مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اجتماع اعتراضی و راهپیمایی در بلوچستان 

امروز جمعه ۳۰ دیماه ۱۴۰۱، مردم مبارز زاهدان علیرغم تلاشهای امنیتی حکومت متحدانه و با عزمی رایخ در ابعاد وسیع علیه جمهوری اسلامی بمیدان آمدند. سیل جمعیت در شهر زاهدان از جمله با شعارهای «مرگ بر خامنه ی»، «رضا پهلوی وکیل ما نیست- ما خودمان احزاب داریم، بفهمید»، «نه تاج نه عمامه، آخوند کارش تمامه»، «آزادی و برابری خواست مردم»، «آموزش به زبان مادر»، «می کشم می کشم آنکه برادرم کشت» و «خواست ملت شجاع بلوچ، سلطنت، ولایت فقیه و امثال مجاهدین خلق نیست» بودند. در راسک هم تجمعی اعتراضی برگزار شد.

تجمع اعتراضی کارکنان رسمی شرکت نفت‌ و گاز
روز سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه، کارکنان رسمی صنعت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت‌ و گاز آغاجاری، چشمه‌خوش دهلران، شرکت بهره‌برداری نفت‌ و گاز غرب در منطقه عملیاتی ایلام، پالایشگاه گاز ایلام، شرکت نفت‌ و گاز پارس در عسلویه، پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی عسلویه، پالایش گاز فجرجم، فلات قاره قشم، شرکت پایانه های نفتی جزیره خارگ (مجتمع تندگویان)، شیراز مقابل شرکت گاز استان فارس و کارکنان رسمی صنعت نفت در اهواز مقابل درب شماره ۳ شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب دست به تجمع اعتراضی زدند. این تجمع مطابق فراخوان از پیش اعلام شده برای برگزاری تجمع سراسری با محوریت شهرها و مناطق عملیاتی و نفتی برگزار شده است. کارکنان رسمی صنعت نفت خواستار اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، پرداخت بک‌پی مربوط به این قانون، حذف سقف حقوقی و پرداخت فوق‌العاده ویژه، حذف مالیات زیاد از حقوق‌ها، افزایش حقوق و دستمزد، پرداخت پاداش بازنشستگی، بهبود خدمات رفاهی و وضعیت بهداشت و درمان، ابطال اساسنامه صندوق نفت و رسیدگی به دیگر مطالباتشان هستند.

کارگران شهرداری ایلام پنج ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند
جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری ایلام از عدم دریافت پنج ماه حقوق و مشکلات و معضلات اقتصادی که دارند، به شدت اعتراض داشته و گفته اند: مدتهاست که با کمترین پایه حقوق، در فضای سبز شهرداری ایلام مشغول انجام وظیفه هستیم و پنج ماه است که این حداقل حقوق را هم از ما دریغ کرده اند و در این اوضاع سخت اقتصادی، بدجوری در مضیقه قرار گرفته و همچنان شرمنده خانوده مان هستیم و هیچ‌کس فریادرسمان نیست.

تجمع کارگران روغن نباتی جهان مقابل ساختمان استانداری زنجان
روز شنبه ۲۴ دیماه، تعدادی از کارخانه کارگران روغن نباتی جهان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود در مقابل ساختمان استانداری زنجان تجمع کردند. یکی از کارگران روغن نباتی جهان گفت: مسئولین باید پاسخگوی مطالبات ما در زمینه بیمه و معوقات باشند و خسارت های وارده به کارگران و خانواده هایشان را جبران کنند. وی، با اشاره به واریز نشدن حق بیمه کارگران، ادامه داد: کارگران معوقات چند صد میلیون تومانی دارند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت عملیات غیر صنعتی ماهشهر
روز یکشنبه ۲۵ دیماه۱۴۰۱، جمعی از کارگران شاغل در شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات و عدم پرداخت مطالباتشان دست از کار‌ کشیده و تجمع برپا کردند.

ضرب‌العجل یک روزه برای تخلیه و تعطیل خوابگاه بخاطر نبود گاز
به گزارش شورای صنفی دانشجویان کشور؛ دانشگاه فردوسی مشهد عصر روز شنبه به دانشجویان خوابگاهی خبر تعطیلی یک هفته‌ای دانشگاه و خوابگاه‌ را اعلام کرد. طبق این اعلام دانشجویان تا ظهر یکشنبه، ۲۵دی، موظف به تخلیه‌ی خوابگاه به مدت یک هفته هستند. همچنین بر اساس این اعلام به دانشجویان تا قبل از ساعت ۱۰:۳۰ شب شنبه فرصت داده‌اند تا رزرو غذای یک هفته‌ی خود را لغو کنند. طی روزهای گذشته خوابگاه‌های این دانشگاه با مشکل عمده‌ گرمایشی مواجه بوده و توان حل این مشکل را نداشته ‌است و لذا به جای حل مشکل، تصمیم به تخلیه و فشار بر دانشجویان مبنی بر تعطیلی خوابگاه و محروم‌سازی ایشان از امکانات رفاهی گرفته است. آن هم زمانی که بسیاری از این دانشجویان به خاطر شرایط پایان ترم نیاز به حضور در خوابگاه و دانشگاه‌ و استفاده از امکانات دارند.

