مقالات

گزارشات هفتە گذشتە مبارزات کارگری و جنبشهای اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

ماشین قتل عمد حکومتی را در هم بشکنیم!
در دورە هشت ماهە خیزش انقلابی جاری، ماشین آدمکشی رژیم اسلامی بار دیگر مانند دورە چهل و چهار سالە گذشتە به شکل نفرت انگیزی فعال شده است. بخشی از ماشین قتل حکومتی آتش بە اختیار نیروهای امنیتی و مزدوران سپاە پاسداران هستند کە طی هشت ماهە گذشتە خون بیش ٥٠٠ نفر از جوانان و کودکان را در خیابان شهرهای چهار کوشە کشور را ریختند و بیش از ٣٠ هزار نفر را دستگیر و روانە شکنجە گاە های خود کردند و همچنین در شکنجە گاە ها تعدادی را زیر شکنجە بە قتل رساندەاند. ماشین اعدام و سرکوب رژیم اسلامی در عرصە های مختلف جنگ را با اقشار گوناگون مردم شروع کردند، عرصە تحمیل فقر گرانی، بیکاری و فساد حکومتی، عرصە سرکوب اعتراضات و اعتصابات کارگران، عرصە تشدید تبعیض، آپارتاید جنسی و فشار بر زنان، عرصە تحمیل بی حقوقی و فشار امنیتی، اقتصادی بر فرهنگیان و بازنشستگان، عرصە حملات شیمایی بر مدارس دخترانە و عرصە گسترش ماشین اعدام برای اجرای قتل های عمدی حکومتی در راستای جنگی تمام عیار رژیم اسلامی با جامعە بیش ٨٠ میلیونی ایران است. موج جدید اجرای احکام قتلهای حکومتی کە از هفتە اول اردیبهشت در زندان های سیستان و بلوچستان، خوزستان، استان مرکزی آغاز شد، بدنبال به زندان های قزلحصار و رجایی شهر کرج تداوم یافت یکی از عرصە های جنگ رژیم اسلامی برای سرکوب شرایط انقلابی جاری است. گسترش اجرای احکام قتل حکومتی طی دو هفتە گذشته گزارشها حاکی از دست کم ۵۷ نفر اعدام در زندان های چهار گوشە کشور است. بیشترین تعداد قتلهای حکومتی در استان سیستان و بلوچستان انجام گرفتە است. بە گزارش نهاد های فعالین حقوق بشری، تنها در در زندان های زاهدان، ایرانشهر، میناب، بندرعباس، یزد، مشهد، تربت جام و نیشابور دست کم ۲۲ نفر از جمله دو زن اعدام شدەاند.
در روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، ۱۰ نفر از محکومین جرائم عادی از جمله ۵ نفر به اتهام “قتل” در زندان رجایی شهر اعدام شدند. در همین روز، حکم اعدام دو نفر در زندان میناب و یک نفر دیگر به اتهام قتل در زندان نیشابور به اجرا در آمد.
در سحرگاه روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت نیز، حکم اعدام دست کم ۴ نفر دربلوچستان، یک نفر در یزد و یک نفر اهل افغانستان با جرایم مرتبط به مواد مخدر در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد. قتلهای حکومتی در دو هفتە اخیر که با اعدام زندانیان بە بهانە مرتبط با قتل و مواد مخدر شروع شدە، زمینە ساز اعدام چندین زندانی سیاسی، عقیدتی را فراهم کردند، ابتدا حبیب آسیود، زندانی سیاسی دو تابعیتی ایرانی – سوئدی که دو سال پیش توسط سپاه پاسداران از ترکیه ربوده و به ایران منتقل کردند، در سحرگاه روز شنبه ۱۶ اردیبهشت به اجرا درآمد و سپس یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع، دو زندانی عقیدتی نیز به اتهام “سب النبی” “ارتداد فطری” و “توهین به مقدسات اسلامی” در روز ۱۸ اردیبهشت اعدام شدند.
