مصاحبه ها

مصاحبه نشریه کمونیست با عبداله دارابی

کمونیست می پرسد،

 

بدنبال موجی از تبلیغات جنایتکارانه مذهبی و توصیه تجار مذهب به مردم برای دعا و زیارت بجای تامین امکانات پزشکی در تقابل با فاجعه شیوع کرونا، جمهوری اسلامی آخوندها و خانوده‌هایشان را به شهرهای مختلف ایران و مراکز خوش آب و هوا و اماکنی که تهدید کرونا کمتر است منتقل و از جمله در ویلاها و هتلهای شیک اسکان داده است. ارزیابی شما از این سیاست چیست؟ در این اوضاع مردم آزادیخواه باید چگونه با این سیاست مقابله کنند؟

 

عبداله دارابی: شرح و بسط این تبعیض و این عملکرد ضد انسانی جمهوری اسلامی در حق مردم ایران را نباید ابتدا به ساکن و بی مقدمه پی گرفت، باید آنرا در بطن یک فاجعه انسانی در شرف وقوع توضیح داد که هر آن ممکن است در ابعاد باور نکردنی مثل بمب بترکد و به خطری جدی و سراسری برای جامعه ایران و جهان تبدیل شود. خبر انفجار یک فاجعه عظیم برای مردم ایران در راه است که هیچ کسی نمیتواند منکرش شود. حالا در برخورد به پدیده کرونا ویروس خیلی چیزها به هم آمیخته اند؛ چون رژیم حاکم بر ایران که در بدو ظهور این پدیده آنرا پنهان کاری کرد و بدین وسیله مردم را در باتلاق این ویروس کشنده گرفتار ساخت. کارشناسان و بازرسان سازمان بهداشت جهانی در اولین گزارش خود از بازدیدشان در ایران اعلام کردند: “وضعیت در ایران غیر قابل باور است و مشاهداتشان با آنچه که حکومت پیشتر اعلام کرده بود بسیار متفاوت است. آنها معتقدند جامعه جهانی باید بسرعت وارد عمل شود چرا که در ایران یک فاجعه نه ملی که بین المللی در حال وقوع است.”

 

در رابطه با موضوع ویروس کرونا در ایران، سیاست و عملکرد رژیم در حق ملاها و طلاب را نباید یک جابجایی بظاهر رایج یا یک سفر معمولی برآورد کرد و ساده از کنارش رد شد. سفرهای چهل سال اخیر این انگلهای مفتخور به زیباترین و مجلل ترین نقاط جهان هیچگاه بسان امروز توجه افکار عمومی جامعه ایران را بخود جلب ننموده است. ببینید یک بلای طبیعی بنام کرونا ویروس، بخاطر وجود یک رژیم جاهل و نادان حاکم بر جامعه، چگونه بسوی یک فاجعه انسانی باور نکردنی در ایران سوق داده شد که تا این لحظه ترکشهای کوچک ناشی از آن به بعضی نقاط دیگر جهان نیز اصابت کرده که اگر متوقف نشود بسرعت جهانشمول خواهد شد. سیر روند تا کنونی ویروس (کوويد ١٩) در ایران، بخاطر برخورد و دخالتگری سیاسی رژیم جمهوری اسلامی در آن، بسرعت از یک بلای طبیعی متداول و قابل پیشگیری به یک فاجعه انسانی مبدل گشته تا آنجا که افکار عمومی جهان را نیز نسبت به آن شگفت زده کرده است.

 

نقل مکان و جابجایی امروز ملاها و طلاب الدنگ و لاشخور قم و جاهای دیگر را به مناطق و مکانهای امن تر و کم خطرتر ایران را باید از این منظر واقعی برانداز کرد. آری، این آزمون دیگری بود تا بشریت مترقی و آزادیخواه نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان بار دیگر اعمال و کردار اسلام سیاسی خوابانده شده در منجلاب کثیف و متعفن نظام سرمایه داری را با چشمان خود ببیند و آنرا برانداز کند. مردم ایران ظرف یکماه اخیر بیش از همیشه به اعمال و ماهیت کثیف این رژیم پی برده و ابعاد شقاوت و بیرحمی آنرا را از نظر گذرانده اند و بر بستر آن ایجاد بهشت واقعی برای خودی ها و برپایی جهنم سوزان برای مردم را نیز با تمام وجود خود لمس و احساس کرده اند، که صرف همین مشاهده، به تنهایی حکم میکند که هرگونه اتلاف وقت برای سرنگون کردن این رژیم جنایتکار، کاری بسیار خطا و نابخشودنی است. باید به وضوح روی این نکته تأکید نمود که رژیم جمهوری اسلامی در برخورد به پدیده کرونا ویروس شکست خورده و بی آبروتر از همیشه بیرون آمد و بدینوسیله بی‌کفایتی و بی لیاقتی خود را تمام قد به مردم ایران و جهانیان نشان داد و با این کار گور واقعی خود را گودتر و بازهم فرورفته تر کرد. باید این را هم بخاطر سپرد که برخورد رژیم به پدیده کرونا ویروس، عمیقا خلاف تمام عرف و عادت و اخلاق و موازین اجتماعی جامعه ایران و جهان بود، چون در این تنگنای اجتماعی و انسانی نیز کمافی سابق منافع طبقاتی خویش را رسما و علنا به رخ مردم کشید و در کمال وقاحت و بیشرمی آنرا بر نابودی مردم ترجیح داد. جمهوری اسلامی در این رابطه نشان داد عنان گسیختگی و وحشیگری بخش منحصر به خود و جزء لایتجزای آن است. این رژیم، در ملاءعام یک بلای طبیعی را به یک پدیده بغرنج و هلاک کننده تبدیل کرد و بی محابا بمردم دروغ گفت و بدینوسیله تا کنون تعداد زیادی جان خود را از دست داده اند و حفظ سلامت جامعه و بطور مشخص جان هزاران انسان دیگر را نیز در معرض نابودی کامل قرار داده است.

 

چشم انداز این فاجعه به کدام سمت میرود؟ ایران امروز، ایران یکماه قبل نیست. چون همه معادلات بین مردم و رژیم کاملا تغییر کرده و سر سوزنی اعتماد بین این دو نیروی مجزا ازهم باقی نمانده است. مردم به هر گفتار و کردار رژیم بی باورند. نفرت مردم از رژیم آنقدر فزونی یافته که بلای کرونا ویروس نسبت به آن در درجه دوم توجهات مردم قرار گرفته است. بی باوری مردم نسبت به رژیم، حد و مرزی باقی نگذاشته است. چون ثابت شده طی دو ماه اخیر نقش رژیم در برخورد به گسترش بیماری کرونا ویروس اساسا عاملی بوده و در بسط و توسعه آن نقش ایفا کرده است. تا جایی که به سد کردن شیوع کرونا برمیگردد، مردم جز توسل به جامعه جهانی و ایجاد همبستگی و همیاری میان خود، راه دیگری ندارند. در حال حاضر خلاف میل و اراده خود مردم همزمان دو نبرد سخت و دشوار (کرونا ویروس و جمهوری اسلامی) یقه مردم را گرفته اند و هیچ راه دیگری را برای برون رفت از آن باقی نگذاشته اند. در نتیجه، میان اینهمه درد و رنج گریبانگیر مردم، راه دیگر غیر از اتحاد، همکاری و هماهنگی عملی مردم با همدیگر باقی نمانده است. در حال حاضر هیچ راە دیگری غیر از همبستگی و همیاری مردم با همدیگر موجود نیست که مثمر ثمر واقع شود.

 

٥ مارس ٢٠٢٠