مقالات

ستون اخبار کارگری و مبارزات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تداوم اعتراضات مردم زاهدان

روز جمعه ۲ تیرماه، مردم زاهدان طبق روال جمعه‌های اعتراضی به رغم حضور نیروهای سرکوبگر و جو شدید امنیتی در شهر مجدداً دست به تظاهرات زدند و شعارهای ضد رژیم سردادند. قابل ذکر است روز جمعه ۲ تیرماه بدنبال اعتراضات گسترده مردمی ده‌ها تن از شهروندان که تعدادی از آنان کودکان زیر ۱۸ سال بوده اند در شهرهای زاهدان، ایرانشهر، چابهار، راسک و پیشین توسط نیروهای امنیتی و نظامی بازداشت شده اند که از وضعیت شان تا لحظە تنظیم این گزارش اطلاع دقیقی در دست نیست.

تجمع اعتراضی کارگران رسمی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه
از روز دوشنبه پنجم تیرماه تا روز چهارشنبه ۷ تیرماه، کارگران رسمی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه همراه با تعدادی از کارگران قراردادی بدلیل عدم اجرای صحیح بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل ابتدا در مقابل دفتر مدیریت شرکت و پس از آن در دفتر مدیریت امور اداری دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران نسبت به کاهش مزد مبنا، کاهش گروه شغلی و کاهش رتبه و نیز عدم محاسبه سنوات خود در احکام کارگزینی معترض هستند، بگونه‌ای که دستمزد این کارگران با احتساب افزایش مزد سالیانه و طرح بازنگری مشاغل از دستمزد سال قبل خود کمتر محاسبه شده است. کارگران تاکید دارند تا زمان حصول نتیجه به تجمع اعتراضی خود ادامه خواهند داد. در یکی از بیانیه های کارگران هفت تپه آمده است:

اعتصابی نفس گیر لازم است
همکاران عزیز هفت تپه، یک روند تخریب و اقدامات مشکوک همراه با حمله علیه هفت تپه در جریان است که لازمست جایی ایست بزنیم و متوقف کنیم. بعد از خلع ید اگر دقیق ملاحظه کنید مرتب برای هفت تپه مشکل درست کردند. قطع آب … موضوع انتقال مالکیت … عدم بازگشت همکاران اخراجی … عدم بررسی تعیین وضعیت همکاران فصلی … بغرنج شدن خانه های سازمانی… موضوع انتساب و ابقای مدیران نوکر اسدبیگی … بازی های هفت طرح و ناصری … سازمان دادن اوباش علیه نمایندگان … دامن زدن به باند بازی میان عده ای سودجو و منفعت طلب علیه کارگران … دست درازی حراست علیه کارگران و همکاری با دزدها و اختلاسگران … و بالاخره بحث همسان سازی و انتخابات قلابی برای «نمایندگان کارگری» …

– ما در این مدت بی تحرک نبودیم. اعتراضاتی داشتیم. خواسته هایمان را گفتیم که فراموش نشود. خیانت هایی هم داشتیم و خنجرهایی از پشت خوردیم. اما فرصت دادیم، به هفت طرح و به وعده ها. نتایج را امروز همه می بینیم.

– همسان سازی مثل پلی بود که هفت طرح را سوار کند و در کنار آن عده ای به نان و نوا برسند. به کارگران از قدیمی و جدید چیزی نرسید. انتخابات قلابی برای همین بود و این تلاش که هفت تپه را ساکت نگاه داشت. خودفروشی و آدم فروشی را عده ای باب کردند. رقابت میان مدیران و سطوح مختلف و افرادی که با لقمه ای راضی هستند به فساد در لایه بالا بیشتر دامن زد و همین سیاست را در مورد کارگران هم دنبال کردند. نوچه پروری، باج دادن، دم این و آن را دیدن، ناهار و شام دادن، مهمانی و بساط راه انداختن و … همه قرار است تعدادی را در کنار این لایه فاسد مثل خود آنها فاسد کند تا در ادارات و میان کارگران بذر ناامیدی و رقابت و تفرقه بکارند. برای این کار امنیتی ها و کارفرماها سالها پول خرج کردند تا حالا عده ای منفعت جو و بی عرضه زیر تابلوی حق خوری و گرفتن موقعیت و عنوان یقه درانی کنند.

