مصاحبه ها

میزگرد اکتبر در خصوص مضحکه انتخابات مجلس اسلامی در کردستان

میزگرد اکتبر در خصوص مضحکه انتخابات مجلس اسلامی در کردستان.
مردم کردستان” کاندیدا تورها” را، شریک جنایات حکومت اسلامی میدانند.
با شرکت ملکه عزتی و همایون گدازگر
اکتبر: خیزش توده ای- اجتماعی آبانماه ۹۸ نقطه عطفی تاریخی- اجتماعی در سیر پروسه سرنگونی حکومت اسلامی میباشد که پایه های اساسی رژیم اسلامی را لرزاند و خامنه ای رسمن در ۲۷ آبانماه بدان اعتراف و دستور کشتار معترضین را بی محابا صادر نمود. اما، متعاقب آن، جنبش در اشکال متفاوت کارگری- توده ای اجتماعی و بویژه ۱۶ آذر سرخ در مراکز دانشگاهی و در جنایت سرنگونی هواپیما، ادامه پیدا کرد. ناچارا، علی خامنه ای برای نخستین بار در هشت سال گذشته در مراسم نماز جمعه ۲۷دیماه ظاهر شد. سخنرانی نمود. کلا بعد ازآن، وضعیت حکومت اسلامی را چگونه میبینید؟
ملکه عزتی: همانطور كه خود شما هم اشاره كرديد خامنه ایی بعد از سالها و به خيال خودش برای خاموش كردن صدای معترضين و هجوم گسترده ایی كه به كل حاكميت اسلامی در جامعه شکل گرفته بود به نماز جمعه آمد. اما همان دقايق اول به سادگي ميشد ديد که خامنه ایی كاملا دستپاچه است و وحشت از اين اعتراضات و خشم گسترده مردم او را به هر لحاظ فلج كرده. بقول معروف كوه موش زاييد. اولين و مهم ترين مهره نظام نتوانست هيچ غلطی بكند. بعد از آن نماز جمعه رژيم اسلامی در هيچ زمينه ایی نتوانسته با اقتداردروغین دوره های قبل ظاهر شود. در سياست خارجی با همه اهن و تلپ و تهديد امريكا و كشورهای اروپایی با عجز كامل هر روزه پيام “ما حاضر به مذاكره هستيم” به همه دنيا فرستاده اند. جواد ظريف اين مدت مهمترين كارش در زمينه سياست خارجی عجز و التماس درخواست مذاكره و گفتگو بوده، مردم ناراضی در عراق عليه دخالت ايران و عليه دولت مدافع سياستهای رژيم اسلامی همچنان در خيابانها حضور دارند. مهره های جانی و منفور رژيم هر روزه با عجز و التماس از مردم ميخواهند كه در انتخابات شركت كنند، به مردم ميگويند با صندوقها قهر نكنيد. ازهر چهره مغضوب و حذف شده ایی كه در انبان دارند استفاده كرده اند كه بازار كساد انتخابات را رونقی ببخشند. نفرت و خشم مردم را ديده اند و وحشت از اين نارضايتی گسترده و تحركات انقلابی لرزه به اندامشان انداخته. يك مثال ساده نمايش فرمايشی “جشنواره فجر” است كه حداقل تا يكسال قبل بعنوان پشتيبانی از هنرسینما به خورد جامعه ميدادند و حول آن عده ایی را جمع ميكردند و برايش تبليغات میلیونی میشد. امسال اين نمايش هم به عرصه ایی از اعلام برائت تعدادی ازشرکت کنندگان از رژيم اسلامی تبديل شد. در يك كلام رژيم در بحرانی ترين وضعيت خود قرار دارد. گرانی همچنان بيداد ميكند، مردم با سركوب شديد و بيسابقه بطور موقت در خیابان حضور ندارند اما خشم و نفرت مردم از اين رژيم سركوبگر نه تنها كم نشده بلكه هر روز هم افزايش مييابد.اما این تصویر به سرعت و با کوچکترین بهانه ایی عوض خواهد شد. وضعيت امروز جامعه را ميشود به حالت آرامش قبل از طوفان و انفجار نهایی تشبيه كرد.
همایون گدازگر: جمهوری اسلامی از همان دیماه ۹۶ و بخصوص در اعتراضات آبان امسال در واقع فهمید که مردم جامعه ایران دیگر تن به حاکمیت ننگین او نمی دهند. اعتراضات مردم بجان آمده در بیشتر از صد شهر این پیام روشن را به تمام جناح‌های رژیم داد و در واقع همه جناح‌های رژیم را به فکر چاره جویی انداخت. این ترس را می توان در همین سخنرانی خامنه ای دید. اما معضلات رژیم اسلامی عمیق تر و ریشه ای تر از آن هستند که بتواند با فریب و قول قرار بر آنها فایق آمد. افلاس اقتصادی رژیم و بخصوص بی اعتمادی و تنفر از رژیم در جامعه، به سبب تحمیل فقر و نداری بی انتها به مردم زحمتکش ، در کنار انزوای بین المللی، رژیم اسلامی را در بدترین شرایط در تمام طول تاریخ ننگینش قرار داده است. امروز نه تنها مردم بجان آمده ‌معترض، حتی رسانه های بورژوای طرفدار جمهوری اسلامی هم از پایان کار جمهوری اسلامی حرف می زنند. چماق سرکوب جمهوری اسلامی که این رژیم تبهکار ۴۰ سال آزگار است در سایه آن پا برجا مانده است، اکنون دیگر کارایی سابق را ندارد. در خیزش توده ای آبان ماه نشانه های زیادی از تمرد و دودلی وتسلیم در بین نیروهای نظامی رژیم خود را نشان داد که در ادامه جنبش سرنگونی قطعا می تواند در بین نیروهای سرکوبگر تفرقه بیندازد واین خود بمثابه پایان شیشه عمر رژیم اسلامی است.
با این حال ممکن است جمهوری اسلامی بر ای نجات از وضعیت بحرانی فعلی دست به تر فندهایی بزند، قدرت گرفتن نظامیان و مذاکره با آمریکا شاید یکی از راههایی باشد که به آن فکر می‌کنند. اما حتی در پیش گرفتن این گزینه ها دیگر بداد رژیم اسلامی نمی رسد. جمهوری اسلامی رفتنی است واین خود پیش شرط هر تحول مثبت در آینده جامعه ایران است.
اکتبر: آیا اعتراضات توده ای- اجتماعی، بعد از سخنرانی خامنه ای، فروکش کرده است؟

