مقالات

گزارشات هفتە گذشتە مبارزات کارگری و جنبشهای اجتماعی

تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر
درگیری در مقابل زندان قزل‌حصار کرج
ساعات اولیه بامداد روز سە شنبە ٢٠ اردیبهشت خانواده و بستگان حسین پنجک، عبدالحسین امامی مقدم و بابک آقایی که در زندان قزل ‌حصار جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده‌اند در مقابل زندان قزل ‌حصار تجمع کردند.
این تجمع با واکنش ماموران زندان و ضرب و شتم تجمع کنندگان و پرتاب گاز اشک آور به سمت آنان همراه شده است. بستگان یکی از زندانیان به‌دلیل ضرب و شتم به بیمارستان منتقل شده و وضع جسمی او وخیم گزارش شده است.
اجتماعات سراسری فرهنگیان در روز ١٩ اردیبهشت
بە فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران روز ١٩ اردیبهشت مصادف با ١٣همین سال روز اعدام معلم پیشرو فرزاد کمانگرو چهار نفر ازیارانش معلمین و بازنشستگان فرهنگی اجتماعات سراسری در دهها شهرازجملە در تهران، اردبیل، بابل، آبدانان، رشت، بجنورد، کرمانشاه، جلفا، قزوین، تاکستان، اصفهان، سنندج، اسلام‌آباد غرب، همدان، تربت حیدریه، اراک، اهواز، استان مرکزی شوش و مشهد برگزار گردید. نیروهای سرکوبگر درسنندج اجتماعات فرهنگیان را بخشونت کشیدن، همچنین در مشهد اجتماع کنندگان با گاز اشکآور روبرو شدند. لازم بە توضیح است کە شرکت کنندگان در اجتماعات خود قطعنامە سراسری شورای هماهنگی تشکل های صنفی ایران را تائید کردند و فعالین فرهنگی بە ایراد سخنرانی و همچنین تجمع کنندگان با سر دان شعار علیە وضع موجود، ازجملە معلم زندانی آزاد باید گردد بە اجتماعات خود پایان دادند.
گزارشی از تجمع فرهنگیان بازنشسته مشهد در تجمعات سراسری معلمان از زبان خودشان
روز سه شنبه ۱۴۰۲/۲/۱۹ در مقابل اداره ی آموزش وپرورش خراسان فرهنگیان بازنشسته تجمع داشتند که در اوایل تجمعات، باگاز اشک آور مامورین روبرو شدند. همچنین نیروهای یگان ویژه و همراە با ونهای مخصوص برای دستگیری و ایجاد رعب و وحشت حضورداشتند. به دستور ماموران همه ی معترضان مجبوربه رفتن داخل ساختمان اداره آموزش و پرورش شدند که درآنجا با لباس شخصی ها درگیرشدند. در نهایت معترضان با سردادن شعار معلم زندانی آزاد باید گردد خواستار پاسخگویی مسئولان شدند اما با عدم پاسخگویی ریاست مواجه شدند درهمین زمان یکی از همکاران عاصی از معضلات موجود در آموزش وپرورش شروع به اعتراض کرد ودرآخر با تهدید ماموران انتظامی مجبور به خروج از اداره شدند.
اعتصاب کارگران پروژه‌ای شرکت آیریک صنعت
کارگران پروژه‌ای پیمانکاری پژند شاغل در شرکت آیریک صنعت نیز دراعتراض به عدم افزایش دستمزد برای سال ۱۴۰۲ به اعتصاب سراسری کارگران پروژه‌ای پیوستند.
کارگران پروژه‌ای شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خواستار افزایش دستمزد مطابق با لیست پیشنهادی خود بر اساس افزایش ۷۹ درصدی هستند.
اعتصاب کارگران پروژه‌ای شاغل در ایستگاه تقویت فشار گاز اردستان
روز شنبه ۱۶ اردیبهشت، کارگران پروژه‌ای شاغل در بخش‌های مختلف ایستگاه تقویت فشار گاز اردستان نیز به کمپین افزایش دستمزد ۱۴۰۲ پیوستند.

تداوم اعتراض کارگران ابنیه فنی کرمان به عدم وصول مطالبات عقب افتاده
کارگران پیمانکاری ابنیه فنی کرمان در محور بافق تا شور گزبم در اعتراض به تداوم مشکلات خود و دستمزدهای پایین دست از کار کشیدند.
به گفته‌ی آن‌ها، در این محدوده ریلی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارگر مشغول کارند که با شرکت رضوان درود کار میکنند و پیمانکار حدود ۱۰ سال به کارگران سنوات پرداخت نکرده است.کارفرما تاکنون هیچگونه پاسخگویی به خواسته‌های این کارگران نداشته است.
روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲نیز اعتصاب کارگران همچنان ادامه داشت
تجمع اعتراضی کارگران کاشی اصفهان
سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت کارگران کاشی اصفهان نسبت به عدم رسیدگی‌ به مشکلاتشان اعتصاب ‌و تجمع اعتراضی برپا نمودند
تجمع اعتراضی مجدد کادر اورژانس ۱۱۵ تبریز و پرسنل فوریت های پزشکی قزوین
یکشنبه ۱۷ اردیبهشتکادر اورژانس ۱۱۵ تبریز و جمعی از پرسنل فوریت های پزشکی قزوین در خصوص عدم پرداخت معوقات و فوق العاده خاص و ناعدالتی در اجرای تعرفه خدمات پرستاری دست به تجمع زدند
حمله شیمیایی به مدرسه دخترانه مبعث و ام‌المومنین در مریوان
شنبه ۱۶ اردیبهشتدبستان دخترانە «مبعث» و «ام‌المو‌منین» در مریوان مورد حملات شیمیایی قرار گرفتە و زمانی‌که خانوادە دانش‌آموزان قصد خارج‌کردن فرزندان خود از مدرسە داشتند، نیروهای سرکوبگر در مقابل مدرسە حاضر شدەاند.
تجمع اعتراضی اهالی روستای گلماگرد خمین
شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲اهالی روستای گلماگرد شهرستان خمین بخاطر عدم رهاسازی حقابه ی کشاورزیتجمع اعتراضی برپا نمودند
بیش از یک دهه است که وزارت نیرو هر ساله وعده ی رهاسازی حقابه را می دهد اما تا کنون این حق قانونی و شرعی مردم رهاسازی نشده است.
تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲برخی از اعضای شورای صنفی و فعالین دانشجویی برای تحقق خواست‌ دانشجویان در حیطه‌ی تغذیه، اموزش،حراست؛ ساختمان مرکزی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دست بهتجمع اعتراضی زدند
یکی از خواسته‌های مدنظر دانشجویان در حیطه‌ی آموزشی، اجرایی شدن رأی دیوان عدالت اداری می‌باشد.
تجمع اعتراضی بازنشستگان شرکت مخابرات در استانها
دوشنبه ۱۸ اردیبهشتبازنشستگان شرکت مخابرات در سراسر کشور در اعتراض به پایمال شدن حقوق قانونی خود توسط سهامداران عمده مخابرات و ستاد اجرایی فرمان خمینی، تجمع اعتراضی برپا نمودند.

بازداشت معلم معترض عاتکه رجبی
روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ، عاتکهرجبی، که به منظور شرکت در تجمع معلمان در شهر مشهد از خانه خارج شده بود توسط مأموران امنیتی بازداشت شد. نیروهای امنیتی سپس به منزل ایشان رفته‌ و این مکان را مورد تفتیش قرار داده‌اند.لازم به ذکر است که این معلم، طی چند روز گذشته، بارها مورد تهدید قرار گرفته بود
عاتکه رجبی معلمی است که از تاریخ ۲ مهر ۱۴۰۲ در اعتراض به قتل حکومتی دانش‌آموزان دست به اعتصاب زد و به دلیل پیگیری حقوق دانش آموزان، از شغل معلمی اخراج شد.
فاطمهتدریسی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد
روز سه شنبه نوزدهم اردیبهشت، فاطمه تدریسی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد.
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی در این خصوص اطلاع داد: “خانم تدریسی برای حضور در تجمع فرهنگیان به میدان بهارستان رفته بود که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و در تماس تلفنی از انتقال خود به زندان قرچک ورامین خبر داد.”
بازداشت امیرحسین مرادی توسط نیروهای امنیتی
امیرحسین مرادی، زندانی سابق سیاسی وفعال مدنی درپییورش نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی به منزل پدری‌اش بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.
گفته می‌شود، تلفن همراه و حساب‌های کاربری امیرحسین در شبکه‌های اجتماعی در اختیار نیروهای امنیتی قرار دارد. از دلایل بازداشت، نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری ایشان اطلاعی در دسترس نیست
نرگس منصوری از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد
نرگسمنصوری، زندانی سیاسی و کارگر سابق شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، روز شنبه شانزدهم اردیبهشت، در پی حال نامساعد جسمانی به بیمارستان پارس منتقل شده و مورد عمل جراحی قرار گرفت.
عدم رسیدگی پزشکی مناسب؛ گزارشی از آخرین وضعیتحمید و فرزانهقره‌حسنلو از زبان وکیل
وکیل حمید و فرزانه قره‌ حسنلو، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، از وضعیت نامناسب موکلانش در زندان خبر داد. به گفته وی، این شهروندان در حالی از رسیدگی پزشکی مناسب در زندان محروم ماندند که خانم قره‌ حسنلو مشکوک به سرطان است و آقای قره‌ حسنلو نیز از بیماری های مختلفی از جمله بیماری ریوی رنج می برد.
