مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

بیانیه دانشجویان و دانش آموزان به کارگران، معلمان و پرستاران

همراهیم، چرا که فقط با این همراهی پیروزی نهایی انقلاب‌مان میسر می‌شود!
کارگران، معلمان، بازنشستگان، کشاورزان، پرستاران، پزشکان و در یک کلام؛ ای تمام آنهایی که همدرد ما هستید. زمان باشکوه یکی شدن، زمان پیوستن ما، فرا رسیده. بله همه ما درست می‌گفتیم، این حکومت وصله تن مردم کشورمان نیست! ما هرچه اینان گفتند بکنید، مقاومت کردیم و سر برابر ولایت، حاکم شرع و ده‌ها عامل سرکوبشان خم نکردیم.

ما دانشجویان فریاد زدیم «فرزند کارگرانیم، کنارشان می‌مانیم»، گرما در وجودمان دوید وقتی که خبر اعتصابات نفت را شنیدیم، ما خواب نداشتیم وقتی معلم را وقیحانه «جاسوس» خطاب کردند، ما هم ساچمه خوردیم وقتی حق‌آبه کشاورز خورده شد، ما دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی هم کنار پزشکان و پرستاران جان دادیم وقتی که گفتند «بسیجی‌ها و آخوندها به کادر درمان مقابله برابر کرونا را یاد دادند!»، وقتی گشت ارشاد را چماق کردند بر سر زنان، ما دانشجویان فعالانه حجاب کنار زدیم تا بگوییم «انقیاد نمی‌پذیریم و نابرابری نابود است!». بله ما کنار شما بوده و هستیم، چون یقین داریم که یا همه آزاد می‌شویم، یا هیچکس! چرا که آزادی تک تک ما به آزادییکدیگر گره خورده.

بله ما هرجا که توانسته‌ایم، مشت گره کرده و پیروزی‌های جنبش‌های تحت سرکوب و استثمار را پیروزی خود دانستیم و شکست ایشان را شکست خودمان! اما حالا هنگامه نبرد نهایی فرا رسیده. حالا وقت آن رسیده که فضای هر جنبش را در همراهی با انقلاب مردمی به مهلکه‌ای وحشتناک برای حکومت بدل کنیم. ما مطمئنیم که شما نیز کاملا خود را همراه با انقلاب جاری می‌دانید و خود از ایجاد کنندگان آن بوده‌اید و در میدان مبارزه هم کم نگذاشته‌اید. در خیابان حضور داشته و دارید، حمایت‌های متعددی از جنبش انقلابی مردم انجام داده و با اقدامات مختلف به انقلاب پیوسته‌اید. ما جایگاه و ارزش اعتصاب معلمان، مداوای مجروحان انقلاب توسط کادر درمان، حضور چشمگیر کارگران در میدان مبارزه و همراهی‌های رانندگان، عکاس‌ها، مغازه‌داران و تمام بخش‌های دیگر در انقلاب مردمی‌مان می‌دانیم.

حالا زمان آن رسیده یک گام دیگر به جلو بیاییم. ما دانشجویان و دانش‌آموزان سراسر کشور از شما می‌خواهیم اقدامات تعیین‌کننده اعتصابی و اعتراضی در جهت همراهی با اعتراضات فعلی و این مرحله از انقلابمان را در سطوح سراسری‌تر، عملی کنید. انقلاب مان به حضور فعالانه و نقش تعیین‌کننده شما برای ایجاد اعتصاب سراسری نیاز دارد. بدون شک، ما پیروزی این انقلاب را همه با هم جشن خواهیم گرفت. آن روز نزدیک است و ما به امید تحقق یک جامعه آزاد، برابر، مرفه برای همگان، سکولار و انسانی تا رسیدن به آمال‌مان ذره‌ای عقب نخواهیم نشست.

مراسم چهلم غزاله چلاوی هم به صحنه اعتراض مردمی بدل شد
مردم معترض آمل با حضور گسترده در مراسم چهلم غزاله چلاوی از جانباختگان خیزش سراسری جاری دست به اعتراض زدند. دست افشان و پای‌کوبان همراه با روسری‌سوزان در مراسم چهلم غزاله چلاوی با شعار: می‌کشم می‌کشم هرآنکه خواهرم کشت، اعتراضات ادامه یافت.

