مقالات

اخبارمبارزات کارگری و جنبشهای اعتراضی

اخبارمبارزات کارگری و جنبشهای اعتراضی
تهیه و تنظیم: سپیده امیرعسگری و آرش کلهر
کارگران آبفا رودبار ۱۲ روز است اعتصاب کرده‌اند
کارگران پیمانی شرکت آب و فاضلاب رودبار در استان گیلان که از ششم تیر ۱۴۰۳ دست به اعتصاب زده‌اند، «پرداخت کامل بدهی‌های مزدی»، «عقد قرارداد مستمر و دائم»، «شکل‌گیری نهاد مستقل کارگری»، «تامین امنیت شغلی کارگران»، «دادن حق اعتراض و بیان مشکلات صنفی از سوی کارگران» و «مشخص شدن زمان پرداخت حقوق در هر ماه» را به عنوان برخی از شروطش خود برای پایان دادن به اعتصاب اعلام کردند.
خبرگزاری‌ها در دوازدهمین روز اعتصاب به نقل از کارگران معترض نوشتند بعد از ۱۲ روز اعتصاب، مدیران شرکت تنها پنج میلیون تومان از هشت ماه دستمزد معوق را پرداخت کردند. کارگران گفتند این اقدام مدیران آبفا «توهین» به کارگرانی است که از آذر ۱۴۰۲ دستمزدشان پرداخت نشده است.به گفته آنها حدود ۶۰ کارگر پیمانی آبفای رودبار به رغم کار شبانه‌روزی هشت ماه بدون دریافت دستمزد کار کرده‌اند.
کارگرشهرداری کوت عبدالله: ٣ ماه است حقوق نگرفتم/چگونه خرج زن و بچه ام را بدهم؟
یکی از کارگران شهرداری کوت عبدالله (خوزستان) گفت:
سه ماه استکه شهرداری کوت عبدالله به ما حقوق نداده؛ استاندار خوزستان، فرماندار و… اطلاع دارند اما اصلا توجهی نمی کنند.
چگونه خرج زن وبچه هامرابدهم. گناه من چیست که نمی‌توانم چشمان گرسنه همسر و فرزندم را تحمل کنم. مسوولان ببینند این وضعیت ماست.با شهر اهواز فاصله نداریم، اونها حق مستمر دارند ما هیچ، چی گناهی کردیم؟
اعتصاب کارگران شرکت صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر 7 روزه شد
کارگران می گویند در این وضعیت سخت اقتصادی امکان چند ماه کار بدون حقوق و بیمه نیست و مالک و مدیران شرکت باید نسبت به پرداخت مطالبات اقدام کنند. این شرکت بیش از شش ماه است که با تعطیلی های مکرر یا از سمت مالک یا کارگران روبرو است.
پنهان‌کاری در اعلام مسمومیت مردم رضوانشهر؛ منشا ادغام آب شرب و فاضلاب بود
در حالی که اخیرا مردم رضوانشهر نزدیک به دو هفته دچار مسمومیت شدید شده و تحت بستری و مداوا قرار گرفتند، حکومت در اعلام منشا مسمومیت‌ها پنهان‌کاری کرده بود.

در حال حاضر، پس از فشار افکار عمومی و در نهایت پیگیری برخی رسانه‌ها مشخص شده که منشا این مسمومیت‌های سریالی “ادغام آب شرب و فاضلاب” رضوانشهر بوده است. پیشتر، اداره آب و فاضلاب گیلان با پنهان‌کاری تعمدی، مدعی شد که ارتباطی بین مسمومیت شهروندان و مصرف آب شرب شبکه توزیع، وجود نداشته است.
هفته گذشته، محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در پاسخ سوالی پیرامون منشا اصلی این مسمومیت‌ها، صرفا به توصیه “ضدعفونی دست‌ها و جوشاندن آب”، بسنده کرد. در روزهای هشتم و نهم تیر ماه، بیش از ٣٩٧ نفر از مردم رضوانشهر بر اثر مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کرده و شماری از آن‌ها بستری شدند. گزارش‌های رسمی از این رویداد، نیز پس از پنهان‌کاری طولانی‌مدت و گذشت چندین روز از مسمومیت شدید مردم رضوانشهر، منتشر شده بود.
