بخش ویژه

کمپین علیه تحریم و فضای جنگی ؛ قربانی واقعی تحریمها و فضای جنگی، کارگران و مردم زحمتکش جامعه هستند

مصاحبه با رحمت فاتحی در مورد بیانیه در دفاع از مدنیت جامعه و زندگی مردم

کمونیست هفتگی: کنگره پنجم حزب حکمتیست تصویب کرد که رهبری حزب بیانیه ای در دفاع از مدنیت جامعه و زندگی مردم علیه تحریمهای اقتصادی و فضای جنگی تهیه کند و بکوشد آن را مشترکا با احزاب و سازمانهای سیاسی مخالف تحریم صادر کند. الان این بیانیه توسط خود حزب حکمتیست صادر شده و در همین شماره کمونیست هفتگی منتشر شده است. لطفا خوانندگان کمونیست را در روند اقدامات و نتایج حاصل از رهبری تلاش حزب کمونیست کارگری حکمتیست برای جلب توجه جریانات چپ به این بیانیه قرار دهید.

رحمت فاتحی: ضرورت صدور این بیانیه همچنانکه اشاره کردید در کنگره پنجم حزب حکمتیست به تصویب رسید. کنگره رهبری حزب را مامور کرد که تلاش کند بیانیه را به امضای هر سازمان و حزبی که خود را در مقابل امنیت و رفاه جامعه مسئول میداند و با تحریم و فضای جنگی ‌که ‌از طرف دول غربی و امریکا علیه مردم کارگر و زحمتکش بکار گرفته شده مخالف است برساند. طبیعتا احزاب و سازمانهای سیاسی چپ در درجه اول مد نظر بود و توقع میرفت که آنها آماده یک همکاری مشخص در این عرصه مهم سیاسی در این شرایط خطیر باشند.

سیاست حزب حکمتیست همیشه مخالفت با تحریم با هر بهانه بوده و از زمانی که تحریمها علیه جامعه ایران اعمال شده آن را محکوم کرده است. برای کارگر و زحمتکش جامعه ایران کاملا روشن است که تحریمها نه علیه جمهوری اسلامی و طبقه سرمایه دار، بلکه علیه منافع خود طبقه کارگر میباشد. قربانی واقعی تحریمها و فضای جنگی، کارگران و مردم زحمتکش جامعه هستند. شما به روشنی میبینید که از روزی که تحریمها علیه ایران اعمال شده سفره کارگران و زحمتکشان خالی تر از گذشته شده و دست سرمایه دار برای تحمیل فقر و فلاکت بیشتر‌به جامعه بازتر شده است. طبقه سرمایه دار به بهانه تحریم، قیمت اجناس و مایحتاج زندگی مردم را به شکل سرسام آوری بالا برده، بیکاری و اخراج کارگران را بیشتر و بیشتر ‌کرده است. تحریمها همچنین به طبقه سرمایه دار امکان داده که دستمزدها را در سطح پایین نگه دارد و ساعت کار کارگران را بیشتر کند. فضای ترس و وحشت را بر محل کار حاکم کند و هر اعتراض کارگری را با سرکوب در محل جواب بدهد. تحریمها دست طبقه سرمایه دار را برای عوامفریبی و توجیه این شرایط ناانسانی تماما باز گذاشته است.

از طرف دیگر تحریم و فضای جنگی به جمهوری اسلامی این امکان را داده که ضمن نظامی کردن فضای جامعه هر اعتراض طبقه کارگر و مردم زحمتکش به وضع ناهنجار خود را با توجیه فضای جنگی و تحریم وحشیانه سرکوب کند. در نتیجه تحریم نه تنها موقعیت جمهوری اسلامی را تضعیف نکرده است بلکه این رژیم را در مقابله با اعتراضات مردم هارتر کرده است. ضرورت این بیانیه از این واقعیت سرچشمه میگیرد. در نتیجه ما خواهان حذف فوری تحریمها از طرف دولتهای غربی و امریکا هستیم.

