مقالات

یادداشتها، سیاوش دانشور

رفراندوم

شمشیر چوبین ارتجاع در مقابل ژوبین فولادی انقلاب

طیفی از آخوندهای متفرقه و پاره های تن حکومت اسلامی خواستار رفراندوم شده اند. از مولوی عبدالحمید تا امام جمعه های شهرهای کردستان و بیت منتظری. ناگهان «روح» لاشه مدفون شده اصلاح طلبی حکومتی در پیکر طالبان های ایران حلول کرده تا اینبار در هیئت «بنی احمدهای معمم» برای نجات نظام اسلامی جد و جهد کنند.

آخوندها بیشتر از هر کس میدانند که این انقلاب علیه دکان سه نبش صنعت دین است. می بینند که آخوند و حوزه جهلیه و دفاتر امام جمعه ها هدف هر روزه انقلابیون است. خوب میدانند که دوره لفت و لیس و تاراج مردم بزعامت اسلام و حکومت اسلامی بپایان رسیده است. هر شب کابوس دارند. از سیمایشان وحشت میبارد، لذا تظاهر به «جهالت اکبر» می کنند و از خامنه ای میخواهند که خود و نظام را به رای مردم بگذارد. اختلاف میان فرماندهان نظامی، اطلاعاتی ها، آخوندهای اصلاح طلب و اصولگرا، آخوندهای سنی در کردستان و زاهدان و آخوندهای مغضوب در قم، یک منشا دارد و آن قدرت پیشرونده انقلاب است. انقلابیون با عمل قاطع و فریاد بلند و شفاف، آنطور که جهانی ببیند و اذعان کند، به طرق انقلابی رای به سرنگونی و انقلاب، علیه سلطه اسلام و زن ستیزی و نظم مبتنی بر فقر و فلاکت و استثمار و استبداد داده اند. همه تان باید بروید و دارید میروید.

اگر صورت ظاهر مسئله را هم قبول کنیم، رفراندوم حتی یک سنگر شنی نظام در مقابل سیر مبارزه انقلابی نیست. در مقابل ژوبین فولادی انقلاب و نسل زنان و مردان انقلابی که ترس را تحقیر و شجاعت و جسارت را معنای تازه ای بخشیده اند، رفراندوم حداکثر یک شمشیر چوبین است. این طرح های پوشالی آنطور که بیان میشود، معنی ندارند. هدف اساسی این طرح ها زدن ترمز بر روند انقلابی، احاله کشمکش به روندهای قانونی و حکومتی، فرصت خریدن برای نظام، تبدیل قاچاقی بخشی از مرتجعترین عناصر حاکمیت به «رهبر» و «سخنگوی» مردم است.

امروز طرح رفراندوم محلی از اعراب ندارد اما با تضعیف بیشتر حکومت میتواند یک برگ بازی و نقطه سازشی برای حکومت و طبقه بورژوازی و گوشه ای از یک طرح انتقال قدرت از بالا باشد. فعلا برای آخونده جماعت بهتر است بجای دخالت در سیاست و ادای سخنگویی مردم درآوردن، ساکت شوند و کنار بنشینند. ترجیحاْ پیشقدم شوند، لباس ننگین شان را دربیاورند، از حکومت اسلامی اعلام برائت کنند، از مردم عذرخواهی و برای هر شکایت شهروندان در فردای سرنگونی اعلام آمادگی کنند.

شماها که زیر فشار انقلاب و وحشت از آینده تان ویار «دفاع از حقوق مردم» دارید، خب در قدم اول به مردم گوش دهید: میگویند آخوند باید گم بشه، نقداً گم شوید!

۳ آذر ۱۴۰۱

اعتصاب و اعتراض مجدد کارگران کروز

امروز پنجشنبه ۳ آذر کارگران مجتمع قطعه سازی کروز مجددا دست به اعتصاب زدند. اعتصاب امروز بیان اینبود که کارگران وعده ها و تهدیدهای کشاورز از صاحبان کروز و بزرگ سرمایه داران ایران را در اعتصاب ۲۸ آبان جدی نگرفتند و به آن وقعی ننهادند. کارگران که امروز جمعیت شان بسیار وسیع بود و عمدتا همکاران زن بودند، از جمله شعار میدادند: «خط فقر ۲۰ تومن، پایه حقوق ۶ تومن»!