– راستی کسی یادش هست اسماعیل بخشی چی شد؟ آنها که در مهمانی های عنوان و نوچه پروری و کفش لیسی کارفرما از هم سبقت میگیرند، یادشان هست؟ نه، یادشان نیست چون سهم شان را گرفتند. این جماعت آبروی هفت تپه را بردند.

– همسان سازی شد رفیق بازی و بی حرمتی و جاسوس پروری. کسانی که در دوره اسدبیگی موش بودند در دوره ناصری هار شدند. همسان سازی نشد، اضافه دستمزد تحقق نیافت. اختلاف با هفت طرح بیشتر شد. رقابت قانون شد. اینها یعنی فساد و فساد و تفرقه میان کارگر. یعنی تیشه زدن به ریشه سنت درخشان هفت تپه.

– در مورد همکاران فصلی و قرار دادی و سایر سطوح وضع بدتر شد بهتر نشد. کمی عقب نشستند و بعد دوباره تعرض کردند. حتی به ادبیات و فرهنگ کارگری هفت تپه تعرض شد و تلاش کردند ادبیات لات و لوت ها را به ادبیات هغت تپه تبدیل کنند.

– حراست هم این وسط شد واحد نیروی انتظامی و اطلاعات در شرکت. هر الاغی بلانسبت به خودش اجازه میدهد دست روی کارگر بلند کند. در سنت هفت تپه این دست ها را می شکستند تا کسی جرات بی حرمتی به کارگر را بخود ندهد.

– و حالا سیاست انتظار جواب نمیدهد. بلکه راه را برای بد شدن بیشتر هموار میکند. وقت آنست که پایتخت اعتصاب جهان از خواب برخیزد و هر چیزی را سرجایش بگذارد. وقت آنست مزدوران را دوباره به لانه موش ها فرستاد. وقت آنست دستی که به روی کارگر بلند میشود را شکست. وقت آنست علیه حمله به معیشت و حقوق و حرمت کارگر ایستاد مثل یک تن واحد. وقت اعتصابی نفس گیر است.

کارگران کمباین‌سازی‌تبریز ۴ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند
شماری از کارگران “کارخانه شرکت کمباین‌سازی سهند تبریز” از پرداخت نشدن دست‌کم ۴ماه معوقات مزدی خود خبر دادند. این کارگران از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ دستمزد نگرفته‌اند. یکی از کارگران این کارخانه گفت: جدا از چهارماه مزد معوقه، این واحد تولیدی پیش از سال ۹۰ حدود ۵۰۰ کارگر شاغل داشت اما از این تاریخ به بعد با افزایش تدریجی مشکلات مالی کارخانه از تعداد کارگران کاسته شد به طوری که اکنون تنها حدود ۵۰ تا ۵۵ نفر در این واحد صنعتی مشغول کارند. در حال حاضر این کارخانه بزرگ که سال‌ها به تولید انواع کمباین کشاورزی، ساندویچ‌های پانل و انواع کانکس مشغول بود، به بلبرینگ ‌سازی مبدل شده است.