در کمتر از یک شبانه روز ۷ کارگر کشته و زخمی شدند
از بعد از ظهر دوشنبه ۲۶ تا صبح سه شنبه ۲۷ دی، در رودبار الیگودرز، گرگان و اردبیل سه کارگر جان خود را از دست دادند و ۴ کارگر مصدوم شدند. قربانیان این حوادث دو کارگر شاغل در پروژه سد رودبار الیگودرز، دو کارگر یک مرکز شارژ کپسول گاز در گرگان، و سه کارگر مرغداری در اردبیل بودند. حادثه منجر به مصدومیت دو کارگر در الیگودرز بعد از ظهر دوشنبه ۲۶ دی ماه روی داد. ایلنا نوشته است: زمانی که گروهی از کارگران پروژه سد رودبار الیگودرز مشغول پاکسازی، گسترش و آماده‌سازی بستر حوضچه آرامش سد رودبار لرستان در بخش ذلقی شهرستان الیگودرز بودند، دیواره‌های سنگی اطراف حوضچه ریزش کرد. دو تن از کارگران زیر آوار سنگ دچار شکستگی دست و پا شدند و به بیمارستان انتقال یافتند.

شبانگاه دوشنبه، دو کارگر یک مرکز شارژ کپسول گاز در گرگان هنگام کار بر اثر انفجار سیلندر گاز ازت و آتش سوزی مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. بامداد سه شنبه ۲۷ دی سه کارگر یک مرغداری واقع در ناحیه صنعتی نوجه ده در اردبیل بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن جان خود را از دست دادند. مرغداری در نزدیکی شهرستان نمین قرار دارد. فرماندار شهر نمین گفته است قربانیان اعضای یک خانواده اهل اهواز بودند که برای کار به استان اردبیل مهاجرت کرده بودند. او درباره علت قرار گرفتن کارگران قربانی در معرض منواکسید کربن توضیحی نداده است.

زخمی شدن یکی از کودکان بازداشت شده اعتراضات مردمی پاوه در حین کولبری
سینا نادری، کودک اهل شهر پاوە از توابع کرمانشاە، بر اثر تعقیب‌ و گریز در حین کولبری از ارتفاعات کوهستانی سقوط کرده و دچار شکستگی دست‌ها، سر و دندانهایش شده است. این کولبر ١۶‌ساله، شامگاه جمعه ٢٣ آبان ماه ١٤٠١ بر اثر تعقیب نیروهای حکومتی در مرز نوسود تعادل خود را از دست داده و پس از سقوط از ارتفاعات، از ناحیه هر دو دست، سر و دندان دچار شکستگی شدید شده است. بنابه گزارش منتشرشده، وضعیت سلامت حال حاضر سینا نادری، پس از انتقال به مراکز درمانی وخیم اعلام شده است.

تجمع اعتراضی خانواده‌های محکومین به اعدام مقابل قوه قضائیه
دوشنبه ۲۶ دی‌ماه جمعی از خانواده‌های محکومین به اعدام با تجمع در مقابل ساختمان قوه قضائیه در تهران با شعارهای نه به اعدام و «مسئولین جواب بدهند» خواستار لغو احکام اعدام و نجات عزیزانشان از چوبه دار و مرگ شدند.

جمعه خونین زاهدان پس از گذشت بیش از۱۰۰ روز هنوز قربانی می‌گیرد
طبق گزارش‌های منتشر شده؛ روز ۲۷ دی ماه ، یکی از مجروحین، به نام «منصور زهی» در حمله مسلحانه سرکوبگران به مردم در واقعه معروف به «جمعه خونین» زاهدان، پس از بیش از ۱۰۰ روز جراحت ناشی از تیراندازی مأموران جان خود را از دست داد. منصور زهی، ۲۴ ساله و اهل زاهدان بود و به گزارش رسانه‌های محلی در تاریخ ۹ مهرماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات شیرآباد در استان سیستان و بلوچستان با تیراندازی نیروهای نظامی از ناحیه کمر مجروح شده و طی این مدت دربیمارستان خاتم زاهدان در کما بستری بوده و بر اثر شدت جراحات وارده جان می‌سپارد. مأموران امنیتی از تحویل جسد منصور به خانواده امتناع کردند.

