مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعلامیه حزب حکمتیست – ٤

توافق موقت بعد از مذاکرات امروز در استانداری
عقب نشینی کارفرما همراه با تهدید کارگران

بعدازظهر روز شنبه ٩ دیماه ١٤٠٢، جلسه ای در محل استانداری خوزستان در اهواز بین نمایندگان کارفرما و بانک ملی و نمایندگان کارگران فولاد با حضور استاندار خوزستان و مدیرکل وزارت کار استان برگزار شد. در این مذاکرات توافقی موقت برای بازگشت به کار و اجرای بخشی از مطالبات کارگران امضا شد. مفاد این توافق عبارتند از:

١- پرداخت ۱۰ میلیون تومان علی الحساب تا اسفندماه به منظور اجرای همسان‌سازی حقوق به حساب کارگران.
٢- لغو شدن طرح طبقه بندی مشاغل قبلی، که فقط ده درصد به حقوق ها اضافه میکرد، و بازنگری در همسانسازی حقوق ها تا قبل عید.

همین اندازه عقب نشینی کارفرما با حضور استاندار و مدیرکل وزارت کار استان حاصل قدرت اتحاد و اعتصاب کارگران است. این توافق موقت است و زمان دارد و عدم اجرای آن به معنی لغو توافق است. همینطور خواستهای کارگران وسیعتر است. رفع ممنوعیت از ورود به شرکت همکاران تعلیقی و بازگشت به کار آقای کریم سیاحی، خلع ید از بانک ملی و علی محمدی و نظارت و مشارکت کارگران در امور شرکت از خواستهای کارگران گروه ملی است.

نکته مهم اینست که کارفرما از یکسو عقب می نشیند و از سوی دیگر قصد زهر ریختن دارد. علی محمدی میخواهد علیه کارگرانی که به دفتر معاونت فنی آمدند و وی را از شرکت بیرون کردند شکایت شخصی تنظیم کند. سیاست شکایت بازی یعنی ادامه شرایط قبل تداوم تعرض به کارگران و اینکه به توافقات شان هم نمیتوان مطلقا اعتماد کرد. آنها هر دقیقه ممکن است زیر توافقشان بزنند، همانطور که هر روز اینکار را کرده اند. بعد از توافق امروز شنبه ٩ دیماه، کارگران سر کار برمیگردند اما اعلام کردند تا تعیین تکلیف این شکایت و پس گرفتنش جلوی درب شرکت تجمع میکنیم.

عقب نشینی کارفرما و ناچار شدنش به پرداخت علی الحساب و اجرای همسانسازی دستمزدها و بررسی مجدد طرح طبقه بندی مشاغل، یک پیروزی مشخص برای کارگران فولاد در مبارزه جاری است. فولادی ها متحد بمیدان آمدند، توانستند درجه ای عقب نشینی به کارفرما تحمیل کنند و متحدتر بیرون بیایند. توافق موقت را اگر کارفرما باز بهم بزند، جواب درخوری باید بگیرد. درود بر رزم و اتحاد کارگران فولاد!

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
٩ دیماه ١٤٠٢- ٣٠ دسامبر ٢٠٢٣

اطلاعیە
با توجه به مذاکرات صورت گرفته در هشتمین روز از اعتصاب قدرتمند ما، نمایندگانی که به واسطه خرد جمعی و با پشتوانه قدرت اتحاد سه‌هزار نفره در جلسه شرکت کرده بودند، توانستیم تاکنون بخش مهمی از مطالبات اعتصاب را به شرح زیر به‌دست آوریم:
اجرای تقریبا نیمی از طرح طبقه‌بندی مشاغل برای تمام کارگران به ارزش ده میلیون تومان ماهانه بصورت علی الحساب تا اجرای کامل طرح.
رفع انسداد کارت‌ها و بازگشت به‌کار ۳۸ نفر از همکاران حق ‌طلب تعلیقی.
اختصاص مبلغ یاد شده به کارگران شرکت شفق.
رسیدن به این دستاوردهای بزرگ و تحقق بخش قابل توجهی از حق و حقوقمان را مدیون همبستگی مثال ‌زدنی و اعتصاب یکپارچه کارگران شریف و زحمتکش گروه ملی فولاد اهواز می‌دانیم.
با وجود آنکه امروز و پس از جلسه با مقامات درهای ورودی شرکت موقتا و برای تشکیل مجمع عمومی درباره ادامه اعتصاب باز شد، اما همچنان خطوط تولید راه‌اندازی نشده و اکنون کارگران مجددا شرکت را ترک کرده و به پشت درهای کارخانه بازگشتند. دلیل این تصمیم، شکایت مدیرعامل از شمار زیادی از همکاران است و تا بازپس گیری این شکایت، ما همچنان به اعتصاب خود ادامه خواهیم داد.
علاوه بر این موضوع ما کماکان بر باقی مطالبات خود پافشاری می‌کنیم:
تبدیل وضعیت همکاران شفق از پیمانی به قراردادی
بازگشت به کار کریم‌سیاحی همکار اخراجی
خلع مالکیت شرکت از بانک‌ملی و مشارکت کارگری در مدیریت
همکاران عزیز! با توجه به این بخشی از مطالبات همچنان معوق مانده و مقدار توافق شده نیز به صورت علی‌الحساب می‌باشد، ما همچنان و همچنان بر پیگیری مطالبات اعتراضی خود پافشاری می‌کنیم. به امید پیروزی بر مافیای بزرگ صنعتی و تحقق کامل مطالبات کارگران.

صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد اهواز
۹ دی ۱۴۰۲

اعتراض کارگران نفت فلات ‌قاره بهرگان، جزیره سیری و سکوی ابوذر
روز جمعه ۸ دیماهکارگران شرکت نفت فلات‌قاره شاغل در بهرگان، روز یکشنبه ۱۰ دی ماه کارگران شرکت نفت فلات قاره ایران شاغل در جزیره سیری و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و روز چهارشنبه ۱۳دیماه کارگرن شرکت نفت فلات قاره شاغل در سکوی ابوذر و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، در اعتراض به عدم توجه و ‌رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به اعتراض زدند. اهم مطالبات این کارگران حذف نفوذی‌ها و مدیران نالایق، حذف سقف ‌حقوق، اصلاح کف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰، پرداخت بک-پی ماده۱۰، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی و عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت می باشد.

تجمع کارگران فولاد شهرک صنعتی هفت تپه
روز دوشنبه ۱۱ دیماە کارگران فولاد شهرک صنعتی هفت تپه در اعتراض به وضعیت قرارداد، عدم پرداخت به موقع دستمزدها و پایین بودن دستمزد، واریز نکردن سنوات بیمه کارگران مقابل فرمانداری شوش تجمع اعتراضی برگزار کردند. لازم به ذکر است تعداد کارگران شاغل در شرکت فولاد شهرک صنعتی هفت تپه بیش از ۱۵۰ نفر میباشند. روز چهارشنبە ۱۳دیماه نیز کارگران فولاد هفت تپه مجددا مقابل درب فرمانداری شهرستان شوش و در اعتراض به حقوقی که ده روز از ماه را پوشش نمیدهد دست به تجمع اعتراضی زدند.

تعطیلی خط تولید صنایع کاغذ دیبا و بیکاری ۳۶۵ کارگر
در ادامه تعطیلی کارخانه‌های تولیدی به دلیل آنچه که «بحران مالی» عنوان می‌شود یک کارخانه با ۳۶۵ کارگر در شوشتر، واقع در استان خوزستان تولید را متوقف و کارگران را بلاتکلیف رها کرده است. یک کارگر کارخانه صنایع خمیر و کاغذ دیبا گفت که بر اساس مصوبه مدیران دولتی در اردیبهشت ۱۴۰۲، بانک ملی به پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این شرکت مکلف شده بود اما با گذشت هشت ماه از این تصمیم، بانک عامل از پرداخت اعتبار مصوب خودداری می‌کند. به گفته این کارگر، مدیران کارخانه هم به کارگران گفته‌اند به دلیل بحران در تامین مالی کارخانه را تعطیل می‌کنند. کارگران کارخانه صنایع خمیر و کاغذ دیبا که کمتر از یک سال از آغاز به کار خط تولید آن می‌گذرد همگی با قرارداد موقت مشغول به کار بودند و هر یک از یک تا سه ماه دستمزد معوقه دارند.

یک کارگر پیمانی شهرداری مشهد اقدام به خودکشی کرد
این کارگر که نام او فاش نشد ششم دیماە اقدام به خودکشی کرد و به دلیل سوختگی زیاد به بیمارستان منتقل شد. محل کار این کارگر را واحد حفاظت فیزیکی شهرداری مشهد گزارش شده است. مدیر روابط عمومی شهرداری مشهد با تأیید خبر اقدام به خودکشی این کارگر، مدعی شد او «شرایط جسمانی لازم برای کار در حفاظت فیزیکی را نداشته و به دلیل احتمال جابه‌جایی محل کار اقدام به خودسوزی کرده است». شرایط سخت کاری، اخراج، تأخیر در پرداخت دستمزد در سال‌های اخیر خودکشی را بر کارگران تحمیل کرده است. ۳۰ آذر دو کارگر پتروشیمی چوار ایلام در اعتراض به اخراج از کار اقدام به خودکشی کردند. چهار کارگر این مجتمع نیز در فاصله مرداد ۱۴۰۱ تا مرداد ۱۴۰۲ با خودکشی به زندگی خود پایان دادند.

