مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

جمعه های اعتراضی بلوچستان
امروز جمعه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۱، مردم در شهرهای زاهدان و خاش و راسک مجددا علیه حکومت اسلامی دست به تظاهرات و راهپیمائی زدند. از جمله شعارهای: “نه سلطنت ، نه رهبری- دمکراسی، برابری”، “مرگ بر ستمگر- چه شاه باشه، چه رهبر”، “بسیجی سپاهی داعش ما شمایی”، “مرگ بر دیکتاتور”، “مرگ بر خامنه ای”، “لاریجانی برو‌گم شو”، “تهرانی با غیرت حمایت حمایت”، “این آخرین پیامه اعدام کنی قیامه” و “می کشم ، می کشم، آنکه برادرم کشت” در زاهدان سردادند. نیروهای سرکوب با هدف بازداشت معترضین در خیابان خیام زاهدان، مسیرهای سه راه خیام، بهداشت فلسطین و بهشتی و مصطفی خمینی را مسدود کردند.

اعلامیه خبری

جامعه انقلابی علیه اعدام و حکومت تروریست

اعدام محمد حسینی و محمد مهدی کرمی در سحرگاه ١٧ دیماه جامعه را مرعوب نکرد، بلکه دنیائی از نفرت و انزجار از حکومت ببار آورد. روز ١٨ دیماه در سالروز عمل تروریستی رژیم اسلامی و قتل عام ١٦٧ مسافر و خدمه پرواز ۷۵۲ اوکراین بود. در شادشهر تهران خانواده‌های جانباختگان پرواز ۷۵۲ تجمع کردند و از جمله شعار “مرگ بر خامنه ای” و “سپاه جنایت می‌کند قاضی حمایت می‌کند” سردادند. در شهر مهاباد نیز مردم برسر مزار جانباختگان هواپیمای اوکراینی حاضر شدند و شعارهای “شهید نمی ‌میرد”، مرگ بر خامنه‌ای” و “مرگ بر سپاهی” سر دادند.

در همین روز دانشجویان دانشگاه بهشتی دست به تجمع و راهپیمایی زدند و مردم آنها را همراهی کردند. مردم شعارهای: “نه زندان، نه اعدام، ایستاده‌ایم تا پایان”، “اگر با هم یکی نشیم، یکی یکی تموم می شیم” و “مرگ بر دیکتاتور” سر دادند. حراست دانشگاه شریف تابلوی یادبود کشته ‌شدگان پرواز اوکراین را با توهین و لگد درهم شکست. دانشجویان دانشگاه سوره در تهران نیز مراسمی به این مناسبت برگزار کردند و از جمله شعار “بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی” سردادند. دانشجویان در دانشگاه خواجه نصیر آهنگ “برای” در یادبود قربانیان شلیک به پرواز اوکراین را اجرا کردند و در دانشکده عمران و نقشه برداری نیز تجمع برگزار شد. امروز نام و تصویر اعدامی های خیزش انقلابی بر دیوارهای دانشگاه های کشور نقش بسته بود. حراست دانشگاه تهران در پردیس هنرهای زیبا با ضرب و شتم و فحاشی به دانشجویان حمله کرد و یک دانشجو را ربودند. دانشجویان با فریاد “بیشرف بیشرف” حراست را مشایعت کردند.

روز ١٧ دیماە کسبه و بازاریان در شهرهای مختلف از جمله در بوکان، شهرک صنعتی سنندج، سقز، کامیاران، آبدانان ایلام و کرمانشاه دست به اعتصاب زدند. اعتراض و تجمع از شنبه شب در محلات شهرها شروع شده بود.