تجمع و راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد
روزیکشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان، خوزستان و البرز شرقی در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد در این شهرها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روزیک‌شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی کرمانشاه، تهران، شوش و اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل سازمان تامین اجتماعی دست به تجمع زدند.
گزارشی از تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، تهران، هرمزگان، گیلان، همدان و …. در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.
پیکر سومین کارگر معدنچی که زیر آوار معدن شازند مدفون شده بود پیدا شد
پیکر سومین کارگری که در حادثه ریزش معدن شازند، واقع در استان مرکزی زیر آوار مانده بود پیدا شد.
یک منبع کارگری در شازند سه‌شنبه ۱۹ تیر ضمن اعلام این خبر گفت: «پیکر این معدنکار برای انجام مراحل قانونی به پزشکی قانونی منتقل شده است.» به‌گفته این منبع، هویت این کارگر هنوز اعلام نشده است و آواربرداری معدن برای پیدا کردن جسد چهارمین کارگر همچنان ادامه دارد.
آیت‌الله رضایی و مجتبی نجفی، دو کارگر از چهار کارگر معدن شن و ماسه شازند بودند که جسدهای آن‌ها با گذشت بیش از ۲۵ روز از حادثه ریزش معدن پیدا نشده بود.
این معدن ۲۷ خردادماه سال جاری ریزش کرد و به‌جز آیت‌الله رضایی و مجتبی نجفی دو کارگر دیگر به نام‌های محمد ابوالحسنی و نصرت‌اله یارمحمدی در این حادثه مفقود شدند. پیکرهای ابوالحسنی و یارمحمدی شش ساعت پس از حادثه در محل پیدا شدند. این دو نفر کارگر بازنشسته بودند. به‌گفته منابع محلی مالک معدن هیچیک از کارگران را بیمه حوادث نکرده است. کارگران می‌گویند پیش از وقوع این حادثه به مسئولان نسبت به ریزش معدن هشدار داده بودند.
کارگران معدن از شیوه جست‌وجو برای یافتن پیکر همکارانشان نیز ناراضی‌اند.
ما در برنامه جامعه و کارگران ضمن ابراز تائسف عمیق و تسلیت به خانوادە، بستگان و همکاران کارگران جانباخته، اعلام میکنیم عدم بیمه کارگران توسط کارفرما و عدم تامین ایمنی کار که قطعا با همکاری نهادهای دولتی بر آن سرپوش گذاسته میشود کشتار این کارگران را قتل آگاهانه دولت و کارفرماها میدانیم و بر پیگیری این پروندە برای تامین زندگی خانوادە کارگران جانباخته پافشاری میکنیم.
کشته شدن یک نوجوان بلوچستانی در پی تیراندازی نیروهای نظامی در زابل
روز جمعه ١۵ تیر ماه ۱۴۰۳، یک نوجوان که روز پنجشنبه ١۴ تیر ماه بدنبال تیراندازی بدون ضابطه نیروهای نظامی در داخل شهر زابل مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، جان خود را از دست داد. هویت این شهروند، “حبیب غفران (تیموری)”، ١٨ ساله و اهل زابل عنوان شده است.
بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی مواد مخدر بدون هیچگونه هشدار قبلی به سمت خودرویی که حبیب در حال رانندگی بوده تیراندازی کرده‌اند که وی با اصابت گلوله به ناحیه سر به شدت مجروح شده و پس از حدود بیست و چهار ساعت در بیمارستان جان خود را از دست داده است. گفتنی است که این نوجوان در مغازه سوپرمارکت متعلق به پدرش در بلوار ارتش مشغول به کار بوده است.
بزرگترین باند توزیع و پخش مواد مخدر توسط سپاە پاسداران در مناطق محروم کشور مانند سیستان، بلچستان و کردستان انجام انجام میشود، برای رد گم کردن در افکار عمومی، خوردە دستفروشان دست چندم را برای قربانی کردن انتخاب میکنند و بشکل جنایتکارانه ای دست به قتل آنها میزنند.
ما در برنامه جامعه و کارگران ضمن تائسف و تسلیت به بازماندگان “حبیب غفران (تیموری)”، قاتل اصلی را سران رژیم اسلامی میدانیم.
سقوط و جان‌باختن یک زن کارگر کشاورزی
یک زن کارگر کشاورزی اهل روستای تین در حین کار سقوط کرده و جان‌باخت.
روزیکشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳، خاور_صادقی، زن کارگر بخش کشاورزی، اهل روستای تین و ساکن شهر شاهو، در حین توت‌چینی از درخت سقوط کرد.
خاور صادقی بعد از سقوط به بیمارستان قدس شهرستان پاوه منتقل شد. اما به دلیل جراحات و شکستگی‌های متعدد در نواحی بدن و سر، پس از چند ساعت جان خود را از دست داد.

قتل یک کولبر در مرز نوسود و زخمی شدن ۵ تن دیگر
بامداد دوشنبه ١٨ تیر ١٤٠٣، یک کولبر به نام «ایوب محمدی» فرزند عزیز که با شلیک ماموران در مرز نوسود به شدت زخمی شده بود، به علت جراحات وارده در بیمارستان «قدس» پاوه جان خود را از دست داد.
همچنین، ماموران نظامی، ۵ کولبر دیگر را بشدت زخمی کردند.
کشته شدن یک جوان با تیراندازی مستقیم ماموران حکومتی
ذبیح‌الله فولادزهی، شهروند ۳۰ ساله ساکن روستای چاکیچی شهرستان دلگان، حین حرکت در محور زهکلوت به رودبار با تیراندازی مستقیم ماموران حکومتی، کشته شد. این شهروند بلوچستانی بدون هشدار قبلی از ناحیه سر و گردن هدف هفت گلوله قرار گرفت و بلافاصله جانش را از دست داد. طبق این گزارش، نهادهای اطلاعاتی از تحویل جسد ذبیح‌الله فولادزهی به خانواده وی خودداری می‌کنند.
همدستی شهرداری و شورای شهر باروق در دستبُرد به حقوق کارگران
علی جمشیدزاده باروق، از اعضای شورای شهر باروق با همدستی مسئولان شهرداری و همچنین اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مبالغی از دستمزد و حقوق کارگران شهرداری این شهرستان را برداشت و به حساب خود واریز کرده است.
بیانیه ریحانه_انصاری‌نژاد فعال کارگری از زندان اوین در ارتباط با حکم ظالمانه ی اعدام شریفه_محمدی
جرم شریفه محمدی کارگر بودن و سالم زیستن است
صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری، توسط بی‌دادگاهی در رشت در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری پیامی روشن برای کارگران، زنان، فعالان اجتماعی و همه‌ی مردم دارد؛ مهم نیست که نام چه فردی را به عنوان رئیس‌جمهور از صندوق‌شان بیرون کشیده‌اند، رویه همان رویه‌ی چهل‌و‌شش‌ساله‌ی جمهوری اسلامی است، یعنی دفاع از منافع سرمایه‌داران و سرکوب بی‌امان کارگران! شریفه یک زن و یک مادر است و این حکم پیامی مستقیم به همه‌ی زنان و مادرانی است که در صف اول اعتراضات اجتماعی ایستاده‌اند.
یک‌ماه است که نمایشی به نام انتخابات راه انداخته‌اند و دم از مطالبات کارگران، زنان، اقوام و غیره می‌زنند اما صدور این حکم در آستانه‌ی انتخابات، تناقضات و ذات واقعی حاکمیت سرمایه در جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد و گواهی بر این واقعیت است که در انتخابات فقط باید حرف‌های قشنگ زد، اما در عمل باید همچون همیشه کارگران، زنان و دیگر بخش‌های مطالبه‌گر جامعه سرکوب شوند. هنوز در خاطرمان هست که جواب کارگران مس خاتون‌آباد و خانواده‌هایشان که برای درخواست شغل راهپیمایی کرده بودند را با گلوله و سرب داغ دادند، جواب کارگران آق‌دره را با شلاق و زندان دادند، معلمان مطالبه‌گر را اخراج کرده یا به زندان انداختند و بسیاری موارد دیگر! و اکنون به یک فعال کارگری حکم اعدام داده‌اند. شریفه محمدی کارگری مطالبه‌گر است. وی به دلیل زن بودن و پیشینه‌ی کارگری خانواده‌اش و دیدن رنج کارگران و زنانی همانند خودش همیشه دغدغه‌ی عدالت‌خواهی داشته است. جرم او این است که جرأت داشته و برای احقاق حقوق خود و دیگر هم‌طبقه‌ای‌هایش تلاش کند. جرم او این است که کارگرانی از کردستان را می‌شناسد و آنها را هم‌درد خود می‌داند. او زمانی عضو کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری بوده است و برای ایجاد تشکل کارگری مطابق مقاوله‌نامه‌های سازمان جهانی کار (آی.