همچنانکه‌ مشاهده میکنید این بیانیه با تاخیر منتشر میشود. علت آنهم این است که کنگره از رهبری حزب خواسته بود که تلاش کند آنرا به امضای احزاب و سازمانهای چپ و کمونیست و آزادیخواه برساند. ما متن اولیه بیانیه را برای احزاب شناخته شده که خود را چپ و کمونیست و آزادیخواه میدانند فرستادیم. همراه آن هم نامه ای در تاکید بر ضرورت منتشر کردن چنین بیانیه ای به طور مشترک فرستادیم. بعد از مدتی تعدادی از آنها ضمن تائید این اقدام مشترک جواب نهایی را منوط به تصمیم رهبری خود کردند. ما در آن فاصله تلاش کردیم از طریق تماس تلفنی، ایمیل و یا نشست حضوری بر سر ضرورت و مبرمیت این امر با آنها به توافق برسیم. توضیح دادیم که در چهارچوب سیاست ناظر بر بیانیه و مخالفت کامل با تحریمها احزاب و سازمانها میتوانند اصلاحیه های خود را پیشنهاد کنند. در نهایت مشخصا دو حزب اصلاحیه خود را بعد از نشست مشترک ‌با آنها فرستادند که ‌تنها اصلاحیه های حزب اتحاد کمونیسم کارگری در چهارچوب سیاستهای بیانیه بود و مورد قبول رهبری حزب قرار گرفت. در نتیجه متن نهایی و اصلاح شده بیانیه مجددا برای احزاب و سازمانهای چپ ارسال شد، که متاسفانه جز حزب اتحاد کمونیسم کارگری احزاب و سازمانهای دیگر پای امضای بیانیه نیامدند. با تشکر از حزب اتحاد کمونیسم کارگری برای رهبری آن حزب توضیح دادیم که با توجه به مضمون مصوبه کنگره و اینکه احزاب و سازمانهای دیگر در این امر شرکت نکرده اند، حزب حکمتیست راسا آنرا منتشر خواهد کرد. علت تاخیر در ‌انتشار بیانیه طول کشیدن پروسه تلاش ما برای جلب احزاب و سازمانهای دیگر به همکاری مشخص و نهایتا به نتیجه نرسیدن این پروسه بود.

کمونیست: با توجه با این توضیحات از نظر شما علل یا مشکل جریانات چپ با چنین بیانیه ای چه بود؟

رحمت فاتحی: سیاست ما در رابطه با احزاب سیاسی متکی است بر دیالوگ و همکاری بر سر پروژه های مشخص که به زندگی و مبارزه طبقه کارگر و جامعه ربط داشته باشد. در نتیجه ما همیشه با هر نهاد و جریان چپ و کمونیست حاضر به دیالوگ، تبادل نظر و توافق برای اقدام مشترک هستیم. بر همین اساس هم بود که ما تلاش کردیم این بیانیه را مشترکا با احزاب چپ منتشر کنیم. حداقل انتظار ما این بود که ‌با توجه به اینکه تحریمها و فضای جنگی از طرف امریکا و دولتهای غربی بعنوان سلاح کشتار جمعی علیه طبقه کارگر و مردم زحمتکش جامعه ایران به کار گرفته میشود، این بیانیه مورد استقبال جریانات چپ قرار بگیرد و در نهایت ما فقط در رابطه با متن بیانیه با این احزاب بحث و دیالوگ داشته باشیم. ولی این احزاب متاسفانه همچنانکه ‌اشاره کردم علیرغم نظر مثبت آنها به بیانیه، برخورد فعالی به آن نکردند. اینکه‌ چرا رهبری این احزاب حاضر به امضا بیانیه نشدند را باید گذاشت که اگر لازم دانستند خود آنها توضیح دهند.

مواضع احزاب نسبت به تحریم و فضای جنگی را به دو دسته میتوان تقسیم کرد. احزاب راست که کلا با سیاستهای دولتهای غربی و امریکا همراهی میکنند و مدافع پر و پا قرص تحریم و بعضا حتی حمله نظامی امریکا و اسرائیل به ایران هستند. این سیاست را علنا اعلام کرده اند و برای رسیدن به آن روزشماری میکنند. در نتیجه این جریانات نه تنها سیاستشان در راستای منافع مردم زحمتکش در ایران نیست بلکه کاملا علیه منافع مردم و برای شریک شدن در قدرت سیاسی در آینده ایران حاضر به هر اقدام ی علیه مردم هستند. به همین دلیل بخشی از مبارزه کمونیستها به لحاظ سیاسی باید متوجه افشای سیاستهای احزاب دست راستی باشد.

بخش اعظم احزابی که ‌خود را چپ مینامند علیرغم مخالفت با جنگ و تحریم ولی مخالفت آنها مشروط و نه با کلیه تحریمها است. برای نمونه بخشی از این احزاب با توجیه دفاع از تحریم فن آوری نظامی جمهوری اسلامی در عمل به تحریمها با نظر مثبت برخورد میکنند و یا حداقل خود را ملزم به تلاش جدی و مبارزه قاطع علیه تحریمها نمیبینند. این را پوشیده و غیرمستقیم دارند پیش میبرند. این احزاب یا متوجه عواقب خطیر این تحریمها برای زندگی مردم نیستند یا در آن منافع دارند در غیر این صورت چرا نباید کلیه احزاب چپ خیلی جدی به این سیاست و عمل زشت و غیر انسانی دول غربی و امریکا مسئولانه برخورد کنیم و مبارزه متحدانه و همه جانبه ای را علیه این سیاست در ایران و کشورهای اروپا و امریکا سازمان میدادیم. ما به سهم خود داریم همین کار را میکنیم و تمام انرژی و توان خود را بر علیه سیاستهای تحریم و فضای جنگی بکار خواهیم گرفت. انتظار ما ازاین احزاب هم این بود که با ما همگام شوند و مشترکا این امر مهم را پیش ببریم که ‌متاسفانه آنها آمادگی و حساسیت نشان ندادند.

