مقالات

ارتجاع، ارتجاع می‎زاید! دراویش کسنزانی و افتتاح بارگاه مرتجعین در سنندج سعید یگانه

حاکمیت ارتجاع و اسلام که سالهای طولانی است برزندگی سیاسی و فرهنگی مردم ایران چنگ انداخته است وبه تمام گوشه و زوایای زندگی مردم به خصوص زنان به ضرب قانون و سرکوب رسوخ پیدا کرده وتحمیل شده است و هزینه هنگفتی نیز به آن اختصاص داده می‌شود، رشد و ابراز وجود ارتجاع محلی ازدراویش کسنزانی، گرایش مذهبی مفتی‌زاده، تا رشد انواع و اقسام فرهنگ عقب افتاده، مردسالاری و ضدزن درجامعه غیرعادی به نظر نمی‌رسد و میدان رشد پیدا می کنند. در شرایطی که افکارو گرایشات آزادیخوانه، سکولار و سوسیالیستی امکان بروزو فعالیت علنی ندارند و هرحرکتی خلاف جریان با سرکوب و زندان و شکنجه پاسخ می گیرد، ارتجاع امکان رشد می‌یابند و مبارزه وافشاگری میدانی با آن آسان نخواهد بود. درکردستان که از اول تا به امروز مکان ضدیت با جمهوری اسلامی بوده و بخشی از تاریخ این جامعه، درافتادن جنبش آزادیخواهی وسوسیالیستی با ارتجاع محلی بوده است، جمهوری اسلامی بسیارآگاهانه، به ارتجاع محلی و افکار پوسیده اسلامی وملی گرایی در تقابل با رشد آزادی خواهی و سکولاریسم و تمایلات سوسیالیستی و برابری طلبانه در کردستان میدان داده است.
سنت دراویشی درکردستان پدیده جدیدی نیست، اما در سالهای اخیربه یمن حاکمیت سیاه جمهوری اسلامی ومشقات فراوانی که به مردم تحمیل شده، رشد چشمگیری پیدا کرده است. خانواده کسنزان یکی از مرتجعین فئودالها و ثروتمندان در کردستان عراق است که از طرف جریانات اسلامی و دولت اقلیم ساپورت می شوند و از قبل کار و زحمت مریدان خود که عمدتا مردم فقیرو پائین جامعه اند ارتزاق می کنند. دولت اقلیم نیز شبیه جمهوری اسلامی با استفاده ابزاری ازمذهب و سنت دراویشی برای تسلط افکارارتجاعی و مذهبی بر جامعه کردستان به این جریانات ضد جامعه و ضد سکولارمیدان داده و کردستان عراق نیزبه یمن تسلط احزاب ناسیونالیست در قدرت، به میدان تاخت و تازجریانات اسلامی وسنت ارتجاعی دراویشی در تقابل با رشد آزادیخواهی و سکولاریسم تبدیل شده است .
درهر حال دیدن تصاویری از زنان در یکی ازخیابانهای شهر سنندج با دف و دمبک وغش کردن در پای شخصیتی مرتجع همچون محمد کسنزان که با افکار و مرام مذهبی، ارتجاعی و ضد زن، تعدادی از زنان را اسیر خود کرده‌اند، برازنده مردم و جامعه زنان شهر سنندج نیست و نباید این وقایع را عادی تلقی کرد. بخصوص زنان و مردان آزادیخواه شهر سنندج نباید ابرازجود این مرتجعین و بارگاه و آنان را تحمل کنند. همزمان با این واقعه، دوباره دختری جوان درروستای باباریزبه اسم سحرمرادی توسط پدر و دو برادرش به دلایل ناموسی به قتل رسید. این قتلهای ناموسی که متاسفانه به یکی ازخبرهای روزانه در جامعه کردستان تبدیل شده و هر روز شاهد کشتن زنی توسط نزدیکترین افراد خانواده هستیم، رابطه مستقیمی با رشد افکارارتجاعی و مذهبی و مردسالاری و ضد زن، ازجمله همین سنت دراویشی دارد که درمغزاستخوان جامعه جاری است و هر روز تلفات انسانی، بخصوص از زنان به بارمی آورد.
واقعیت این است که جامعه و بخش سکولار و جنبش‌های مترقی و آزادیخواهانه و سوسیالیستی از جمله جنبش ازادیخواهی زن هیچوقت زیر بارارتجاع حاکم و افکارپوسیده مذهبی وضد زن نرفته و همواره با آن به مقابله بر خواسته و هزینه سنگینی را به جان خریده است. سراسر عمرجمهوری اسلامی تاریخ مبارزه آزادیخواهانه علیه ارتجاع و فرهنگ پوسیده اسلامی از طرفی و سرکوب و اختناق و ارعاب دولت و نیروهای سرکوب درتقابل با آن بوده است . در شرایطی که جامعه ما چه در کردستان و چه درخارج کردستان با موقعیت جدیدی روبروست و ازهر گوشه جامعه اعتراض و نارضایتی و نفرت علیه جمهوری اسلامی بالا گرفته و هر روز گسترش پیدا می کند ، افشاگری و تقابل با افکارارتجاعی و مذهبی و ضد زن و گرایشات اسلامی همچون دراویش کسنزانی و سایر ارتجاع محلی امکان عمل علنی و بیشتری پیدا می کنند و مبارزه با این افکار و گرایشات به بخش جدایی ناپذیری ازمبارزه مردم برای جارو کردن کل ارتجاع حاکم و ارتجاع محلی از زندگی مردم تبدیل شده است .
مذهب امروزبه قول مارکس تنها افیون نیست ، ابزار حاکمیت سیاسی سرمایه‎داری و مضر به حال بشریت و در جهت نابودی جامعه عمل می کند. ابزار دست سرمایه داران برای در انقیاد نگه داشتن اکثریت مردم در چنگال فقر و نداری و فلاکت است. جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت مذهبی، مرتجع وسرمایه داری زندگی میلیونها انسان را تباه کرده است. رشد تروریسم اسلامی جامعه انسانی را تهدید می کند. مذهب وارتجاع در هرشکل و شمایل آن، مضربه حال بشریت وباید درگوشه و زوایای مختلف با آن در آفتاد و مبارزه کرد . سرنگونی انقلابی دولت جمهوری اسلامی بزرگترین قدم در جهت کوتاه کردن دست مذهب و ارتجاع از زندگی مردم بخصوص زنان ، حذف قوانین مذهبی و ارتجاعی و ضد زن ازقوانین کشورو حاشیه ای کردن جریانات مذهبی و مرتجع می باشد.ما این مبارزه را امرخود می دانیم و همه انسانهای ازادیخواه و مبارزو سوسیالیست را به این جدال سرنوشت ساز فرامی خوانیم