ملکه عزتی: ببينيد در سوال بالا هم به اين موضوع اشاره كردم. جامعه در اعتراضات آبان و متعاقب آن در روز دانشجو ١٦ آذر واعتراضات ديماه شاهد سركوبی بيسابقه بود. تیراندازی و شلیک مستقیم به هر تك نفری كه در آن روزها در خيابان حضور داشت، بازداشت بيش از ٧٠٠٠ نفر كشتن بيش از ١٥٠٠ نفر، تهديد و آزار و اذيت خانواده ها و حضور وحشيانه پاسداران و گله بسيجی ها در خيابان جهت ايجاد ارعاب و وحشت تنها گوشه کوچکی از سرکوب هدفمند مردم بود. اين اقدامات باعث ترس مردم نشد، در ١٦ آذر دانشجويان انقلابی و راديكال دست به اعتراض زدند، در ديماه يكبار ديگر مردم عليه اين حكومت با شعار جمهوری اسلامی نميخوايم به خيابان آمدند. درنتيجه حربه جمهوری اسلامی در نمايش نماز جمعه هم نتوانسته و نمیتواند جامعه را به سكوت بكشاند. مردم يكبار ديگر قوايشان را جمع خواهند كرد و جمهوری اسلامی را با مصافی بزرگتر و حياتی تر روبرو خواهند كرد. ترس مردم از قصاوت و وحشيگری رژيم و دستگاه سركوب آن فرو ريخته. در طی اين ٤ دهه چنين تعدد اعتراضات و تكراراعتراضات با چنین فواصل کوتاهی كم ديده شده. حباب هيبت مخوف سپاه و نيروهای امنيتی شكسته، مردم مصمم ميدانند كه در تسويه حساب نهايی با رژيم قرار گرفته اند. مردم ناقوس مرگ جمهوری نكبت اسلامی در ديماه ٩٦ را، به صدا در آوردند و اين روند همچنان ادامه دارد. رژيم توان مرعوب كردن يك جامعه ٨٠ ميليونی و پيشروان راديكال و معترض صفوف مردم را ندارد. اعتصابات كارگری فروكش نكرده، سفره خالی مردم با توجه به گرانی بيسابقه كماكان خالی است. زندانيان سياسی كماكان در بند هستند. هيچ نشانی از اينكه مردم عقب خواهند نشست وجود ندارد.
مردم يكبار ديگر با حضور خود در عرصه مبارزه لرزه بر اندام سران نظام خواهند انداخت. پروسه ايی كه در ديماه ٩٦ شروع شد قطعا پايان نخواهد يافت. مگر با سرنگونی انقلابی این رژیم هارو جنایتکار.

