مقالات

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: هیئت تحریریه

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: هیئت تحریریه

تجمع کارکنان رسمی نفت و گاز پارس عسلویه
شنبه ۶ مرداد کارکنان رسمی شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در عسلویه دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران نفت فلات قاره جنوب در یکشنبه‌های اعتراضی
یکشنبه ۷ مردادماه کارگران شرکت نفت فلات‌قاره سیری برای پیگیری خواستهایشان دست به اعتراض زدند. اهم مطالبات: حذف سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰، پرداخت بک-پی ماده۱۰، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی، استرداد مازاد مالیات کسر شده.

کارگران عملیاتی نفت تعطیلات ندارند
روز هفتم تیر به دلیل گرمای بی‌سابقه کل کشور تعطیل اعلام شد. با اینحال کارگران سکوهای نفتی جنوب، شاغل در شرکت‌های حفاری و بهره‌برداری، علیرغم دمای حدود ٥٠ درجه مشغول کارند. کارگران میگویند: کار ما در هیچ شرایطی تعطیل نمی‌شود.

تجمع کارگران فولاد شادگان روبروی درب شرکت
دوشنبه ۸ مرداد کارگران فولاد شادگان که اخیرا در اثر تعلیق پروژه فاز دوم فولاد شادگان اخراج و مهر پایان کار خوردند، برای دومین روز مقابل درب شرکت فولاد شادگان تجمع اعتراضی برگزار کردند. مدیرعامل فولاد شادگان در مصاحبه با صدا و سیما اظهار داشت که تعداد ۱۱۰۰ کارگر پیمانکاری که در پروژه فولاد‌سازی مشغول بودند که به‌دلیل اتمام این پروژه تعداد ۷۰۰ نفر پایان کارخورده و مابقی هم به مرور پایان کار آن‌ها صادر می‌شود

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
دوشنبه ۸ مرداد بازنشستگان مخابرات در سنندج و گیلان و کرمانشاه و اصفهان با شعارهای؛ “تا حقمان نگیریم، از پا نمی نشینیم”- “بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن”- “عدالتی ندیدیم، از بس دروغ شنیدیم”، و “نه مجلس ، نه دولت نیستند بفکر ملت” اعتراض کردند.

اجتماع فرهنگیان چهارمحال بختیاری
فرهنگیان عضو پروژه ۵۲۴ واحدی مسکن ملی منظریه محله ۴۰ در چهارمحال و بختیاری در اعتراض به وعده های داده شده و انجام نشده و عدم پیشرفت پروژه دست به اعتراض زدند. فرهنگیان از سال ۱۳۹۸ در پروژه ثبت نام نمودند و تاکنون بیست درصد پروژه اجرا نشده است.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند شوش
روز دوشنبه هشتم مرداد، کارگران شرکت قند خاورمیانه واقع در شهرستان شوش، برای سومین روز در اعتراض به عدم تحقق مطالبات خود و همچنین اخراج شماری از همکارانشان، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

اعتراض کارگران کارخانه قند خاورمیانه
کارگران کارخانه قند خاورمیانه در شهرستان شوش در استان خوزستان در چهارمین روز اعتصاب خود به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتراض کردند و خواستار بازگشت به کار حدود ۲۰ تن از همکاران اخراجی خود شدند.

اعتراض کارگران ام.دی.اف. خوانسار
روز ششم مرداد در اعتراض به بی‌برقی و قطع مداوم برق در شهرستان کرخه استان خوزستان، کارگران شرکت ام.دی.اف. خوانسار شوش از کار بی‌کار شدند و در مقابل فرمانداری کرخه دست به تجمع زدند.

اجتماع کارگران شهرداری نیشابور
شنبه ۶ مرداد کارگران شهرداری نیشابور در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایایشان در محل شهرداری نیشابور تجمع اعتراضی برگزار کردند.

قتلهای محیط کار
بدلیل برق ‌گرفتگی در یک مرکز کار در منطقه صنعتی ناصر آباد آبیک در استان قزوین، یک کارگر جان خود را از دست داد. کارگر جانابخته در حال تعمیر لوله در ارتفاع کارخانه محل کار خود بود که بدلیل نداشتن ایمنی کامل از بلندی بر روی سیم برق سقوط کرد و جانسپرد. یک کارگر در شهرداری بهبهان در اثر ترکیدن کیسه زباله در دستگاه پرس و پاشیده شدن مایه اسیدی درون کیسه دچار سوختگی شد. همینطور یک کارگر سی ساله در اثر سقوط ته مخزنی خالی از مواد در یکی از واحدهای شهرک صنعتی بشدت مجروح شد. یکی از کارکنان اداره منابع طبیعی در جریان آتش سوزی در مراتع روستای صیدان شهرستان شازند که برای اطفاء حریق در منطقه حاضر شده بود، دچار مصدومیت شد.