نوشین کشاورزنیا، فعال حقوق زنان به پنج سال حبس تعریزی محکوم شد
نوشین کشاورزنیا، پژوهشگر اجتماعی و از بنیان‌گذاران «کار بدون آزار» در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی به جهت اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال زندان محکوم شد. کشاورزنیا در دادگاه بدوی که در روز ۲۱ شهریور به ریاست قاضی علی مظلوم برگزار شده بود، به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر بدون هیچ تغییری تائید شده است. او روز پنجم اردیبهشت ماه سال جاری، پس از احضار از سوی مقامات امنیتی، بازداشت و به زندان اوین منتقل و پس از دوازده روز با قرار وثیقه یک‌ میلیارد تومانی آزاد شده بود.

رضا رمضان‌زاده پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت شد
روز شنبه ۱۷ دی‌ماه، رضا رمضانزاده از زندانیان سیاسی سابق پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت شده است. رضا رمضان زاده در تاریخ ۲ آذر ۹۸، در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، در تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شد. وی پس از مدتی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به ۳ سال حبس تعزیری محکوم و نهایتا در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ‌ماه ۱۴۰۰ از زندان تهران بزرگ به صورت مشروط آزاد شد.

بازداشت خشونت‌آمیز فاطمه رحمتی دانشجوی دانشگاه آبادان
بر اساس اخبار منتشرشده فاطمه رحمتی دانشجوی دانشگاه آزاد آبادان روز شنبه ۲۴ دی در منطقه سده توسط مأموران امنیتی ربوده شده است. فاطمه رحمتی ۱۹ ساله است.

بی‌خبری از وضعیت رفیق سلیمی فعال کارگری سنندجی
رفیق سلیمی، فعال کارگری اهل سنندج ۷ آذرماه توسط نیروهای سرکوبگر بازداشت شد و تاکنون اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.

سعیداله وردی از ۲۵ آبان دستگیر شده و زیر شکنجه است
سعیداله ‌وردی، روز ۲۵ آبان در شیراز بازداشت شده و خواهرش با انتشار ویدیویی، وضعیت برادرش در زندان و زیر شکنجه را شرح داده و می‌گوید: «در تمام این مدت به دلیل وعده و وعید ماموران و ترس، موضوع برادرم رسانه‌ای نشد». سمانه اله وردی خواهر این شهروند بازداشت شده در رابطه با وضعیت برادرش می‌گوید: برادرم به جرمی که مرتکب نشده بود توسط نیروهای امنیتی – سر کوچه – بهمراه پسر عموم ربوده شد. حدودا دو هفته هیچ خبری ازش نبود و تمام ارگان‌هایی که می‌شد تماس بگیریم پرس و جو کردیم اما نتیجه‌ای نداد. بعد از چهار هفته برادرم با خانه تماس گرفت و گفت به ملاقاتش بروند. مادرم بعد از ملاقات گفت حتی درست نمی‌تواند حرف بزند و دیگر آن سعید قبلی نیست. می‌دانستیم شکنجه شده ولی مادر به‌من حرفی نزد تا ناراحت نشوم. برادرم آنقدر فشار روحی روش هست که حتی گفته نمی‌خواهد آزاد شود و حرف‌های ضد و نقیض می‌زند که همه‌اش به دلیل شکنجه و اعتراف اجباری است و حال خوبی ندارد. سمانه اله‌وردی می‌گوید که وثیقه دو میلیاردی بریده‌اند که هیچ جور نمی‌توانیم تامینش کنیم. ما تا امروز سکوت کردیم به‌دلیل امنیتی بودن موضوع و تهدیدهای پی‌درپی حکومت جمهوری اسلامی که نگذارند رسانه‌ای بشود و ما هم ترسیدیم. اما از ترس اعدام سعید سکوتمان را شکستیم.

جوادروحی، جوان معترض محکوم به سه بار اعدام!
جواد از معترضان شجاعی است که در اعتراضات حضور داشت. او را در تاریخ۳۰ شهریور در نوشهر و در پرونده مرتبط با آتش‌گرفتن کیوسک پلیس بازداشت کردند. او از هر گونه دسترسی به وکیل تعیینی محروم بود. او و چند نفر دیگر را تحت شکنجه مجبور به اعتراف اجباری کردند. اکنون جواد با استناد به اسنادی نامعتبر و اعتراف متهمان پرونده علیه یکدیگر و با وجود ابهامات فراوان در پرونده، به سه بار اعدام محکوم شده است. وکیل جواد اتهامات را تکذیب کرده و گفته است: «موکلم هیچ کار مجرمانه‌ای انجام نداده است. او به اتهام «ارتداد از طریق هتک حرمت قرآن از طریق آتش زدن قرآن و توهین به مقدسات» به یکبار اعدام، به اتهام «افساد فی‌الارض» به یکبار اعدام و به اتهام «محاربه» به یکبار اعدام و در مجموع به سه بار اعدام محکوم شده است.

