مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

مریوان، تجمع اعتراضی بزرگ مردم و فعالین زن
شلیر رسولی۳۶ ساله که برای فرار از دست فردی که قصد تعرض و تجاوز به وی را داشت خود را از طبقه دوم یک ساختمان به پایین پرت کرده و به کُما رفته بود، روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور۱۴۰۱ پس از ۶ روز در یکی از مراکز درمانی سنندج جانباخت. شلیر رسولی روز شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ توسط گوران قاسم‌پور اهل روستای گوشخانیو ساکن مریوان، فردی که گفته می‌شود با نیروهای امنیتی همکاری دارد به بهانه بیماری همسر و درخواست کمک از شلیر به منزل آنها رفته بود. اما پس از آنکه شلیر به طبقه دوم ساختمان آنها می‌رود و می‌فهمد همسر گوران خانه نیست‌ و قصد تعرض به وی را دارد، خود را از پنجره ساختمان به پایین پرتاب کرده و به کُما می رود. روز سه شنبه ١٥ شهریور فعالین زن در مریوان مقابل دادگاه این شهر و در اعتراض به عدم امنیت‌ زنان در جامعه تجمع اعتراضی برگزار کردند. زنان شعار میدادند که ما امنیت میخواهیم. پس از جانباختن شلیر رسولی، روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور ماه هزاران نفر از مردم مریوان ضمن مشایعت وی به نشانه اعتراض به نبود امنیت زنان در جامعه به خیابان‌ها آمدند. در این اجتماع علیه ناامنی و بانیان این وضعیت شعار دادند و فعالین زن نیز بیانیه ای قرائت نمودند. مردم از جمله شعار میدادند؛ “ما همه شلیر هستیم”، “مردسالاری و سرمایه عامل این وضعیت است” و “از کردستان تا تهران ستم بر زنان”.

اعتصاب کارگران کشت و صنعت نیشکر کارون شوشتر
کارگران کشت و صنعت نیشکر کارون به اعمال “زور و تهدید” کارفرمایان در مقابل درخواست مطالباتشان اعتراض دارند. بنا بر گزارشات رسیده اعتصاب تا روز جمعه ۱۱ شهریور ادامه پیدا کرد و متعاقب آن ۱۴ نفر از کارگران تحصن‌کننده از کار تعلیق شدند. کارگران این شرکت در ماه‌های اخیر بارها نسبت به شرایط ناامن خود اعتراض و اعتصاب کردند. همسان‌سازی حقوق ها با شرکت‌های نیشکر همجوار و تبدیل وضعیت از جمله مطالبات این کارگران است.

اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی سکوهای گازی پارس جنوبی
روز شنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۱ کارکنان رسمی شاغل در سکوهای گازی پارس جنوبی در همراهی با همکاران‌شان با در دست گرفتن پلاکارد و کاغذ نوشته‌هایی نسبت به عدم تحقق مطالبات‌شان دست به اعتراض زدند. کارکنان رسمی نفت نسبت به مشکلات معیشتی و دستمزدهای ناکافی و عدم اجرای قوانین مصوب و ساعات کاری غیرعادلانه و مالیات‌ زیاد و کیفیت پایین خدمات بهداشت و درمان اعتراض دارند و خواهان اجرای کامل ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارکنان رسمی وزارت نفت هستند. اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف کارکنان وزارت نفت، کارکنان بخش عملیات وزارت نفت را از چارچوب قانون خدمات مدیریت کشوری مستثنی می‌کند. همچنین کارکنان رسمی ضمن خواستی اجرای فوری این قانون، خواستار پرداخت کل حقوق معوقه‌ی ناشی از اجرای ماده ۱۰ هستند.

ممانعت از تجمع اعتراضی کارکنان رسمی نفت و بازداشت ٦٧ کارگر
روز شنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۱ جمع‌هایی از کارکنان رسمی صنعت نفت شاغل در مراکز عملیاتی در نقاط مختلف کشور، طبق فراخوان از پیش اعلام شده به تهران آمده و قصد برگزاری تجمع اعتراضی مقابل ساختمان وزارت نفت را داشتند که با برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی روبرو شدند. بنابر گزارش‌های دریافتی ٦٧ نفر از کارکنان رسمی نفت که ابتدای تجمع مقابل وزارت نفت توسط نیروهای سرکوب بازداشت و به پایگاه سوم پلیس اطلاعات و امنیت (نیلوفر- شهید قندی) منتقل شدند. این کارگران بعد از ساعاتی با اخذ تعهد آزاد شدند.