در سحرگاه روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، دست کم ۷ زندانی در زندان های قزلحصار و رجایی شهراعدام شدند کە حتی اسامی آنها را اعلام نکردند، فقط به اعدام سه نفر در زندان قزلحصار اشاره کرده اند، اما در همین روز، ۴ زندانی دیگر هم در زندان رجایی شهر اعدام کردند..
اعدام های روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، در شرایطی به اجرا در آمده است که طی روزهای گذشته موجی از اعتراض های داخلی و بین المللی از جمله تجمع شبانە خانواده های زندانیان علیه اعدام زندانیان شکل گرفتە بود..
خانواده های زندانیانیان در خطر اعدام، که شامگاه سه شنبه ۱۹ اردیبهشت برای جلوگیری از اعدام عزیزانشان در مقابل زندان قزلحصار اجتماع کرده بودند، با شلیک گاز اشک آور و سرکوب ماموران حکومتی مواجه شدند..
علاوه بر اعدام تعداد بی شماری که این روزها به شکل وحشیانە توسط گلە های قضات رژیم اسلامی در دادگاە های کذایی حکم صادر و به اجرا در آمده اند، هم اینک تعدادی بی شمار دیگر در صف اجرای حکم وحشیانە اعدام قرار دارند، ازجملە آنها سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی کە معروف بە دستگیر شدگان خانە اصفهان هستند تنها امیدشان بە حمایت اعتراضی سراسری ازجملە با تجمع خانوادە ها و حمایت مردم اصفهان از اجرای حکم شنیع اعدام آنها جلوگیری شدە است.
رژیم اسلامی در محاصرە اعتراضات جنبشهای اجتماعی!
خیزش انقلابی جاری کە در آستانە ٩ ماهه قرار دارد، خواست اصلی اعتراضات سراسری سرنگونی تمامیت رژیم اسلامی است. رژیم اسلامی طی ٤٤ سالە حاکمیت سیاهش کاری جز تحمیل فقر بە طبقە کارگر نکردە است، تبعیض سیستماتیک بر زنان اعمال کردە است، تحمیل خفقان بر کل جامعە و دستگیری گستردە فعالین سیاسی، کارگری، زنان، فرهنگیان، دانشجویان، بازنشستگان و فعالین نهادهای اجتماعی کە انجام گرفتە است. همە جنایتی که رژیم اسلامی علیە مردم ایران انجام دادە است موجب کیفرخواست اکثریت مردم ایران برای سرنگونی رژیم اسلامی شدە است.
از طرف دیگر رژیم اسلامی برای تداوم عمر ننگین خود راهی جز فعال کردن ماشین اعدام و سرکوب ندارد. رژیم اسلامی خوب میداند حاکمیت سیاهش برای جنبشهای اجتماعی کارگران، زنان، فرهنگیان، دانشجویان، بازنشستگان، جوانان عاصی و متنفر از فرهنگ اسلامی و اکثریتب مردم مشروعیت سیاسی، اقتصادی و اخلاقی ندارد، از این رو تنها راە مقابلە با سرنگونی رژیم اسلامی فعال کردن ماشین سرکوب و اعدام برای زهر چشم گرفتن از مردم ایران میداند.
اما برای جنبشهای اجتماعی کارگران، زنان، فرهنگیان، دانشجویان، بازنشستگان و اکثریت مردم ایران راهی جز تلاش برای سرنگونی انقلابی رژیم جنایتکار اسلامی باقی نماندە است! راە سرنگونی رژیم اسلامی و تحقق آزادی ،برابری رفاە و عدالت اجتماعی در گرو اتحاد و همبستگی همە جنبشهای اجتماعی و اکثریت مردم حول آلترناتیو کارگری برای آزادی برابری رفاە و عدالت اجتماعی در ادارە شورایی جامعە است.