همچنین روز ١٨ دیماه در محلات و مناطق شهرهای تهران، کرج، سقز، انزلی، اصفهان، کرج، قزوین، قم و مشهد اجتماعات و حرکتهای اعتراضی علیه حکومت و علیه اعدام برگزار شد. در شهرهای مختلف شعار “فقر فساد گرونی میریم تا سرنگونی” و شعار “قسم بخون یاران ایستاده ایم تا پایان” برجسته تر بود. در تهران از جمله در محلات صادقیه، بلوار فردوس، اکباتان، نازی آباد، فلکه اول آریاشهر، هفت حوض، توحید، انقلاب، تهرانپارس، چهار راه خسرو، ستارخان و چهار راه اسدی اجتماعات اعتراضی و راه بندان با روش کردن آتش در جریان بود. در ایستگاه های متروی فردوسی و انقلاب جمعیت یکصدا شعار میدادند. از جمله شعارهای: “ننگ ما ننگ ما رهبر الدنگ ما”، “اینهمه سال جنایت مرگ بر این ولایت”، “کشته ندادیم که سازش کنیم رهبر قاتل رو ستایش کنیم” و “مرگ بر بسیجی، مرگ برخامنه ای” سردادند. در قم جوانان آزادیخواه پایگاه بسیج آدمکش را به آتش کشیدند. در حرکت مردم تهران از توحید به سمت انقلاب شعارهای: “زندانی سیاسی ازاد باید گردد”، “مرگ بر جمهوری اسلامی”، “مرگ بر حکومت اعدامی” و “مرگ بر حکومت بچه کش” سردادند.

در ستارخان و چهارراه اسدی تهران با ماموران سرکوب درگیر بوجود آمد. در سرابله ایلام مزدوران رژیم با معترضین به درگیری پرداختند. در انزلی ماموران حکومت برای مقابله با برگزاری بزرگداشت مهران سماک امنیتی و در جریان تجمع و شعار مردم به سمت برخی از آنها شلیک کردند.
امروز خانواده جانباخته محمد مهدی کرمی بر مزار همرزمش محمد حسینی رفتند. محمد حسینی کارگر بود و حتی کسی را نداشت که جنازه اش را تحویل بگیرد. خانواده بزرگوار محمد مهدی کرمی سر مزار جانباخته محمد حسینی حاضر شدند و با روشن کردن شمع و گلباران مزار از وی تجلیل کردند. در تجمعی دیگر تعدادی از آشنایان محمد حسینی یاد وی را گرامی داشتند.

اعتراضات شبانه در این شب در شهرهای بندر عباس، سنندج، مناطق مختلف تهران، قزوین، بابل، وکیل آباد مشهد، اصفهان و گوهر دشت کرج با سر دادن شعار و راه بندان و فریاد علیه حکومت اعدام ادامه دارد. این روز در تهران و شهرهای مختلف پوسترها و بنرهائی در بزرگراه ها و خیابانها نصب شده بود. از جمله “اعدام‌های شما خشم ما را بیشتر می‌کند. لعنت بر جمهوری کثیف اسلامی”.در بزرگراه صیاد حلقه‌های طناب دار را آویخته بودند. در اصفهان اعتراض شبانه با شعارهای: “مرگ بر خامنه ای”، “قسم به خون یاران ایستاده ایم تا پایان” و “فقر فساد گرونی میریم تا سرنگونی” آغاز شد.
حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست یاد جانباختگان را گرامی میدارد و به زنان و مردان انقلابی درود میفرستد. بیش از پیش در سطح محلات و محل های کار و مراکز آموزشی شبکه های مبارزاتی و ارگانهای انقلابی را با هدف عمل انقلابی گسترش دهیم. بزودی نوبت ما هم میرسد، جمهوری اسلامی راه گریزی ندارد، جنایتکاران را تک به تک محاکمه و مجازات خواهیم کرد.

