مقالات

۱۲آبان، روزی سیاه در لنگرود جمهوری اسلامی مسئول این جنایت است سعید یگانه

صحرگاه روز جمعه ۱۲ آبان، لنگرود در استان گیلان شاهد جنایتی هولناک بود.یک مرکزترک اعتیاد بخوان “قلتگاه”در کلیدبرلنگرود تماما سوخت.۳۲نفراز آنان زنده زنده آنچنان در آتش سوختند که هویت آنان قابل شناسایی نبوده است. پدری که فرزندش دراین مرکزبوده نتوانسته اورا شناسایی کند.۱۶ نفرکه در این فاجعه جان سالم به در برده اند، بشدت زخمی و حال چند نفرازآنان وخیم گزارش شده است.این فاجعه دلخراش سوالات زیادی را مقابل جامع قرارمی دهد.چگونه است که دراطاقها قفل بوده که کسی نتواند خود را نجات دهد.مسولین این مرکز، مدد کار اجتماعی و نگهبان کجا بودند که به داد این بخت برگشته ها برسند.می گویند آتش نشانی در محل آب نداشته و به دلیل قفل بودن درهای مرکز،امکان خاموش کردن آتش را نداشته اند.و دهها عامل دیگرکه در خلق این جنایت نقش داشتند،و مثل همه موارد یا بی جواب خواهد ماند ویا کسی را مسئول این جنایت خواهند کرد تا دولت رفع مسئولیت کند.خبرهای ضد ونقیصی در مورد علت آتش سوزی کمپ تا کنون از طرف مسئولین استان اعلام شده است.معاون استاندارگیلان گفته است که علت آتش سوزی در بررسی های اولیه آتش گرفتن بخاری،سرایت آتش به پرده هاونهایتا آتش سوزی کل ساختمان درعین غافلگیری مددجویان ومسئولان کمپ بوده است. وبعد فرمانده انتظامی استان گیلان اعلام کرده که این آتش سوزی عمدی بوده و فرد متهم حین فرارازاستان، در شهرستان لنگرود دستگیر شده است.به گفته نیروی انتظامی فرد متهم با بنزین وارد محوطه شده و کمپ را آتش زده است.می گویند که علت آتش زدن کمپ اختلاف فرد متهم با مالک مجموعه بوده است. آیا کسی به مسئولین جمهوری اسلامی باوردارد تا این یکی را مردم از این دولت دزد و فاسد و ریاکارقبول کرد.معلوم نیست این مجموعه، مرکزترک اعتیاد بوده،یا زندان.؟
بیش ازسه میلیون از افراد جامعه به مواد مخدرمعتاد هستند وسه میلیون خانواده آنان نیز بااین معضل اجتماعی و دردآوردرگیروکمترین حمایت ازآنان صورت می گیرد.معاون وزیراجتماعی می گوید هنوز نمی توانیم آماردقیقی از معتادین ارائه دهیم .دولت جمهوری اسلامی اعتیاد را نه بیماری اجتماعی عموما ناشی از فقر،فلاکت ،سرخوردگی و ناامیدی که هرروزبیشتربازتولید میشوند،بلکه آن را جرم می داندومصرف کنندگان مواد مخدرراجنایی می کنند وبه این دلیل کمترین هزینه و اقدامات دولتی در این زمینه صورت می گیرد.معاون وزیر امور اجتماعی یکی ازدلایل اصلی اعتیادرا “عدم رعایت مسائل شرعی در خانواده میداند”.دولت جمهوری اسلامی به دلیل عدم سرمایه گذاری بسیاراندک دراین عرصه، مراکزترک اعتیاد را عموما به بخش های خصوصی سپرده اند و هزینه آن راخانواده ها بایدتقبل بکنند.کمپ لنگرود توسط بخش خصوصی اداره می شد.معتادین رفتند سالم به آغوش خانواده و جامعه برگردند، اما سوختند و کسی به دادشان نرسید.
به گفته مسئول زندانها ۴۵ درصد زندانیان مرتبط با مواد مخدرهستند. مواد مخدر درایران از نان ارزانتراست.سپاه پاسدران بزرگترین نهاد قاچاق مواد مخدراست وبه ابزاری برای مریض کردن جامعه مورد استفاده قرارمی دهند. جمهوری اسلامی مسئول اصلی جنایتی است که درکمپ ترک اعتیاد لنگرود اتفاق افتاده است وجامعه به همین عنوان باید به این فاجعه نگاه کنند.ما ضمن اظهارتاسف ازاین واقعه دلخراش، خود را درغم از دست دادن قربانیان این حادثه با خانواده آنان شریک می دانیم.