بخش ویژه دیدگاه اعضای حزب

ستون اخبار مبارزات کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری، آرش کلهر

اعتصاب کارگران پیمانکاری پالایشگاه جُفیر

* روز یکشنبه ۱۳ تیرماه کارگران پیمانکاری پالایشگاه جفیر به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند. کارگران پیمانکاری پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه ها با خواست افزایش دستمزد و تغییر نوبت مرخصی دست به اعتصاب زده‌اند.

* روز شنبه ۱۲ تیرماه کارگران جوشکار شرکت شیمبار شاغل در ۴ کارگاه در طول خط لوله انتقال نفت تیران به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند.

* روز دوشنبه ۱۴ تیرماه کارگران شرکت برق اصفهان شاغل در نیروگاه برق زرند کرمان به صورت جمعی به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند.

* در چند روز اخیر نیز کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای شاغل در مراکز مختلف دیگری نیز به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند ک اسامی آنها عبارتند:

– کارگران جوشکار شاغل در نیروگاه بیدخون – نیروهای پیمانکاری‌های سلطانی و حیدری شاغل در خط ۶۴ اینچ – بخشی از کارگران شرکت نیرو گستر میناب – کارگران شرکت دریا ساحل خط انتقال رشت آستارا.

*علاوه بر آن روز ۱۴ تیرماه دیگر کارگران پروژه‌ای شاغل در:

– خط ۳۶ اینچ زاهدان،

– خط ۴٨ کرمان شرکت آسیا هفت سنگ،

– رانندگان شرکت آتشخوار،

–  کارگران شرکت ارسان توسعه

کارگران شرکت پتونیا

– کارگران پتروپالایش کنگان

– کارگران شرکت آویژه صنعت طوس

– و کارگران تلمبه خانه فیروز آباد نیز به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند.

* روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه هم کارگران آشپزخانه منطقه عملیاتی نفت فلات قاره خارک در اعتراض به سطح نازل دستمزدها و با خواست شمولیت طبقه بندی مشاغل همگام با سایر کارگران منطقه دست به تجمع زدند.

گسترش اعتصاب نفت

امروز ١٨ تیر در روز بیستم اعتصاب کارگران صنایع نفت، کارگران در ۹۶ پالایشگاه و مرکز پتروشیمی و نیروگاه در ۱۹ شهر در اعتصاب هستند. کارگران پروژه ای در شرکتهای دیگری وارد اعتصاب شدند. از جمله؛ کارگران پیمانکاریایرج فرامرزی، کارگران شرکت پیسا در ایرانشهر، کارگران شرکت دریا ساحل خط قشم، کارگران شرکت بهداد معادن پاسارگاد و کارگران ODCC پالایشگاه آبادان به اعتصاب پیوستند.

تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث پارس جنوبی در میدان کاکتوس عسلویه

روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه بخش‌هایی از کارگران و کارکنان ارکان ثالث و پیمانکاری شاغل در مراکز مختلف کاری در پارس جنوبی در میدان کاکتوس عسلویه تجمعی یکساعته برپا کردند.این تجمع که از پیش فراخوان آن اعلام شده بود، قبل از حضور در سر کار، ‌‌ساعت ۷ صبح شروع و بعد از یکساعت پایان یافت. این کارگران که از بخش‌های بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری هستند خواهان افزایش حداقل دستمزد به بالای ۱۲ میلیون تومان، اجرای طرح اقماری ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت، حذف شرکت‌های پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم با کارفرما و نیز برچیده شدن تبعیض کاری و حقوقی خود با نیروهای رسمی صنعت نفت، حق ایجاد تشکل مستقل و همچنین تحقق دیگر مطالبات خود هستند. “کارگران بیدارند، از استثمار بیزارند” از شعارهای کارگران در این تجمع بود.  