نابود باد حکومت فقر و اعدام!
مرگ بر جمهوی اسلامی
آزادیُ برابری، حکومت کارگری

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
١٨ دی ۱۴۰۱- ٨ ژانویه ٢٠٢٣

تداوم اعتراض کارگران رسمی شاغل در سکوهای تولیدی گاز پارس جنوبی
کارگران رسمی شاغل در ۳۴ سکوی تولید گاز منطقه پارس جنوبی از روز ۱۴ دیماه در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های کارگران عملیاتی وزارت نفت دست به اعتراض زده و تا به امروز علیرغم حفظ و تداوم روال تولید، از ارسال گزارشات تولید خودداری کرده‌اند. لازم به ذکر است که از ۳۷ سکوی تولید گاز منطقه پارس جنوبی تنها ۳ سکوی SPD1 و SPD8 و SPD14D در این اعتراض بدلیل حضور مدیران شرکت نکرده و مابقی ۳۴ سکوی گازی در روزهای گذشته گزارشات تولید را ارسال نکرده‌اند.

اقدام اعتراضی کارگران فضای سبز نفت آغاجاری با مراجعه به وزارت نفت
این کارگران صبح روز ۱۹ دیماه در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف شغلی خود از شهرستان امیدیه استان خوزستان راهی تهران شده و به ساختمان وزارت نفت مراجعه کردند. دو نفر از مسئولان واحد استخدامی وزارت نفت در دیدار با نمایندگان کارگری فضای سبز نفت آغاجاری، حضور داشته و قرار شده وضعیت شغلی کارگران جایگزین فضای سبز شرکت نفت آغاجاری که تاکنون به صورت شرکتی، حجمی و قرارداد موقت کار کرده و هم اکنون با خروج پیمانکار وضعیتشغلی مشخصی ندارند، به صورت ویژه پیگیری شود. این کارگران گفتند ۲۵۶ چارت سازمانی خالی استخدامی در شرکت نفت آغاجاری وجود دارد که با واگذاری این جاهای خالی به ما ۶۳ کارگر امنیت شغلی ما تضمین می‌شود.

حقوق معوق کارگران پیمانکاری متروی هشتگرد
این کارگران که جدا از حراست، تعمیرات و نگهداری خطوط ریلی مترو کرج به هشتگرد را برعهده دارند، در حال حاضر سه ماه حقوق از کارفرما طلبکارند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت یدکی موتور و فنرسازی خاو
کارگران شرکت یدکی موتور و فنرسازی خاو در شهرک صنعتی کاوه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست از کار کشیده و تجمع اعتراضی برپا کردند.

آتش سوزی در خط لوله پنتان بیدبلند خلیج ‌فارس
شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، اعلام کرد: پیمانکار تعمیرات خط لوله پنتان پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به علت ضرورت فوری عملیات، اقدام به جوشکاری می‌کند که به علت شرایط جوی منطقه و محیط کار، منجر به آتش سوزی و مرگ یک نفر از کارگران تعمیراتی شده است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرستان شوش
روز یکشنبه ۱۸ دیماه۱۴۰۱، بازنشستگان شرکت‌های هفت‌تپه و کاغذ پارس در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان در مقابل ساختمان تامین اجتماعی شوش دست به تجمع زدند.

تایید احکام زندان و تبعید علیه کارگران زندانی رضا شهابی و‌ حسن سعیدی
بیدادگاه تجدید نظر، احکام بیدادگاه بدوی علیه رضا شهاب حسن سعیدی از فعالان سندیکای کارگران شرکت واحد را بدون حضور آنان عینا تایید کرده است. در بیدادگاه بدوی و بدون حضورشان، رضا شهابی و حسن سعیدی به اتهامات کلیشه ای فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، هر یک به مجموعاً ۶ سال حبس تعزیری (۵سال اجرایی) محکوم شدند. و در حکم صادره مجازات تکمیلی مبنی بر ممنوعیت خروج از کشور و عضویت در احزاب و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و منع از اقامت در تهران و استان‌های مجاور به مدت ۲سال تعیین شده‌است. تایید احکام ظالمانه شش سال حبس تعزیری و دو سال تبعید ‌و ممنوعیت فعالیت علیه کارگران زندانی رضا شهابی و‌ حسن سعیدی موجب خشم و انزجار هر چه بیشتر خانواده های این عزیزان و ‌همه ما شده است. همکاران ما باید فوری و بدون قید و شرط آزاد گردند. همانطور که پیشتر اعلام‌ کرده‌ بودیم انتظار دادگاهی عادلانه از حاکمیت توهمی بیش نیست، و‌ یکبار دیگر به مقامات حکومتی یادآوری میکنیم که سرکوب، زندان، سناریوسازیهای نخ نما و دادگاههای فرمایشی دیگر اثر ندارند. کلیه فعالین کارگری، معلمی، دانشجویی، دانش آموزی، و فعالین جنبش زنان، معترضین بازداشتی و زندانیان سیاسی آزاد باید گردند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه
۲۲ دی ۱۴۰۱