اکتبر: با توضیحاتی که داده شد و تاکید کردید که، سرنگونی حکومت اسلامی در بطن سیاست اجتماعی و دستور روز جامعه قرار گرفته است. خامنه ای کابوس سرنگونی رژیمش را، در مقابل خود می بیند. با این وصف. اما، برگزاری مضحکه انتخابات مجلس اسلامی را در دستور قرارداده اند. در کردستان عده ای کاندید و صلاحیتشان تائید شده است. در چنین برهه ای از موقعیت حکومت اسلامی، چگونه فکر میکنید. توقع وپیامتان به مردم آزادیخواه جامعه کردستان و از فعالین رهبری عملی توده ای – اجتماعی و بویژه ” کاندید شدگان” چیست؟

همایون گدازگر: انتخابات در جمهوری اسلامی همیشه نمایش و مضحکه بوده است. رژیم همواره با حیله وفریب و تطمیع به اضافه تقلب دایمی در انتخابات توانسته است انتخابات را برگزارکند و برای خود مشروعیت بخرد. اما در کردستان صندوق رای جمهوری اسلامی همیشه منفور و منزوی بوده است. ریختن رای در صندوق به معنای بوسیدن دست قاتلین فرزندان مردم تداعی شده ومردم کردستان بحق با بی اعتنایی به این خیمه شب بازی نگاه کرده اند. با اینحال رژیم با استفاده از خیل مزدوران محلی و نیروهای نظامی اش صف رای دهندگان را در روز انتخابات بهم بافته واز انتخاباتی تا انتخابات دیگر تا اینجا آمده است ۰
اما حالا دیگر اوضاع فرق کرده است. جلو چشم مزدوران عمر رژیمشان دارد به آخر می رسد. ‌در این انتخابات پیش رو نباید به مزدوران ۴۰ ساله رژیم اجازه جنب و جوش و خودنمایی داد. این بار اینها شاید برای آخرین بار شانس آنرا دارند که دیگر سرنوشت و زندگی خود را با سرنوشت جمهوری اسلامی گره نزنند، هنوز شانس پیوستن به مردم و یا لااقل فاصله گرفتن از کاندیداتوری و تبلیغ برای رژیم را دارند . ممکن است فردا دیگر دیر باشد. جوانان مبارز ومردم آزادیخواه در هر شهر باید با صراحت و قاطعیت این پیام را به آنها برسانندکه دوران مزدوری به پایان رسیده است و کاندید شدن برای نمایندگی مجلس می تواندحداقل با گوشمالی دادن آنها مواجهه شود. این مزدوران باید شناخته شده و مورد تهدید ودر صورت لزوم گوشمالی داده شوند. ‌جامعه ایران وبخصوص کردستان پس از خیزش جانانه آبان و ایستادن در مقابل رژیم نباید چنین دهن کجی آشکاری را از این مزدوران قبول کند.

اماوظیفه مردم آزادیخواه کردستان در روز مضحکه انتخابات بسی مهمتر و تعیین کننده است. باید از همین امروز شرکت در انتخابات و هر انگشتی رنگی بعنوان مزدوری برای رژیم و پا گذاشتن روی اهداف و فداکاری جانباختگان آبان ماه تبلیغ و تلقی گردد. علاوه بر آن امسال روز انتخابات تنها روز تحریم نیست. بلکه روز بیرون آمدن از خانه و بر هم زدن حوزه های انتخاباتی و در هم کوبیدن صندوقهای مضحکه انتخابات است .
روز انتخابات در دوم اسفند در کردستان می تواند به روز از سر گرفتن اعتراض به جمهوری اسلامی و تکرار خیزش آبان مبدل گردد. جامعه کردستان و ایران آبستن تحولات عظیم تر ی است که روز مضحکه انتخابات می تواند روز جرقه زدن و ادامه دور تازه آن باشد.

