مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

مرگ یک دختر دانش‌آموز بر اثر مسمومیت

مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران ابعاد هولناکی به خود گرفته است. طی ماه‌های اخیر بطور مداوم اخباری از مسمومیت دختران محصل در شهرهای مختلف از جمله اردبیل، قم، تهران، ساری و بروجرد منتشر شده است. همچنین اخیرا معاون پژوهش وزارت بهداشت به عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان دختر قمی اذعان کرده و از طرفی معاون قوه قضاییه از بی‌نتیجه ماندن تحقیقات نهادهای دولتی و امنیتی خبر داده است. اگرچه رسانه‌های حکومتی مرگ این دانش‌آموز ۱۱ ساله را بی‌ارتباط با مسمومیت‌های پی در پی در مدارس عنوان کرده‌‌اند اما علائمی که از بیماری فاطمه رضایی منتشر شده با علائم مسمومیت‌های مشکوک دختران تشابه بسیار دارد.

اعتصاب کارگران هفت تپه
در مجتمع کشت و صنعت هفت تپه از روز شنبه ٦ اسفند اجتماع اعتراضی شروع شد و روز یکشنبه بیش از ٥٠٠ نفر از کارگران مقابل مدیریت شرکت تجمع کردند و در ادامه مقابل حراست شرکت علیه رفتارهای معلی رئیس حراست دست به اعتراض زدند. خواستهای کارگران از جمله بازگشت به کار اسماعیل بخشی نماینده خوشنام کارگران و اجرای همسان سازی حقوق های هفت تپه با سطح حقوقی کشت و صنعت هفت طرح است.

اعتصاب و تجمع کارگران ذوب‌آهن اصفهان
کارگران ذوب آهن اصفهان، روز ۶ اسفند ۱۴۰۱ در محوطه کارخانه تجمع کرده و جهت احقاق حقوق معوقه و ایجاد طرح طبقه بندی مشاغل دست به اعتصاب زده‌اند. حدود۹۰۰ نفر از کارگران بخش‌های کوره بلند، راه‌آهن، نورد، فولادسازی و کُک سازی از مجتمع ذوب‌آهن اصفهان صبح روز شنبه ۶ اسفند در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های مدیریت مجتمع دست به اعتصاب زده و در محوطه شرکت تجمع برپا کردند. این تجمع که در طول شب هم ادامه داشت مورد سرکوب نیروهای گارد ویژه و حراست شرکت قرار گرفت و حضور نیروهای امنیتی هم ‌اکنون هم در مجتمع ادامه دارد. چند صد نفر از نیروهای انتظامی و گارد ویژه در محوطه مجتمع ذوب‌آهن اصفهان حضور داشتند و با رژه‌ی موتوری درصدد تشدید فضای رعب و وحشت میان کارگران معترض بودند. در ادامه اعتراضات، حوالی ساعت ۴ صبح روز یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱، با کاهش تعداد کارگران تجمع کننده، نیروهای امنیتی و گارد ویژه به کارگران یورش برده و ده‌ها نفر از کارگران را بازداشت کرده و با خود برده‌اند. گوشی‌های تلفن بازداشت‌شدگان خاموش می‌باشد و از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست. کارگران ذوب‌آهن اصفهان پیشتر نیز چندین بار با خواست افزایش دستمزد و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل دست به اعتصاب زده بودند که مدیریت شرکت و نماینده شستا وعده اجرای این خواسته‌ها را اعلام کرده بودند. اما پس از گذشت ۳ ماه هنوز این وعده‌ها محقق نشده است.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت فولاد یزد
روز دوشنبه ۸ اسفندماه ۱۴۰۱، کارگران شرکت فولاد یزد در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان برای دومین روز متوالی اعتصاب کرده و دست به تجمع زدند.

تجمع کارگران شاغل در معدن کرومیت اسفندقه کرمان
این کارگران ۳ ماه حقوق، عیدی و پاداش پایان سال را از پیمانکار طلب دارند. همچنین۳ ماه از بیمه آنها نیز پرداخت نشده است. شرکت یاقوت شهر که پیمانکار این معدن بوده پس از اتمام قرارداد، بدون پرداخت مطالبات کارگران اقدام به جمع آوری کارگاه و ترک معدن کرده است. مدیر کل تعاون، کار و رفاه استان کرمان با تایید این خبر گفته است، مدیریت معدن اسفندقه با مجوزی که از شورای تامین استان گرفته، قرار است با فروش سنگ آهن های مازاد مطالبات کارگران را پرداخت نماید.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شاغل در نیروگاه سبلان اردبیل
روز شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱، کارگران پروژه‌ای شرکت نصب نیرو شاغل در نیروگاه سبلان اردبیل در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق معوقه دست به اعتصاب زده و در محوطه کارگاه تجمع کردند.

