مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: هیئت تحریریه

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: هیئت تحریریه

اعتراض مجدد کارگران پیمانکاری پارس جنوبی
روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد صدها نفر از کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری مجتمع گاز پارس جنوبی در اعتراض به اجرا نشدن وعده‌های دولت و کارفرما، برای دومین هفته متوالی دست از کار کشیدند و در محوطه پالایشگاه‌ها تجمع کردند. اعتراض کارگران برای اجرای خواسته های زیر است :بازگشت به کار حجت رضایی نماینده اخراجی کارگران پالایشگاه ششم، اجرای توافقات قبلی در زمینه مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ، اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل برای همه کارگران پیمانکاری، تغییر شرایط تردد و دستمزد رانندگان استیجاری و اجرای طرح طبقه‌بندی برای رانندگان غیرمالک، اجرای بدون تبعیض تردد ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت برای کارگران .در دو هفته گذشته، تجمع‌های اعتراضی در پالایشگاه‌های دوازدهم، یازدهم، دهم، نهم، ششم، هفتم، پنجم و سوم پارس جنوبی برگذار گردیده است.

اعتراض کارگران رسمی در سکوهای نفتی
روز شنبه ٢٠ مرداد کارگران رسمی نفت در اعتراضی هماهنگ برای پیگیری خواستهای خود در سکوهای مختلف نفتی تجمع برگزار کردند. این اجتماعات اعتراضی از سوی کارگران در عسلویه شاغل در شرکت نفت و گاز پارس در سایت یک، سکوهایSPD13B&13C ، شرکت نفت و گاز پارس کنگان در سایت دو برگزار شدند. خواستهای کارگران رسمی عبارتند از: برکناری مسئولین نالایق و فاسد، حذف سقف ‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک پی ماده ۱، عدم تفکیک ۳ گانه‌ مشاغل عملیاتی و بازنگری اساسنامه‌ی تحمیلی صندوق بازنشستگی.

اعتصاب کارگران میدان نفتی آذر مهران
کارگران میدان نفتی آذر مهران ایلام در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان به خواستهای شغلی و معیشتی خود با توقف کار دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب در ادامه اعتراضات روزهای گذشته کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری در پالایشگاه‌های سوم، پنجم، هفتم، نهم، دهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی است. کارگران ارکان ثالث و پیمانکاری پیشتر نیز نسبت به دستمزد پایین و شرایط فاجعه‌بار شغلی نیروها اعتراض کرده‌ بودند.

مسمومیت ١٨٠ کارگر و مرگ یک کارگر پتروشیمی کاویان
به دلیل استفاده از مواد غذایی فاسد و ارزان در مجتمع پتروشیمی کاویان واقع در عسلویه، ۱۸۰ نفر از کارگران مجتمع مسموم شدند و با تاسف فراوان یکی از کارگران بنام رامین گلستانی جان خود را بدلیل از کار افتادگی کلیه هایش از دست داد. ده نفر دیگر در بیمارستان بستری اند و دو نفرشان وضعیت مناسبی نداشته و پلاکت خون آن‌ها کاهش یافته است. روابط عمومی مجتمع پتروشیمی کاویان پس از مسمومیت کارگران و پیگیری خبرنگاران با انتشار اطلاعیه ای اعتراف کرده است که: “تعدادی از پرسنل پتروشیمی کاویان، آرین متانول و رایان پلیمر با علایمی شبیه به مسمومیت راهی بیمارستان شدند”.

گسترش اعتصاب پرستاران بیمارستان به بیمارستان
اعتصاب پرستاران در شهرها و بیمارستان‌های مختلف، در هفته جاری ادامه داشت و بیمارستان‌های جدیدی به اعتصاب سراسری پیوستند. روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد پرستاران چندین بیمارستان در استان مرکزی، یزد، بوشهر و کرمانشاه به اعتصاب پیوستند. روزهای قبل کادر درمان در شهرهای کنگان، کرج، فسا، جهرم، اسلام‌شهر و شهرهایی از مازندران و یزد به اعتصاب پیوستند. روز چهارشنبه ۲۴ مرداد نیز پرستاران بیمارستان ولی‌عصر نورآباد ممسنی هم اعتصاب کردند. روز پنجشنبه ٢٥ مرداد پرسنل بیمارستان اقلید دست به تجمع و اعتراض زدند. در روزهای گذشته ده‌ها بیمارستان در شهرهای مختلف با اعتصاب پرستاران و کادر درمان مواجه بوده است !

پایان اعتصاب پرستاران شیراز
پرستاران بیمارستانهای شیراز بعد از هشت روز اعتصاب با صدور بیانیه ای در مورد اعتصاب، مذاکرات و توافقات و خواستهایشان خبر دادند و تاکید کردند که در صورتی که سرموعد مقرر توافقات اجرا نشود مجددا در شیراز و در سطح سراسری دست به اعتصاب خواهند زد.