ملکه عزتی: با اطمینان میگویم اين كارنوال مفتضح هم بداد رژيم نخواهد رسيد. مضحكه ایی كه رژيم آن را انتخابات ميخواند شايد چند سال پيش ميتوانست عده ايی را بفريبد و تشويق كند كه در اين سيرك شركت كنند، اما امروز قطعا اين يك بازی باخت، باخت برای رژيم خواهد بود. اولا از میان كسانی كه كانديد شده اند بيشتر از ٦٠٪؜ تاييد صلاحيت نشده اند. كسانی كه توسط “شورای نگهبان” تاييد صلاحيت شده اند غربال شده منفورترين و كثيفترين چهره های مورد اعتماد رژيم هستند. كسانی هستند كه رژيم با بودن آنها در مجلس حتی بطور موقت احساس امنيت ميكند و ميداند آنها مدافع منافع و سياستهای رژيم جنايتكار اسلامی هستند. آنها را مردم انتخاب نميكنند، آنها اسمشان با رای يا بدون رای از صندوق شعبده بازی انتخابات بيرون خواهد آمد. كسانی كه كانديد نمايندگی مجلس هستند و فكر ميكنند با ورود به مجلس صاحب اسم و رسمی خواهند شد بدانند كه در حقيرانه ترين موقعيت خواهند بود. اکثریت مردم به آنها اعتماد ندارند، وعده های انتخاباتيشان برای مردم پشيزی ارزش ندارد. مردمی كه عزیزانشان در زندان زیر شکنجه جان دادند و اعدام شده اند. مردمي كه روزانه اخبار خودكشی بدليل فقر و بيكاری را ميشنوند، مردمی كه زندگی كولبران را شاهدند، مردمی كه مرگ دو كودك كولبر را همين چند ماه پيش ديدند، مردمی كه سفره های خاليشان هر روزخالی تر ميشود رای نمایندگی به مهره های دستچین شده این رژیم منفور را نخواهند داد. مردم به كسانی كه ميخواهند از قِبل تحميل فلاكت بيشتر به مردم زحمتكش جيبشان را پر كنند ندارند اعتمادی ندارند. مردمی كه براي لقمه ای نان كليه ميفروشند نماينده به طويله اسلامی نميفرستند، پدر و مادراني كه فرزندانشان در راه های صعب العبور مرزی برای لقمه ایی نان يخ زدند نماينده مجلس اسلامی نياز ندارند. این مردم راه نجات در فریاد گلوهای بغض كرده از خشم پیدا میکنند. مردم به جان آمده از نابرابری، فقر، ستم و استثمار كل اين صف بيشرم و وقيح را كه برای چپاول و دزدی بیشتر ميل رفتن به مجلس كرده اند همراه با جمهوری اسلامی سرنگون خواهند کرد. مردم زحمتكش در كردستان بيش از ٤٠ سال است زير ستم و سركوب سيستماتيك رژيم اسلامی قرار دارند، دختران شين آباد در آزای نداشتن يك محيط ايمنی آموزشی زندگيشان را برای هميشه باختند، كارگران معادن آقدره را كسی فراموش نكرده. آنها بخاطرحق خواهيشان حكم شلاق گرفتند، اعدامهای علنی و پنهانی جوانان از فرودگاه سنندج تا بقيه سياهچالها .
رژيم در سالهای اخیررا هم مردم خوب بخاطر دارند. كسانی كه كانديد نمايندگی مجلس شده اند، همگی و بدون استثنا عامل بقای هر چند موقت رژيمی ميشوند كه پرونده جناياتش درحافظه مردم كردستان از ابتدا تا امروز ثبت شده است. افراد ی که که کاندید نمایندگی مجلس اسلامی شده اند از منفورترين چهره ها و دست نشاندگان اين رژيم با این سابقه خونین در شهرهای کردستان هستند. آنها مهره های قابل اعتماد رژيمی هستند كه دستش به خون عزيزان ما آغشته است. اينها شريك جرم رژيمی خواهند شد كه مردم قصد سرنگون كردن آن را دارند، سرنوشت آنها با رژيم يكی است. كسانی هم كه با وعده و وعيد وارد سيرك رای دادن ميشوند بايد دوبار فكر كنند كه برگه رايشان برگه تاييد جنايت و همراهي كردن با رژيم سركوبگر اسلامی است. ادعای محظورات روابط خانوادگی، آشنایی و دوستی و خصوصا انتخاب بين بد و بدتر بهانه های پوچ و بی پايه ای است كه در روز های پايانی عمر رژيم و بازخواست نهایی مردم از اينها از هم اكنون رد شده است. در روز نمایش انتخابات در شهرهای کردستان با برهم زدن این بساط و تبديل اين روز به روز محاكمه علنی كانديداها و رژيم نشان دهيم كه قصد نداريم اجازه بدهيم اين سيرك بی سر و صدا و در آرامش پايان پذيرد. قطعا این انتخابات از هرزمان بی رونق تر خواهد بود، اما ما مردم زخم خورده از این رژیم نباید اجازه بدهیم آنها فقط شاهد بی رونقی این مضحکه باشند. باید درسی به اینها داد که وحشت دیماه ۹۶ و آبان و آذر و دیماه ۹۸ را دوباره تجربه کنند.

با سپاس از شرکتتان!
***