بی‌خبری از سرنوشت ژینا مدرس‌گرجی
ژینامدرس‌گرجی، روزنامه‌نگار و از فعالان سرشناس حقوق زنان اهل سنندج مدت سه هفته است که در بی‌خبری مطلق در بازداشتگاه انفرادی اداره اطلاعات سنندج به سر می‌برد.
جان رفیق سلیمی در خطر است
رفیق سلیمی فعال کارگری اهل شهر سنندج که از هفتم آذرماه ۱۴۰۱ بازداشت شد و در زندان مرکزی سنندج بسر میبرد، به اتهام ایجاد گروه های غیر قانونی و اقدام علیه امنیت ملی کشور به مفسد فی الارض محکوم گردیده این در حالی است که رفیق سلیمی تمامی اتهامات را رد کرده است.

اعزام یک روزه کارگر زندانی داود رضوی به بیمارستان طالقانی و اعتراض سندیکا نسبت به عدم رسیدگی جدی و‌ مناسب پزشکی نسبت به وضعیت جسمانی و بیماری رضوی
داود رضوی کارگر زندانی سندیکایی که همچنان در بلا تکلیفی به سر می‌برد، روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت جهت مشاوره قلب به بیمارستان طالقانی اعزام شد. دکتر پس از معاینه و گرفتن نوار قلب اظهار کرد که به اکو قلب و بررسی دقیق تر نیاز هست. از اینرو، هفته آینده مجددا وقتی را برای معاینه تجویز کرد.
داود رضوی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، در طول بازجویی های طولانی و حبس های انفرادی دچار این بیماری گشته، اما مسئولین زندان و قوه قضائیه برای معالجه ی بیماری ایشان تا کنون هیچ گونه اقدامی انجام نداده اند، و حتی تمام‌هزینه های بیمارستان و ویزیت ها را خانواده متقبل گشته، در صورتیکه به جای این اعزام هاییک روزه اگر ایشان برای چند روز در بیمارستان بستری میشد و تمام مراحل درمان در بیمارستان و هنگام بستری انجام میشد هم پروسه کار بهتر و سریعتر پیش میرفت و همچنین خانواده ایشان برای کاهش هزینه ها می‌توانست از بیمه تکمیلی استفاده کرده و به اینصورت از فشار مالی و‌ همچنین استرس بر خانواده کاسته میشد. مسئولین زندان با این اعزام هاییک روزه و کوتاه مدت فقط موجبات آزار و اذیت و تحت فشار گذاشتن داود رضوی و‌ خانواده ایشان‌ و به تاخیر انداختن معالجات مناسب را فراهم‌ آورده اند.
برادر «سپیده قلیان» از محکومیت دوباره‌ خواهرش به دو سال زندان خبر داد
مهدی قلیان برادر «سپیده قلیان» شامگاه پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود از محکومیت خواهرش به دو سال حبس خبر داد.
آقای قلیان در این مطلب نوشت: «دیروز متوجه شدیم سپیده به ۲ سال حبس محکوم شده، دو سال دوباره، یعنی از نو شروع کردن چیزی که تازه تمام شده بود. از پاییز ۹۷، سپیده را پشت میله و در تبعید دیدیم.‌ از ۹۷ ما در تکاپوییم البته که در زندان گسترده‌تری هستیم، کیلومترها راه را طی می‌کنیم، هر چند اکثر هفته‌ها سپیده بدون ملاقاتی است چون نمی‌پذیرد و از خستگی راه و مسیر به جای ما خسته و دل‌غمین می‌شود ولی کم نیاوردیم و کم هم نمی‌آوریم از او یاد گرفته‌ایم این مقاومت و ایثار را.»
او اضافه کرد :«حقیقتاً وضعیت جوری‌ است که ما خوشحالیم سپیده هنوز زنده است‌، هر چند از شبی که در جاده و نرسیده به خانه بردندش، تصاویر دردناک متعددی در ذهن من و خانواده است.پرواضح است که راهش مشخص است مانند خیلی از هم سن و سال‌هایش، ۲ سال محکومیت بخاطر یک شعار درب زندان پس از آزادی.»
آرش صادقی، فعال مدنی به ۴ سال زندان محکوم شد
وکیل آرشصادقی از صدور حکم ۴ سال و ۳ ماه زندان برای او در دادگاه انقلاب تهران خبر داد.
رامین صفرنیا در توییتی اعلام کرد که بعد از واخواهی و جلسه رسیدگی، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران آرش صادقی را بابت اتهام «اجتماع و تبانی» به سه سال و هفت ماه حبس و در مورد «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به هشت ماه حبس محکوم کرد.