مراسم چهلم سعید محمدی، شیرین علیزاده و عبدالسلام قادر گلوان نیز صحنه اعتراضات مردمی شد
مردم معترض اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه روز پنج‌شنبه مراسم چهلم سعید محمدی از جانباختگان خیزش سراسری جاری در این شهر را با سردادن شعار به صحنه گسترده اعتراض تبدیل کردند. روز جمعه ۱۳ آبان‌ماه نیز مراسم چهلم شیرین علیزاده درباغ رضوان اصفهان به صحنه اعتراضات مردم اصفهان تبدیل شد. در اشنویه هم در روز جمعه مصادف با مراسم چهلم عبدالسلام قادر گلوان مردم در کنار مزار او و در خیابان اعتراضات خود را گسترش دادند.

تظاهرات مردمی در خاش
ظهر روز جمعه ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۱ مردم معترض شهر خاش دست به تظاهرات گسترده‌ای زده‌اند. گزارش‌های منتشرشده حاکی از تیراندازی نیروهای سرکوبگر به سمت معترضین بوده است. از وضعیت وخیم بیمارستان خاش مشخص بود که شدت سرکوب‌ها در این شهر بسیار شدید بوده است. براساس گزارش‌های منتشرشده از خاش، مجروحان از ناحیه سر و گردن مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفته‌اند. در زاهدان، راسک و ایرانشهر نیز تظاهرات مردمی به شکل گسترده صورت گرفت. مبین میرکازهی، کودک ۱۴ ساله، در جمعه خونین خاش، مورد اصابت مستقیم گلوله ی ماموران قرار گرفت و جانباخت. شنبه ۱۴ آبان پیکر “یاسر بهادرزهی” یکی دیگر از کشته شدگان شهر خاش، در اطراف فرمانداری توسط مردم محلی کشف شد. گفته میشود یاسر از معلولیت شدید رنج میبرده که با تیراندازی مأموران در روز جمعه ۱۳ آبان ماه ، به قتل رسیده است.

اعتصاب مردم داغدار خاش در اعتراض به کشتار جوانان
روز شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱، مردم در اعتراض به کشتار جوانان که در روز جمعه توسط نیروهای سرکوبگر کشته شدند در شهرستان خاش دست به اعتصاب سراسری زدند.

قتل عرفان زمانی در لاهیجان و نیما نوری در کرج
عرفان زمانی، در جریان تظاهرات روز پنج‌شنبه ۱۲ آبان، در شهر لاهیجان، هدف گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفت.عرفان زمانی، ساعاتی بعد از انتقال به بیمارستان شفا، به دلیل شدت جراحات و خونریزی شدید جان خود را از دست ‌داد. نیما نوری ۱۷ ساله نیز در ۱۲ آبان بر اثر شلیک گلوله توسط نیروهای سرکوبگر مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان مدنی این شهر، برا اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

مردم‌ مریوان ‌مجددا دست به اعتراض زدند
یکشنبه ۱۵ آبان ماه پیکر نسرین قادری تحت فشار نیروهای امنیتی بدون حضور مردم در مریوان با شعار زن زندگی آزادی و مرگ بر دیکتاتور به خاک سپرده شد. تعدادی از مردم معترض مریوان با سلاح ساچمه ای توسط سرکوبگران زخمی شدند. کسبه و مغازه‌داران مریوان نیز مجدداً دست به اعتصاب عمومی زدند. از روز دوشنبه ۱۶ آبان‌ماه کسبه و مغازه‌داران مریوان در اعتراض به قتل و کشتار مردم توسط نیروهای سرکوبگر امنیتی دست به اعتصاب عمومی زده‌اند. بنا بر گزارش‌های منتشر شده، روز چهارشنبه ۱۸ آبان‌ماه، کسبه و مغازه‌داران سقز، سنندج و بانه نیز در همراهی کسبه مریوان مجدداً دست به اعتصاب عمومی زدند.

تجمع مردم مهاباد برای استقبال از پیکر جانباخته راه آزادی مام ‌قادری
فایق مام‌قادری ۳۷ ساله، شامگاه ۲۳ مهر در مهاباد در پی شلیک سرکوبگران زخمی شد و به کما رفت. او در روز ۱۸ آبان در بیمارستان خمینی ارومیه جان باخت و پیکر او به مهاباد منتقل شد. مردم شهر با شعار شهید نمی میرد، پخش کردن سرودهای انقلابی از بلندگوی مساجد و آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی کشتار تجمع کردند.

