعات روز جهانی کارگر حق مسلم کارگران، معلمان، بازنشستگان و تمامی مزدبگیران است و هرگونه احضار و تهدید و بازجویی فعالین توسط نهادهای امنیتی را محکوم می‌کند.
احضار و بازجویی شیث امانی توسط اطلاعات سپاه سنندج
روز پنجشنبه ۸ اردیبهشت، شیث امانی از اعضای هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران پس از احضار تلفنی توسط اطلاعات سپاه سنندج مورد بازجویی و تهدید قرار گرفت. همچنین بازجویان اطلاعات سپاه به شیث امانی اعلام کرده‌اند که برای وی پرونده قضایی تشکیل شده است. تعداد زیادی از فعالین کارگری و فعالین صنفی معلمان و اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران در شهرهای مختلف توسط نهادهای امنیتی احضار شده‌اند. احضار، بازجویی و اقدام به تهدید فعالین جنبش کارگری و معلمان در راستای تلاش برای ممانعت از برگزاری تجمعات روز جهانی کارگر است.
رسول بداقی بازداشت شد
روز شنبه دهم اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۶ و نیم صبح پنج نفر از مأموران پلیس امنیت با اقدام به زور و پس از شکستن شیشه‌ها وارد منزل رسول بداقی شده و او را بازداشت کرده‌اند. نهادهای امنیتی از وحشت برگزاری تجمعات گسترده معلمان و کارگران در روز جهانی کارگر اقدام به بازداشت و احضار و تهدید تعداد بسیار زیادی از فعالین کارگری و معلمان در سراسر کشور نموده‌اند. غیر از رسول بداقی، سه تن دیگر از اعضای کانون صنفی معلمان به اسامی علی‌اکبر باغانی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی نیز بازداشت شدند.
یورش نیروهای امنیتی به منزل محمد حبیبی
روز شنبه دهم اردیبهشت ماموران امنیتی به منزل شخصی محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان هجوم بردند و با شکستن وسایل و برخورد خشن، کلیه وسایل الکترونیک همسرش، اعم از لپ تاب و گوشی و … را ضبط کرده و با خود بردند.
احضار‌ آرمین‌ شریفه‌ به‌ ستاد ‌خبری سنندج
روز جمعه ۹ اردیبهشت آرمین شریفه از فعالین کارگری شهر سنندج با وجود شرایط بیماری و قرنطینه شش ماهه به ستاد خبری اداره اطلاعات احضار شد و پس از بازجویی دو ساعته با محوریت روز جهانی کارگر و تهدید بر عدم حضور در فعالیت های اجتماعی آزاد گردید.
بازداشت الوار قلی‌وند
‏الوار قلی‌وند، روز ۱۰ اردیبهشت بە شعبە یک اجرای احکام دادسرای قدس احضار و جهت تحمل ۳ سال حبس روانە زندان اوین شد.
گزارشی از تجمع یازده اردیبهشت در مریوان و ضرب و شتم فعالین
در آغاز، ماموران با ایجاد جو امنیتی به آقای آرام قادری حمله کرده و ایشان را زخمی و بازداشت کردند، آقای ارکان صائب را با باتوم و شوکر مورد ضرب و شتم قرار داده و به خانم سعدی حمله ور شدند و گوشی ایشان را ربودند و از ایشان بابت عودت گوشی و آزادی تعهد گرفتند. اقای امید رشیدی را نیز با اعمال ضرب و شتم دست بند زده و بازداشت کردند در ادامه جهت اقدام به بازداشت آقای مبارکشاهی نیز دست به خشونت زدند که با مقاومت همکاران مواجه شدند و ایشان را رها کردند. همچنین ماموران چندین بار سعی کردند تحسین مصطفی، صالح حبیبی و شعبان محمدی را بازداشت کنند که با مقاومت سخت همکاران مواجه شدند در نهایت چندین نفر لباس شخصی به تحسین مصطفی حمله کرده و ایشان را به طرز وحشیانه ای کتک زدند و گوشی ایشان را ربودند که همت همکاران تحسین مصطفی را از دست آنها رها شد. در نهایت وساطت همکاران برای پس گرفتن گوشی همکاران میسر نیفتاد و آقای شعبان محمدی را به داخل یک مغازه برده در را بستند و با اعمال خشونت به ایشان بوسیله شوکر و باتوم ایشان را بازداشت کردند.
ارجاع پرونده ۹ فعال صنفی به دادسرای انقلاب سقز
در پی ادامه فشارها بر جامعه معلمان و اعضای تشکل‌های صنفی در سراسر کشور، پس از احضار ده تن از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) به پلیس امنیت، روز دهم اردیبهشت آقای صلاح سرخی بازداشت و پرونده نه تن دیگر به دادسرای سقز ارجاع شد. پرونده خانم‌ها آوات رضوی، لیلا عنایت‌زاده و آقایان، طاهر حامدی، طاهر_قادرزاده، آمانج امینی، عزیز مرزی، احمد قادری، خالد عبداللهی، سلیمان عبدی، در حالی به دادسرای سقز ارجاع شده است که معلمان در روز معلم در انتظار آزادی همکارانشان بودند.
اعتصاب غذای اسماعیل عبدی
اسماعیل عبدی در زندان طی بیانیه ای نوشته است: “اینجانب در اعتراض به صدور احکام امنیتی برای فعالان صنفی و ظلم مضاعف به خانواده های معلمان و کارگران زندانی از تاریخ ۱۱ اردیبهشت، یک ماه می اعتصاب غذا میکنم”. ابوالفضل رحیمی شاد، مهدی فراحی شاندیز، اسکندر لطفی، مسعود نیک‌خواه و منوچهر بختیاری او را در اعتصاب غذا همراهی کردند.