اعتراض کارگران سیمان اردستان
بیش از ده‌ها نفر پرسنل کارخانه سیمان اردستان برای گرفتن حق سختی کار و ایجاد شورای کارگری مقابل اداره کار اردستان تجمع کردند. نماینده فرماندار و مسئولین امنیتی جهت بررسی موضوع حضور داشتند. جالب اینکه خبرگزاری‌های شهرستان که در این تجمع حضور داشتند قبل از اطلاع ‌رسانی عمومی، این اخبار را به مسئولین شهرستان و سیمان اردستان اطلاع دادند. لازم به یادآوری است که مشابه همین تجمع با تعداد کمتری طی سنوات گذشته انجام شد که با برخورد توهین‌آمیز و تهدید به اخراج کارگران مربوطه از طرف مدیر اداری کارخانه سیمان، اصغر شریفی منجر شد. با توجه به افزایش نفرات در تجمع و لابی‌گری مدیران این کارخانه و مسئولین شهرستان، باید منتظر عکس‌العمل‌های سرکوبگرانه دوباره سیمان اردستان باشیم.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری کارون مقابل استانداری خوزستان
کارگران شهرداری کارون با تجمع مقابل درب استانداری خوزستان نسبت به ۳ ماه بیمه و حقوق معوقه خود اعتراض کردند.

تجمع اعتراضی پرسنل و کارگران شهرداری زرنه مقابل استانداری ایلام
پرسنل و کارگران شهرداری زرنه نسبت به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق و ۷۰ ماه بیمه تامین اجتماعی اعتراض دارند.

اعتصاب کارگران شهرداری قلعه‌ رئیسی در اعتراض به ۵ ماه حقوق معوقه
کارکنان شهرداری قلعه رئیسی بیش از ۵ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و چند روزی هست که به همین دلیل کار را تعطیل کرده‌اند. یکی از کارکنان شهرداری عنوان کرد: در این ۵ ماه مشکلات زیادی داشتیم و از مغازه های شهر قرض می کنیم اما الان به دلیل بدهی زیاد به ما کارکنان شهرداری دیگر قرض هم نمی‌دهند. وی افزود: ایام مهرماه است و دانش آموزان ما باید وسایل نوشت افزار و پوشاک تهیه کنند اما واقعا شرمنده آنها هستیم و توان خرید برای آنها نداریم و امیدواریم مسئولان فکری به حال ما کنند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت کیان‌تایر در اعتراض به حقوق معوقه
روز دوشنبه ۱۴ شهریور۱۴۰۱ کارگران شرکت کیان‌تایر با تجمع در محوطه این کارخانه در چهاردانگه اسلامشهر و با به آتش کشیدن لاستیک خواستار تعیین تکلیف و پرداخت حقوق خود شدند. بنا بر گزارش‌های رسیده، روز سه‌شنبه ۱۵ شهریورهم، کارگران کارخانه کیان‌تایر برای سومین روز متوالی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ماه گذشته در محوطه شرکت دست به تجمع زده و اعتصاب خود را ادامه دادند. این کارگران اعلام کرده‌اند که تا پرداخت حقوق معوقه‌شان و تعیین تکلیف وضعیت شرکت به اعتصاب ادامه داده و هر روز تجمع خواهند کرد. کارگران کارخانه کیان‌تایر هنوز حقوق مردادماه را دریافت نکرده‌اند و مسئولین شرکت عنوان کرده‌اند که از ماه آینده هم دیگر امکان پرداخت دستمزدها را نخواهند داشت. این امر سبب نگرانی شدید کارگران و اقدام به تجمع اعتراضی آنها شد.

کارگران نگهداری راه‌ آهن فیروزان محروم از استراحتگاه و سرویس بهداشتی
کارگران تعمیرات و نگهداری راه ‌آهن فیروزان که روزانه در طول خطوط ریلی فعالیت دارند، در زمان رفع خستگی فاقد استراحتگاه و سرویس بهداشتی هستند.

اعتصاب شرکت‌های حمل و نقل در پی کاهش سهمیه سوخت
بنا بر اظهارات رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، شرکت‌های حمل و نقل از یک هفته پیش تاکنون به دلیل کاهش سهمیه سوخت، فعالیت نمی‌کنند و این امر سبب اختلال در روند صادرات کشور شده است. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با برخی رسانه‌‌ها عنوان کرد: شرکت‌های حمل محصولات فسادپذیر، یک هفته است که به دلیل کاهش سهمیه سوخت و کمبود گازوئیل فعالیت نمی‌کنند و این موضوع به زودی صادرات را مختل خواهد کرد. وی افزود: محصولات فسادپذیر صادراتی مانند میوه و سبزیجات قابل نگه‌داری نیست و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ایست صادراتی خواهیم داشت. اگر دولت برای سوخت کانتینرهای یخچالی صادراتی امروز تصمیم بگیرد، بسیار بهتر از فردا است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان اراک مقابل دفتر نماینده مجلس
روز شنبه ۱۲ شهریور۱۴۰۱ بازنشستگان کشوری و ‌لشکری اراک مقابل دفتر نماینده مجلس این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. این بازنشستگان خواستار رسیدگی به وضعیت نامناسب معیشتی و اجرای کامل همسان‌سازی حقوق و مستمری‌ها هستند.