الهه محمدی و نیلوفر حامدی خبرنگاران بازداشت شده با خطر مجازات اعدام روبرو هستند
سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای با اشاره به خبرنگارانی که به تازگی در ایران بازداشت شده‌اند گفت که تقریبا نیمی از خبرنگاران بازداشتی زن هستند. این نهاد گفت که دو تن از این زنان با مجازات اعدام روبرو هستند. این نهاد در حالی خبر از خطر اعدام برای این روزنامه‌نگاران داد که سخنگوی قوه‌قضاییه روز گذشته اتهام الهه محمدی و نیلوفر حامدی را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان کرد. سازمان گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط روزنامه‌نگاران بازداشتی در ایران شد و گفت: بازداشت روزافزون روزنامه‌نگاران زن به‌طور نمادین نشان دهنده قصد رژیم ایران برای خاموش کردن سیستماتیک صدای زنان است. گزارشگران بدون مرز عمیقا نگران سرنوشت این روزنامه‌نگاران است که به‌خاطر شجاعت افشای حقیقتی که مقامات به دنبال خفته کردن آن هستند در خطر پرداخت هزینه‌های بسیار بالا از جمله مجازات اعدام قرار دارند.

مصطفی نیلی بازداشت شد
خواهر مصطفی نیلی، از بازداشت این وکیل دادگستری خبر داد: دوشنبه ۱۶ آبان ساعت ۱۸ در فرودگاه مهرآباد تهران ، اطلاعات سپاه برادرم مصطفی را بازداشت کردند و ساعت ۹ شب به همراه سه مامور مرد و یک مامور زن به منزل مادرم مراجعه، پس از بازرسی منزل و توقیف شناسنامه و مدارک کاری، ایشان را با خود بردند.

بازداشت چهار تن دیگر از وکلا
خبرها حاکی از آنست که امین عادل احمدیان، نازنین سالاری، بهار صحراییان و محمود طراوت روی، به جرم دفاع از زندانیان اعتراضات اخیر دستگیر شده اند.

بازداشت پدر کومار درافتاده از جانباختگان اعتراضات پیرانشهر
نیروهای امنیتی روز پنج‌شنبه ۱۲ آبان به منزل حسن درافتاده پدر کومار درافتاده نوجوان ۱۶ ساله‌ای که در جریان اعتراضات پیرانشهر با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر کشته شد، هجوم برده و وی را ربوده‌اند.

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شده است
نازیلا معروفیان، خبرنگار وب‌سایت «رویداد ۲۴» که چندی پیش با وجود خطر بالا، مصاحبه با امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی را منتشر کرده بود، دستگیر شده است. خانواده نازیلا معروفیان از بازداشت این فعال رسانه‌ای خبر داده‌اند. این فعال رسانه‌ای شامگاه ۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱ در تهران بازداشت شده و وسایل شخصی او نیز ضبط شده است. نازیلا معروفیان در منزل یکی از آشنایان خود بازداشت شد و حین انتقال به بازداشتگاه اوین، خانواده خود را از طریق تماس تلفنی در جریان قرار داد. این خبرنگار اکنون به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. نازیلا معروفیان اهل سقز است و پیش از همکاری با «رویداد ۲۴»، خبرنگار سابق «دیده‌بان ایران» بود. او یکی از ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای است که در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی بازداشت شده است.

کامیار فکور و سروناز احمدی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند
صبح روز یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۱، کامیار فکور و سروناز احمدی با هجوم نیروهای امنیتی به منزلشان بازداشت شدند. نیروهای امنیتی پس از تفتیش منزل این زوج، اقدام به توقیف وسایل شخصی آنها نمودند. کامیار فکور و سروناز احمدی که به تازگی ازدواج کرده بودند از جمله فعالین کارگری و همچنین خبرنگار و هنرمند میباشند.

بازداشت مجدد ریحانه معروف
ریحانه معروف، دبیر شورای صنفی دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران برای دومین بار از آغاز اعتراضات، روز ۱۵ آبان ماه مقابل درب دانشکده توسط لباس شخصی‌ها ربوده شد. در واکنش به این بازداشت، دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دست به تجمع زدند. از دیگر دلایل اعتراض آنها ، دو پرونده برای محمد جواهری و علی داعی دانشجویان دانشکده، ۱۵ مورد ممنوع ‌الورودی و۱ مورد تعلیق از تحصیل بود.

