مقالات

در باره در لیست تروریستی قرار گرفتن سپاه پاسداران سیاوش دانشور

آیا شورای اتحادیه اروپا سپاه را بعنوان یک سازمان تروریستی در فهرست خود قرار میدهد؟ دولتهای اروپا تا امروز سیاست «دیالوگ انتقادی» را دنبال کردند و توجیه آن حفظ رابطه و انتقاد به حکومت بوده است و مدعی شدند که «بدون رابطه نمیتوان موثر بود». معنای واقعی سیاست «دیالوگ انتقادی» نمایندگی منافع کمپانیهای غربی، سکوت در قبال سرکوب خشن، مماشات با رژیم اسلامی و دادن امکانات وسیع به جریانات اسلامی در قلب اروپا بوده است. در این میان «حقوق بشر» ابزاری سیاسی و دفاعی و اهرم فشار برای مقابله با زیاده روی جمهوری اسلامی بوده است.
تا لحظه کنونی نه دولت آمریکا و نه اتحادیه اروپا سیاست سرنگونی جمهوری اسلامی را ندارند. هنوز برجام و معامله با حکومت و ملاحظات منطقه ای و رقابتهای جهانی سایه سنگینی بر سیاست دولتهای آمریکا و اروپا دارد. تغییر سیاست دولتهای غربی تنها زمانی ممکن است که بپذیرند زیر فشار مبارزه انقلابی جمهوری اسلامی در ایران پایان یافته است. در این مقطع هم چشم دول غربی عمدتا به نیروهای درون حاکمیت و حفظ ساختاری است که در حال حاضر نظام را سرپا نگاه داشته است. تغییر شیفت سیاست ماکرو در غرب تابع این منافع است و نه تقاضای اپوزیسیون راست ایران.
ما میگوئیم مبارزه با تروریسم کار دولتهایی نیست که خود یک منشاء تروریسم اند. تروریسم یک رکن اساسی جنبش اسلام سیاسی است و همکاری و هم جهتی و تقویت بخشی از این جنبش سیاست تاکنونی دولتهای غربی بوده است. تقسیم جنبش اسلامی به «میانه رو و پرو رفرم» و «فاندامنتالیست» دریچه توجیه این سیاست بوده است.
رضا پهلوی بارها گفته است که «امنیت» جامعه توسط همین سپاه و همین بسیج و همین نیروهای نظامی و انتظامی تامین میشود و نهایتا خواهان تحریم افرادی از سپاه است. جناح اصلاح طلب و جمهوریخواه و مشخصا حامد اسماعیلیون از تروریست خواندن سپاه و حفظ ارتش سخن میگوید. اما هر دو جناح، با کدهای طرح شده و بحثهای جلسات در هالیفاکس و مونیخ و بروکسل، پروژه اوکراینزه کردن سیاست ایران در دوره انقلابی حاضر را دنبال می کنند.
ما همواره مخالف سیاست تحریم تجاری بعنوان یک سیاست کشتار جمعی مردم بودیم. در عین حال از تحریم سازمانهای تروریستی و عوامل حکومتی و عدم همکاری با آنان، مخالفت با دادن خدمات و سرویس های تکنولوژیکی جاسوسی و سرکوب توسط دولتها و کمپانیهای غربی به رژیم ایران بودیم. نه فقط سپاه بلکه کلیت حاکمیت اسلامی در ایران مبتنی بر تروریسم است. ما کمونیست ها چهار دهه براین واقعیت پای فشردیم و خواهان بستن سفارتخانه های رژیم و قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک با حکومت تروریستی اسلامی بودیم. اپوزیسیون راست هنوز امیدش به اصلاح طلبان و امثال موسوی است.
به این اعتبار تحریم سپاه پاسداران و برسمیت شناسی آن بعنوان یک مافیای تروریستی با مخالفت ما روبرو نمیشود. سیاست ما انحلال سپاه پاسداران و کلیه نهادهای مافوق مردم است. در عین حال معامله و بند و بست این نیروها با بخشی از حکومتی ها و طرح این سیاست برای حفظ اساس نظم کنونی و دستگاه سرکوبش در دوره انقلابی از چشم ما دور نمی ماند.
۲۱ فوریه ۲۰۲۳