اخراج ده ها کارگر پتروشیمی گچساران

منابع کارگری، دوشنبه ۱۴ تیر از اخراج ده‌ها کارگر اعتصاب‌کننده شاغل «پتروشیمی گچساران» خبر دادند. این کارگران صنایع پتروشیمی در شرکت «تیام صنعت» از شرکت‌های طرف قرارداد با صنایع پتروشیمی گچساران در جنوب ایران مشغول به کار بودند. اخراج این کارگران که تعداد آنان حدود ۱۰۰ تن برآورد می شود، در پی اعتراضات اخیر آنها نسبت به عدم رسیدگی به مطالباتشان صورت گرفته است.

اعتصاب رانندگان و کامیون‌داران رشت

روز دوشنبه ۱۴ تیر رانندگان و کامیون‌داران که اغلب رانندگان کامیون‌های کمپرسی و باری هستند در اعتراض به عدم رسیدگی به‌مشکلات‌شان با متوقف کردن کامیون‌های خود در دو طرف جاده اقدام به مسدود کردن جاده نمودند.

* کارگران پیمانی شرکت اتوبوسرانی آبادان در اعتراض به پرداخت نشدن چندین ماه حقوق و معوقات خود در برابر شرکت اتوبوسرانی آبادان تجمع کردند. کارگران پیمانی اتوبوسرانی آبادان با گذشت ۴ ماه از سال۱۴۰۰ هنوز مطالبات سال گذشته خود را دریافت نکرده‌اند. این کارگران در رسته‌هایی مانند رانندگی، تعمیرات موتوری و کارهای ستادی مشغول بکار هستند.

کارگران پیمانی اتوبوسرانی آبادان خواستار برداشته شدن پیمانکار و بستن قراردادهای شغلی مستقیم با شرکت اتوبوسرانی شدند.

* با تاسف از خبر جان باختن سه کارگر نفت

روز پانزدهم تیرماه براثر انفجار حین جوشکاری در لوله انتقال نفت در منطقه عملیاتی چشمه خوش به اهواز سه کارگر نفت جان باختند و چهار کارگر دیگر مصدوم شدند. بنا به اظهارات همکاران، کارگران مشغول عملیات پیگرانی خط لوله ۲۰ اینچی با فشار ۲۲۰۰psi بودند که درز جوش، شکاف می‌خورد و موجب انفجار پیگ لانچر می شود. این عملیات جزو تعمیرات اساسی است که همواره با رویدادهای تلخ همراه است. براثر این انفجار بزرگ مهندس بهمن ایوبی (رئیس بهره برداری منطقه چشمه خوش)، مهندس مهران تنگستانی (رئیس خدمات فنی چاه ها) و مهندس محمد رشیدی (شرکت ملی حفاری) جان باختند و چهار همکار دیگر مصدوم شدند که دو نفر از آنها هنوز بستری اند اما حالشان خوب گزارش شده است. ما در برنامە جامعە و کارگران بە بستگان و همکاران جانباختگان تسلیت میگویم.

تجمع و راهپیمایی اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر

روز یکشنبه ۱۳ تیرماه کارگران شهرداری خرمشهر برای دومین روز متوالی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالبات‌شان تجمع اعتراضی برپا کردند. این کارگران ۶ ماه حقوق معوقه دارند و همچنین ۱۰ ماه است که حق بیمه آنها پرداخت نشده است.

ادامه تجمع اعتراضی کارگران دفع آفات شرکت نیشکر هفت تپه

روز یکشنبه ۱۳ تیرماه کارگران بخش دفع آفات شرکت نیشکر هفت تپه در اعتراض به عدم تمدید قراردادهایشان در‌ محوطه شرکت تجمع کردند. تعداد این کارگران حدود ۱۶۰ نفر میباشند. این اعتراضات همچنان به صورت مستمر ادامه دارد.

تجمع اعتراضی نانوایان در قزوین

روز دوشنبه ۱۴ تیر جمعی از نانوایان قزوین در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان استانداری این شهر تجمع کردند.