مرگ یک کارگر بر اثر سقوط در کوره زغال‌سازی
روز سه‌شنبه ۱۲ دی ماه یک کارگر بر اثر سقوط در کوره زغال‌سازی درحوالی روستای «بید راویز» رفسنجان جان خود را از دست داد. از قرار معلوم؛ گروه‌های امداد و نجات موفق شدند پس از چند ساعت تلاش، پیکر فرد متوفی را از درون کوره خارج کرده و به عوامل مربوطه تحویل دهند. گفته می‌شود طی سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی اخیر برخی کشاورزان و باغداران باغات پسته منطقه رفسنجان به تولید زغال روی آورده‌اند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان
روزیکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان، بازنشستگان صنایع فولاد مازندران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگیاین استان ها تجمع کردند.

تجمع و راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یک‌شنبه ۱۰ دیماه ، جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی اهواز و شوش مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه ۱۱ دیماه ۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در استان‌های تهران، استان کردستان در شهرستان‌های سنندج، قروه، سقز، مریوان و بیجار، آذربایجان غربی، خوزستان، اصفهان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، گیلان، آذربایجان شرقی، مرکزی، کرمانشاه، فارس، کرمان، همدان، استان لرستان در شهرستانهای خرم‌آباد و بروجرد، زنجان، مازندران، هرمزگان و… در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

تجمع سراسری بازنشستگان کشوری
روزسه شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری کرمانشاه، تهران، یزد، اهواز، مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان کشوری دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمات یزد در مقابل استانداری
معلمان خرید خدمات یزد، در ششمین روز متوالی تعطیلی کلاسهای درس، روز شنبه ۹ دیماه، در مقابل استانداری یزد تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع پرستاران و کارکنان درمانی
روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه پرستاران و کارکنان درمانی در برابر دانشگاه علوم پزشکی، در اعتراض به پرداخت نشدن عادلانه ی تعرفه، کارانه و اضافه کار و پایمال شدن حقوق خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.

چهار زندانی در زندان ارومیه اعدام شدند
سحرگاه روز جمعه هشتم دی ماه، آران عمری، رحمان پرهازو، وفا هناره، و نسیم نمازی در زندان ارومیه اعدام شدند. این افراد همگی در رابطه با پرونده موسوم به “بازجویی از منصور رسولی” که کشمکشی بین سرویس های اطلاعاتی ایران و اسرائیل است، از بابت اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده بودند. رژیم اسلامی جهت زهر چشم گرفتن از اعتراضات تودەای ماشین اعدامش را فعالتر کردە است.

حکم اعدام داوود عبداللهی اجرا شد
حکم اعدام داوود عبداللهی، زندانی اهل مهاباد پس از ١۴ سال حبس، در زندان قزلحصار کرج اجرا شد. ماه گذشته، حکم اعدام قاسم آبسته و ایوب کریمی، دو تن از هم‌پرونده‌های این زندانی نیز، اجرا شد. در حال حاضر چهار متهم دیگر این پرونده مشترک در زندان محبوس و در معرض خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند.

یک زندانی زیر شکنجه نهادهای امنیتی جان باخت
منصورسلامت، شهروند اهل ارومیه، زیر فشار شکنجه دچار “حمله قلبی” شده و جان خود را از دست داد.این شهروند اهل روستای پسان، به دلیل “نگهداری سلاح شکاری” بازداشت شده بود. نهادهای امنیتی شامگاه روز چهارشنبه ۶ دی ماه از طریق تماس تلفنی به خانواده منصور سلامت، اعلام کردند که او به دلیل اضطراب و فشار زیاد دچار سکته قلبی شده و در بازداشتگاه جان باخته است.پیکر منصور سلامت به خانواده تحویل داده شده و روز پنجشنبه در روستای زادگاهش به خاک سپرده شد.