ال.او)، که به امضای حاکمیت جمهوری اسلامی نیز رسیده، تلاش کرده است. حالا بی‌دادگاهی در رشت اعلام کرده که کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگریوابسته به کومله است و بر همین اساس شریفه محمدی را که روزی عضو این کمیته بوده، به اعدام محکوم کرده است. همانگونه که محمود صالحی نیز اعلام کرده، من هم تصریح می‌کنم که کمیته‌ی هماهنگی هیچ ارتباطی به کومله ندارد و این اتهام به اعضای کمیته‌ی هماهنگی تلاشی در جهت سرکوب کارگران عضو این کمیته است. اگر عضویت در کمیته‌ی هماهنگی مصداق «بغی» است، پس برای من هم به عنوان عضوی از این کمیته صدق می‌کند! به این سناریوی مسخره پایان دهید. جرم شریفه محمدی کارگر بودن و سالم زیستن است. شریفه محمدی باید بی‌قید و شرط و فوراً آزاد شود.
کارگرزندانی، ریحانه انصاری‌نژاد
شانزدهم تیرماه هزاروچهارصدوسه

ادامه فشار بر فعالین صنفی با صدور حکم زندان برای محسن عمرانی در پرونده‌ای جدید
دادگاه کذایی انقلاب بوشهر به ریاست قاضی فقیه، محسن_عمرانی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان استان بوشهر را با اتهام تبلیغ علیه نظام به حکم یکسال زندان تعزیری محکوم کرد. لازم به ذکر است آقای محسن عمرانی در پرونده دیگری توسط همین قاضی به دو سال حبس تعزیری محکوم شده اند. سابقه فعالیت مدنی و صنفی ایشان به دهه هشتاد برمی گردد که طی این سالها بارها بازداشت و تحمل حبس نموده اند.
سرکوب معلمان ادامه دارد
تحسین مصطفی، سیوان سلیمانی، آرام قادری و آرام محمدی، چهار فعال صنفی معلمان اهل مریوان، با اتهام «تبلیغ علیه نظام»، هر کدام به چهار ماه حبس محکوم شدند. لازم به ذکراست احکام این چهار فعال صنفی به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده است.
حکم اخراج عزیز قاسم‌زاده توسط دیوان عدالت اداری تایید شد
دیوان عدالت اداری، حکم اخراج عزیز قاسم‌زاده، معلم و هنرمند آزادی‌خواه را تایید کرد.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در این مورد نوشت که شورای دیوان عدالت اداری حکم اخراج این معلم از آموزش و پرورش را «مجازاتی قانونی با تخفیف» قلمداد کرده است.
پیش از این، وزارت آموزش و پرورش عزیز قاسم‌زاده با سابقه ۲۵ سال تدریس را به «انفصال دائم از خدمات دولتی» محکوم کرده بود که این حکم با اعتراض آقای قاسم‌زاده مواجه شد. عزیز قاسم‌زاده، فعال صنفی فرهنگیان گیلان، روز شنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه امسال، با پایان مدت محکومیت، با حدود دو ماه تاخیر از زندان آزاد شد. آقای قاسم‌زاده، روز ١٩ فروردین سال گذشته جهت تحمل یک سال حبس به زندان لاکان منتقل شد و علیرغم بیماری و نیاز به درمان، تا ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری از مرخصی درمانی محروم بود.
تداوم سرکوب فعالین صنفی با بازداشت ها و احضارها
دادگاه انقلاب اسلامی ممسنی شکراله_احمدی سخنگوی هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان فارس ، علی احمدی، جان‌محمد احمدی و روح الله گرهگشا را برای دفاع از اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی وخارجی فراخواند. شعبه دوم دادیاری از متهمین این پرونده خواسته است ظرف ۵ روز از تاریخ ابلاغ در دادگاه حاضر شوند. در دیماه ۱۴۰۲ در پی برگزاری تجمع اعتراضی این فعالین با قرار بازداشت یکماهه بازداشت شده و در نهایت با قرار وثیقه آزاد شدند.