کیوان مهتدی به ۶ سال زندان محکوم شد
کیوان مهتدی نویسنده، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران در پی پرونده‌سازی امنیتی به اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱ سال حبس محکوم شده است که درصورت تأیید این حکم در دادگاه تجدیدنظر، حکم ۵ سال زندان آن قابل اجرا است. کیوان مهتدی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و همراه با تعداد دیگری از فعالین کارگری و معلمان بازداشت شده و تاکنون در زندان اوین محبوس است.

جان الهام مدرسی در خطر است
خواهر الهام مدرسی، نقاش سنندجی محبوس در زندان کچویی کرج با اشاره به اعتصاب غذا، بیماری کبدی و وضعیت وخیم جسمانی خواهرش، خواهان حمایت سازمان‌های حقوق بشری و مردم از این زندانی شد.

جان سهیل عربی در خطر است
سهیل عربی در روز دوازدهم دیماه توسط ماموران امنیتی در خانه‌اش در تهران ربوده شد. سهیل به دلیل فشار بازجویی در روز پانزده دی دچار حمله‌ی قلبی شده و پس از آن در بیمارستان سجاد تهران بستری شد. سهیل در حال حاضر در زندان تهران بزرگ در بازداشت است. سهیل عربی زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ بدون دسترسی به دارو و درمان تحت شکنجه میباشد

اتهام واهی محاربه به رامین پورامین از جانب قوه قضائیه
پرونده رامین پورامین به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست جانی صلواتی داده شده، اما زمان دادگاه او مشخص نشده است. رامین پورامین، حامی حیوانات است و اختصاصا برای نجات سگ‌ها بسیار پر تلاش بود. وی۱۶ آبان در جریان اعتراضات در خیابان دستگیر شد، پیش از بازداشت به دلیل اصابت ساچمه به صورتش به شدت زخمی شده بود. در تصاویر منتشر شده از رامین، دیده می‌شود با وجود جراحت شدید، خطاب به مردم می‌گوید “من چهارلیتر خون دارم، چهارلیتر خونم فدای پای تک تک‌تون می‌کنم”.

بستری شدن پدر محمد قبادلو پس از شنیدن حکم اعدام فرزندش
معصومه احمدی در صفحه‌ی اینستاگرام خود از بستری شدن همسرش پس از تایید حکم اعدام محمد قبادلو در دیوان عالی خبر داد: پدر محمد قبادلو عصر روز پنجشنبه مورخ ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱ به علت فشار عصبی ناشی از رای صادره دیوان عالی جمهوری اسلامی در آی سییو بیمارستان ساسان بستری شده و تحت مراقبت های ویژه قرار دارد. عزیزم قوی بمان، همه چیز بهتر خواهد شد. ممکن است این روزها هوا طوفانی باشد اما تا ابد که باران نخواهد بارید.

امجد ساعدی بازداشت شد
روز شنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ امجد ساعدی از فعالین کارگری و مدنی ساکن مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. هنوز از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست. لازم به ذکر است که این دومین بار در طول خیزش مردمی جاری است که این فعال کارگری بازداشت میشود.