پایان اعتصاب پرستاران یزد
اعتصاب پرستاران بیمارستان صدوقی یزد با مذاکره و توافق و وعده های استاندار و دکترهاشمی و دکتر رضوی پایان یافت. توافقات زیر حاصل شد:

۱. ابلاغ شرح وظایف همه گروه های پرستاری توسط دانشگاه. ۲. در دیدار سه شنبه استاندار با رئیس جمهور، دستور پرداخت مبلغ ۶هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت برای پرداخت معوقات پرستاری تا روز شنبه صادر شد. ۳. اسناد پرداختی قبلی دانشگاه با حضور ۳ نماینده پرستاری ویک نفر از دیوان محاسبات بررسی و در صورت تخلف، دانشگاه جبران خسارت کند. ۴. تصویب در شورای مسکن استان به ریاست استاندار و با حضور ۳ نماینده پرستاری مبنی بر واگذاری زمین با وام نهضت ملی مسکن جنب میدان عالم به دانشگاه صرفا جهت واگذاری به پرستاران. ۵. اختصاص یک درصد از درآمد یکی از معادن استان (چادرملو یا فولاد) به دانشگاه جهت تامین بودجه (۰/۲۵ درصد آن ویژه پرستاری). ۶. حضور نماینده سازمان بازرسی یا دیوان محاسبات در بیمارستان و دانشگاه جهت بررسی اجرای صحیح قوانین. ۷. حضور نمایندگان پرستاری در مجمع نمایندگان استان جهت پیگیری تصویب و اصلاح قوانین مربوط به پرستاری در مجلس. ۸. افزایش اختیارات رئیس دانشگاه در پرداخت های پرستاری.

مرگ یک پرستار بدلیل فشار کار
“پروانه ماندنی”، پرستار ۳۲ ساله بیمارستان امام حسین شهرستان سپیدان استان فارس، براثر فشار کاری زیاد درگذشته است. برابر اعلام رسانه‌های محلی شهر سپیدان، “خانم ماندنی روز ۱۲مرداد پس از همراهی با سه بیمار برای اعزام به یکی از بیمارستان‌های شیراز، به‌دلیل فشار کار زیاد که در پزشکی به آن “سندروم کاروشی” می‌گویند، جان خود را از دست داده است”.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی گروه ملی فولاد
کارگران اخراجی گروه ملی فولاد اهواز روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۳، مقابل استانداری خوزستان تجمع اعتراضی برگزار کرده و خواستار بازگشت به کار شدند. کارگران اخراجی در پنج ماه اخیر از حقوق بهره‌مند نبوده و بیمه درمانی آنان هم قطع شده است. خانواده کارگران در تنگنای معیشتی قرار دارند و فرزندان و همسران برخی از آنان با ابتلا به بیماری‌های خاص در رنج هستند. در روزهای پایانی اسفند سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۵ نفر از کارگران گروه ملی فولاد به ‌دلیل اعتراض به ‌عدم اجرای ماده ٤٧ قانون کار در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل اخراج شده بودند. این گروه از کارگران فولاد اهواز با پرونده‌سازی حراست و به دستور مدیرعامل شرکت از کار اخراج و گروه دیگری از کارگران نیز به ورزشگاه غدیر اهواز تبعید شدند. کارگران اخراجی در پنج ماه گذشته با برپایی تجمعاتی در مقابل نهادهای دولتی پیگیر بازگشت به کار خود شدند.

اجتماع شبانه کارگران و رانندگان خدمات شهری شهرداری ایلام
سه شنبه شب ٢٣ مرداد، کارگران و رانندگان خدمات شهری شهرداری ایلام تمام شب را در محل نقلیه‌ی شهرداری تجمع کردند. این کارگران که توسط شرکت پیمانکاری به کار گمارده شده‌اند بابت ماههای خرداد، تیر و مرداد سال جاری هیچ‌گونه حقوقی دریافت نکرده‌اند و حق بیمه‌ی آنان نیز واریز نشده است. علاوه براین حق بیمه مهرماه و مابه‌التفاوت حقوق مهرماه و آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ کارگران و رانندگان خدمات شهری شهرداری ایلام نیز تاکنون پرداخت نشده است. بجز سه ماه حقوق معوقه، شرکت پیمانکاری دستمزد کارگران را به شدت کاهش داده بود و در پاسخ به اعتراض کارگران گفته بودند: “یا بروید و یا با همین که ما می‌خواهیم و می‌گوییم، بسوزید و بسازید”.

پرونده‌سازی جدید علیه پخشان عزیزی، زندانی محکوم به اعدام
پخشان عزیزی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، با پرونده‌سازی تازه‌ای از سوی دستگاه قضایی مواجه شده است. این زندانی سیاسی توسط شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین به “آشوب در زندان” در رابطه با برگزاری انتخابات نمایشی ریاست جمهوری اخیر، متهم شده است. طبق این گزارش، پخشان عزیزی از پانزدهم تیر ماه سال جاری از هرگونه حق تماس تلفنی و حتی ملاقات حضوری با خانواده و همچنین وکلای خود نیز محروم شده است. وی اوایل مرداد ماه سال جاری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهام “بغی” به اعدام محکوم شد.