این دومین اعتصاب کروز در یک هفته جاری است. اعتصاب قبلی در ۲۸ آبان نیز برسر خواستهای کارگران از جمله لغو اضافه کاری جمعه ها، افزایش دستمزد، طبقه بندی مشاغل و اعتراض به تبعیض در پاداش و حق معیشت و سطح حقوق ها بود. زنان بخش عمده کارگران کروز را تشکیل میدهند و در تجمعات اخیر و بویژه اعتصاب و راهپیماپی امروز در محوطه شرکت حضور چشمگیری داشتند. حالا ببینیم اینبار کشاورز تهدیدش را چطور عملی میکند؟

درود بر اتحاد و عزم کارگران کروز، بهمن موتورر، بهمن دیزل!
۳ آذر ١٤٠١

به کارگران کروز و بهمن موتور
مراقب ایجاد اختلاف باشید، کشاورز و علیپور را سرجایشان بنشانیم!

اعتصاب روز شنبه ٢٨ آبان کارگران سایت ٣ مجتمع کروز ، همراه با عقب نشینی و تهدیدهای توخالی کشاورز خاتمه یافت. عقب نشینی شامل پرداخت یکماه پاداش به کارگران و همینطور افزایش یک میلیونی کمک معیشتی بود. تهدیدها هم حرفهائی بود که کشاورز خطاب به کارگران اعتصابی زد. از جمله اگر یکبار دیگر این گونه اعتصاب کنید “شدیدا برخورد خواهد کرد”!

تهدیدهای کشاورز توخالی است. اینرا اعتصاب امروز اول آذر کارگران بهمن موتور کمی آنطرف تر در جاده کرج نشان دادند که برای پنجمین بار در چند ماه اخیر و سومین بار در یکماه اخیر دست به اعتصاب زدند. در اوضاع فعلی حکومت و سیر رو به رشد جنبش اعتراضی در خیابان و گسترش اعتصابات کارگری، کشاورز و امثال علیپورها اولین کسانی خواهند بود که به همان آمریکا برمیگردند. کارگران میمانند و محل کاری که کارفرما فرار کرده و آنوقت باید کنترل کارخانه و امور تولید و توزیع را خود بدست بگیرند و شورای کارخانه را بجای انواع مدیران مفتخور و بی خاصیت جایگزین کنند.

در این اوضاع خطیر برای یک اعتصاب وسیعتر در ماشین سازی ها از جمله در ایران خودرو و سایپا و دیگر شرکتها، قطعه سازی ها نقش مهمی دارند. کروز و شرکتهای کوچکتر تابعه و موتورسازان میتوانند با اعتصاب و عدم انتقال کالا و قطعه، ماشین سازیها را فلج کنند. الان زمان به کرسی نشاندن خواستها و دخالت کارگران در امور است. با سایتها و بخش اداری و کیفیت و انبار و خدمات کروز و شرکتهای تابعه در جاده قدیم و جاده مخصوص برای یک اعتصاب زنجیره ای و هماهنگ دست بکار شوید.

مجموعه کروز میتواند ایران خودرو و سایپا را از نفس بیاندازد و ملحق شدن کارگران این شرکتها به اعتصاب را تسهیل کند. اعتصاب در ماشین سازی ها و قطعه سازی ها و بخش خدمات مربوطه رابطه تنگاتنگی دارند. باید از یکجای مهم استارت کار را زد و جلو رفت. خروش امروز بهمن موتور و روز شنبه سایت ٣ کروز میتواند آغازی برای یک حرکت بزرگ و ماندگار باشد.

تعدادی از همکاران در کروز از یک شعار نگران شدند: “کارگر ریالی، کارشناس دلاری”. این همکاران اختلاف فاحش دستمزدها را برسمیت میشناسند و خواهان رفع آن هستند اما در عین حال نگران شکاف میان کارگران هستند. بجای این نوع شعارها میتوان از خواستهای مشخص دستجمعی دفاع کرد تا وحدت ایجاد شده به نفع کشاورزها و پور ابراهیم ها زیر سوال نرود.