اعتراض مردم به بی آبی در شهرک فجر لردگان
مردم معترض به بی آبی در شهرک فجر لردگان دست به تجمع زدند و علیه مقامات مسئول شهر و استان اعتراض کردند.

درخواست ٩٠٠٠ فعال برای آزادی رسول بداقی
حدود ۷ هزار معلم، فعال صنفی فرهنگیان و کارگران طی نامه‌ای سرگشاده، خواستار آزادی رسول بداقی، فعال صنفی فرهنگیان که در بازداشت به سر می‌برد، شدند. در بخشی از نامه آمده است: “رسول بداقی، دهم اردیبهشت ۱۴۰۱ دستگیر و زندانی شد. بعد از این تاریخ، تنها ۴روز برای مراسم خواستگاری دخترش، به مرخصی آمد و بلافاصله به زندان بازگردانده شد. اکنون بیش از ۲ سال از حبس او میگذرد و از مرخصی محروم است. تلاش وکلای او برای آزادی ‌اش با رد اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور هم بی نتیجه مانده است. اخیراً نیز تماسهای تلفنی او محدود شده است. ما جمعی از معلمان، کارگران، فعالان صنفی و‌ مدنی ایران و امضاکنندگان این متن، خواستار آزادی رسول معلمان ایران هستیم”.

مادران دادخواه سنندج خواهان لغو حکم اعدام شدند
جمعی از مادران دادخواە سنندج با شعار “نه به اعدام”، حکم اعدام پخشان عزیزی و شریفە محمدی را محکوم کردند و خواستار لغو احکام ظالمانه این زندانیان سیاسی شدند.

حمایت از زنان زندانی در کنفرانس زنان بغداد
زنان عراقی و ایزدی روز شنبه ۶ مردادماه ۱۴۰۳، در کنفرانس زنان بغداد، احکام اعدام صادر شده از سوی رژیم جمهوری اسلامی برای دو مدافع حقوق زنان پخشان عزیزی و شريفه محمدی را محکوم کردند.

شروین حاجی پور به زندان احضار شد
خالق ترانه “برای”، به زندان احضار شد برای اجرای حکم سه سال و هشت ماه. این احضار در حالی صورت گرفت که در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری با هدف مردم فریبی و گرم کردن تنور در بعضی از ستادهای انتخاباتی آهنگ شروین را پخش می کردند. حاجی پور در واکنش به احضارش در ویدئویی گفته “نمیخوام از ایران برم و نمیخوام برگردم زندان”.

پخشان عزیزی از ملاقات با خانواده و وکلا محروم شده است
شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری صبح سه‌شنبه دوم مرداد پخشان عزیزی را با اتهام بغی یعنی به‌اتهام این‌که در گروه‌‌های مخالف نظام عضویت داشته است، به اعدام و چهار سال حبس محکوم کرد.

آغاز برخورد با پوشش مردان در قالب طرح نور
روزنامه هم میهن در گزارشی از آغاز برخورد با پوشش مردان در قالب طرح نور خبر داد. براساس این گزارش پرونده تعدادی از مردانی که به‏‌دلیل پوشیدن شلوارک بازداشت شده‏‌اند، به دادسرا رفته است. همچنین تعدادی از دیگر مردان ساکن تهران هم می‌گویند که در دوماه گذشته توسط ماموران اجراکننده طرح نور و به‌دلیل پوشیدن شلوارک، بازداشت شده‌اند. آنها را عموماً در ماشین‌های جدا از زنان به پایگاه‌های پلیس منتقل کرده‌اند و آنجا معمولاً تعداد زنان چندبرابر آنها بوده است.

اعتراض به قطع برق در شهرک صنعتی جی ـ شرق اصفهان
در شهرک صنعتی جی دو روز در هفته یک نوبت ۲۴ ساعته و یک نوبت دیگر ۱۲ ساعته برق قطع می شود و ضرر زیادی به تولید و واحدها وارد می شود.

تراکتورهای کشاورزان شرق اصفهان هنوز در خیابان‌‌اند
روز ۱۰ مرداد، کشاورزان شرق اصفهان در سومین روز اعتراض خود به غصب حقابه به سر می‌برند. کشاورزان با قراردادن ده‌ها تراکتور در فلکه خوراسگان، سه روز است که دست به تجمع اعتراضی زده‌اند. این اولین بار نیست که کشاورزان در اعتراض به بستن آب زاینده‌رود و غصب حقابه‌شان توسط حکومت تجمع کرده‌اند. پیش از این در فروردین ماه سال جاری و سال گذشته نیز این کشاورزان بارها دست به تجمع زده‌‌ بودند و متاسفانه هیچ پاسخی نگرفته بودند.