ما در برنامە جامعە و کارگران احکام اعدام و سرکوب رژیم اسلامی را بشدت محکوم میکنیم خود را در کنار کارگران و جنبشهای اجتماعی برای سرنگونی رژیم اسلامی میدانیم.
زندە باد ایحاد و همبستگی کارگران و جنبشهای اجتماعی!
زندە باد آزادی برابری حکومت شورایی!
نابود باد جمهوری اسلامی!
تهیە کنندگان جامعە و کارگران
جمعە ٢٩ اردیبهشت ١٤٠٢
چهارمین تجمع کارگران رسمی در هفت تپه
جمعه ۲۲/اردیبهشت /۱۴۰۲ کارگران رسمی نسبت به اجرای نادرست همسان سازی دست از کار کشیدند و دست به تجمع زدند.کارگران در مقابل دفتر مدیریت شرکت و بعضا در داخل دفتر مدیریت امور اداری تجمع و اعتراض خود را پیش بردند. اعترض کارگران نسبت به چگونگی اجرای همسان سازی و محاسبات مزدی و همچنین اعتراض نسبت به سالم زاده، مدیر امور اداری میباشد.مدیران طرح توسعه در اقدامی خلاف قانون، محاسبات مزدی پرسنل را طوری محاسبه کردند که حتی مزد تعیین شده شورای عالی کار، مبنا قرار گرفته نشده و مبلغ تعیین شده بسیار نازل تر از دستمزد تعیین شده توسط شورای ضد کارگری عالی کار می باشد. در این محاسبه چند مزایا و ایتم مزدی، از مزد مبنا حذف شده است.
اخراج دسته جمعی کارگران آذرلنز
کارگران آذرلنز تبریز پس از اعتراض به این‌ که‌ بعد از گذشت ۲۰ سال، حق سختی کار دریافت نکرده‌اند، توسط مالک کارخانه اخراج شدند.کارفرما برای شانه خالی کردن از پرداخت مطالبات کارگران، کارخانه را فروخته و اکنون ۸۰ کارگر اخراج یا بیکار شده‌اند‌.
عدم پرداخت معوقات مزدی کارگران راه آهن زنجان
کارگران ابینه فنی راه آهن شمال غرب زنجان پس از گذشت دو ماه از سال جدید هنوز مبلغی به عنوان حقوق ماهیانه دریافت نکردند.این در حالی است که در پی بی‌کفایتی مسئولان، معوقات مزدی مربوط به سال گذشته کارگران نیز پرداخت نشده و خانواده آنها با معضلات پیچیده معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.
۱۹ کارگر در سه حادثه جداگانه کشته و زخمی شدند
واژگونی مینی بوس حامل کارگران معدن در نزدیکی بافق، واژگونی کامیون ۱۰ چرخ حامل خاک در یک کارگاه ماسه شویی در شهرستان ملکان، و انفجار یک خمپاره باقی مانده از جنگ ایران و عراق در سد چنگران کرمانشاه ۱۹ کارگر را قربانی کرد.
حادثه بافق چهارشنبه شب در حد فاصل محور چغارت به شهرستان بافق اتفاق افتاد. در پی واژگون شدن مینی بوس حامل کارگران معدن چاه گز بهاباد، یک کارگر به علت شدت صدمان جان باخت و ۱۴ کارگر مصدوم شدند. یکی از کارگران در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است. پنج کارگر در بخش جراحی بیمارستان بستری شدند و سایر کارگران مصدوم از بیمارستان مرخص شده‌اند. نام هیچ‌یک از کارگران اعلام نشده است.
چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، در شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی هم سه کارگر شاغل در کارگاه ماسه شویی در اثر واژگون شدن کامیون حامل خاک قربانی شدند. یکی از کارگران زیر خودرو جانباخت. دو کارگر نیز مصدوم شدند. نام و مشخصات کارگران اعلام نشده است.
روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت کارگر نگهبان سد چنگران کرمانشاه حین کار در ورودی سد چنگران بر اثر انفجار خمپاره از ناحیه شکم و صورت مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. کارگر قربانی عزیز مراد شمس تولابی نام داشت. او ۴۳ ساله و اهل سر پل ذهاب بود.
ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن تسلیت بە خانوادە، بستگان و همکاران کارگران جانباختە و آرزوی بهبودی برای مصدومین، هموارە اعلام کردەایم سودجوی سرمایەداران و دولت در عدم تامین ایمنی کار عامل اصلی کشتار و مصدوم کردن کارگران هستند!
بازداشت ۸ فعال کارگری در ارتباط با اعتصابات کارگران در منطقه پارس جنوبی
روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، اکبر پورات،‌ معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر از بازداشت ۸ تن از فعالان کارگری شاغل در واحدهای پتروشیمی، نفت و گاز پارس جنوبی تحت عنوان اتهامی (لیدری اصلی اعتصابات در پارس جنوبی) خبر داد. در حالی این فعالان کارگری تحت عنوان اتهامی مذکور بازداشت شدند که مطالبه آنها از این تجمعات اعتراضی افزایش حقوق منطبق با تورم جاری در کشور بوده است.
محکومیت آنیشا اسداللهی به پنج سال و هشت ماه حبس تعزیری
قاضی رسیدگی کننده به پرونده‌، استوری‌های اینستاگرام آنیشا اسدالله در اعتراض به اعدام مجیدرضا رهنورد و محسن شکاری را مصداق اتهام تبلیغ علیه نظام دانسته است.آنیشا اسداللهی، آموزگار و مترجم رسمی سندیکای شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم شد.این فعال حامی حقوق کارگران در حساب اینستاگرامی خود از ابلاغ کتبی حکم به وکیل و نیز ارسال مجازی آن در سامانه ثنا خبر داد و نوشت:
«حکم پرونده پارسال ۹ اردیبهشت… پنج سال و هشت ماه حبس تعزیری: ۵ سال به اتهام اجتماع و تبانی و هشت ماه برای تبلیغ علیه نظام…».آنیشا اسداللهی توضیح داده که قاضی ایمان افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، استوری او علیه اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را مصداق اتهام «تبلیغ علیه نظام» دانسته است.دادگاه آنیشا اسداللهی فروردین ماه سال جاری با دو اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی / خارجی» برگزار شد.
این فعال حامی حقوق کارگران به همراه همسرش کیوان مهتدی،۱۹ اردیبهشت۱۴۰۱ در جریان بازداشت گسترده فعالان صنفی معلمان و کارگران بازداشت شدند. در ادامه، پرونده آنها به بازداشت دو فعال سندیکایی فرانسوی که جهت بازدید توریستی به ایران آمده بودند، منتسب شد.آنیشا اسداللهی در زمان بازداشت بیش از سه ماه در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین که در اختیار وزارت اطلاعات است؛ سپری کرد. او در نهایت۲۹ مرداد ماه سال گذشته با قرار وثیقه دو میلیارد تومانی به‌صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.
کیوان مهتدی، همسر او همچنان در زندان به سر می‌برد. او از زمان بازداشت آزاد نشده است. مهتدی پیش‌تر در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۶ سال حبس تعزیری به محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید و از سوی قاضی شعبه تاکید شد که مشمول «عفو» یا «تخفیف در مجازات» نخواهد شد.
علی اسداللهی، برادر آنیشا، شاعر و منشی کانون نویسندگان ایران نیز در تاریخ۲۹ آبان بازداشت ۱۴۰۱ و پس از سه ماه، در تاریخ۹ اسفند سال گذشته از زندان آزاد شد.
تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی شهرهای مختلف در اعتراض به شرایط بد معیشتی و عدم رسیدگی به خواست و مطالبات‌شان مجدداً دست به تجمع زدند و مسیرهای مابین محل‌های تجمع را همراه با سر دادن شعار راهپیمائی کردند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ بازنشستگان مخابرات در سراسر کشور در اعتراض به پرداخت نشدن به موقع مطالبات درمانی و رفاهی و عدم رسیدگی به دیگر خواسته هایشان دست به تجمع زدند.