اعتراض کارگران خط مترو هشتگرد

روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه کارگران متروی خط ۵ هشتگرد در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و حق بیمه تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کادر درمان در تهران

روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه جمعی از پرستاران تأمین اجتماعی در اعتراض به عدم همسان سازی احکام حقوقی و تاخیر های طولانی مدت در صدور احکام که در سال گذشته نیز وجود داشت و همچنین عدم اجرای قانون مشاغل سخت مقابل سازمان تأمین اجتماعی تجمع کردند.

بازگشت بە یکشنبە های اعتراضی بازنشستگان

روز یکشنبه ۱۳ تیرماه شهرهای تهران، اهواز، اصفهان، شوش و خرم آباد در مقابل ادارات سازمان صندوق تامین اجتماعی شاهد تجمعات اعتراضی بودند. اجتماعات اعتراضی بازنشستگان در ادامە تجمعات سراسری طی یکسال گذشتە صورت میگیرد کە در خرداد ماە وقفە چند هفتەای ایجاد گردید و اکنون دوباره با خواست تامین معیشت و سلامت برگشته اند.  

اعتراض مربیان کودکان

صدها تن از مربیان پاره وقت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور در اعتراض به مشخص نبودن وضعیت استخدامی خود دست به اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب از ۲ هفته قبل شروع شده و تاکنون ادامه دارد. این مربیان در اعتراض به حقوق و مزایای پایین و مشخص نبودن وضعیت استخدامی از رفتن بر سرکارهایشان خودداری می‌کنند.وضعیت استخدامی مربیان این کانون پیش از این حق التدریسی بود. این مربیان از سال ۹۹ خواستار مشخص شدن وضعیت استخدامی خود شدند. اما مسئولین با دادن وعده‌های پوشالی مانع اعتراض سراسری آنها شدند.

اعتراضات بە قطع برق در کشور

قطع برق موجب اعتراضات گستردە مردم در اکثر شهر ها شدە است، شعار های مرگ بر جمهوری اسلامی! مرگ بر خامنەای! مرگ بر دیکتاتور در تاریکی شب سر دادە میشود و بر فضای شهرها طنین انداز است. همچنین در شهر های کرج،  بندر گز، شهر ری، شیراز، بابلسر و آمل مردم با تجمع در مقابل ادارات برق بە قطعی برق اعتراض کردند.

* روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه جمعی از صنعتگران منطقه صنعتی خرمدشت در اعتراض به قطع پی در پی و طولانی مدت برق دست به تجمع زدند. همان روز یعنی سه شنبه، ماموران حراست اداره برق بندر ترکمن در واکنش به اعتراض یک شهروند به قطعی مکرر برق، وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این شهروند از ناحیه دست دچار جراحت شد.

* مردم معترض در سمنان نیز روز پنجشنبه ١٥ تیر در اعتراض به قطع برق مقابل فرمانداری اعتراض و تجمع کردند.  

اجتماعات کشاورزان و دامداران

از روز یکشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰، کشاورزان و دامداران در اصفهان با تجمع مقابل استانداری برای دستیابی به حقابه زاینده رود دست به اعتراض زدند. نیروی انتظامی با پرتاب گاز فلفل و ضرب و شتم کشاورزان تعدادی از آنها را مجروح کرد.در مقابل روز بعد، دوشنبه، کشاورزان شهرستان فلاورجان نیز به دلیل بازنشدن دریچه آب در برخی روستاهای شهرستان فلاورجان، خود اقدام به باز کردن مسیر آب کردند. صبح روز دوشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰ دومین روز تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان برای گرفتن حقابه زاینده رود ادامه یافت. تجمع کشاورزان اصفهان همراه با خانواده‌هایشان در برابر آب منطقه‌ای استان اصفهان صورت گرفت. این تجمع در اعتراض به پروژه انتقال آب سرشاخه‌های زاینده رود از چهارمحال و بختیاری به صنایع سنگین سپاه و دولت در اصفهان و یزد برگزار شده است. در تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان، شرکت زنان در کنار کشاورزان برای گرفتن حقابه زاینده رود چشمگیر بود. در روز چهارشنبه در ادامه اعتراضات، دامداراناصفهانی دامهای خود را کشتند و خونشان را جلوی استانداری ریختند.

***