اعتراض کارگران شهرداری لالی به ۱۲ ماه حقوق و بیمه معوق
کارگران شهرداری لالی۱۲ ماه حقوق معوقه و ۹ ماه عدم پرداخت حق بیمه خود را همزمان با تلاش هایی که در جهت خدمت به شهروندان دارند تحمل می کنند. با وجود اعتباراتی که در ماه های اخیر به شهرداری لالی تخصیص داده شده اما نه تنها از هر گونه حرکت عمرانی و تغییر در شهر خبری نیست بلکه حقوق کارکنان شهرداری هم پرداخت نمی شود. پیش از این کارگران شهرداری لالی در اقدام اعتراض آمیز خود با نشستن بر سفره های خالی در محل درب ورودی شهرداری لالی به عدم پرداخت چندین ماه حقوق معوقه خود اعتراض کردند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری یاسوج
کارگران شهرداری یاسوج روز یکشنبه هفتم اسفند ماه با تجمع مقابل شهرداری و شورای شهر خواهان پرداخت فوری مطالبات خود شدند. میزان مطالبات این گروه از کارگران بین ۸ تا ۱۳ ماه حقوق است که شهرداری هر ماه وعده پرداخت بخشی از این مطالبات را به کارگران می دهد. به گفته آنها شهردار گفته است به دلیل مشکلات مالی و نبود منابع کافی، تا پایان سال تنها یک حقوق را به حساب کارگران واریز خواهد کرد.

تجمع کشاورزان الباجی خوزستان برای گرفتن حقابه
روز یکشنبه ۷ اسفند جمعی از کشاورزان روستای الباجی که در مسیر بین اهواز-اندیمشک واقع شده است برای گرفتن حقابه‌ی خودشان دست به تجمع زدند. خشکسالی سال‌هاست که کشاورزان خوزستان را تحت فشار قرار داده و اوضاع همواره در حال بدتر شدن است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان در مشهد
روز سه شنبه ۹ اسفند‌ماه ساعت ۱۰ صبح تعداد زیادی از بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشکری استان خراسان رضوی در مقابل استانداری در مشهد در اعتراض به عدم برقراری همسان سازی، وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به مشکلات شان مطابق فراخوان از پیش اعلام شده برای تجمعات سراسری مقابل استانداری ها دست به تجمع زدند. در پایان با خواندن قطعنامه توسط یکی از بازنشستگان تصمیم گرفته شد هر سه شنبه تا برقرای این خواسته دراین مکان تجمع برگزار شود. این تجمع در سایر شهرها از جمله اراک، ایلام، اردبیل، مریوان، شهرکرد، کرمانشاه، یزد، قزوین، تبریز، رشت، سنندج، اصفهان، کرج و تهران نیز برگزار گردید.

تجمع اعتراضی بازنشستگان فولاد اصفهان
روز یکشنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۱، جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۱، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعیدر شهرهای اهواز، شوشتر، شوش و اصفهان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهرها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه ۸ اسفندماه ۱۴۰۱، جمعی از بازنشستگان مخابرات استانهای خراسان رضوی، کردستان، مرکزی، اصفهان، هرمزگان، کرمانشاه، اردبیل، همدان، تهران، زنجان، کرمان، آذربایجان شرقی و لرستان در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات و مطالباتشان مقابل شرکت مخابرات این مناطق تجمع اعتراضی برپا کردند.

ادامه‌ اعتراض به کیفیت نامناسب غذاهای سلف دانشگاه دریانوردی چابهار
در ادامه‌ی اعتراضات روز گذشته در برخی دانشگاه‌ها به کیفیت نامناسب غذای سلف دانشجویی، امروز یکشنبه ۷ اسفند دانشجویان دانشگاه دریانوردی چابهار نیز با چیدن ظروف غذای خودشان در محوطه‌ دانشگاه به غذاهای دانشجویی بی‌کیفیت اعتراض کردند. روز گذشته مشابه همین اتفاق در دانشکده‌های عمران و نقشه‌برداری، برق و کامپیوتر، مکانیک، صنایع و مواد، علوم و هوافضای دانشگاه خواجه نصیر افتاده بود. از روز دوشنبه ۸ اسفند نیز دانشجویان دانشگاه تهران و خوابگاه چمران علیه مجازی سازی دانشگاه به بهانه ماه رمضان و آموزش مجازی به مدت چند روز تجمعات اعتراضی برپا کردند. در شامگاه نهم اسفند، بسیاری از دانشجویان خوابگاه بروجرد، پس از پیچیدن بوی عجیبی در هوا، مسموم و به بیمارستان منتقل شدند.

خبات فدایی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد
بنابر گزارش منتشرشده، خبات فدایی ۳۹ ساله، فعال کارگری و هنرمند اهل سنندج که در جریان دستگیری‌های گسترده اخیر بازداشت شده بود، از سوی شعبه اول دادگاه کذایی ورامین به ریاست اشکان رامش به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. این هنرمند و فعال کارگری از بابت اتهام «عضویت در احزاب مخالف رژیم» به پنج سال حبس و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است که با اعمال ماده ١٣۴ قانون مجازات اسلامی پنج سال آن قابل اجرا است. خبات فدایی، هنرمند اهل سنندج و ساکن تهران روز شنبه چهارم مهر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و روز سه‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه ١۴٠١ با تودیع قرار وثیقه موقتاً و تا زمان پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود.

آنیشا اسداللهی به دادسرای امنیت اوین احضار شد
آنیشا اسداللهی، معلم و فعال کارگری «جهت اخذ آخرین دفاع» به «شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و‌ انقلاب ناحیه ۳۳ تهران-زندان اوین» احضار شده است. آنیشا اسداللهی فعال کارگری به همراه همسرش کیوان مهتدی، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ با هجوم ماموران وزرات اطلاعات به منزل شخصی اش بازداشت شدند . پیش تر ایشان در روز جهانی کارگر سال ۹۸ بهمراه دیگر فعالین دوبار دستگیر و پس از گذراندن دوران محکومیتش از زندان اوین آزاد شد.