اعتراض کارگران صنایع غذایی کیوان،حقوقهای معوقه و وضعیت کارخانه
حدود ۵۸ کارگر شاغل در کارخانه صنایع غذایی کیوان خواستار برطرف شدن مشکلات خود هستند. آن‌ها به دلیل تامین نشدن مواد اولیه و توقف تولید در کارخانه، بیکار هستند. پیش‌تر رئیس وقت قوه قضائیه از کارخانه کیوان بازدید کرد و دستور راه‌اندازی کامل کارخانه را داد اما متاسفانه بعد از مدت کوتاهی همچنان شرایط همانند قبل است و کارخانه به دلیل مشکلات مالی و بدهی‌ها وضعیت مشخصی ندارد و از پاییز سال گذشته (۱۴۰۱) تولیدات آن به طور کامل متوقف شده است. این واحد با ۵۰۰ تا ۶۰۰ کارگر بعد از واگذاری به بخش خصوصی به مرور دچار مشکل شد به طوری که هم اکنون ۴۰ کارگر قرار داد موقت و ۱۸ کارگر شرکتی تامین نیرو (تجزیه شیمی پارس) دارد. کارخانه کیوان همانند سایر کارخانه‌های هلدینگ داروگر دچار بدهی مالیاتی است و در این بین جدا از چند بانک، به تامین اجتماعی هم بدهکار است. همه خط تولیدی صنایع غذایی کیوان غیرفعال شده و در حال حاضر هیچ تولیدی ندارد. همکارانی که به مرور متقاضی بازنشستگی هستند تمام هزینه بازنشستگی سخت و زیان‌آور خود را از جیب پرداخت می‌کنند.

اخراج گسترده کارکنان فروشگاه زنجیره‌ای رفاه در تبریز
حدود ۲۰۰ نفر از پرسنل باسابقه‌ مجموعه فروشگاه‌های رفاه تبریز از سوی مدیریت منطقه این فروشگاه از کار برکنار شدند که این برکناری موجب تنش و اعتراض در فروشگاه‌های رفاه سطح شهر تبریز شد. حسین فتحی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌ شرقی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های محلی گفت: متاسفانه فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در سطح کشور زیان‌ده شده است. شعبه دروازه تهران فروشگاه رفاه تعطیل شده و شعبه چهارراه لاله به کار خود ادامه می‌دهد. فروشگاه زنجیره‌ای رفاه قصد دارد تمامی شعبات خود در ایران را تعطیل کند.

تجمع اعتراضی کارکنان استانداری کهکیلویه و بویر احمد در یاسوج
روز چهارشنبه هفتم تیرماه ۱۴۰۲، جمعی از کارکنان استانداری کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در محوطه ساختمان استانداری این استان واقع در یاسوج دست به تجمع اعتراضی زدند.

مرگ کارگر مس چهار گنبد در دستگاه نوار نقاله
یک کارگر شاغل در معدن مس چهار گنبد به دلیل فقدان اصول ایمنی حین کار جان خود را از دست داد. به گفته کارگران، حادثه حوالی ساعت ۴:۴۵ بامداد روز شنبه ۳ تیرماه رخ داد. یکی از کارگران گفته است؛ بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که کارگر فوت شده با ۴۲ سال سن مشغول کار در کارگاه بود که ناگهان به دلیل نداشتن امکانات ایمنی، از ناحیه سر و دست زیر غلطک نوار نقاله دستگاه اصلی کارگاه گیر می‌کند که در نتیجه آن جانش را از دست می‌دهد.

مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از ارتفاع
یک کارگر ساختمانی در بلوار طالقانی شهر فردیس واقع در استان البرز، هنگام کار در یک واحد ساختمانی، بر اثر سقوط از ارتفاع به طبقات پایین‌تر جان باخت. این کارگر که حدود ۶۰ سال سن دارد به دلیل‌ عدم وجود تجهیزات ایمنی از ارتفاع داربست به پایین سقوط کرده و به دلیل شدت جراحات وارده جان سپرد.