بازداشت میلاد عبدی
میلاد عبدی، دانشجوی مقطع کارشناسی مددکاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ورودی ۱۴۰۰، روز ۱۶ آبان مقابل درب خوابگاه توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شده است. از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

بازداشت یک خبرنگار در لاهیجان
مارال دارآفرین، خبرنگار و فعال حقوق زنان توسط نیروهای امنیتی ربوده و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. خانم مارال دارآفرین پیشتر با انتشار پیامی تصویری از مراجعه مأموران به محل زندگی وی و احتمال ربایش خود خبر داده بود.

امیر چمنی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
روز یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۱، امیر چمنی از فعالین کارگری توسط نیروهای امنیتی تبریز در خیابان بازداشت شده و به زندان تبریز منتقل شده است. هنوز از دلایل بازداشت او اطلاع دقیقی در دست نیست. امیر چمنی پیشتر نیز چندین بار توسط نهادهای امنیتی بازداشت و زندانی شده است.

تداوم بازداشت لیلا حسین‌زاده علیرغم نیاز به رسیدگی پزشکی
لیلا حسین‌زاده فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق علیرغم گذشت ٧٧ روز از زمان دستگیری و دست و پنجه نرم کردن با بیماری خودایمنی، کماکان در زندان عادل‌آباد شیراز در بازداشت بسر می‌برد. ابوالفضل حسین‌زاده، برادر این فعال صنفی دانشجویی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در این رابطه نوشت: عوارض بیماری لیلا حسین‌زاده شدید شده است و او باید زیر نظر پزشک متخصص تحت درمان قرار گیرد. او پیشتر نیز در صفحه شخصی خود نوشته بود: با توجه به دو بار تاییدیه پزشک قانونی تهران مبنی بر عدم تحمل حبس، لیلا حسین‌زاده همچنان در حبس است. او به خاطر بیماری‌اش می‌بایست مدام تحت نظر فوق تخصص درمانش را ادامه دهد و داروهای مصرفی‌اش عوارض شدیدی دارند.

هشدار حسین صادقی، پدر آرش صادقی
او در صفحه توئیتر خود نوشت: «آرش هرماه آزمایش خون مخصوص «سی بی سی» و هردوماه باید اسکن توموگرافی انجام بدهد. باید طبق رژیم غذایی خاص که به بیماری انسداد روده بزرگ براثر اعتصاب غذا طولانی می‌باشد هم باید تحت نظر دکتر متخصص باشد. او را آزاد کنید.»

تمام دانشجویان ارشد گرایش تئاتر ورودی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دانشگاه هنر تهران مشروط شدند
طبق گزارشات منتشرشده، دانشجویان مقطع ارشد در گرایش تئاتر دانشگاه هنر تهران با مراجعه به سامانه‌ی گلستان، متوجه مشروط اعلام شدن نیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۱ و محرومیت شرکت در امتحانات شده‌‌اند. بدین ترتیب دانشگاه هنر در جهت سرکوب اعتراضات و اعتصابات، تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد گرایش تئاتر ورودی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را مشروط و محروم از امتحان پایان ‌ترم کرده است و همچنین برای دانشجویان بعضی از کلاس‌های دوره کارشناسی، علی‌رغم عدم تشکیل کلاس و عدم ثبت غیبت توسط استاد مربوطه، نمره‌ی صفر رد شده است.

