مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

علیە اعدام و در حمایت از اعتراضات خانواده های محکوم بە اعدام بپاخیزیم!
روز چهارشنبە ٢٣ ‌شهریور ماە هفتمین روز از اعتراضات خانواده‌های محکومین به اعدام علیه اعدام و برای توقف اعدامها در ایران در مقابل دفتر قوه قضاییه در تهران برگزار گردید و خانوادە ها اعلام کردند تا تحقق خواستە هایشان از پا نخواهند نشست. این اعتراضات با سرکوب و بازداشت روبرو شد. رژیم اسلامی با ماموریت سرکوب انقلاب ٥٧ سرکار آورده شد و از همان روزهای اول با اعدام مخالفین سیاسی بە جامعە ایران خون پاشید. رژیم اسلامی ماموریت یافتە بود کارگران و مردم بپاخاستە علیە نابرابری و ستم را سرکوب کند. کاری کە رژیم شاە در مقابل ارادە انقلابی تودە های بپاخاستە از انجام آن ناتوان بود. جمهوری اسلامی بسیاری از مخالفین سیاسی از ترکمن صحرا تا شهرهای کردستان و چهار گوشە ایران را در میدانهای تیرباران اعدام کرد. تاکنون بیش از صد هزار نفر از مخالفین سیاسی و انسانهای شرافتمند توسط رژیم اسلامی اعدام شدند و عمدتا آنها را در گورهای دستجمعی و بدون نام و نشان مدفون کردند. حکم اعدام از همان روز اول سر کار آمدن رژیم اسلامی مورد اعتراض و تنفر مردم بود و امروز بیش از هر زمان الغای اعدام یک خواست جنبش اعتراضی و توده ای است.

بازداشت فرهاد قهرمانی مقابل مجلس
فرهاد قهرمانی روزیکشنبه۲۰ شهریور در اعتراضات علیه اعدام مقابل مجلس توسط پلیس امنیت ونک بازداشت شده است. فرهاد قهرمانی۳۳ ساله، فرزند محمد تقی قهرمانی، زندانی سیاسی که سال ۹۰ اعدام شد. برادر فرهاد، فرزاد قهرمانی و همچنین پسر عموی وی علی قهرمانی نیز از زندانیان سیاسی قیام آبان ۹۸ بودند. اتهام فرهاد قهرمانی لیدری اعتراضات علیه اعدام است.

ماشین سرکوب رژیم اسلامی فرسودە شدە است!
اعتراضات دیماە ٩٦ و آبان ٩٨ در کنار آنها اعتصابات و اعتراضات کارگران و مردم معترض برای نان و آب، مسئلە سرنگونی رژیم اسلامی را بە باور جنبشهای اعتراضی و عموم مردم تبدیل کردە است. این اعتراضات علیرغم هزینە های فراوان اما عزم و ارادە کارگران و مردم محروم شدە را در میدان رو در رو در مقابل کل رژیم اسلامی قرار دادە است. زنان برای حقوق برابر خود در خیابانها در جنگ با اوباشان اسلامی هستند، کارگران در محلهای کار در حال مبارزە برای نان و زندگی شایستە هستند، مردم عاصی از فقر و نداری، کل رژیم اسلامی را بە چالش کشیدند. امروز نیز شاهد اعتراض خانوادە های محکومین بە اعدام هستیم که خواهان لغو احکام اعدام هستند. امروز شرایطی فراهم شدە است کە خانوادە های ١٥٠ هزار اعدامی کە آمار آنها بە میلیونها نفر میرسد صدای دادخواهیشان در کنار صدای اعتراضات و اجتماعات خانوادەهای محکوم بە اعدام قرار دهند و آنها را تنها نگذارند. امروز شرایطی فراهم شدە است کە جنبش علیە اعدام نیروی اجتماعی خود را در حمایت از این خانوادە ها بە میدان بیاورد و ماشین اعدام را درهم بشکند. ما در برنامە جامعە و کارگران خود را بخشی از تلاش برای درهم شکستن ماشین اعدام میدانیم و از فعالین همە جنبشهای اجتماعی میخواهیم از خانوادە های محکومین بە اعدام بە هر طریق ممکن حمایت کنند.
برنامە جامعە و کارگران- ٢٥ شهریور ١٤٠١