انتقال مسعود فرهیخته به تیپ۶ زندان تهران بزرگ
بنابر اخبار منتشر شده مسعود فرهیخته از بند دو الف سپاه به تیپ ۶ زندان تهران بزرگ منتقل شد و در بدو ورود با استقبال گرم زندانیان مواجه شد. روحیه او در تماسی که امروز با همسرشان داشته مثل همیشه بسیار عالی توصیف شده است. مصطفی نیلی و سهیل عربی از جمله زندانیانی هستند که در کنار مسعود فرهیخته در تهران بزرگ در زندان به سر می‌برند.

صدور حکم اعدام برای سه نفر از معترضین در اصفهان
بر اساس خبر منتشرشده، بیدادگاه انقلاب اصفهان، سه معترض بنامهای صالح میرهاشمی و مجید کاظمی و سعید یعقوبی به اعدام محکوم کرده است. در همین پرونده امیر نصرآزادانی، به تحمل ۱۶ سال حبس محکوم شد.

بازداشت مجدد احمد علیزاده دبیر ورزش شهرستان آبدانان
احمدعلیزاده، دبیر ورزش دبیرستان‌ آبدانان، روز شنبه ۱۷ دی ماه، مجددا توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان مرکزی ایلام منتقل شد. پیشتر احمد علیزاده، روز دوشنبه ۲۶ مهر ماه، در رابطه با اعتراضات سراسری در شهرستان آبدانان استان ایلام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود و مدتی بعد با قید وثیقه آزاد شدند. همچنین پیش از این آقای علیزاده با حکم تنبیهی هیئت رسیدگی به تخلفات اداری روبرو شده بود. بر اساس حکمی که در شهریورماه سال جاری، از سوی هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان آموزش پرورش استان ایلام صادر و به آقای احمد علیزاده ابلاغ شده، وی از بابت اتهامات “اخلال شدید در نظم عمومی، تمرد نسبت به ماموران حین انجام وظیفه، تخریب و ایجاد حریق در سطح شهر و لیدری جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور” به بازنشستگی با تقلیل۲ گروه محکوم شده بود.

کامبیز خروت در خطر اعدام
حکم اعدام کامبیز خروت یک نوجوان اهل بلوچستان که در جریان اعتراضات‌ مردمی در زاهدان بازداشت شده بود توسط دادگاه کیفری این شهر صادر شد. کامبیز خروت متولد ۱۲ بهمن ماه ۱۳۸۰ از منطقه جام جم زاهدان است. همچنین ابراهیم نارویی ۲۵ساله، منصور دهمرده ۲۲ ساله و شعیب میربلوچی زهی ۱۸ ساله دیگر شهروندان بلوچستان با اتهامات محاربه و افساد فی الارض، محکوم به اعدام هستند.

بازداشت و شکنجه ایوب جمالزهی توسط یگان ویژه کرج

روز ٣ آبان ماه ۱۴۰۱، ایوب جمالزهی شهروند ۲۲ ساله اهل بلوچستان توسط نیروهای یگان ویژه در کرج بازداشت و مورد شکنجه و ضرب و جرح قرار گرفت. ایوب که از مدت دو سال پیش برای کارگری به کرج رفته بود در بحبوحه اعتراضات توسط نیروهای یگان ویژه بازداشت و بشدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته بطوری که دنده ها و گوش وی شکسته شده و به کارهای نکرده تحت شکنجه اعتراف اجباری کرده است. وی اوراقی را با شکنجه و فشار ماموران امنیتی امضا کرده است. ایوب در مدت بازداشت در زندان قزلحصار در اعتراض به شکنجه و عدم رسیدگی به پرونده اش دست به اعتصاب غذا کرده که توسط ماموران زندان به سلول انفرادی منتقل شده و همچنان در این زندان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