تجمع فعالان محیط زیست اصفهان
پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت فعالان محیط زیست مقابل اداره کل منابع طبیعی شهرستان چادگان اصفهان در اعتراض به قطع ۱۱ هزار درخت بادام در این شهرستانتجمع نمودند.اهالی منطقه گفتند منابع طبیعی اقدام به قطع درختان آنها کرده است.
تجمع اعتراضی اهالی روستانی انبار ضرونی در مقابل فرمانداری کوهدشت
آنها با داشتن دست نوشته هایی در دست به این که کار ساده ای مثل بازسازی پل روستایشان بعداز مدت ها که از تخریب آن می گذرد انجام نمی گیرد اعتراض داشتند.
صدرو حکم اخراج در کمیته‌ انضباطی امنیتی
مطهرهگونه‌ای دانشجوی دانشکده‌ دندان‌پزشکی تهران و دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در شورای بدوی کمیته‌ انضباطی به اتهام ایجاد بلوا و آشوب در محیط دانشکده به اخراج از دانشگاه و محرومیت از تحصیل در دانشگاه‌ها به مدت ۵ سال محکوم شد.
دو ترم محرومیت از تحصیل در کمیته‌ی انضباطی برای سپیده رشنو
سپیدهرشنو دانشجوی کارشناسی نقاشی دانشگاه الزهرا در صفحه‌ی اینستاگرام خود خبر از حکم تعلیق خود داد. این دانشجو در کمیته‌ انضباطی دانشگاه به اتهام “عدم رعایت پوشش اسلامی” به دو نیم سال منع موقت از تحصیل محکوم شد.گفتی است این دانشجو از فروردین ماه ممنوع‌الورد به دانشگاه بوده است در نهایت حکم وی به صورت شفاهی به او ابلاغ شد.
محرومیت از از تحصیل و خوابگاه دانشگاه در کیمته‌ انضباطی
آبتین بهرنگ دانشجوی دکترای جامعه ‌شناسی سیاسی دانشگاه تهران توسط شورای بدوی انضباطی این دانشگاه به دو نیم سال محرومیت از تحصیل (یک نیم سال به صورت تعلیقی و یک نیم سال به صورت قطعی) و اخراج از خوابگاه محکوم شد.
سه معلم زندانی، محبوس در زندان لاکان رشت، ممنوع‌ الملاقات و ممنوع‌ تلفن شدند
آقایان انوش عادلی عزیز قاسمزاده و محمود صدیقی پور، از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان گیلان که از ۱۷ فروردین برای گذراندن دوران حبس یک ‌ساله در زندان لاکان رشت محبوس هستند، از ابتدای هفته‌ معلم اجازه تماس تلفنی و ملاقات با خانواده، از آن‌ها سلب شده‌است.
گزارشی از آخرین وضعیت محمد حبیبی معلم زندانی و سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران (تهران)
روز ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، خانم خدیجه پاک ‌ضمیر همسر محمد حبیبی موفق شدند پس از ۳۵ روز؛ به صورت کابینی با آقای حبیبی ملاقات کند.در این ملاقات کوتاه؛ آقای حبیبی گفته‌اند که سه روز است از انفرادی ۲۰۹ به اتاقی ۱۲ نفره در همان بند ۲۰۹ منتقل شده‌اند.حالشان خوب بود و به همه همکاران و دوستان سلام رساندند.همچنین ایشان از واقعه حمله ماموران به منزلش و بازداشت دوستان و همکاران در تاریخ ۸ اردیبهشت؛ بسیار ابراز ناراحتی کردند و از همه دوستان و عزیزانی که برای همدلی و محبت به منزلشان آمده بودند تشکر و قدردانی کرد.همچنین آقای حبیبی گفتند که از وضعیت پرونده و اتهامات و تمدید یا عدم تمدید قرار بازداشت خود؛ هیچ اطلاعی ندارد و هنوز در این باره به او چیزی نگفته‌اند.