مصدومیت شانزده کارگر در سایه فقدان ایمنی کار
روز چهارشنبه هفتم تیرماه، در سایه فقدان ایمنی و شرایط نامناسب کار، شانزده کارگر در اصفهان دچار مصدومیت شدند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان منصور شیشه فروش در این خصوص گفت: “ظهر امروز انبار عمومی شرکت “حایر پلاست” واقع در محدوده شهرک صنعتی مورچه‌خورت که دارای پنج هزار متر مربع وسعت است، طعمه حریق شد”. ۱۳ نفر در پی این حادثه دچار دودگرفتگی، سه نفر دچار سوختگی سطحی و یک نفر به بیمارستان منتقل شد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

کشته شدن یک کولبر با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی در مرز بانه
یک کولبر جوان اهل بانه به نام وریا شریفی در حین کولبری در یکی از نقاط مرزی این شهرستان با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌ مرزی کشته شد.

تجمع اعتراضی سرایداران و خدمتگزاران آموزش و پرورش
روز شنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۲ سرایداران و خدمتگزاران آموزش و پرورش از سراسر کشور با برپایی تجمعاتی مقابل سازمان استخدامی کشور و آموزش و پرورش، خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند. تجمع کنندگان نسبت به سطح پایین حقوق و مزایا و تبعیض بین آنها و دیگر کارمندان اعتراض دارند.

تجمع اعتراضی کارکنان تعاونی های سهام عدالت
روز یکشنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۲، شماری از کارکنان تعاونی‌ های سهام عدالت از شهرستان‌ های مختلف کشور در مقابل ساختمان کانون شرکت های سرمایه‌ گذاری سهام عدالت در تهران، دست به تجمع زدند. تجمع این شهروندان در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت مطالبات مزدی آنها صورت گرفته است.

تجمع اعتراضی پرسنل تامین اجتماعی تهران
روز شنبه ۳ تیرماه، پرسنل تامین اجتماعی با برپایی تجمع مقابل درب سازمان تامین احتماعی در تهران نسبت به سطح پایین حقوق دریافتی و معضلات معیشتی خود اعتراض کرده و خواهان رسیدگی مسئولان به مطالبات خود شدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان در استان ها
روز یکشنبه ۴ تیرماه بازنشستگان و مستمری‌ بگیران تأمین اجتماعی شوش، کرمانشاه، شوشتر، اهواز و بازنشستگان فولاد اصفهان، در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی، وضعیت بد درمان، اعتراض به تورم و گرانی و عدم رسیدگی به مشکلاتشان مجدداً دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی
روز یکشنبه ۴ تیرماه، گروهی از فرهنگیان استان یزد مقابل استانداری یزد، در راستای پیگیری اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان (اجرای ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه) تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات استان ها
روز دوشنبه ۵ تیرماه، جمعی از بازنشستگان منطقه مخابراتی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، سنندج، مازندران، مرکزی، لرستان، تبریز، زنجان، آذربایجان غربی، بروجرد، هرمزگان و ایلام در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی و رفع مشکلات بیمه درمانی مجدداً مقابل ساختمان شرکت مخابرات این استان ها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

تجمع بازنشستگان کشوری اردبیل
روز سه شنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۲، جمعی بازنشستگان کشوری اردبیل مقابل صندوق بازنشستگی کشوری استان اردبیل با شعارهای “تورم گرانی، ننگ بر این زندگی” و “معلم زندانی آزاد باید گردد” دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع شهروندان دارای ناتوانی جسمی و حرکتی
روز سه شنبه ششم تیرماه ۱۴۰۲، شماری از شهروندان دارای معلولیت در تهران، در مقابل یکی از ساختمانهای قوه قضائیه در اعتراض به اجرا نشدن ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان و حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان دست به تجمع زدند.

بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در باره اعتراض دانشجویان دانشگاه هنر
شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان در باره اعتراض دانشجویان دانشگاه هنر بیانه ای صادر کرد. در این بیانیه از جمله آمده است: “دانشگاه به‌جهت زمینه و محیط اندیشه‌ورزی، تولید اندیشه و تزریق آن به جامعه ماهیتی آوانگارد و پیشرو دارد که نمی‌تواند در برج عاج خود برکنار از مسائل حسّاس جامعه باشد. اعتراضات دانشجویی در راستای همین کارکرد و مسئولیت است وگرنه حاکمیت در تمامی این سال‌ها به ‌بهانه حفظ امنیت تلاش نموده با پدیده “زیردست‌سازی” هر نهاد و جریان اجتماعی خارج از گفتمان و ایدئولوژی خود را از هویت تهی کند تا بتواند در سیطره و کنترل خویش نگه دارد. اتّفاق اخیر در دانشگاه هنر، بار دیگر نشان داد، حاکمیت نمی‌خواهد جبهه‌ خود را در تقابل با مردم عوض کند و از آن سو دانشجویان هم با علم به نقش خویش در جامعه به‌عنوان‌ پرچمداران خیزش تحوّل‌خواهی دست از مطالبات خود نمی‌کشند. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم نمودن رفتار غیر مسئولانه و حرکت متحجّرانه گروهی که نه درک درستی از فرهنگ دارند و نه هنر را به مثابه فرهنگ می‌بینند، به ‌حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر اعلام می‌دارد، هر نوع اهرم فشار بر نهادهای دانشگاهی و دانشجویان پیشرو، نتیجه‌ای جز تزلزل در پایه های حاکمیت نخواهد داشت. این را می‌توان به‌وضوح از بیانیه قاطع دانشجویان این دانشگاه دریافت”. شورای هماهنگی تشکّل های صنفی فرهنگیان ایران، چهارم تیرماه ۱۴۰۲

اعتراض دانشجویان خوابگاه دخترانه‌ دانشگاه یزد
روز جمعه ۲ تیر ساعت ۱۲، دانشجویان خوابگاه دخترانه دانشگاه یزد در اعتراض به کیفیت پایین غذا در سلف الغدیر این خوابگاه تجمع کردند و در ادامه سینی‌های غذای خود را در مسافتی طولانی از سلف تا درِ گیت خوابگاه چیدند. این اعتراض قریب به ۳ ساعت ادامه داشت. گفته می‌شود نیم ساعت پیش از آغاز اعتراض در نتیجه‌‌ی مسمومیت یک دانشجو، آمبولانس به محل اعزام شده بود.

احتمال اجرای حکم اعدام میلاد زهره وند در ملایر
خبرگزاریهای حکومتی به نقل از دادستان کل استان همدان اعلام کردند: “حکم قصاص میلاد زهره‌وند، ۲۰ ساله، از معترضان شهر ملایر صادر شده و به دیوان عالی کشور ارسال شده است”. علی نظری از نیروهای اطلاعات سپاه ملایر، در جریان خیزش سراسری آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ کشته شد که اتهام قتل او را به میلاد زهره‌وند نسبت داده‌اند. حکم قصاص میلاد در دستگاه قضایی همدان صادر و برای تایید به دیوان عالی کشور ارسال شده است. از پرونده میلاد اطلاعات چندانی در دسترس نیست، و بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این متهم از داشتن وکیل محروم بوده است.

ادامه همبستگی با توماج صالحی پس از برگزاری دادگاه غیرعلنی
در پی انتشار خبر برگزاری دادگاه غیرعلنی برای رسیدگی به اتهام‌های توماج صالحی، خواننده معترض زندانی، کاربران شبکه‌های اجتماعی به ابراز همبستگی با او ادامه می‌دهند. وکلای سیاسی توماج صالحی اعلام کردند محاکمه مخفیانه صالحی روز یک‌شنبه ۲۸ خرداد “پشت درهای بسته” برگزار شد. کاربران با هشتگ کردن نام این خواننده رپ او را “صدای اعتراض خفه‌شده” مردم ایران نامیدند و ۲۳۸ روز بازداشت صالحی را “ظالمانه” دانستند. کاربران همصدا با فعالان مدنی درخواست آزادی هرچه سریعتر توماج صالحی را تکرار کردند. نمایندگان پارلمان‌های آلمان، اتریش، نیوزیلند و ایتالیا کفالت سیاسی توماج صالحی را پذیرفته و خواستار دسترسی به پرونده او شده‌اند.

