مقالات

دست در دست ارتجاع! پ ک ک وطریقه قادری همایون گدازگر

بیانیه کنفدرالیسم جوامع کردستان ( ک.ج.ک) وابسته به پ ک ک بمناسبت در گذشت یکی از شیوخ مرتجع منطقه در عراق به اسم محمد عبدلکریم کس نزانی را نباید یک اتفاق ساده و تنها به حساب خویشاوندی این جریان با ارتجاع مذهبی در منطقه گذاشت واز کنار آن رد شد ۰
در بیانیه آمده است:”به نمایندگی از جنبشمان بر این باوریم که در جوهر طریقت‌ها تلاش برای تکی ارزش‌های دمکراتیک دین اسلام، معیارهای حقوق و عدالت، مفهوم اخلاقی همکاری و حمایت از جامعه وجود دارد. یکی از گام‌های اساسی طریقت‌ها این است که اسلامی محمدی را به شیوه‌ای ناب به مسلمانان نشان دهد، علیه ظلم و ستم ایستادگی کند. طریقت قادری در این راستا اولین طریقت به شمار می‌آید. طریقت قادری به سبب اینکه از سوی عالمان و دانایان کورد در کوردستان آغاز شده است برای ما واجد ارزش است.”
کمیته باورمندی‌های ک.ج.ک در ادامه بیانیه از رهروان طریقت قادری دعوت به عمل آورده است تا فعالانه در روند اتحاد ملی خلق کورد جای گیرند و از مبارزه آزادیخواهی خلق کورد حمایت مادی و معنوی به عمل آورند.
اگر چه نزدیکی ‌و سواری دادن به مذهب و ارتجاع در منطقه از کارهای همیشگی جریانات ناسیونالیست کرد است ، اما برای پی کا کا واقمار آن از جمله سازمان پزاک تطهیر مذهب و ارتجاع و خرافات عقب مانده ، در واقع حلقه لولا و همسویی با جمهوری اسلامی و آماده کردن زمینه برای بند و بست و شرکت در برنامه هایی است که رژیم در هنگام خطر خیزش توده ای می تواند به کمک این جریانات آن را درکردستان در مقابل مردم معترض قراردهد .
برای مرگ این شیخ مرتجع که خانواده وپیشینیان آنها در مزدوری رژیم صدام و دیگر رژیم‌های مرتجع منطقه نزد مردم منطقه معرفه اند ، جمهوری اسلامی که جواب عبور کولبران زحمتکش را با گلوله می دهد ، با باز گذاشتن مرز اجازه هجوم هزاران نفر از دارویش و مریدان این شیخ مرتجع را برای مراسم سوگواری صادر کرد ۰ همچنین دولت اقلیم کردستان با وجود گسترش ویروس کرونا و ‌نارضایتی توده وسیعی از مردم کردستان عراق در این رابطه ، بدون هیچ کنترلی در مرز ، به آنها اجازه عبور داد .
سازمان پی کا کا وپزاک به مناسبت مختلف از روحانیون و بقول خودشان ملاهای دینی کردستان پشتیبانی کرده و مردم را به اطاعت از آنها فراخوانده است ۰ شرکت ‌و تبریک همیشگی بمناسبت اعیاد دینی و تشویق مردم به پرداخت خمس وذکات به ملاهای سنی وغیره جزو برنامه های همیشگی آنهاست .
از طرف دیگر اگر از شروع برنامه های رادیو وتلویزون احزاب دمکرات با خواندن قرآن و پخش خرافات مذهبی بگذریم ، صحبت های مشهور خالد عزیزی دبیر کل حزب دمکرات کردستان دال بر دفاع از جریان مرتجع مفتی زاده در کردستان و حمله به جریانات چپ در کنار آمادگی همیشگی این احزاب برای سازش و بندو بست با جمهوری اسلامی همگی حکایت از آن دارند که جریان ناسیونالیستی در کردستان برای نگهداشتن ارتجاع مذهبی روی سر جامعه ومقدرات مردم در تحولات آتی بیش از همیشه در تلاش وتکاپو است ۰ امروز دیگر به بهانه احترام به عقاید توده ها به مذهب آوانس نمی دهند ، بلکه صراحتا برای شریک شدن آنها در حاکمیت و حاکم کردن احزاب وجریانات مذهبی بر زندگی مردم در کردستان ایران آستین بالا زده اند ۰ درست بمانند احزاب هم جنسشان در کردستان عراق سودای تحمیل و تعمیق مذهبی جامعه کردستان و برپایی لانه های ارتجاع و هزاران منبر و مسجد را در سر دارند . این یکی از ابزارهایی است که کارشان را در بندو بست و گدایی قدرت از جمهوری اسلامی آسان تر خواهد کرد و در واقع بخشی از شرایط رژیم مذهبی ایران را در احترام و باد زدن مذهب و حاکم کردن قوانین آن پذیرفته اند ۰
اما کردستان ایران حیاط خلوت ناسیونالیسم کرد و جریانات مذهبی همراهشان نیست . بخش اصلی مبارزه چند دهه گذشته علیه جمهوری اسلامی و قوانین آن عملا مبارزه علیه مذهب و تمام شئونات شوم آن در زندگی مردم بوده است . علیرغم چهل سال تلاش همه جانبه جمهوری اسلامی ، همین امروز تنفر از مذهب و حاکمیت آن یکی از روندهای اصلی در مبارزه مردم است و احزاب ناسیونالیست قادر نخواهند بود آن را بر مقدرات زندگی آنها تحمیل کنند .
اما هرچند تاریخ چند دهه گذشته پر از مبارزه آزادیخواهانه و پیشرو و دارای سنت در کردستان است ، صف آزادیخواهی و جریانات چپ وکمونیست در مقابل توطئە های احزاب ناسیونالیست کرد وهمدست شدن با ارتجاع محلی نباید غافل باشند . پیام پ ک ک در سوگ و تمجید شیخ محمد کس نزانی با همسویی آنها با جمهوری اسلامی منطبق است . و فعالین آزادیخواه و جریانات چپ و کمونیست باید خستگی ناپذیر در افشا و رسواکردن آنها بکوشند . این حرکت‌های ارتجاعی نقطه مقابل تلاش همیشگی فعالین کارگری و توده وسیع جوانان آزادیخواه کردستان است که در عرصه های مختلف نشان داده اند که مردم کردستان شایسته یک زندگی آزاد وبرابر به دور از سم مذهب و اختلاف قومی هستند ۰
همایون گدازگر