مقالات

معنای سیاسی “شور حسینی “ بیانیه کنفدرالیسم جوامع کردستان ( ک ج ک ) همایون گدازگر

 

بیانیه مذهبی جریان پ ک ک که از آستین کنفدراسیون جوامع کردستانشان ( ک ج ک ) در آمده است ، پدیده تازه ای نیست . اینها هرساله بسیاری از مراسم مذهبی و ارتجاعی را همزمان با جمهوری اسلامی و رژیم بشار اسد اجرا می کنند . این مراسم های کهنه پرستانه ، سالهاست وسیله مشترک پ ک ک و رژیم‌های سرکوبگر منطقه است ، برای تحمیق توده های بجان آمده از دست اسلام سیاسی و حکومت های آن در ایران وعراق و سوریه .

سوز وگداز بیانیه کهنه پرستانه ک ج ک در باب تعریف وتمجید از “ جنبش حسینی معاصر “ و ربط دادن آن به مبارزات مردم کردستان ، ادامه خطی سیاستی است که جریان پ ک ک سالهاست دنبال می کند .سیاستی که همواره با قرارگرفتن درکنار مرتجعین منطقه ای بعنوان پلی برای نزدیکی به جمهوری اسلامی از آن استفاده کرده اند .
اما خود این بیانیه ها و ارتجاع حاوی آنها، هنوز اهداف سیاسی پشت آن و خطراتی را که این جریان می تواند در مقابل جنبش عظیم رهایی مذهبی در منطقه بوجود بیاورد بیان نمی کند . زیرا همین امروز نزد بخش‌های مهمی از جامعه ایران این یاوه گوئیها و اینکه “ شخص حسین و یارانش در کربلا ارزش های بشری اند و….” مورد جوک وتمسخر مردم اند . علاوه بر آن در این سالها و در حال حاضر یک جنبش عظیم توده ای برای جارو کردن رژیمی در میدان است ، که ۴۳ سال است جنبش علی و حسین وسیله اشان برای تحمیق و سرکوب مردم بوده است . سیلی که علیه اسلام سیاسی در جامعه ایران راه افتاده است همراه جمهوری اسلامی این کناره ها و عاشقان حسین را هم به زباله دان تاریخ خواهد انداخت .
جریان پ ک ک و کنفدرالیسم جوامع آن بخصوص امروز که زنان ومردان آزادیخواه ناقوس مرگ جمهوری اسلامی را بصدا درآورده اند در همسویی با جمهوری اسلامی و آمادگی برای تقابل با جنبش ضد مذهبی کنونی برای کسی شک وشبهه ای باقی نگذاشته اند . جمهوری اسلامی علیرغم گردنکشی و شروع دوباره موج ترور و زندان ، در حال ضعف و تشتت درونی است . این را هر انسانی که مختصراطلاعاتی از اوضاع سیاسی ایران داشته باشد در می یابد . درچنین شرایطی است که جمهوری اسلامی برای ادامه بقا می تواند از هر نیرویی علیه صف مردم مبارز استفاده کند . شأن نزول بیانیه ک ج ک و سابقه همخوانی سیاستهای این جریان با جمهوری اسلامی آن خطری است که مردم آگاه و جریانات مسئول در کردستان نباید در برابر آن بی تفاوت باشند .

در کردستان که جوانان ومردم مبارز طی یک سال گذشته با رشادت وقهرمانیهای بسیار و بخاک افتادن جان‌های عزیز زیادی نشان دادند که بر ای پایان دادن به عمر ننگین جمهوری اسلامی عزم جزم کرده اند ، باید مواظب چنین توطئە هایی از جانب جمهوری اسلامی بود . کردستان تحزب یافته ومسلح با پیش گرفتن چنین سیاستهایی از جانب پ ک ک می تواند مخاطره آمیز باشد . مردم آزادیخواه ومبارز و احزاب وسازمانها ، بخصوص صف چپ وآزادیخواه کردستان باید حرکات جریانات از قبیل ک ج ک و دیگر وابستگان. پ ک ک را همواره زیر نظر داشته باشند . سیامند معینی از رهبری پژاک اخیرا در تلویزیون آرین ( آرین تی وی ) اظهار داشته است که “ ما هیچوقت نخواسته ایم و نمی خواهیم که با جمهوری اسلامی وارد جنگ شویم “ . گرچه این حقیقت را بخش‌های قابل توجهی از مردم کردستان در رابطه با پ ک ک و اقمار آن می شناسند ، اما اظهارات و عکس العمل های این جریان باید همواره افشا و جامعه را از عواقب آن آگاه کرد .

از طرف دیگر احزاب ناسیونالیست کرد در کردستان علیرغم اختلافات فرقه ای اما در افشا این سیاستهای پ ک ک زبانشان قاصر است . زیرا خود آنها هم در مقاطع مختلفی نگاهی به جمهوری اسلامی و ساخت وپاخت با آن داشته اند . در صورتیکه حمله اخیر جمهوری اسلامی به این احزاب در کردستان عراق و برنامه دولت عراق و حکومت اقلیم کردستان برای خلع سلاح آنها می تواند دست نیروها نیابتی جمهوری اسلامی را در ترور وفشار آوردن بر این جریانات بازتر کند .
همچنین جریانات معدودی در منطقه که اسم چپ وکمونیست را هم بر خود گذاشته اند و در چنین مقاطعی و صدور چنین بیانیه های معنا داری از طرف پ ک ک ، شرمگینانه سکوت اختیار کرده و در واقع راه خاک پاشیدن به چشم مردم ‌و ساخت وپاخت با جمهوری اسلامی را برای آنها آسان تر می کنند ، باید در مقابل عواقب این خطرات و سکوت معامله گرانه خود جوابگو باشند . ماهیت این دوستان دروغین مردم مبارز کردستان باید نزد افکار عمومی جامعه کردستان افشا شود .

۲۱ جولای ۲۰۲۳