اعتراض کارگران کنتورسازی ایران به وضعیت نامشخص استخدامی
کارگران بیکار شده کنتورسازی ایران خواستار بازگشت به کار و مشخص شدن وضعیت استخدامی خود شدند. این کارخانه از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بهانۀ شیوع کرونا بسته شد و ۱۲۰ کارگر قراردادی آن نیز از کار اخراج شدند. مدیران کارخانه کنتورسازی ایران به کارگران وعده دادند، زمان شروع به کار مجدد را به اطلاع آنها برسانند. این کارخانه از مدتی پیش فعالیت خود به صورت محدود آغاز کرده است اما بیشتر کارگران به سرکار خود بازنگشته‌اند. کارگران کارخانه هنوز نتوانسته‌اند مقرری بیمه بیکاری خود از اردیبهشت ماه سال ۹۹ تاکنون را دریافت کنند. علت هم واریز نشدن حق بیمه تامین اجتماعی توسط کارخانه می‌باشد. هم اکنون با اخراج کارگران، معیشت نزدیک به ۵۰۰ خانواده کارگری در ابهام است. در حال حاضر این کارخانه تنها با ۶۰ کارگر فعالیت تولیدی را ادامه میدهد.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی دنا
روز یک‌شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱، کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی دنا واقع در عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه‌ دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. این کارگران دستمزد ماه‌های تیر و مرداد را دریافت نکرده‌اند.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی اسلام‌آباد
روز یک‌شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱، کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی اسلام‌آباد در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه‌ دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. این کارگران که در استخدام پیمانکاری قیطاسی هستند دستمزد ماه‌های تیر و مرداد را دریافت نکرده‌اند.

اعتراض کارگران شهرداری رودبار به عدم پرداخت معوقات مزدی‌شان
صبح روز ۲۰ شهریور ماه گروهی از کارگران شهرداری رودبار پیگیر دریافت مطالبات مزدی خود شدند. کارگران می‌گویند: روز به روز بر بدهی‌های کارگران شهرداری رودبار افزوده می‌شود ولی راه‌حل مناسبی از سوی مسئولان شهری مشاهده نمی‌کنیم. بنا بر گفتە کارگران، غیر از دو ماه معوقه مزدی سال جاری، ۴ ماه از سال گذشته طلبکاریم. در عین حال مطالباتی از سال ۹۲ تاکنون در ارتباط با سنوات، مانده مرخصی اضافه کار و حق بیمه طلبکاریم. کارگران در ادامه تصریح کردند: طی یک ماه گذشته برای پیگیری مطابات خود به چند نهاد دولتی و غیردولتی مراجعه کردیم اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

اعتراض کارگران شهرداری زاهدان به عدم پرداخت حقوق و مزایا
به گفته کارگران، شهرداری نه بیمه را پرداخت میکند نه دستمزدها را به موقع میدهد. پاکبانان شهرداری منطقه ۴ زاهدان میگویند چند ماه است نه حقوق دریافت کردند نه حق بیمه‌های‌شان پرداخت شده است. با توجه به شرایط بد اقتصادی زندگی شان دچار مشکلات زیادی شده است.

اعتراض کارکنان بخش اداری شهرداری شوشتر
روز دوشنبه ۲۱ شهریور جمعی از کارکنان بخش اداری شهرداری شوشتر نسبت به‌ عدم پرداخت مطالبات و معوقات حقوقی‌شان اعتراض و مقابل دفتر شهردار تجمع کردند. ۳ ماه از حقوق و سه ماه بیمه معوقه کارگران مجموعه شهرداری شوشتر هنوز پرداخت نشده است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد
روز یکشنبه۲۰ شهریور‌ماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد در تهران مقابل ساختمان مرکزی صندوق فولاد کشور و در اصفهان و خوزستان مقابل ساختمان این صندوق در شهرهای اصفهان و اهواز تجمع کردند. این بازنشستگان نسبت به افزایش۱۰ درصدی حقوق در سال ۱۴۰۱ معترض هستند و خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود می‌باشند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان سنگ آهن مرکزی
روز یکشنبه۲۰ شهریور‌ماه بازنشستگان سنگ آهن مرکزی در اعتراض به بی عدالتی صندوق فولاد و وزارت رفاه جهت عدم اجرای افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵۰۰۰ تومان طبق مصوبه شورای عالی کار و مشابه افزایش مزد بازنشستگان تامین اجتماعی تجمع اعتراضی برپا نمودند

فراخوان بازنشستگان عزیز کشوری!
دوستان پارک شهر تصمیم گرفتند ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۱۴۰۱/۶/۲۸ در صندوق بازنشستگی کشوری جهت مطالبات خود بشرح ذیل حضور داشته باشند.