برزین حمزه‌‌زاده در اثر شکنجه در بیمارستان جان باخت
خبرگزاری‌های حقوق بشری گزارش می‌دهند؛ برزین، اهل ‎سردشت بود که در اثر ضرب‌ و شتم شدید ماموران در دوران بازداشت دچار آسیب ‌دیدگی شدید اعضای داخلی بدن شده بود و پس از ۱۳ ماه، روز ۱۲ دیماە ۱۴۰۲ در بیمارستان جان خود را از دست داد. او در جریان خیزش انقلابی در سن ١۵ سالگی بازداشت و به مدت یک هفته تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفته بود. برزین حین عمل جراحی در بیمارستان خمینی ارومیه جانش را از دست داده است.
او که هر دو کلیه‌اش را بر اثر ضرب و شتم ماموران از دست داده بود، طی یک سال و دو ماه گذشته، چندین بار دچار کاهش سطح هوشیای و بیهوشی شده و بارها جهت مداوا به پزشک مراجعه کرده بود.ماموران از روز چهارشنبە خانواده برزین را تحت فشارهای شدید قرار داده تا از اطلاع رسانی پیرامون قتل فرزندشان خودداری کنند.

جمشید گرگیج به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان جان باخت
جمشید گرگیج، از بازداشت‌شدگان اعتراضات مهر ماه سال گذشته شهر زاهدان، در حالی که بیش از یک سال و سه ماه را در زندان سپری کرده بود، به دلیل عدم اعزام به مرخصی توسط مسئولان زندان پس از وخامت وضعیت سلامتش، جان خود را از دست داد.

توماج صالحی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم شد
امیر رئیسیان فیروزآباد، وکیل توماج صالحی، از محکوم شدن این رپر معترض به یک سال حبس، دو سال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش به اتهام «تبلیغ علیه نظام» خبر داد. رئیسیان در نامه‌ای سرگشاده به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی روند رسیدگی به پرونده صالحی را عجیب و غیرعادی خواند و گفت دادگاه انقلاب حکم او را بدون رعایت تشریفات قانونی صادر کرده است. او اضافه کرد جلسه دادگاه «بدون ابلاغ قبلی وقت رسیدگی، بدون رعایت فاصله یک‌هفته‌ای بین ابلاغ و تاریخ جلسه رسیدگی، بدون ابلاغ و احضار وکیل و بدون ابلاغ کیفرخواست» برگزار شد.

سعید یوزی عضو کمیته پیگیری بازداشت شد
روز سه‌شنبه ۵ دی۱۴۰۲ مأموران اداره اطلاعات به منزل سعیدیوزی یورش برده و وی را بازداشت کردند. از وضعیت وی تاکنون اطلاعی در دست نیست و خانواده‌ آقای یوزی بشدت نگران هستند. سعید یوزی از فعالین کارگری و عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری می باشد که بارها از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

انتقال شریفه محمدی، فعال کارگری به زندان سنندج
با گذشت سه هفته از بازداشت و بی‌خبری از وضعیت شریفه محمدی، فعال کارگریِ محبوس در زندان لاکان رشت، روز گذشته او از زندان سنندج با خانواده‌اش تماس گرفته است. شریفه محمدی، چهاردهم آذرماه در حال رفتن به محل کار خود بازداشت شد. طی۲۶ روز بازداشت، او تنها دو بار با خانواده تماس داشته است. بازپرس شعبه ۴ دادسرای رشت، همسر او را برای پیگیری پرونده‌اش نپذیرفته و مانع ورود او به دادسرا شده است. سیروس فتحی همسر این فعال کارگری در صفحه شخصی خود از تماس شریفه محمدی از زندان سنندج خبر داده و از وضعیت بلاتکلیف پرونده او ابراز نگرانی کرده است. این انتقال بدون هرگونه اطلاع‌رسانی به خانواده و وکیل این زندانی صورت گرفته است که با تضییع حقوق اساسی او همراه بوده است.

احضار پیمان فرهنگیان جهت اجرای حکم زندان
پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری اهل کیاشهر با دریافت احضاریه‌ای از سوی شعبه اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان آستانه اشرفیه جهت اجرای حکم زندان احضار شده است. این کنشگر مدنی پیشتر از سوی شعبه یازده دادگاه تجدیدنظر استان گیلان به یک سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و مسدود شدن حساب اینستاگرامی محکوم شده است.او پیشتر گفته بود که احتمال به جریان افتادن حکم هفت سال حبس تعلیقی او وجود دارد، که در این صورت وی مجبور به تحمل هشت سال زندان خواهد شد.

عثمان اسماعیلی فعال کارگری سقز به زندان اوین منتقل شد
در حالی که دادسرای سقز با مرخصی درمانی عثمان اسماعیلی موافقت کرده و قرار وثیقه صادر کرده بود، در مراجعه خانواده و اطرافیان به زندان سقز مطلع می‌شوند این فعال کارگری به زندان اوین تهران منتقل شده است.

***