مقالات

اعتصاب نیشکر هفت تپه، آخرین تحولات سیاوش دانشور

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه دو ماه را پشت سر گذاشت. شصت روز تلاش و مقاومت برای تحمیل و تحقق خواستهای اعتصاب، بالاخره به مرحله ای رسید که افق پیروزی اعتصاب را روشنتر کرده است. از دستاورهای مهم این اعتصاب منزوی کردن شورای اسلامی و دشمنان کارگران، درهم شکستن انواع توطئه و تهدید برای شکست و پایان اعتصاب، متکی شدن کارگران به مجمع عمومی و اراده جمعی، پس زدن تظاهر به بی اعتنائی حکومتی ها و وادار کردن آنها برای پاسخگوئی به خواستهای کارگران است.

تاکنون دو جلسه در کمیسیون اصل نود با نمایندگان کارگران برگزار شده که دومی آن روز چهارشنبه ۲۲ مرداد برگزار شد و جلسه نهائی قرار است چهارشنبه آتی ٢٩ مرداد برگزار شود. در جلسه این هفته که نمایندگان نهادهای مختلف حکومتی مقابل نه نماینده کارگران قرار گرفتند، در بحث ها ابتدا به چرائی عمل نکردن به وعده هایشان و سرهم کردن توجیهات معمول پرداختند. این در شرایطی است که استاندار خوزستان و مقامات استان که در طول اعتصاب حتی دو دقیقه قدم رنجه نکرده بودند پیش کارگران بروند، در مورد وعده پرداخت حقوق های معوق مسابقه مصاحبه و گفتگو گذاشته بودند و هر جناح تلاش داشت به سینه اش برای وعده پرداخت دو ماه حقوق مدال بزند! شریعتی استاندار خوزستان که از حامیان پروپاقرص کارفرما است و حتی فرق هکتار را با تن نمی داند، با اعتراض و انتقاد تند کارگران در جلسه مواجه شد.

این جلسه چند مصوبه داشت که جملگی مقامات حاضر متعهد شدند طی هفته جاری آنها را اجرا کنند:

اول، تمدید دفترچه های بیمه کارگران تا پایان سال توسط تامین اجتماعی حداکثر تا چهارشنبه آتی. دوم، پرداخت حقوقهای ماههای اردیبهشت و خرداد تا روز چهارشنبه ٢٩ مرداد توسط وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی. سوم، بازگشت به کار پرسنل اخراجی و مکلف شدن استاندار به پیگیری آن طی هفته آتی. چهارم، پیگیری خلع ید از کارفرمای هفت تپه امید اسدبیگی تا هفته آتی.

در مورد آخر؛ یعنی خلع ید از اسد بیگی، قرار بود دولت در جلسه دوشنبه گذشته تصمیم گیری کند اما از آنجا که تیم روحانی- جهانگیری از حامیان اسد بیگی است اینکار اساسا در دستور هیئت دولت قرار نگرفته بود. بدنبال اعتراض نمایندگان کارگران و برخی از نمایندگان مجلس، رئیس سازمان خصوصی سازی به توجیه پرداخت و از ناتوانی در این تصمیم گیری توسط این سازمان سخن گفت. حتی این مسئله را به تصمیم رئیس جمهور و سران سه قوه ارجاع داد. این موضوع به جدل حکومتی ها بدل شد و به وی گفتند اگر بعنوان رئیس این سازمان اختیار نداری استعفا بده و هفته بعد هم به این جلسه نیائید! نهایتا جلسه کمیسیون اصل نود وی را مکلف کرد که نهایتا تا چهارشنبه آتی ٢٩ مرداد، این سازمان و هیئت دولت باید نظر خود را در مورد خلع ید اسد بیگی کارفرمای اختلاسگر اعلام کند.

یک مسئله یعنی خواست محوری کارگران مبنی بر لغو خصوصی سازی در این جلسه مورد بحث قرار نگرفت و بحث بیشتر روی خلع ید از کارفرما متمرکز شد. از فحوای بحث مجلسی ها اینطور برمی آید که تلاش دارند برسر این مسئله مهم مانور بدهند و طفره بروند. برخی به “اختصاصی سازی” بجای خصوصی سازی انتقاد دارند، برخی از تعیین کارفرمائی “با اهلیت” حرف می زنند و برخی راه های میانی طرح می کنند و منافع جناح خودشان را دنبال می کنند. کارگران اما منتظرند که کارفرمای کنونی را بیرون بیاندازند و برای راه حل خودشان که اعلام کردند “دولت باید به وزارت کشاورزی واگذار شود و کارگران هفت تپه بر آن نظارت کامل داشته باشند” تاکید دارند.

کارگران تقریبا توانسته اند بیشتر خواست هایشان را با شجاعت و استقامت بی نظیر طی شصت روز اعتصاب بدست آورند. اما چنانچه خواست اصلی اعتصاب یعنی لغو خصوصی سازی متحقق نشود، وارد فاز سوم اعتصاب خواهند شد. درود بر رزم و اتحادتان!

سردبیر.
١٣ اوت ٢٠٢٠