اعتصاب غذای فرزاد صفی خانپور
آقای صفی‌خانپور روز ۱۹ اردیبهشت در تجمع فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در شهر سنندج با ضرب ‌و شتم و خشونت بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.بر اساس خبر منتشرشده، آقای صفی‌خانپور در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذا زده است.
بی خبری از وضعیت معلم شریف زندانی عزیز قاسم‌زاده
عزيز قاسمزاده از روز یکشنبه ۲۴ فروردین از زندان لاکان رشت، به مکان نامعلومی منتقل شده و تا این لحظه، هیچ تماسی با خانواده نداشته، این مساله موجب نگرانی شورای هماهنگی و خانواده محترم این معلم شریف را فراهم آورده‌است.
محمد سعیدی ابواسحاقی، معلم و هنرمند لردگانی، با حکم هیات تخلفات چهارمحال و بختیاری، از شغل خود اخراج شد
این معلم شریف، که فعالیتش در چهارچوب هنری و معلمی خلاصه می‌شود، با اتهاماتی (طرفداری و فعاليت به‌نفع گروه‌های “معاند” با فعالیت‌هایی از قبیل… سرکشی به خانواده‌های جانباختگان خیزش انقلابی و یا حمایت از اعتراضات و حضور در محل دفن برخی از جانباختگان اعتراضات و تجلیل از آن ها همسو با مطامع گروه‌های “معاند” و استفاده ابزاری از هنر و احساسات و نشر یا بازنشر آن‌ها در فضای مجازی…)در هیات تخلفات اداری، به اخراج محکوم شده‌است، در حالی که رسیدگی به این‌اتهامات در صلاحیت هیات تخلفات نبوده، چرا که هیچ ‌یک از این اتهامات انتسابی، در هیچ دادگاهی به اثبات نرسیده‌است.
مخالفت با آزادی مشروط آرش جوهری
علیرغم رسیدن موعد آزادی مشروط کارگر مبارز آرش جوهری مقامات قضایی و امنیتی با آزادی او مخالفت کرده‌اند. همزمان فشار بر این زندانی سیاسی برای دیدار با بازجو و سپردن تعهد افزایش یافته است. در واقع جمهوری اسلامی برخورداری آرش جوهری از حق قانونی‌اش را به خواستی سرکوبگرانه مشروط کرده است.آرش جوهری که ابتدا به شانزده سال و سپس در دادگاه تجدیدنظر به ۷ سال و ۶ ماه زندان محکوم شده است، علیرغم نیاز به مرخصی تاکنون در طول ۳۰ ماه گذشته که در زندان به سر می‌برد حتی یک روز مرخصی هم نداشته و اکنون نیز با اعمال نفوذ نهادهای امنیتی از حق قانونی‌اش محروم شده است.
محکومیت ‏رضا رمضان ‌زاده به یک سال حبس
رضا رمضان ‌زاده فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق که در جریان خیزش انقلابی دستگیر شده بود، توسط شعبه بیست و ششم دادگاه تهران برای اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.آقای رمضان ‌زاده پیشتر نیز در جریان قیام آبان ۹۸ بازداشت و به سه سال حبس محکوم و پس از تحمل چندین ماه حبس در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به‌طور مشروط آزاد شده بود.
محمد عباس‌زاده، هنرمند ایلامی به دلیل انتقاد از حملات شیمیایی به مدارس به حبس محکوم‌ شد
محمد عباس‌زاده، هنرمند اهل ایلام و سراینده آهنگ “ژن، ژیان، آزادی” که پیشتر بازداشت شده بود، به یکسال حبس و ٢٤ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. وی پیشتر نیز به حبس، ممنوعیت خروج از کشور و همچنین جریمه نقدی محکوم شده بود.