درود بر اتحاد و رزم کارگران کروز و بهمن موتور!
١ آذر ١٤٠١

اعتصاب کارگران بهمن موتور

امروز سه‌شنبه اول آذر کارگران شرکت بهمن موتور دست به اعتصاب زدند و در محوطه کارخانه اجتماع کردند. این اعتصاب در این ماه سومین اعتصاب و در ماه های اخیر پنحمین اعتصاب کارگران بهمن موتور است. وعده های پورابراهیم و مدیران شرکت مبنی بر افزایش دستمزد، طبقه بندی مشاغل، مزایای سختی کار و دیگر خواستهای معوق کارگران هنوز پاسخ نگرفته و کارگران شدیدا به این اوضاع معترض اند.

شرکت بهمن موتور جزو گروه یا هلدینگ بهمن موتور با بیش از ۳۵۰۰ کارگر و وابسته به مجتمع کروز و از قطعه سازی ها و ماشین سازی های بزرگ و تامین کننده بسیاری از قطعات شرکتهایی مانند ایران خوردو و سایپا است.

فضای ماشین سازی ها و شرکتهای قطعه سازی ملتهب است و همزمان شرایط پلیسی و پادگانی شدیدی در شرکتها برقرار است. با اینحال کارگران این شرکت بعد از دهسال از آخرین اعتصاب در ایندوره پنج بار وارد اعتصاب شدند. درود بر رزم و اتحاد کارگران بهمن موتور و کروز.

١ آذر ١٤٠١

اعتصاب کارگران پتروشیمی مسجد سلیمان

صبح امروز ا آذر ۱۴۰۱ کارگران پتروشیمی مسجدسلیمان دست با اعتصاب و تجمع در محل شرکت زدند. کارگران به عدم طبقه بندی مشاغل، دستمزدهای پایین، قراردادهای مختلف کار و فساد در صندوق بازنشستگی اعتراض دارند.

یکی از موارد فساد فروش زیر میزی ۲۰۰ میلیون دلار محصول در پتروشیمی مسجدسلیمان است. از دیگر مسائل کارگران دست اندازی مدیران به صندوق بازنشستگی کارگران و سرمایه گذاری در قمارخانه بازار بورس است. این در حالی است که دستمزد کارگران، قراردادهای کار، بن ها و مسئله طبقه بندی مشاغل روی هوا است و مدیران از اجرای آن طفره میروند.

حکومت که در مقابل فساد بی حد و حصر حرفی برای زدن ندارد، دست اندازی به صندوق بیمه را «سوءمدیریت» نام میگذارد. در حالی که سرمایه داران حق ندارند دست به صندوق بازنشستگی کارگران بزنند.

١ آذر ١٤٠١

اعتصاب کارگران مجتمع کروز

هزاران کارگر کروز، بزرگترین مجتمع قطعه سازی کشور دست به اعتصاب و اجتماع اعتراضی در محل کارخانه ٣ یا سایت سوم زدند. کارگران زن و مرد همصدا فریاد میزدند: “کروزی داد بزن حقت رو فریاد بزن”! “کارگر ریالی، کارشناس دلاری”!

اعتصاب روزهای پنجشنبه ٢٦ آبان و شنبه ۲۸ آبان برسر خواستهای کارگران از جمله افزایش دستمزدها، اعتراض به عدم تناسب افزایش پاداش در سطوح مختلف شرکت، طبقه بندی مشاغل و اعتراض به لغو شیفت اضافه کاری در روزهای جمعه است. کارگران خواهان تشکل رسمی و مستقل خودشان هستند که سپاه و سرمایه داران با پادگانی کردن کارخانه از آن تاکنون ممانعت کرده اند.

کشاورز از بزرگ سرمایه داران ایران و از صاحبان کروز، در میان کارگران ظاهر شد، علیه اعتصاب و کم کاری کارگران را تهدید کرد. همزمان وعده داد که یکماه پاداش به کارگران و یک میلیون بعنوان کمک معیشتی به حقوقها اضافه کند. شرکت کروز حدود ١٣٠٠٠ کارگر دارد که هنوز کل مجموعه وارد اعتصاب نشده است.

۲۸ آبان ١٤٠١

فوتبال و انقلاب

رژیم روی آغاز جام جهانی، توجه مردم ایران و جهان به فوتبال، کاهش و تمام شدن اعتراضات حساب باز کرده است. این ارزیابی غلط استُ. برعکس، فوتبال و جام جهانی از دو سو به ضرر رژیم و بنفع گسترش خیزش انقلابی است.

