پلنوم ها

پلنومهای حزب : پلنوم ۳۳ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری – حکمتیست برگزار شد

پلنوم ۳۳ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری – حکمتیست برگزار شد

روزهای بیست و دوم و بیست و سوم اسفنده ماه ۹۴ برابر با ۱۲ و ۱۳ مارس ۲۰۱۶، پلنوم ۳۳ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست با شرکت اکثریت اعضای کمیته مرکزی و تعدادی از کادرهای حزب برگزار شد. پلنوم بعد از  اعلام رسمیت و خوشامدگویی حضار توسط دبیر کمیته مرکزی، حسین مرادبیگی با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم آغاز به کار کرد. سپس به اتفاق آراء حاضران در پلنوم آیین نامه نشست تصویب شد. بعد از ارائه گزارش و ارزیابی از فعالیتهای حزب (از کنگره هفتم تا پلنوم ۳۳) دستورهای زیر تصویب شدند. 

۱- اوضاع سیاسی ایران، دوره پسا برجام و مضحکه انتخابات
۲- چگونه حزب حکمتیست به بازیگر صحنه سیاست تبدیل میشود. موانع چیست؟ گامهای بعدی کدامند؟
۳- مصافهای پیش روی جنبش کارگری و سازمان حزب در داخل
۴- سند پروژه ها و اقدامات دوره آتی تا پلنوم ۳۴
۵- اعتراضات مردم کردستان عراق و ضرورت دخالت فعال حزب ما
۶- سمینار جایگاه حزب و حزبیت، و تاثیرات آن در پراتیک اجتماعی حزب
۷- قرار و قطعنامه ها
۸- انتخابات
در مبحث گزارش، رئیس دفتر سیاسی ضمن برشمردن عمده فعالیتهای حزب در فاصله کنگره هفتم تا پلنوم ۳۳ از جمله راه اندازی مجدد تلویزیون پرتو، داشتن سیاست دقیق و روشن از همان آغاز در قبال برجام و توافق هسته ای جمهوری اسلامی با گروه پنج بعلاوه یک و اتخاذ سیاست و پراتیک متمایز و فعال در قبال مضحکه انتخابات اخیر جمهوری اسلامی را خاطر نشان کرد.

در مبحث مربوط به اوضاع سیاسی ایران و دوره پسا “برجام” سلام زیجی، سیاوش دانشور و حسین مرادبیگی از زوایای مختلفی در مورد این دستور اظهار نظر کرده و به سیر محتمل تحولات آتی سیاسی در ایران از نظر خود، اشاره کردند.

در مبحث چگونه حزب حکمتیست به بازیگر صحنه سیاست تبدیل میشود. موانع چیست؟ گامهای بعدی کدامند؟ رحمان حسین زاده به سیمای حزبی که میخواهد بازیگر صحنه سیاست در ایران باشد اشاره کرده و به نقد موانع سیاسی و سبک کاری سد راه تبدیل حزب حکمتیست به حزب سیاسی بازیگر صحنه سیاست پرداخت. در ادامه به گامهایی که حزب باید در این زمینه بردارد، تاکید گذاشت.

در دستور مصافهای پیش روی جنبش کارگری و سازمان حزب در داخل، جمال کمانگر به دخالت هرچه بیشتر حزب در جنبش کارگری و در این بستر به گسترش سازمان یابی کمونیستی و حزبی کارگران تاکید گذاشت.

در دستور سند پروژه ها و اقدامات دوره آتی تا پلنوم 34، ناصر مرادی از جانب هیئت اجرائی حزب پروژه ها و اقدامات عاجل شش ماه آینده رهبری حزب تا مقطع پلنوم 34 را معرفی کرد. حاضرین در پلنوم در جهت تدقیق و تکمیل این سند، پیشنهادات خود را ارائه کردند. تصویب و تکمیل نهایی این سند به هیئت اجرایی دفتر سیاسی بعدی حزب واگذار شد.

در دستور اعتراضات مردم کردستان عراق و ضرورت دخالت فعال حزب ما، رفقا سعید یگانه و صالح سرداری پیشینه و زمینه اعتراضات برحق مردم کردستان عراق را برشمردند. به خلاء عدم حضور موثر سیاست کمونیستی در این مبارزات اشاره کردند. رفقا تاکید گذاشتند که حزب حکمتیست با حمایت روشن از اعتراضات و مبارزات جاری در کردستان عراق باید بتواند به  تقویت سیاست کمونیستی و هدایت کننده در این مبارزات کمک رساند.

در همه مباحث بالا شرکت کنندگان در پلنوم فعالانه نظرات و دیدگاههای سازنده خود را طرح کردند.

سمینار جایگاه حزب و حزبیت و تاثیرات آن در پراتیک اجتماعی حزب  در خواست شده از جانب رفیق اسماعیل ویسی به دلیل کمبود وقت برگزار نشد.

در دستور قرار و قطعنامه ها، از میان قرارهای رسیده، پلنوم سه قرار را به تصویب رساند. این قرارها به کمیته ها و صفوف  حزب ابلاغ میشوند.

دستورپایانی پلنوم برگزاری انتخابات دبیر کمیته مرکزی و دفتر سیاسی بود. ابتدا پلنوم حسین مرادبیگی (حمه سور) را به اتفاق آراء به عنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب کرد. از میان کاندیداهای عضویت دفتر سیاسی هم پانزده نفر انتخاب شدند که عبارتند از رفقا: ابراهیم باتمانی، جمال کمانگر، رحمان حسین زاده، رضا کمانگر، سلام زیجی، سیاوش دانشور، سیوان کریمی، سعید آرمان، صالح سرداری، عبدالله دارابی، فاتح شیخ، محمود رهبری، ملکه عزتی، ناصر مرادی و همایون گدازگر.

پلنوم ۳۳ کمیته مرکزی حزب حکمتیست پس از دو روز همفکری و کار فشرده با دخالتهای موثر و پرحرارت حاضرین در پلنوم با سخنان اختتامیه حسین مرادبیگی به پایان رسید.

بعد از اتمام پلنوم، دفتر سیاسی منتخب نشست حضوری خود را برگزار کرد و دستورهای زیر را به سرانجام رساند.

در دستور انتخابات ابتدا رفقا رحمان حسین زاده و جمال کمانگر برای پست رئیس دفتر سیاسی کاندید شدند. رحمان حسین زاده به عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شد. برای عضویت در هیئت اجرایی دفتر سیاسی رفقا سیاوش دانشور، فاتح شیخ، عبدالله دارابی و ناصر مرادی انتخاب شدند.
در دستور دوم، در مورد چگونگی اجرای قرارهای مصوب، تصمیم گرفته شد.
در دستور بعدی رفیق سیوان کریمی به عنوان مسئول تلویزیون و عضو کمیته تبلیغ حزب انتخاب شد. در همین دستور دفتر سیاسی به عضویت رفیق زینت کریمی در کمیته تبلیغ رای اعتماد داد.
در دستور دیگر دفتر سیاسی، مجددا رفیق سیاوش دانشور به عنوان سردبیر کمونیست هفتگی انتخاب شد.

نشست دفتر سیاسی با بررسی پاره ای مسائل دیگر حزب و اتخاذ تصمیم در مورد آنها به کار خود پایان داد.

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
اسفند ماه ۱۳۹۴- مارس ۲۰‍۱۶