زخمی شدن دو کولبر اهل سقز و بانه در نوارمرزی بانه
روز پنج‌شنبه دهم شهریورماه دو کولبر اهل سقز و بانه با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌ مرزی در نوار مرزی بانه زخمی شدند. هویت این دو کولبر “کریم رسولی” اهل بانه و “محسن” (فامیلی نامشخص) اهل سقز می‌باشد. “کریم رسولی” حدوداً چهل ساله و اهل روستای “خشکه دره” از توابع بانه از ناحیه سر، دست، شکم و پا مورد هدف سلاح ساچمه‌ای قرار گرفته و زخمی شده است. “محسن” اهل زرینه از توابع سقز نیز از ناحیه پا مورد هدف تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌ مرزی قرار گرفته و زخمی شده است.

زخمی شدن یک کولبر در نوارمرزی هنگه ‌ژال بانه
روز پنج‌شنبه دهم شهریور ماه ۱٤۰۱، یک کولبر اهل منطقه سرشیو سقز با نام “رضا حسنی” حدوداً ۳۰ ساله با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌ مرزی در نوار مرزی هنگه‌ ژال بانه از ناحیه لگن و باسن به شدت زخمی شده است. نامبرده از فاصله نزدیک مورد هدف تیراندازی قرار گرفته است و جهت مداوا به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی شهر بانه منتقل شده است.

زخمی شدن یک کولبر در نوارمرزی نوسود
“ایوب مولودی” اهل روستای “تین” از توابع شهرستان پاوه با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ ‌مرزی در نقطه مرزی “میله” نوسود زخمی شد. روز پنج‌شنبه دهم شهریور ماه ۱٤۰۱، نیروهای هنگ‌ مرزی رژیم در نوار مرزی “میله” نوسود از فاصله یک متری وی را مورد هدف تیراندازی مستقیم قرار داده و او را از ناحیه هر دو ران و دست چپ زخمی کردند. نامبرده جهت مداوا به بیمارستان قدس شهرستان پاوه منتقل شده است.

زخمی شدن دستکم ۹ کولبر با تیراندازی نیروهای مرزبانی در سردشت، بانه و نوسود
در مدت ۴ روز در هفته گذشته ۹ کولبر در مناطق مرزی سردشت، بانه و نوسود در استان‌های آ‌ذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزبانی زخمی شدند. بنا به گزارشهای منتشرشده، روز یکشنبه ۱۳ شهریور در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزبانی به سوی کولبران در سه منطقه مرزی نوسود استان کرمانشاه یک کولبر اهل مریوان به نام اقبال علیزاده و سه کولبر اهل ثلاث باباجانی به نام‌های همت عبدی، علی احمدی و پرویز مرادی زخمی شدند. در مورد دیگری، روز جمعه ۱۱ شهریور در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزبانی به سوی کولبران در دو منطقه مرزی شهرستان بانه سه کولبر به نام‌های محمد (شهباز) اصلانی، ۳۶ ساله و صاحب دو فرزند اهل روستای “زوران” سردشت، ناصح کریم‌ زاده۲۳ ساله و رزگار مجیدی هر دو اهل بانه زخمی شدند.

اقدام به خودسوزی یک دستفروش به دلیل فشار ماموران شهرداری
زمانی که ماموران شروع به اذیت و آزار این شهروند دستفروش اهل سنندج می‌کنند، وی با ریختن بنزین بر لباس‌های خود اقدام به خودسوزی می‌کند. خوشبختانه در پی مداخله به موقع شهروندان حاضر در مقابل دانشگاه کردستان، از یک فاجعه جلوگیری شد.

رها عسکری زاده جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد
رها (راحله) عسکری‌ زاده، روزنامه نگار، عکاس و فعال حوزه زنان، روز شنبه ۱۲ شهریورماه، جهت تحمل دوران محکومیت دو ساله خود راهی زندان اوین شد. وی روز پنجشنبه ۱۰ شهریورماه، جهت تحمل دوران محکومیت خود به واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شده بود.

مادر بهنام موسیوند می‌گوید جان پسرش در خطر است!
بهنام موسیوند زندانی سیاسی مدافع حقوق کارگران و کودکان کار و خیابان را به زندان رجایی شهر تبعید کرده اند. به گفته مادر بهنام موسیوند، وی از خونریزی شدید معده رنج میبرد و نیاز به مراقبت و رسیدگی فوری پزشکی دارد.