بازداشت و بی‌خبری از محمد مهدی پناهیان
محمدمهدی پناهیان دانشجوی دانشگاه فرهنگیان ساری روز ۱۰ دیماه مقابل منزلش در فریدونکنار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است و‌ تاکنون از دلایل و‌ محل بازداشت او هیچ اطلاعی در دست نیست. محمدمهدی عضو تیم ملی کیک بوکسینگ ‌و دارنده مدال طلای کشوری است.

جان شش زندانی سیاسی کهگیلویه و بویراحمد در خطر است
شش زندانی سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد که در زندان یاسوج به سر می‌برند از تاریخ ۲۴ دیماه ۱۴۰۱ وارد اعتصاب غذای دسته جمعی شده‌اند. یاسر فریدونی‌، کیانوش مهدویفر، علیرضا فروهر‌، بنیامین افرا‌، مجتبی حفیظیان‌ و محمود تورنگ‌ شش نفر زندانی سیاسی هستند که به دلیل بلاتکلیفی در روند قضایی‌شان و اعتراض به بی‌عدالتی دست به اعتصاب غذا زده‌اند. هر شش نفر توسط اطلاعات سپاه بطور غیرقانونی در خیابان و منزل شخصی ربوده شده‌اند‌ و موقع بازجویی مورد فشار و شکنجه قرار گرفته‌اند‌.

احضار و بازداشت دو معلم از فعالان صنفی فرهنگیان بیجار
درپی احضار، بازجویی و پروندەسازی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بیجار، علیه فعالان صنفی این شهرستان، آقایان محمدعلی عربی و محمد فرزان از معلمان خوشنام و اعضای کانون صنفی فرهنگیان بیجار در روز ۲۴ دی ۱۴۰۱ پس از مراجعه به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بیجار به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت و روانه زندان شدند.

مازیار سیدنژاد به حبس و مجازات تکمیلی محکوم شد
مازیار سیدنژاد، فعال کارگری توسط دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال حبس، ممنوعیت خروج از کشور و سایر مجازات های تکمیلی محکوم شد. بر اساس این حکم که توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، صادر و به وی ابلاغ شده، آقای سیدنژاد از بابت اتهام “عضویت در گروه های کمونیستی” به دو سال حبس و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس و به عنوان مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور، ممنوعیت عضویت در احزاب و گروه ها و ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدید نظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی دو سال حبس برای وی قابل اجرا خواهد بود.

سارا سیاهپور از فعالین صنفی معلمان به ۶ سال زندان محکوم شد
سارا سیاهپور فعال صنفی معلمان تهران و البرز که در تاریخ دوم شهریور چهارصدویک، توسط اطلاعات سپاه ثارلله مقابل منزل خود بازداشت شده بود، روز دوشنبه دوازدهم دیماه، به‌ صورت تلفنی به شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب (به ریاست قاضی صلواتی) احضار و در دادگاهی بدون حضور وکیل محاکمه و در تاریخ بیست‌وششم دی‌ماه، حکم زیر به ایشان ابلاغ شد: پنج سال زندان به اتهام اجتماع و تبانی، یک سال زندان، برای فعالیت تبلیغی علیه نظام و محکومیت تکمیلی، دو سال ممنوع الخروج از کشور، دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروهها و دستجات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی.

مژگان ایلانلو به ده سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد
مژگان ایلانلو کارگردان مستند ساز و فعال اجتماعی از سوی بیدادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. براساس رای صادر شده از سوی “جانی” افشاری، رییس شعبه ۲۶ بیدادگاه انقلاب مژگان ایلانلو کارگردان مستند ساز به جرم اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به مدت ۶ سال، فعالیت تبلیغی علیه نظام به مدت ۱۵ ماه، اخلال در نظم عمومی به مدت ۱۵ ماه و بابت تشویق به اعمال منافی به مدت ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت هم بخشی از این مجازات تعیین شده است. این فعال حقوق زنان به منع عضویت در احزاب، گروهها و دستجات سیاسی اجتماعی، منع خروج از کشور، منع اشتغال به امور مربوط به جرم ارتکابی از قبیل فعالیت های رسانه ای و تبلیغی به مدت ۲ سال محکوم شده است.همچنین کامپیوتر شخصی و تلفن همراه وی نیز به نفع دولت ضبط شده است. مژگان ایلانلو۹۰ روز است که در بازداشت به سر میبرد و ۴۰ روز از این دوره را در سلول انفرادی گذرانده است.

آرش صادقی را ممنوع تماس کرده اند