آرش صادقی بهمن ماه سال ۱۴۰۱ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب بابت اتهام «اجتماع و تبانی» به پنج سال و «تبلیغ علیه نظام» به هشت ماه حبس و همچنین منع خروج از کشور، منع حضور در تهران و استان‌های شمالی و مجاور به مدت دو سال، منع از فعالیت در فضای مجازی و منع از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی به مدت دو سال محکوم شده بود.
آرش صادقی به دلیل فعالیت‌هایش در دفاع از حقوق بشر بارها در ایران بازداشت و زندانی شده است.
سهیل عربی به شهرستان برازجان تبعید شد
سهیل عربی، زندانی سیاسی سابق که اواخر اسفندماه ۱۴۰۱، از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود، جهت تکمیل محکومیت دو سال تبعید خود به شهرستان برازجان اعزام شد.
یک منبع نزدیک به خانواده او گفت: “سهیل اواخر آبان ماه سال ۱۴۰۰، به شهرستان برازجان اعزام شده بود که دو ماه پس از تبعید به دادسرای تهران احضار شد. وی مجدد توسط شعبهیک اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی ناحیه ۳۳ تهران، از بابت اتهام “توهین به مقدسات” جهت تکمیل محکومیت دو سال تبعید خود به شهرستان برازجان اعزام شد.”
فاطمه مقصودی مادر ادریس فقهی، فعال سیاسی بازداشت شد
فاطمه مقصودی مادر ادریس فقهی فعالی سیاسی به دلیل تحصن چند روزه برابر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ارومیه بازداشت شد.فاطمه مقصودی پیش از تحصن با انتشار ویدیویی گفته بود دو سال است از پسرش خبری ندارد.
مریم وحیدیان، روزنامه‌نگار به ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد
حکمبدوی مریم وحیدیان روزنامه‌نگار کارگری از سوی شعبه ۲۶ بیدادگاه انقلاب به ریاستجانستان افشاری صادر شد.براساساین حکم این روزنامه‌نگار به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم برای مدت پنج سال تعلیق شده است.
برگزاری جلسه بازپرسی توماج صالحی
صبح یک‌شنبه ١٧ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، جلسه بازپرسی توماج صالحی هنرمند معترض رپ به صورت ویدیو کنفرانس در دادسرای اصفهان برگزار شد.امیررئیسیان وکیل مدافع این هنرمند معترض رپ در این خصوص گفت: جلسه بازپرسی پرونده توماج صالحی در دادسرای اصفهان روز صبح برگزار شد. توماج از طریق ویدیو کنفرانس در جلسه شرکت داشت وبا حضور وکلا به سوالات بازپرس پرونده پاسخ داد.
اوایل آذرماه سال گذشته، رئیس کل دادگستری استان اصفهان از صدورکیفرخواست پرونده توماج صالحی خبر داد. اسدالله جعفری گفت: «توماج صالحی به افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده به نحوی که موجب خسارات عمده گردیده است، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری‌اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت‌آمیز متهم است»
یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع، دو زندانی عقیدتی اعدام شدند
سحرگاه روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، حکم اعدام این دو زندانی عقیدتی اهل شهرهاییاسوج و اردبیل که پیشتر از بابت اتهام “سلب‌النبی” توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده بودند، اجرا شد.
خبرگزاری میزان نوشته است که یوسف مهرداد درشهراردبیل دستگیر شده و «مدیر و ایجادکننده یک گروه مجازی» و «حداقل در ۱۵ گروه و کانال ضد دین، ادمین و گرداننده اصلی بوده» است.
خبرگزاری رسمی قوه قضائیه همچنین مدعی است که صدرالله فاضلی زارع «مدیریت ۲۰ گروه و کانال هتاک به مقدسات و خداناباوری» را برعهده داشته است.
سوخت برانی که در فقر زندگی سوختند!
جان باختن دستکم ۱۰ سوختبر بلوچستانی در طی ۷۲ ساعت گذشته از جمله یک کودک سوختبر
در طی ۷۲ ساعت گذشته از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ تا لحظه تنظیم گزارش دستکم ۱۰ سوختبر اهل بلوچستان در اثر شلیک مستقیم مامورین نظامی، تعقیب وگریز و حوداث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.
۱-یوسف ریگی(کشانی) ، ۱۷ ساله،کودک سوختبر
۲-محمد ریگی (کشانی)
۳-محمد کرمانی(جمالزایی)
۴-ابراهیم براهویی
۵-یاسین نارویی
۶-فیض‌محمد تاهل‌گریکان
۷-یارمحمد آسکانی
۸-امین‌الله گرگیج
۹-ذبیح‌الله گرگیج
۱۰-نصیر دینارزهی
ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن اعلام همدردی با خانوادە و بستگان این دە نفر، سران رژیم اسلامی قاتل اصلی این انسانهای شریف میدانیم و کشتار سوختبر و کولبر را بشدد محکوم میکنیم.