پوریا جواهری در خطر اعدام است
پوریا جواهری، کارگر اهل ‎کامیاران کردستان که به اتهام‌های واهی “محاربه” و “قتل یک سپاهی” به اعدام محکوم شده، در خطر اجرای این حکم ضدانسانی قرار دارد. این در حالی است که پدر پوریا می‌گوید؛ بیش از پنجاه نفر با جمع‌آوری یک استشهاد نامه شهادت داده‌اند که این جوان در روز وقوع قتل در کامیاران حضور نداشته و در روستا بوده است. این جوان از سوی مأموران جهت اخذ اعترافات اجباری به شدت تحت شکنجه قرار گرفته به طوری که دندان و دست او شکسته است و در وضعیت وخیمی به سر می برد.

فرهاد طه زاده در خطر اعدام
صبح روز دوشنبه ۱۹ دیماه، فرهاد طه‌زاده برادر ‎فرزاد طەزادە اهل اشنویه، محکوم به اعدام را از زندان اشنویه به زندان مرکزی‎ نقده منتقل کردند که نگرانی خانواده و احتمال اجرای حکم فرهاد را بیشتر کرده است.

جواد روحی در نوشهر به اعدام محکوم شد
بنابر اخبار منتشرشده، جواد روحی به اتهام افساد فی الارض و محاربه به اعدام محکوم شده است؛ اما این رای قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است. رئیس کل دادگستری استان مازندران با بیان اینکه متهم به دلیل عدم معرفی وکیل در مرحله دادسرا و دادگاه وکیل تسخیری داشته است،‌ اظهار داشت: «جواد روحی در مرحله تجدید نظر خواهی وکیل تعیینی به دادگاه معرفی کرده است».

آرش قنبری به محاربه متهم شد
آرش قنبری اهل روستای کهیان از توابع لردگان (استان چهارمحال و بختیاری) که ۸ دی در شهرضا بازداشت شده بود، به محاربه متهم شده است. آرش کارگر بوده و گفته می‌شود به خاطر چند استوری در صفحه‌ی اینستاگرامش بازداشت شده است. از وضعیت او اطلاع بیشتری در دسترس نیست.

ربایش و دستگیری بنیامین رخشانی توسط مزدوران امنیتی
بنیامین رخشانی دانش‌آموز ۱۵ ساله بلوچستانی در جریان دستگیری‌های گسترده اخیر روز جمعه ۱۶ دی‌ماه۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی شهر چابهار بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. عبدالخالق حسین زهی دانشجوی رشته مشاوره راهنمایی دانشگاه فرهنگیان زاهدان نیز روز جمعه ۱۶ دی در حال بازگشت از نماز جمعه مصلای مکی زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌ است. از وضعیت فعلی و اتهامات وارده به ایشاننیز اطلاع دقیقی در دست نیست.

بازداشت چند جوان در سنندج، جوانرود و دیواندره
کیان میراحمدی۱۹ ساله و مانی نوری۱۷ ساله هر دو دانش‌آموز و کمال ظاهری، اهل شهر جوانرود و ریبوار نجفیان ۱۸ ساله و اهل روستای سو، از توابع سنندج و کاوه کریمیان شهروند اهل شهر دیواندره و همچنین زاهد سلیمانی دبیر آموزش و پرورش شهر دیواندره در جریان دستگیری‌های گسترده اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

حیدر عظیمی زیر شکنجه سرکوبگران به قتل رسیده است
بنابر گزارش‌های منتشرشده، حیدرعظیمی که در جریان اعتراضات شهر تبریز بازداشت شده بود زیر شکنجه مأموران سرکوبگر به قتل رسیده است. حیدر عظیمی در روزهای نخستین اعتراضات مردمی در تبریز بازداشت شد و تحت فشار و شکنجه برای اقرار به قتل حسین اجاقی، بسیجی کشته شده در اعتراضات تبریز قرار گرفت. در نهایت روز ۱۲ دی ماه جسد حیدر عظیمی به خانواده او تحویل و تحت تدابیر شدید امنیتی به خاک سپرده شده است.