مصاحبه ها

کمونیست می پرسد به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن با پروین کابلی

کمونیست هفتگی : هشت مارس روز جهانی زن در پیش است. امسال این روز با انتخابات مجلس شورای اسلامی تقارن پیدا کرده است. سیاست حزب حکمتیست در رابطه با روز جهانی زن امسال چگونه است و روی چه مسائلی لازم است فوکوس شود؟
پروین کابلی : موقعیت زنان درجامعه ایران یکی از حادترین جنبش های موجود در تقابل با حکومت اسلامی و نظام آپارتاید جنسی در ایران است. علیرغم فروکش کردن اعتراضات خیابانی.۱۴۰۱ هنوز مقاومت وسیع زنان در تقابل با حجاب اسلامی و نیروهای سرکوبگر رژیم بصورت حادی روزانه خود را نشان میدهد. تصویب قوانین ریز و درشت برای تحمیل دوباره حجاب اسلامی بعنوان یک پایه اصلی آپارتاید جنسی درجامعه ایران، سیاست های سرکوبگرانه ی رژیم با مقاومت جامعه و زنان به شکست کشیده شده است. اگر تا دو سال پیش زنان درشهرهای بزرگ دوفاکتو بی حجاب بودند اکنون شهرها صحنه ی زنان و دختران جوانی است که بدون حجاب خیابانها را به تصرف خود درآورده اند. خواست ها و شعارهای خیزش ۱۴۰۱ مانند نفی حجاب اسلامی و پوشش دلبخواهی به یک واقعیت انکار ناپذیر جامعه ی ایران تبدیل شده است. به نظر من بی حجابی و سقوط آزاد ارزشهای اسلامی درجامعه مدتهاست به یک تِرند مهمی تبدیل شده است. اما مهمترین نکته این است که جامعه امروز ایران به عام متوجه موقعیت فرودست زنان شده است و حجاب بعنوان سمبل این فرودستی نقش مهمی در ادامه ی این موقعیت دارد. خواست برابری زن و مرد و رفع تبعیض یک خواستی است که از پشتیبانی وسیع برخورداراست. مردم خواهان ادامه ی این وضعیت نیستند . تلاش ما بعنوان حزب حکمتیست در این دوره این خواهد بود که روی این مسئله پافشاری کنیم که علیرغم تبلیغات عده ای چه بیرون دم و دستگاه وچه دردرون حکومت نه با اصلاحات بلکه با زیر و رو کردن کلیت نظام حکومتی در ایران می توان به موقعیت فرودست زنان پایان داد. حجاب یک بحث محوری و بخشی از سیستم آپارتاید جنسی در ایران است. جمهوری اسلامی بدون آپارتاید جنسی دیگر جمهوری اسلامی نیست و برای تحقق برابری در ایران باید با آن نیرویی که هیچ منفعتی در ادامه سیستم سرمایه داری ودولت مذهبی ندارد همسرنوشت شود. قدم اول در این جهت سرنگونی جمهوری اسلامی است.
همزمانی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با روز زن یک نوستالژی جالب است. حکومتی که در دنیا بیش از چهار دهه طبل رسوائیش در رابطه با سرکوب زنان به صدا درآمده است در این روز می خواهد بار دیگر مردم را به پای صندوق های رای بکشاند. از هفته ها پیش تبلیغات و بریز و به پاش مسئولین در رابطه با حل مشکلات مردم شروع شده است. تبلیغاتی که با یک گشت چند ثانیه ای در میدیای اجتماعی می شود فهمید که همه ی اینها چگونه توسط کاربران شبکه های اجتماعی به سخره گرفته شده است. مردم مدتهاست از این رژیم عبورکرده اند وما بروشنی در اطلاعیه حزب در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته ایم که این دوره باید به تعرض هربیشتربه رژیم اسلامی تبدیل شود. مردم سالهاست که رای “نه” خود را درخیابانها با شعارهای مرگ بر جمهوری اسلامی داده اند و این فقط یک دلقک بازی انتخابانی است که مصرف آن برای تقویت روحیه و دلخوشی صفوف خودی می باشد. مصادف بودن انتخابات با روز جهانی زن موقعیت بسیار مناسبی است که نیروهای بیشتری را برای اعتراض و برچیدن بساط انتخابات بسیج نمود. سیاست حزب حکمتیست عدم شرکت وسیع و دخالت فعال است . ما مخالف تحریم هستیم. مردم سالهاست رژیم و همه ی مناسک رسمی و غیررسمی آنرا تحریم کرده اند و با بی اعتنایی ازآن گذاشته اند. اما اینبار باید به روزاعتراض باشد.
ما میخواهیم که این روز به روز اعتراض وسیع مردم و همه ی آنهایی که از جنایت و کشتار و نابرابری به تنگ آمده اند تبدیل شود. زنان، دانشجویان، دانش آموزان می توانند در این روز اعتراض کنند و معرکه های انتخابات رژیم را به محل اعتراض خود تبدیل کنند. سیاست تعرضی باید محور اصلی روز انتخابات شورای اسلامی باشد. روز زن، روزهمه ی انسانی هایی باید باشد که پرچم مبارزه علیه اسلام سیاسی را در ایران و منطقه بلند کرده اند و به پیشروان جنبش آزادی زن در منطقه تبدیل شده اند.
درخارج از ایران هم تلاش خواهیم کرد که با برگزاری متینگها و اجتماعات به تلاشمان برای شناسایی و معرفی جنبش برای آزادی زن ادامه دهیم. بخشی از این فعالیت ها از تلویزیون و کانالهای تبلیغاتی ما را هم در برخواهد گرفت.
بخشی از فوکوس ما نشان دادن همسرنوشتی و همبستگی با زنان درکشورهای اسلام زده منطقه مانند افغانستان، فلسطین، عراق خواهد بود. ما در مبارزه بر علیه جمهوری اسلامی تنها نیستیم بلکه بخشی از یک کشمکش تاریخی در این مقطع هستیم که درنقاط مختلف جهان، بویژه خاورمیانه با اسلام سیاسی و گروه های منطقه ای آن در جدال است. ما همیشه به این امر واقف بوده ایم که تقابل با اسلام سیاسی و هم سرنوشتی ما با زنان درعراق، افغانستان، سوریه، مصر، کردستان و هرجایی که اسلام سیاسی درقدرت است بسیار مهم است و می تواند قدرت بیشتری را در مبارزه ی همه جانبه برای آزادی و برابری و رسیدن به خواستهای مشترکمان بوجود بیاورد. سالهای اخیر فعالیت و نزدیکی ما با زنان مبارز در افغانستان یک بخش مهم فعالیت های ما بوده است. شعار “مرگ برطالبان چه درکابل چه تهران” از این همبستکی و همسرنوشتی مبارزاتی صحبت میکند.
فراخوان ما به مردم و زنان مبارزه در روز زن، که روز انتخابات مجلس شورای اسلامی هم می باشد باید هر کجایی که امکان تجمع وجود دارد، اجتماع کنند وبار دیگر نشان دهند که تاریخ مصرف این رژیم ضد زن و جنایتکار مدتهاست به رسیده است. امروز نه روز انتخابات بلکه باید روزی برای محاکمه ی تک تک سران جنایتکار رژیم باشد. ۸ مارس روزجهانی زن، روزی برای به میدان آوردن خواستهایمان برای احقاق یک زندگی و حرمت انسانی است.