۱- طلب ۶ ماه افزایش حقوق طبق حکم و فیش از تاریخ مهر سال ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰چرا صندوق از پرداخت آن ممانعت می کند؟
۲- مبلغ تصویب ۹هزار میلیارد تومان از فروش سهام شرکت های دولتی بابت مطالباتمان که قبلا جدول آن در جلسه حضوری تحویل صندوق بازنشستگی کشوری داده ایم پرداخت کنند.
۳- مطالبات از سال ۸۷ تاکنون طبق ماده ۱۲۵قانون مدیریت خدمات کشوری (اعلام تورم بانک مرکزی) که هیات وزرا تاکنون هیچ اقداماتی انجام نگرفته است.
۴- ناکارآمد بودن بیمه آتیه سازان حافظ و اجرا نشدن ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری برای بازنشستگان.
جناب اسکندری ماده ۸۵ را دستاورد دولت سیزدهم برای اجرا اعلام کردند اما خبری نیست!! تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینم.

تجمع معلمان و خانواده‌های دانش‌آموزان مقابل آموزش و پرورش استثنایی در اعتراض به ایجاد محدودیت‌ جدید حمل و نقلی برای دانش آموزان استثنایی
تجمع‌کنندگان درخواست خود را به معاون سازمان تحویل دادند و تاکید کرده اند اگر ظرف چندروز آینده جوابی به درخواست آنان داده نشود، مجددا تجمع خواهند کرد.

کارگر حادثه دیده شرکت سیمان ارومیه جان باخت
کارگر حادثه دیده شرکت سیمان ارومیه که روز شنبه ۱۴۰۱/۶/۱۹ در جریان کار دچار آسیب سوختگی درجه سه شده بود، ۲۰ شهریور در بیمارستان بر اثر شدت جراحت جان خود را از دست داد. «جلیل جعفری» کارگر شرکت سیمان ارومیه در جریان انتقال ماده اولیه سیلیکون با دمای بالای۸۰ درجه به علت ریخته شدن این ماده روی تمام بدن خود دچار سوختگی شدید شده و با وجود انتقال فوری به بیمارستان جان خود را از دست داد.

مرگ یک کارگر اهل مهاباد بر اثر سقوط از ساختمان
یک کارگر جوان اهل مهاباد به نام سیامند محمدپور ۳۹ ساله روز یک‌شنبه۲۰ شهریور۱۴۰۱ در اثر سانحه‌ی کاری جانش را از دست داد. این حادثه به دلیل نبود ایمنی در محل کار و سقوط از طبقه دوم یک ساختمان اتفاق افتاد.

کشته شدن یک کولبر سقزی در مرز بانه
یک کولبر سقزی در مرز بانه با شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته شد. روز یکشنبه ۲۰ شهریور۱٤۰۱ نیروهای نظامی مستقر در مرز “هنگه‌ژال” بانه دسته‌ای از کولبران را هدف قرار دادند که در نتیجه یک کولبر با هویت “رزگار محمدزاده” ٤۰ ساله و دارای ٢ فرزند مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شد. روز سه‌شنبه ۱٥ شهریور نیز یک کولبر سقزی با هویت “شورش باشبلاغی” توسط نیروهای نظامی با اسلحه شکاری هدف قرار گرفت و به شدت زخمی شده‌بود.

زخمی شدن قهرمان کاراته حین کولبری
هیوا عزیز نجات ۱۹ ساله و اهل بانه سحرگاه روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور، در حین کولبری با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌ مرزی از ناحیه پا بشدت مجروح شده است. او جهت مداوا به بیمارستان منتقل شده و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارد. وی قرار بود که در تاریخ ۱۵ مهر ماه همراه با تیم ملی کاراته ایران به ترکیه سفر کند و جهت تامین مخارج سفر به ترکیه به کولبری رفته بود.