اول، خود «تیم ملی» به تیم «بی شرف ها» سقوط کرد. در شرایطی که ایران یکپارچه جمهوری اسلامی نمیخواهد و از پرچم و سرود و دین و آئین رژیم بیزار است، تیم فوتبالی که پیراهن این حکومت به تن میکند و سرود این حکومت میخواند، تیم حکومتی است. تیمی است که افرادش بین مردم و حکومت انتخاب کردند. حساب مردم هم با تیم حکومتی روشن است. این تیم نه میتواند یک سر سوزن زن و مرد جسور در سنگرهای انقلاب ایران را نمایندگی کند و نه مورد تشویق مردم ایران و دوستداران فوتبال قرار میگیرد.

دوم، جام جهانی توجه ها را از تحول انقلابی در ایران دور نمیکند. برعکس، جهانی تر میکند. تا امروز در فرصت های هنری و فرهنگی و ورزشی در کشورهای مختلف در حمایت و همبستگی با حرکت انقلابی در ایران یاد شده است. صدای خوش آوای «انقلاب زنان ۲۰۲۲ ایران» در جام جهانی ۲۰۲۲ با ابتکارات مختلف منعکس و به هر سوراخ و سنبه کره خاکی میرود. نهایتا رژیم اسلامی و تیم فوتبال حکومتی بازنده اند.

برنده پیشاپیش معلوم است: سنگرهای انقلاب و زنانِ شورشی. میدانهای جام جهانی و دوربین هایش را با ابتکارات مختلف به صدا و تصویر جانباختگان و مبارزان انقلاب و بسیج افکار عمومی علیه جمهوری اسلامی بدل کنیم. وقت سرود جمهوری اسلامی با صدای بلند و یکپارچه هو کنید و مانع پخش سرود رژیم اسلامی شوید. فاشیستها جایی در میدانهای فوتبال ندارند.

٣٠ آبان ١٤٠١

پ. ن: در گزارش ها اشاره شده که بازیکنان با سرود همراهی نکردند. یعنی بصورت مرسوم لب خوانی نکردند، امری که در فوتبال هم اجباری نیست. این ابداً از انتخاب اعضای این تیم بین مردم و حکومت چیزی کم نمیکند. به همین دلیل برای باخت شان مردم ایران هورا می کشند.

در باره بیانیه آخوندهای مریوان و اورامانات
این انقلابی علیه حکومت “الله و اکبر” است

خیزش انقلابی و خروش شهرهای کردستان، نفرت زنان و مردان آزادیخواه از شمایل آخوند و بویژه آتش زدن منزل و ادب کردن چند امام جمعه و مزدوران حکومتی، مبنای جمع شدن امام جمعه های مفتخور مریوان و اورامانات و صدور بیانیه “حمایت از خواستهای شرعی و قانونی و دینی مردم” است.

مریوان شهری نیست که به آخوند جماعت وقعی بگذارد. مریوان شهر ابتکارات انقلابی و زنان و مردان پرشوری است که اینروزها کابوس دائم این آخوندهای تازه “دگراندیش” شدند. بهتر است این حضرات چند کار ساده را انجام دهند:

١- بجای الله و اکبر گفتن که خاطره اتاق های شکنجه و پرت کردن دانشجویان از پنجره و هزاران قتل عمد را تداعی میکند، خفه شوند و کنار بنشینند. اجتماع و سیاست را با الله و اکبر و شرع و دین آلوده نکنند.
٢- بجای ریختن اشک تمساح برای مردم و ادای سخنگوئی در مورد “خواستهای شرعی و دینی و قانونی”، از حکومت اعلام برائت کنند. صریح و روشن بگویند کنار جمهوری اسلامی نیستند و تابع دستورات شبکه مرکزی امام جمعه ها و خامنه ای نیستند.
٣- هنوز رد خون بچه های آبان ٩٨ در زره وار و جنگل و خیابانهای مریوان مانده است. هنوز صدای دلخراش فتواهای ضد زن این حضرات در گوش ما زنگ میزند. آنها که شریک جنایت و اعمال ضد انسانی حکومت اند بزودی باید جوابگو باشند.

این مردم علیه حاکمیت دین و قوانین دینی و شرع و آخوند این سمبل جاهلیت و فقر و تبعیض بپاخاسته اند. در مقابل قامت بلند زنان و انقلابیونی که شهرها را سنگر انقلاب کرده اند، الله “اصغر” هم نیست. کنار بکشید، از رژیم جدا شوید و از مردم معذرتخواهی کنید.

٢٠ نوامبر ٢٠٢٢