مقالات

ناسيوناليزم كرد در نقش قيم جامعه! ملکه عزتی

جامعه مبتنی بر نظم و قوانين سرمايه داری و بهره كشی انسان از انسان را جامعه طبقاتی مينامند. در اين سيستم انسانها در قبال فروش نيروی كارشان اجازه دارند زنده بمانند و تداوم توليد و سود را تامين كنند. اين سيستم و اين نظم نابرابر از شوش و هفت تپه تا تبريز و مرزهای مريوان و بانه و تهران به يكسان عمل ميكند! هيچ زمانی زبان و تعلق قومی و مذهبی نتوانسته بر قوانين حاکم بر افزايش سود و سرمايه سايه بيندازد. رابطه كار و سرمايه جز استثمار كاراكتر ديگری ندارد. زبان مشترك، تعلق “قومی” مشترك و مرزهای جغرافيايی مشترك كمترين تاثيری بر اصل سود بيشتر و كار ارزانترنداشته است. تعبير ناسیونالیزم کرد اما خصوصیات دیگری دارد. تعبيری كه قايل به وجود طبقات متخاصم در جامعه كردستان نيست و كارگر كُرد و سرمايه دار كُرد را به حکم زبان مشترک برادرو همسرنوشت ميداند. در نتیجه برای آینده كردستان دولت در تبعید همراه با سپاه ملی درست ميكند و قانون اساسی مينويسد كه گويا منافع “نه ته وه” ( نژاد ) كرد را حفاظت میکند! ظاهرا رهبران خودگمارده ناسيوناليسم كُرد خواب نما شده اند و به نيابت از مردم كُرد سرگرم طرح و برنامه ريزی برای فردای حاكميت درکردستان ميباشند. قرار است شهروندان جامعه کردستان بر اساس منافع اين احزاب و بر اساس زبان و تعلق مشترك قومی به مثابه ملت واحد پذيرای حكومت و سپاه ملی آنان باشند. شهروندان اين جامعه فقط به حساب ” كورد” بودن ميتوانند در سايه قوانين تدوين شده توسط آكادميسينهای كورد در نهايت برادری و صلح و صفا با هم زندگی كنند. در اين جامعه فاقد طبقه كه اقليتی صاحب ثروت و سامان باشند و دودکش های کارخانه ها از سایه سر اینها ضامن شکوفایی اقتصاد جامعه باشند و اكثريت باقيمانده بردگان مزدی برادران صاحب سرمايه و مال و مكنت و صد البته در جهت شکوفایی اقتصادی در کردستان. سرپيچي كارگر و زن و معترضین به قوانين تحميلی از پيش تهيه شده هم اگر توسط سپاه ملی كورد سركوب و خفه شوند غمی نیست، هر چه نباشد همزبان هستند.
اين آقايان سران احزاب ناسيوناليست كه اتوماتيك سران و رهبران جامعه هم هستند در غياب مردم كردستان برای سعادت آنان آستينها را بالا زده اند و در تنظيم و تدوين آينده كردستان در حال سبقت گرفتن از همدیگر در حد شكسته شدن گردنشان هستند! يكي تشكيل سپاه ملی كورد را با حضور پيشمرگان مركز همكاری احزاب كرد در دست اقدام دارد و آن ديگری با شتابی بیشتر خواهان شركت و دخالت آكادميسينهای کرد جهت تنظيم قانون اساسی كردستان است! لابد اين آكادميسينهای عزيز مختارند حكم اعدام كرد به دست كرد را هم به شكلی ظريف در اين قانون بگنجانند تا نظر خالد عزيزی هم تامين شده باشد!
رويای شوم قدرتگيری و حكومت در كردستان توسط احزاب ناسيوناليست با پشتوانه و حمايت مالی احزاب و دولتهای مرتجع منطقه گويا پاياني ندارد. گویا شورا و حكومت شورايی و تعيين سرنوشت آحاد جامعه از طريق اعمال اراده خود هم در این جامعه فاقد تاریخ و سابقه بوده است! ظاهرا كردستان چهارچوب جغرافيایی است كه نه اعتصاب قهرمانانه هفت تپه را حمايت كرده، نه كشتار كولبران را محکوم کرده نه اول ماه مه ها را برگزار كرده نه كارگرش را شلاق زده اند و نه صاحب نسلی بوده كه قهرمانانه از دستاوردهای انقلاب ٥٧ دفاع كردند و در مقابل نيروهای سركوبگر اسلامی مقاومتی قهرمانانه از خود نشان داده اند.
ظاهرا شهروندان اين جامعه آماده استقبال از سپاه ملی كرد هستند تا يكبار ديگر كپی دیگری از حشد الشعبی یا ارتش آزاد سوریه را در شهرها شاهد باشند و اینبار با زبان كردی!