خودسوزی منجر به فوت کارگر اخراجی پتروشیمی بیستون
یکی از کارگران شرکت پتروشیمی کرمانشاه واقع در بخش بیستون از توابع شهرستان هرسین به نام سجاد امیری۳۰ ساله پس از اخراج از این شرکت به دلیل مشکلات معیشتی اقدام به خودسوزی و جانش را از دست داد. سجاد امیری روز دوشنبه ۲۱ شهریور۱۴۰۱ مقابل ساختمان شرکت پتروشیمی بیستون اقدام به خودسوزی نموده که پس از انتقال به مراکز درمانی به دلیل درصد بالای سوختگی جانش را از دست داده است. سجاد امیری در این شرکت چند سال سابقه کار داشته و طی روزهای اخیر بدون هیچ گونه توضیحی توسط مسئولین شرکت پتروشیمی بیستون اخراج شده و به دلیل فقر و مشکلات معیشتی اقدام به خودسوزی کرده است.

اعزام سپیده قلیان به علت اعتصاب غذا به بیمارستان طالقانی تهران
سپیده قلیان روز سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱، در پنجمین روز از اعتصاب غذای خود در اعتراض به نگهداری در زندانی دور از محل زندگی‌ خانواده‌اش به علت وضعیت نامساعد جسمی به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شد. سپیده قلیان زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین بدنبال وعده انتقال به محلی نزدیکتر و با توصیه دوستان و خانواده به اعتصاب غذای خود پایان داد. سپیده قلیان باید آزاد شود.

مراجعهی خانواده‌های رضا شهابی، حسن سعیدی و کیوان مهتدی به دادستانی
روز ۲۳ شهریورماه خانواده‌های رضاشهابی، حسن سعیدی و کیوان مهتدی برای پیگیری وضعیت بلاتکلیف این فعالین بازداشتی و عدم قبول وثیقه برای آزادی آنها از سوی دادسرای زندان اوین به دادستانی مراجعه کردند که قرار شد هفته آینده چهارشنبه دادستان عمومی و انقلاب تهران دیداری با خانواده این زندانیان داشته باشد.

بهنام موسیوند از گوهردشت به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شد
بهنام موسیوند که همچنان در اعتصاب غذا بسر می برد، در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته خود مبنی بر بازگشت به زندان اوین از دریافت سرم و خدمات درمانی امتناع کرده است.

احضار پروین محمدی برای اجرای حکم زندان
روز دوشنبه ۲۱ شهریور۱۴۰۱ پروین محمدی پس از احضارهای مکرر و صدور نیابت قضایی به دادسرای گرمسار برای جلب وی، همراه تنی چند از دوستان به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین مراجعه نمود. مسئول شعبه با اعلام اینکه حکم صادره علیه وی غیابی بوده و باید به صورت حضوری توسط شعبه صادر کننده حکم ابلاغ گردد، وی را تحت‌الحفظ به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران منتقل کردند. پس از آن و به علت عدم حضور قاضی شعبه، به پروین محمدی اعلام شد که روز چهارشنبه مجدداً به آن شعبه مراجعه کند. حکم یکسال زندان پروین محمدی مربوط به پرونده‌ای در سال ۱۳۹۶ با اتهام “تبلیغ علیه نظام” و با مصادیق ایراد سخنرانی در جمع کارگران بازنشسته و انجام یک مصاحبه درباره حادثه پلاسکو است که وی هیچگونه اطلاعی از آن نداشت، تا اینکه در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۹۹، ابلاغیه‌ای از سوی شعبه ۱ اجرای احکام اوین در سامانه ثنای وی قرار گرفت که ظرف مدت ۵ روز خود را به آن شعبه معرفی نماید. صدور حکم زندان به صورت غیابی و بدون اینکه هیچگونه اطلاعی مبنی بر وجود پروندهی قضایی و اتهامات مطروحه به پروین محمدی اعلام شده باشد، و به دنبال آن ممنوع‌الخروجی و احضارهای مداوم و صدور حکم جلب برای او، از شاهکارهای جدید سیستم قضائی جمهوری اسلامی است که اثبات‌ کننده‌ کنترل تام نهادهای امنیتی بر آن است.