تداوم اعتراض کارگران رسمی نفت با اقدام نمادین اعتصاب غذا
روز چهارشنبه ۱۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱، کارگران عملیاتی رسمی وزارت نفت که از روز دوشنبه ۱۶ آبان در اعتراض به عدم تحقق مطالبات‌شان و در اقدامی هماهنگ دست به اعتصاب غذا زده و از دریافت سهم غذایی از غذاخوری‌ها امتناع کرده بودند، برای سومین روز متوالی اعتراضشان را ادامه دادند. لازم به ذکر است که کارگران رسمی در برخی مراکز که زودتر این حرکت اعتراضی را آغاز کرده بودند روز چهارشنبە، چهارمین روز امتناع از دریافت غذا را پشت سر گذاشتند. این اقدام اعتراضی مطابق فراخوانی از پیش اعلام شده و در اعتراض به عدم اجرای “ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارگران وزارت نفت” صورت گرفته است. ماده ۱۰ پس از ده سال از تصویب آن هنوز اجرا نشده است و اعتراضات این کارگران در طول چند سال گذشته نسبت به عدم اجرای این قانون تنها با وعده و وعیدهای مسئولین پاسخ گرفته بود. این ماده قانونی، تعیین افزایش حقوق کارگران عملیاتی وزارت نفت را از چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی می‌کند و اجرای آن می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر دستمزد این کارگران داشته باشد. این اعتراض نمادین و اخطاری در چهارمین روز پایان یافت.

کارگران شهرداری گرگان: امنیت شغلی و پرداخت حقوق معوقه
مطالبات معوقه کارگران خدمات شهری گرگان روی هم انباشته شده اما شهرداری و پیمانکار حاضر به پاسخگویی به کارگران نیستند. برخی مطالبات معوقه کارگران عبارتند از: مابه‌التفاوت حق مسکن سال ۹۹، حق مسکن و سنوات سال ۱۴۰۰ و حق مسکن سال جاری. این کارگران به واسطه یک شرکت پیمانکار و با قرارداد موقت برای شهرداری گرگان کار می‌کنند. کارگران گفته‌اند پیمانکار علاوه بر این، از هر بهانه‌ای برای تحمیل کار بدون مزد و نپرداختن بخشی از دستمزد آن‌ها استفاده می‌کند. کارگران همچنین گفته‌اند: «گاهی آماده باش می‌دهند؛ مثلا می‌گویند ۵ بعد از ظهر تا ۸ پای کار باشید و ۸ بعدازظهر تا ۴ صبح هم شیفتِ اصلی‌مان است. اما برای این آماده‌باش‌ها پولی نمی‌دهند. در واقع اگر اینها را روی هم بگذاریم، ماهی چیزی حدود ۳ تا ۴ روز به صورت رایگان برای پیمانکار کار می‌کنیم». پیمانکار برای کسر حقوق کارگران هم بهانه‌هایی پیدا می‌کند: «گاهی به این بهانه که مثلا بخشی از خیابان را درست جارو نکرده‌ایم، برگه اخطار می‌دهند و حقوق آن روز را قطع می‌کنند و برای آن روز غیبت رد می‌کنند. درصورتیکه ما کم‌کاری نمی‌کنیم و ممکن است به‌دلیلِ تاریک بودنِ آن فضا بخشی از کار از دستمان در رفته باشد. بارها گفته‌ایم اخطار بدهید بعد اگرخواستید حقوق کم کنید، اما ظالمانه با ما رفتار می‌کنند». کارگران شهرداری گرگان گفته‌اند شورای شهر و شهردار گرگان تمام اعتراضات آن‌ها را اینچنین پاسخ گفته‌اند: «شما کارگر پیمانکار هستید و این مسائل به ما ربطی ندارد». خواست حذف پیمانکاران و امنیت شغلی از طریق قرارداد مستقیم به شهرداری خواست مشترک همه کارگران شهرداری است که در ازای کار سخت و طاقت فرسا دستمزد کمی می‌گیرند و هر لحظه در معرض اخراج قرار دارند.

اعتراض کارگران فضای سبز شهرداری شاهین‌شهر به شرکت جویندگان رزق
کارگران فضای سبز شهرداری شاهین‌شهر روز گذشته ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۱ به علت عدم دریافت حقوق و بیمه خود در مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر شاهین‌شهر معروف به نگارستان اعتراض کردند. ظاهراً شرکت جویندگان رزق پیمانکار فضای سبز که حدود ۴ ماه است با شهرداری قرارداد بسته است در این مدت نتوانسته خواسته‌های قانونی کارگران را پاسخگو باشد.

مرگ یک کارگر جوان در عسلویه
روز یکشنبه ۱۵ آبان یک کارگر جوان به نام رحمان محمدی در اثر نداشتن ایمنی ارتفاع؛ از یک ارتفاع بلند در حین کار سقوط کرده و درحین انتقال به بیمارستان بر اثر شدت صدمات جانش را از دست می‌دهد.

***