مسئله دیگری که لازم است در همین راستا به آن اشاره شود این است که این احزاب منافع گروهی و سازمانی خود را در همچنین مواردی که اساسا مرتبط با منافع و زندگی طبقه کارگر و مردم جان به لب رسیده از سرکوبگریهای جمهوری اسلامی است بر منافع مردم ترجیح میدهند ، در غیر این صورت علی القاعده نه تنها نمیبایست با بی تفاوتی با این اقدام ما برخورد کنند بلکه میبایست خیلی فعالانه در پیشبرد آن شرکت میکردند.

کمونیست: در حالیکه این جریانات پای تلاش مشترک برای دفاع از مدنبت جامعه و زندگی مردم نیامده اند اکنون هدف شما از انتشار بیانیه چیست و انتظار دارید چه نیروها و شخصیتهای پای حمایت از آن بیایند و چطور میتوان حول این بیانیه سنگر و اتحادی در جامعه و صفوف طبقه کارگر و مردم آزادیخواه علیه تحریم اقتصادی، فضای جنگی و جمهوری اسلامی تامین کرد؟

رحمت فاتحی: همچنانکه در بالا توضیح داده شد تلاش ما این بود که این جریانات در پیشبرد این سیاست مهم با ما همراهی کنند. ولی نه کمونیستها و رهبران کارگری و فعالین جنبشهای آزادیخواهانه نه ما فعالین حزب حکمتیست نمیتوانیم منتظر بمانیم که چه وقت این احزاب قانع به همکاری مشخص مشترک در قبال جامعه در چنین اوضاع خطیری میشوند. نمیتوانیم از یک طرف نظارگر تباهی جامعه از طریق سیاستهای وحشیانه و قرون وسطایی تحریمها باشیم و از طرف دیگر شاهد باشیم این امکان به جمهوری اسلامی داده شود که با استفاده از تحریمها و فضای جنگی، سرکوبگری خود علیه طبقه کارگر و انسانهای آزادیخواه جامعه را تشدید کند و گسترش بدهد. در نتیجه مسئولیت پیشبرد و اقدامات عاجل در این رابطه را به‌عهده گرفته‌ایم. کار سنگین و پرحجمی میطلبد ولی شک ندارم چنانکه ما موفق شویم سیاستهای ناظر بر این بیانیه را به امر کمونیستها و فعالین کارگری و جنبشهای اجتماعی خواهان آزادی و رهائی تبدیل کنیم میتوانیم قدمهای جدی در این راستا برداریم و مبارزه همه جانبه ای را در این عرصه سازمان دهیم. این بیانیه را درست است که حزب حکمتیست منتشر کرده است ولی پیشبرد سیاستها و اقدامات لازم مربوط به آن وظیفه هر فعالی است که ضربان قلبش با آهنگ مبارزه برای آسایش و رفاه انسانها و علیه تحریمها و همزمان علیه رژیم جنایتکاران جمهوری اسلامی میزند. تشکیلات ها و فعالین ما در محل با در دست گرفتن بیانیه و حول آن لازم است که مبارزه متحدانه ای را در همین راستا سازمان دهند و سراغ تمامی اتحادیه ها، احزاب سیاسی و سازمانها و شخصیتهای انساندوست بروند و با جلب حمایت آنها بکوشند فشار جدی بر روی کشورهای غربی و امریکا برای پایان دادن به تحریمها و فضای جنگی وارد آورند. باید از آنها بخواهیم که با صدور اطلاعیه و بیانیه سیاستهای این دولتها را محکوم و از مبارزات انقلابی و مستقیم طبقه کارگر و مردم آزادیخواه در ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی حمایت کنند. تشکیلاتهای ما لازم است که در محل در راستای سیاستهای حزب در رابطه با احزاب و نهادهای چپ بار دیگر سراغ آنها بروند و از آنها بخواهند ‌که در پیشبرد سیاستهای مورد نظر این بیانیه اقدامات مشترکی را در دستور کار بگذارند.

 

٢٥ خرداد ١٣٩١
١٥ ژوئن ٢٠١٢