۱۷ تن از کارگران شرکت آذرآب به پرداخت جزای نقدی محکوم شد
سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد ۱۷ تن از کارگران آذرآب به پرداخت ۳ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۳ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شدند. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: این متهمان به سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شدند. تحمل سی ضربه شلاق تعزیری که به سی میلیون ریال تبدیل شده است. با توجه به وضعیت اینکه سابقه نداشتند حبس به جزای نقدی ۷ میلیون تومان تبدیل شده است و قرار تعلیق مجازات صادر شده و این افراد می‌توانند به کار خود ادامه دهند. پرونده قابلیت تجدیدنظر دارد. ۴ نفر هم به لحاظ اینکه دلایل مکفی در پرونده‌شان نداشتند، تبرئه شدند. لازم به ذکر است، در اواسط مردادماه امسال، چهار تن از این کارگران تبرئه و ۱۷ تن دیگر هر یک به ۳۰ ضربه شلاق و ۳ ماه حبس قابل تبدیل به جزای نقدی محکوم شده بودند. این حکم به علت اعتراضات خردادماه کارگران شرکت آذرآب صادر و ابلاغ شده بود.

انتقال لیلا حسین‌زاده به زندان عادل‌آباد شیراز
لیلاحسین‌زاده که روز ۲۹ مردادماه مقابل درب منزل خود با ضرب و شتم بازداشت شده، پس از جابجایی‌های مکرر میان بازداشتگاه زندان اوین، بازداشگاه اداره اطلاعات شیراز و بازداشتگاه نیروی انتظامی شیراز، هشت روز پیش به قرنطینه زندان عادل‌آباد و سپس بند مواد مخدر این زندان منتقل شده است و تا روز گذشته از حق تماس جهت برقراری ارتباط با خانواده خویش محروم بوده و این محرومیت همچنان با نداشتن حق تماس با وکیل ادامه دارد. بنا به اخبار منتشرشده، در آغاز بازداشت وی، قرار وثیقه صادر شده اما اجازه تماس با وثیقه گذار داده نشده و علت آن نیز نگهداری۱-۷ روز جهت “انجام تحقیقات” عنوان شده است اما با وجود اتمام این مدت، وی بدون قرار بازداشت همچنان در بازداشتی غیرقانونی به سر می‌برد. لیبل حسین زاده پس از انتقال به شیراز، هر بار جهت بازجویی به بازداشتگاه وزارت اطلاعات برده شده و پس از آن به بازداشتگاه سروش نیروی انتظامی بازگردانده می‌شد. ادامه بازداشت سبب تشدید بیماری خودایمنی حسین‌زاده شده و به گفتهی وی، داروها اثرگذاری خویش را از دست داده و پیشرفت بیماری به صورت عارضه‌ پوستی، مشکلات دستگاه گوارش، مفاصل و چشم‌ها بروز یافته است. این درحالیست که پیش از این، پزشکی قانونی گواهی “عدم تحمل کیفر” برای حسین‌زاده صادر کرده است.

استمداد فرزندان دو شهروند بازداشت شده جهت آزادی والدین خود
سه فرزند سوری بابایی‌چگینی و محمدرضا مراد بهروزی که تیر ماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند، با انتشار پیامی ویدئویی خواستار آزادی والدین خود شدند. فرزند بزرگ این شهروندان زندانی با اشاره به اینکه حدود دو ماه است که در پی بازداشت والدین خود، بدون سرپرست، روزگار می‌گذرانند، از مسئولان خواست تا به موضوع آزادی والدین آنها رسیدگی شود. خانم بابایی‌چگینی که پیشتر برای اتهام “تبلیغ علیه نظام”، به شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان محمدیه احضار شده بود، چهارشنبه شب ۲۲ تیر ماه در پی یورش۱۰ نفر از ماموران در منزل برادر خود در قزوین بازداشت شد. آقای مراد بهروزی نیز جمعه شب ۲۴ تیر ماه، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. وی پیشتر توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب قزوین و شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان محمدیه به یک سال حبس و پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود.

دومین سالروز اعدام نوید افکاری
در دومین سالگرد قتل نوید افکاری، برادر نوید بخشی از دادگاه او و وحید را که پیشتر منتشر نشده بوده منتشر کرد. گزارش‌های منتشرشده حاکی از بازداشت سه عضو خانواده افکاری در مسیر مراجعه به مزار جاوید نام نوید افکاری است. حبیب افکاری به همراه همسر و خواهر خود الهام افکاری توسط مأموران امنیتی همراه با خشونت بازداشت شده‌اند. بازداشت آنان در حالی رخ داده که قصد داشتند جهت گرامیداشت دومین سالگرد اعدام نوید افکاری بر مزار او حضور پیدا کنند. آنها ساعاتی پس از بازداشت، آزاد شدند.