تداوم بازداشت ستایش امیری، دانش‌آموز شیرازی
ستایش امیری دانش آموز ۱۷ ساله‌ای که توسط نهادهای امنیتی به اتهام جعلی نقش داشتن در مسمومیت‌ها ربوده شده بود، همچنان در بازداشت است. ستایش بیش از ۱۰۰ روز است که در زندان عادل‌آباد شیراز در بلاتکلیفی محبوس است. پدر ستایش، ابراهیم امیری، هم که بازداشت شده بود، همچنان در حبس است. لازم به ذکر است دو دانش‌آموز دیگر عرفانه هنر و ستایش داروغه که در شیراز در ارتباط با این پرونده‌سازی ربوده شده بودند و در یک ویدیوی اعتراف اجباری با ستایش حضور داشتند آزاد شده‌اند.

رای صادره در سومین پرونده غلامرضا غلامی کندازی
انجمن صنفی معلمان فارس اعلام کرد: رای بدوی پرونده سوم غلامرضا غلامی کندازی در شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز به ریاست محمود ساداتی که در تاریخ ٢٨ خردادماه ١۴٠٢ برگزار شده بود، صادر گردید: ۵ سال زندان به جرم عضویت در گروه های مجازی معاند نظام، یک سال زندان به جرم تبلیغ علیه نظام، ۲ سال تبعید به بیرجند، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور با ابطال گذرنامه، ۲ سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی.

حکم برخی از بازنشستگان تأمین اجتماعی استان خوزستان ابلاغ گردید
به نقل از فرزانه زیلابی یکی از وکلای پرونده گفته شده است که دو عنوان اتهامی در این پرونده به بازنشستگان تفهیم شده بود؛ فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت. دو تن از بازنشستگان به نام های بهرام گرگان و جهانشاه اسدی نیا در این پرونده به یک سال حبس تعزیری بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم شدند که درنهایت مجازات حبس هرکدام از نامبردگان به جزای نقدی معادل شش میلیون تومان تبدیل گردید. حکم برائت سایر متهمان پرونده؛ محمد علی برون، داریوش زراسوند، علیرضا اکبری بیرگانی، فرهاد راهدار از اتهام های انتسابی صادر گردید. زیلابی افزود: “این دادنامه طنز تلخی بود”. طنز تلخ این دادنامه آنجاست که بازنشستگان از تورم و وضعیت طاقت فرسای معیشتی شان به تنگ آمده اند و اما پاسخشان پرداخت جزای نقدی است که یا باید بپردازند یا باید به زندان بروند. طنز تلخ دیگر آنجاست که در متن دادنامه یکی از موکلان را برای خواندن “زیر بار ستم نمی کنیم زندگی، جان فدا می کنیم در راه آزادگی، مرگ بر این بندگی، مرگ بر این زندگی” به فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی محکوم کرده باشند.

تائید حکم بدوی دادگاه تجدید نظر آنیشا اسداللهی
آنیشا اسداللهی، معلم و مترجم رسمی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی، بابت دو اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به پنج سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم اولیه در دادگاه تجدید نظر عیناً تایید و به شعبه ۱ دادگاه مقدس ( اوین) ارسال گردید. قابل ذکر است هنوز نامه معرفی به زندان به ایشان ابلاغ نشده است‌.کامران ساختمانگر به دادسرای سنندج احضار شد.

جان باختن ۲ نفر در سد سبلان مشگین شهر بر اثر فقدان ایمنی در کارگاه
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اردبیل از جان باختن ۲ نفر بر اثر سقوط یک قطعه فلزی از جرثقیل در کارگاه سد سبلان مشگین‌شهر خبر داد.جان کارگران در این نظام چنان بی‌ارزش شده که کارگاه‌ها از کم‌ترین امکانات ایمنی هم برخوردار نیستند.