اعتصاب غذای رضا شهابی در زندان اوین از دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳
با نظر پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب کارگر زندانی رضا شهابی کاندید جراحی گردن به دلیل بیرون زدگی مهره ۴و ۵ ، درد شدید در دست چپ و بی حسی دست چپ، و جراحی کمر به دلیل پارگی دیسک های ۴و ۵ و بیرون زدگی دیسک ۲و۳ و بی حسی پای راست و درد شدید در پا و کمر میباشد، که سوابق آن در پرونده پزشکی در بهداری زندان اوین موجود می باشد.
کمیسیون پزشکی به دلیل وضعیت وخیم شهابی دستور اعزام به بیمارستان رسول اکرم برای مشاوره قلب و ارولوژی و نوار عصب داده است تا سریع تر نسبت به جراحی و درمان ایشان در خارج از زندان تصمیم بگیرد. ولی به دلیل کارشکنی مسئول بند ۴ در ارسال نامه درخواست اعزام به بیمارستان به جای بهداری به حفاظت فرستاده شده است. از طرفی شهابی به انتقال به یک بند دیگر تهدید شده است. دلیل آن عدم تحویل زندانی کف خواب به عنوان مسئول اتاق، در اتاق ۳۶ متری است که ۱۷ زندانی در آن‌محبوس هستند و هیچ تخت خالی وجود ندارد و حتی جا برای لوازم شخصی و لباس های زندانیان موجود نیست. همجنین با توجه به آزار و اذیت زندانیان کارگری و تبعیض مسئول بند ۴ زندان اوین در ملاقات ها، این فرد مسئول همچنین مانع اشتغال رضا شهابی به صورت رایگان برای اصلاح موی سر زندانیان بی بضاعت و کم درآمد در آرایشگاه زندان شده است.
این اذیت و آزارها و‌ تهدیدها بارها، از جمله روز گذشته، تکرار شده اند و رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، در اعتراض به تداوم این برخوردهای سرکوبگرانه و ‌تبعیض آمیز و برای اینکه صدایش به گوش کارگران، عموم مردم و مسئولان مربوطه برسد از تنها سرمایه اش که سلامتی به تحلیل رفته اش می باشد هزینه کرده و دست به اعتصاب غذا زده است.
اعتصاب۵۵ زندانی سیاسی در اعتراض به صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی
گلرخ ایرایی: ۵۵ تن از زندانیان سیاسی زندان اوین روز پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه در اعتراض به «صدور حکم ناعادلانه اعدام #شریفه_محمدی و در پیوستن به کمپین حمایت از شریفه محمدی اعتصاب غذا خواهند کرد. ۳۰ زندانی از زنان بند زنان اوین و ۲۵ تن از مردان زندانی بند ۴ اوین هستند.
کارشکنی نهادهای امنیتی در روال اداری پرونده توماج صالحی
حساب کاربری توماج صالحی، رپر معترض در شبکه اجتماعی ایکس از «کارشکنی نهادهای امنیتی با عاملیت عوامل قضایی دادگاه انقلاب استان اصفهان در روال اداری پرونده» او خبرداده است.
در این صفحه آمده است که با گذشت دو هفته از صدور نقض احکام صادرشده علیه توماج صالحی توسط دیوان‌عالی قضایی،‌ «طبق روال معمول، پرونده باید جهت تعیین تکلیف و تعیین شعبه جدید به دادگاه انقلاب استان اصفهان بازگردد، مسئولان قضایی این دادگاه از اعلام وصول پرونده سر باز می‌زنند تا بدین وسیله بتوانند، زمان بیشتری توماج را در حبس ظالمانه نگه‌دارند.»
این حساب کاربری از مسئولان قضایی استان اصفهان خواسته است که «بجای کارشکنی در روند اداری این پرونده و در انتظار ماندن برای رسیدن دستورات «برخی» گروه‌های پرنفوذ پشت پرده… به وظایف خود عمل کنند و با تسریع در روند ادارای و تبدیل قرار بازداشت … به قرار وثیقه، از ادامه این حبس ظالمانه بدون توجیه قانونی جلوگیری نمایند.»
حکم اعدام آقای صالحی دوم تیر ماه امسال در دیوان عالی کشور لغو شد.