وضعیت نگران کننده سروناز احمدی در زندان اوین
سروناز احمدی، فعال حقوق کودکان که در زنداناوین محبوس است، بنا بر توصیه پزشک باید برای سپری کردن مراحل درمان به مرخصی درمانی اعزام شود. با اینحال ضابطین پرونده وی با اعزام وی مخالفت کردند. یکی از نزدیکان خانم احمدی ضمن انتشار این خبر، نوشت: “سروناز احمدی امروز سه شنبه بیست و سوم مرداد از زندان اوین به پزشک متخصص مغز و اعصاب اعزام شد. پزشک معتمد قوه نیز بر اساس نتایج آزمایشات و نوار مغز طی نامه ای به مسئولین زندان وضعیت سروناز را بسیار وخیم توصیف کرد و درخواست مرخصی اورژانسی کرده است. این در حالیست که سروناز یک سوم از محکومیت سه سال و نیمه خود را طی کرد و طبق قانون امکان استفاده از مرخصی و آزادی مشروط را دارد اما ضابطین امنیتی اجازه استفاده از این حقوق را به او نمیدهند.”

سارا جهانى دچار حمله عصبی و خونریزی شد
سارا جهانی از فعالان حقوق زنان گيلان كه به تازگى براى اجراى حكم حبس خود در زندان لاكان رشت به سر میبرد دچار حمله عصبی شد. سارا جهانی در دستشویی دچار اسپاسم عضلانی شد، در پی آن کنترل پاهای خود را از دست داده و به زمین افتاد، بالای چشمش پاره و شدت پارگی به حدی بود که منجر به بخیه زدن گردید. زندانیان گفتند علاوه بر خونریزی پارگی بالای چشم، از دهن او نیز خون جاری شده و بنظر می‌رسد سر او به دیوار خورده باشد. نه فقط سارا جهانی به بیمارستان برای اقدامات فوری لازم منتقل نشده بلکه بهداری زندان نیز از دادن خدمات به وی اجتناب کرده است. به پزشک بهداری اجازه ویزیت ندادند و تنها یک کمک بهیار اقدام به زدن بخیه کرده است.

زندانیان زن در رشت علیه اعدام
روز سه شنبه ۲۳ مرداد جمعی از زنان زندانی در بند زنان لاکان رشت در همراهی با سه شنبه های اعتراضی و در اعتراض به حکم اعدام، شریفه محمدی و پخشان عزیزی دست به اعتصاب غذا زدند. در زندان لاکان رشت ۱۴ نفر در معرض اجرای حکم اعدام قرار دارند.

فشار پلیس بر خانواده آرزو بدری
آرزو بدری، زن ۳۱ساله شامگاه اول مرداد به دلیل حجاب در خودروی شخصی هدف گلوله پلیس قرار گرفت و در بیمارستان در وضعیت وخیمی قرار دارد. هم اکنون خانواده وی توسط پلیس اسلحه بدست برای اعلام رضایت در دادگاه تحت فشار ارگانهای حکومت قرار گرفته‌اند.

عثمان اسماعیلی علیرغم نیاز به درمان به زندان منتقل شد
روز سه‌شنبه ٢٣ مرداد، عثمان اسماعیلی، فعال کارگری که در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد، پس از احضار به شعبه دوم اجرای احکام کیفری سقز بازداشت و به زندان مرکزی سقز منتقل شد.

عدم موافقت با مرخصی اضطراری حسن سعیدی
سندیکای واحد خبر میدهد که “با وجود بیماری حاد قلبی فرزند حسن سعیدی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد، با مرخصی این کارگر زندانی موافقت نشد. از ابتدای تیرماه که ایشان درخواست مرخصی کرده بود فرزندش را برای تشخیص به پزشکی قانونی فرستادند و با تجویز امور پزشکی موازی با آنچه که در زمان بستری در بیمارستان انجام شده بود و تحمیل هزینه‌های اضافی دست آخر با وجود اینکه فرزند ایشان در حال حاضر بیمار و پروسه درمان را طی می‌کند حتی با چند روز مرخصی این کارگر زندانی مخالفت شد.

اعتراضات علیه قطع برق
قطع مکرر برق روال وضعیت زندگی عادی را درهم ریخته است. در شهرهای مختلف از سیستان و بلوچستان تا تهران و اصفهان و غیره مردم با قطع مکرر برق روبرو بودند. قطعی برق در مناطق مختلف اصفهان ادامه داشت و اعتراضات و تجعماتی را درپی داشت.

ماشین اعدام افسار پاره کرده است
جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۴ مرداد دست‌کم ۷ زندانی را در زندان‌های قزلحصار، سبزوار و بم به‌ دار آویخت. سعید نیازی، بهروز وفایی، ناصر شریفی و یک زندانی دیگر در زندان قزلحصار، رضا زرد کوهی و موسی‌الرضا ابراهیمی در سبزوار و حامد شه‌بخش در بم حلق‌آویز شدند. در نه روز گذشته و در جریان معرفی کابینه پزشکیان حداقل ۶۰ نفر اعدام شدند.