ما و مردم زحمتكش كردستان نمونه های پيشين و مشابه سپاه ملی كرد شما را قبلا درامثال ارتش آزاديبخش كوسوا و قتل عام مردم غير كوسوايی و نفرت پراكنی قومی در جای جای این دنیا را شاهد بوده ايم. اجازه داريم بپرسيم سپاه ملی كرد با غير كرد زبانان ساكن كردستان چه خواهد كرد؟ تكليف معلمين و كارمندان و كارگران غير كرد زبان در كردستان تحت حاكميت مركز همكاری احزاب چيست؟ در سهم خواهی بورژوازی كرد و احزابی كه خواست و تمايلات آنان را نمايندگي ميكنند، كارگر و زن و كودك كُرد در كجای این سناريوی شوم قرار دارند؟ مرز اين خواسته ها تا كجا پيش ميرود؟ بيرون راندن شهروندان غير كرد زبان کافی است یا..؟ در قانون اساسی نمايندگان مركز همكاری احزاب كُرد حقوق شهروندی چگونه تنظيم ميشود؟ سران اين احزاب هرگز از خود پرسيده اند چرا مردم كردستان بايد زير بارخفت قيموميت اين احزاب بروند؟ هرگز از خود پرسيده اند مردمی كه سالها در مقابل زورگويی و وحشيگری سپاهيان حكومت اسلامی مقاومت كرده اند چرا بايد دوباره حاضر به قبول خفت و خواری در مقابل يك نيروی مسلح سازمانيافته توسط احزاب كردی باشند؟ فقط به حکم صحبت کردن به زبان کردی؟
میتوانیم بپرسیم در قانون اساسی شما تنها تعلق هويتی انسانها زبان و مرزهای جغرافيايی مشترك است یا همسرنوشتي طبقاتی هم درجایی گنجانده شده؟ سرمايه دار و كارگر كرد با قدری چاشنی استثمار و بيحقوقی كه اصلا جای شكايت و غر زدن هم ندارد در آرامش و صلح و صفا با هم در مرزهای مشترک کردستان همزیستی مسالمت آمیز دارند؟
اما بدبیاری ناسيوناليزم كُرد در كردستان ايران تجربه حكومت اقليم كردستان است، الگوی حكومتی آنها آنقدر بدسابقه و همراه با رسوايی است كه ديگر كسی گول سواد و درایت اكادميسنها و نویسندگان کراوات زده قانون اساسی سفارشی شما را نخواهد خورد! نمونه فعلی حکومت کردی برصفحات تاريخ خود، خون بيش از ٥ هزار زن را دارد. فاجعه گرسنگی و فقر و فلاكت اكثريت عظيم شهروندانی را دارد كه بر روی چاههای نفت خوابيده اند و البته جهت حفظ حافظه تاریخ اعتراضات عظیم مردم خشمگین علیه این حکومت را هم باید به این تاریخ افزود.
پاشنه آشیل رویای حکومت مركز همكاری احزاب كُرد حکومت اقلیمی است كه شهروندانش در فقر مطلق و حاكمانش در جايگاه فرعون های زمانه قرار دارند. در اين الگوی حكومتی زنان از حق انتخاب محرومند و حتی نميتوانند بدلخواه خود عاشق شوند! رسوایی تكفير ازدواج چند دختر كرد زبان با مردان افريقايی تبار هنوز در صدر اخبار داغ ميديای اجتماعی قرار دارد! شما با چه رويی در رويای حكومت كردی در كردستان ایران هستيد؟
حقيقتا بايد گفت سران اين احزاب حتی با دلارهای حکومتهای ارتجاعی منطقه هم در گوش گاو خوابيده اند. آنها يا نميدانند يا خود را به نادانی ميزنند كه سرنوشت كارگران هپكو و هفت تپه و دماوند و آقدره و كولبران مرزهای مريوان و بانه و پاوه چه ميزان درهم تنيده و بهم مربوط است، نميخواهند ببينند سرمايه داران كرد و فارس به يك زبان سخن ميگويند و به يك زبان استثمار ميكنند و بهمان قياس كارگران در دورترین مرزهای جغرافیایی وبا هر زبانی همسرنوشت هستند. حتی روزی که شهروندان جامعه کردستان در یک رفراندوم وسیع تصمیم به جدایی از ایران بگیرند همسرنوشتی کارگر شوش و تهران و کردستان بیشتر و مستحکمتر از پیوند زبانی و جغرافیایی با سرمایه داران و مرتجعین مورد حمایت شما در محدوده مرزهای کردستان است. حقوق جهانشمول انسانها از جمله آزادی بیقید و شرط زنان در تمام عرصه های اجتماعی و سیاسی، حقوق کودک، حق انتخاب نوع و محل زندگی و رهایی از قید و بندهای پوسیده فرهنگی ….با حدود و ثغور مرزهای جغرافیایی و تعلقات قومی تعیین نمیشوند.
به خودتان زحمت ندهید، به فکر تدوین قانون اساسی و سپاه ملی نباشید، درهر صورت مردم ستمدیده علیه این سپاه دست ساز و آن قانون از بالا نوشته شده خواهند ایستاد و شما را مجبور به ترک صندلیهای قدرت خیالیتان خواهند کرد.
ملکه عزتی
۳۰ اگوست ۲۰۲۰