مقالات

محرومیت میلیونها دانش آموز از تحصیل سعید یگانه

با گسترش شیوع کرونا، بسیاری از مدارس در ایران تعطیل و آموزش به صورت آنلاین و از طریق سامانه شاد “شبکه آموزشی دانش آموز” که وزارت آموزش و پرورش راه اندازی کرده است صورت می گیرد. از زمان راه اندازی این سامانه، بسیاری از دانش اموزان بخصوص در میان خانواده های محروم و کارگری به دلیل نداشتن توان مالی برای تهیه گوشی موبایل یا تبلت و اینترنت، مسئله آموزش به مشکلات عدیده این خانواده ها و فرزندانشان اضافه شده است. دولت هزینه تامین وسائل آموزش آنلاین را روی دوش اولیای دانش آموز گذاشته است. در این شرایط سخت اقتصادی، بیکاری و محرومیت و هزینه های سنگین معیشتی که مردم کارگر و زحمتکش بر دوش میکشند و با شیوع پاندومی کرونا سر به فلک کشیده است، خانواده ها باید به فکر تامین هزینه امکانات آموزش آنلاین دانش آموزان همچون گوشی هوشمند، تبلت و اینترنت در منازل برای آموزش فرزندانشان نیز باشند. تهیه این امکانات در این شرایط سخت معیشتی برای روستاها و حاشیه شهر و خانواده های محروم یا غیر ممکن است و یا به سختی می تواند صورت گیرد. نتیجه اینست که میلیونها دانش آموز بدلیل فقر و عدم پوشش اینترنتی محل زندگی شان از آموزش و ادامه تحصیل محروم شدند.

محرومیت از ادامه تحصیل بدلیل عدم دسترسی به وسائل آموزش آنلاین و ویران شدن دنیای کودک به عاملی برای اقدام به خودکشی در میان دانش آموزان تبدیل شده است. در این مدت اخبار ناگوار شش مورد خودکشی دانش آموزان در شهر رامهرمز و یک دانش آموز ۱۱ ساله به اسم محمد موسوی زاده اهل بندر دیر در استان بوشهر در روزنامه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد که واکنشهای زیادی را برانگیخت. مسئولین محلی و نمایندگان مجلس ابتدا بیشرمانه آن را تکذیب کردند و در صدد برآمدند که این اتفاقات دلخراش را به مشکلات دیگری نسبت دهند. اما نهایتا بعد از تکذیب ها استاندار خوزستان ناچار شد شش مورد خودکشی که دو مورد آن به مرگ منجر شده است را تائید کند. کسی از حال و روز میلیونها دانش آموز در روستاها و مناطق محروم و فاقد امکانات ابتدائی خبر ندارد. بیشرمی اداره آموزش و پرورش جمهوری اسلامی تا این حد پیش رفت که در اوایل شیوع کرونا، تامین هزینه مواد بهداشتی و ضد عفونی در مدارس را نیز به پای خانواده دانش آموزان گذاشتند که بدنبال اعتراض ها ناچار شدند دست از این اخاذی بردارند.

بنا به آماری که مجلس ارائه داده است نزدیک به ۴ میلیون دانش آموز امکان دسترسی به تبلت و یا گوشی هوشمند ندارند و یا از داشتن اینترنت در منازل خود برای حضور در آموزش آنلاین محرومند. یعنی از ۱۵ میلیون نفر دانش آموز در سال تحصیلی جدید، ۲۵ درصد آنان به دلیل فقر مالی از کلاسهای درس در دنیای مجازی محروم می باشند. آمار دانش آموزان محروم باید بیشتر از آماری باشد که در رسانه ها عنوان می شوند، اما قبول همین چهار میلیون آمار رسمی دولتی بیانگر یک فاجعه است. این علاوه بر مشکلاتی است که در طول حاکمیت جمهوری اسلامی همیشه مسئله آموزش از جمله تامین هزینه شهریه، کتاب و غیره مشکل خانواده های کارگری و محروم بوده است. قبلتر هزاران کودک خیابانی و کارتن خواب و کودکان مناطق محروم و دورافتاده و کودکان مهاجرین افغانستانی از نفس آموزش و مدرسه رفتن محروم بودند. پاندومی کرونا و عدم قبول هرنوع مسئولیت از جانب دولت، به فقر و بیکاری و مشقات مردم افزوده است و محرومیت از تحصیل چهار میلیونی به آن اضافه شده است.

دولت مسئول تامین معیشت، سلامت و آموزش رایگان است
جمهوری اسلامی دراین شرایط که روزانه صدها نفر جان خود را از دست می دهند و مردم با مشکلات معیشتی و تهدید سلامتی روبرو هستند، نه تنها اقدامات جدی در جهت سلامت و بهداشت و تامین معیشت مردم انجام نمی دهد، بلکه خود به یکی از عاملین شیوع و گسترش این اپیدمی، نا امنی و وخیمتر کردن زندگی مردم تبدیل شده است. مدارس و محل کسب و کار را تعطیل می کنند بدون اینکه این مردم مورد حمایت مالی قرار بگیرند و تسهیلاتی در اختیار آنان قرار بدهند. بیمارستان به محل اخاذی از بیمار تبدیل شده است. گسترش ویروس کرونا و سواستفاده حکومت و سرمایه داران و سودجویان، مشقات زندگی مردم را غیر قابل تحمل کرده است.

دولت در هر جامعه ای بنا به تعریف مسئول تامین معیشت، سلامت و آموزش رایگان است و موظف است که به این نیازها رسیدگی کند. اما جمهوری اسلامی که همه امکانات اقتصادی کشور را در اختیار دارد و بر دریایی از ثروت نشسته است، اولویت آن نه پاسخ دادن به این نیازهای پایه ای، بلکه دزدی و اختلاس و تامین بودجه سازمانهای نظامی و دستگاههای سرکوب و خرافه برای حفظ بقای خویش است. مدتهاست که سرنگونی این جنایتکاران اسلامی به انتخاب مردم کارگر و زحمتکش و نسل جوان و محروم جامعه ایران تبدیل شده است. مبارزات کارگری و اعتراضات توده ای ضروری است روی تامین این خواستهای پایه ای و همگانی و متحد کننده متمرکز شود. این تنها راه عقب راندن جمهوری اسلامی و یک عامل مهم در مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی و خلاصی از این جهنمی است که رژیم سرمایه داری اسلامی برای اکثریت مردم رنجدیده ایران بوجود آورده است.

١٩ نوامبر ٢٠٢٠