مقالات

چراغ سبز حزب دمکرات به جمهوری اسلامی سیاوش دانشور

 

آقای مصطفی هجری دبیر حزب دمکرات کردستان ایران (حدکا) از جانب حزب، مراتب تسلیت خود را بمناسبت روز «شهادت امام حسین» به «همه شیعیان» و بویژه «شیعیان کرد» اعلام کرده است. با این اعلام تسلیت و همدردی قلبی برای حسین و عاشورا، حدکا بعد از ک ج ک در مقام دوم جدول تملق گفتن رژیم به بهانه محرم قرار میگیرد.

مصطفی هجری خودش نه شیعه است نه یک خشکه مقدس مذهبی. او دارد پیامی را اعلام می‌کند، این پیام مخاطبین مشخص دارد. این واقعیت که حدکا همیشه کنار مرتجعین بوده، روز اول از زبان قاسملو به خمینی لبیک گفت، برنامه های رادیو را با قرآن شروع میکند، اتحادیه آخوندهای سنی راه انداخت، و لیست طویلی از این نوع عملکرد هنوز از این پیام مشخص رمزگشایی نمیکند.

سابقه پرو رژیمی و پرو اسلامی حدکا در صفبندی های سیاسی در کردستان و در برخورد به سوالات مختلف، تنها میتواند روشنگر باشد اما هنوز به ما نمی‌گوید چرا رهبری حدکا در موقعیت سیاسی کنونی به صرافت صدور پیام تسلیت به «همه شیعیان» افتاده است.

این پیام اگرچه نظر به سابقه و عملکرد حدکا غیر منتظره نیست، اما در شرایط سیاسی مشخص امروز مخاطبش جمهوری اسلامی است که زیر عنوان «همه شیعیان» بسته بندی شده است. حدکا سرخورده از اتحادها و ائتلاف های تاکنونی در جلب حمایت دولتهای غربی، مجددا دست بدامن رژیم برای مذاکره و بند و بست شده است. این هم البته با سیاست حدکا تناقض ندارد، آنها در اوج خیزشهای ۹۶ و برآمدهای بعدی مشغول مذاکره با جمهوری اسلامی بودند.

حدکا و مابقی اپوزیسیون بورژوایی ایران در یک ناهمخوانی مهلک با تصویر و کاراکتر اجتماعی برآمد انقلابی قرار داشتند. حرکتی غیر قومی و غیر مذهبی و برابری طلب که هر جست و خیز ناسیونالیستی را پس زد، با گروه خون حدکا و فدرالیست ها نمی‌خورد. آنها از جانب مردم پس زده شدند. آنها از جانب دولتها هم پس زده شدند. تریبون و امکاناتی گرفتند اما دولتها کنار جمهوری اسلامی ایستادند. برای حدکا و دستجات قومی که سیاست شان روی الاکلنگ همراهی با دولت غربی و مذاکره با جمهوری اسلامی تاب میخورد، با انسداد دریچه آمریکا و غرب و عربستان، تنها راه باقی‌مانده فعال تر کردن خط نزدیکی و مذاکره با رژیم است. و چه موقعیت بهتری از مناسبت محرم که حزب دمکرات از زبان رهبریش مراتب احترام خود را به «امام حسین» اعلام کند که در آن اعلام انزجار حدکا از تمایلات ضد مذهبی و ضد آخوند نسل انقلابی نیز مستتر است.

یک مسئله را نباید از نظر دور داشت که بنا به تنگ نظری و محدودنگری ذاتی ناسیونالیسم میتواند یک محرک باشد و آن رقابت با پ ک ک و اقمارش مانند ک ج ک است که تبریک و تهنیت اش را بمناسبت محرم و حسین زودتر اعلام کرده است. رهبری حدکا میخواهد خودش طرف حساب حکومت در مذاکره و هر قرار و مدار احتمالی در آینده باشد. آنها فکر کردند و دیدند که پروسه انقلابی جاری میتواند کردستان را زودتر از سایر نقاط از کنترل حکومت خارج کند. در این وضعیت رژیم میتواند مثل سوریه کنترل کردستان را طی توافقی به احزابی بسپارد. حدکا برای این احتمال جا باز میکند. این نوع محاسبات است که در ذهنیت و سیاست ناسیونالیسم کرد وزن و تاثیر دارند و نه عقاید اسلامی و ارادت قلبی مصطفی هجری به حسین و عاشورا.

مستقل از محاسبات خرد و ارتجاعی جریانات متفرقه ناسیونالیسم کرد، اردوی انقلابی و کارگر و کمونیسم در کردستان موظف اند مخاطرات این نیروها را به آگاهی عمومی بدل کنند و در مقابل این چشم انداز ارتجاعی صف محکم و غیر قابل عبور ایجاد کنند.

۲۹ جولای ۲۰۲۳