مقالات

علیه خشونت نسبت به زنان، علیه قتلهای ناموسی سعید یگانه

کشتن زنان در خانواده به بهانه های ناموس و شرف مدتی است در شهرهای کردستان دوباره به شکل زمختی خودنمایی می کند . خشونت علیه زنان با این درجه ازوحشیگری و کشتن آنان توسط خانواده درجه یک ، شوهر ، پدر، برادردیگر نشانه درجه بالایی از نادانی ، عقب افتاددگی ،فرهنگ پدر سالاری و مرد سالاری در خانواده و رسوخ افکار پوسیده اسلامی در مغز استخوان بخشی از جامعه است .”جنایت از سرجنون ،همیشه ممکن است وجود داشته باشد.اما آن نوع جنونی که قربانانیش، از خیابان و خانه تا مدرسه و کارخانه ، عمدتا زنان هستند ، دیگر جنون نیست ، بلکه بیان جنون آمیزگوشه ای از عقل حاکم بر جامعه است ” زن در زندگی و مرگ (منصور حکمت).
دریک ماه گذشته سه زن در شهرهای کردستان توسط شوهر وبرادربه قتل رسیده اند. آخرین قربانی این جنایت زنی ۲۱ ساله به اسم آزاده مروتی ساکن روستای تیلکو ازتوابع شهرستان دهگلان بود که توسط همسرش به قتل رسید. پیش از آن یک زن جوان به نام وفا عبداله زاده در شهر سردشت به بهانه “ناموس ” توسط برادرش کشته شد.و سرگل حبیبی ۳۱ ساله مادر دو فرزند توسط دوبرادرش به دلیل “ناموس و شرف” با چاقو به قتل رسید.اگرآمار خودکشی زنان را،که در سال گذشته ۱۰۸مورد آن در رسانه ها منتشر شده است ،به قتل زنان اضافه کنیم ،ابعاد این فاجعه و خشونت علیه زن به مراتب بیشترازآن چیزی است که ما علناشاهد آن هستیم.
تبعیض و خشونت علیه زن یکی از مشخصه های بارزدنیای امروزاست . در ایران که نفوذ مذهب و سنتهای کهنه و مردسالاری برنظام سیاسی و ادرای و فرهنگی آن حاکم است ، زنان نه تنها از ابتدایی ترین حقوق خود محرومند بلکه به شیوه فجیعی نیز به قتل می رسند .درنتیجه در این شکی نیست که بانی خشونت و زیر دستی زنان در جامعه ایران قبل از هرکسی به موجودیت جمهوری اسلامی و ساختار اجتماعی ناشی از حاکمیت سراپا ضد زن این رژیم گره خورده است ، که به مردسالاری و خشونت علیه زنان میدان داده است .زن را از ابتدایی ترین حقوق خود محروم کرده وامکان دست درازی و بی حرمتی به آنان را در جامعه تا سر حد کشتن آنان به شیوه ای جنون آمیزدر خانواده رواج داده است .جمهوری اسلامی که باخشونت و سرکوب و سلب آزادی از زنان به قدرت رسید ، عین این خشونت ، تبعیض و بی حرمتی علیه زنان را دردامن جامعه گذاشته است و به یکی از مشخصه های بارز و زمخت جامعه ما تبدیل شده است .
چه باید کرد
به اعتقاد ما نه تنها خشونت علیه زن ، که همه مشکلات جامعه ما ازفقر و فلاکت و بیکاری تا اعتیاد ، کودک خیابانی و سایر مصیبتهای اجتماعی به حاکمیت اسلام سیاسی و مناسبات تبعیض آمیزو استثمارگرانه سرمایه داری حاکم بر جامعه مربوط است و نتیجه آن است .قبل از همه باید جمهوری اسلامی را به دلیل تحمیل زندگی تبعیض آمیزبه زنان ،موردتعرض قراردارد که به خشونت علیه زنان شکل قانونی داده است . شرایطی را به لحاظ اجتماعی و اقتصادی فراهم کرده است که زنان رامطیع مردان کند . . باید به مبارزه متشکل و همه جانبه علیه جمهوری اسلامی دامن زد و ابزارهای قانونی و فرهنگی سلب آزادی از زنان را از دست حاکمان ستمگرگرفت .به موازات آن باید به فرهنگ مرد سالاری در تمام وجوه آن بی رحمانه حمله کرد و مورد نقد قرار داد.در خانواده ،در محیط کار، مدرسه باید به مبارزه علیه خشونت نسبت به زنان دامن زد، و شجاعانه علیه قتل های ناموسی و زن کشی به میدان آمد .
جنبش عدالتخواهی و سوسیالیستی و سکولار در ایران طی سالیان طولانی در دفاع از برابری حقوق زن و مرد ، علیه هژمونی مذهب و فرهنگ بر خواسته ازآن ،در جنبشهای دانشجویی ، کارگری و زنان در میدان بوده ومقاومت و پایداری زیادی را در مقابله با اعمال تبعیض آمیزو نابرابری علیه زنان از خود نشان داده وهزینه سنگینی را در این رابطه متقبل شده است ، اما برای افسار زدن به این جنایات باید در سطح وسیعتری دست به اقدامات عملی علیه این پدیده شوم زد و تلاش همه جانبه ای در این زمینه صورت داده شود .
وظیفه همه ما ، فعالین عرصه های مختلف اجتماعی ، انسانهای آزادیخواه و برابری طلب و سوسیالیست است که به جنگ این جنایات افسار گسیخته رفت و به بیداری سیاسی و فرهنگی در جامعه علیه ظلم وستم بر زنان دامن زد. باید برای ایجاد تشکلها و انجمنهای حمایت از زنان تلاش کرد و از امکانات موجود و علنی دراین راه بهره جست . آزادی جامعه ، در گرو آزادی زن و خشونت زدایی از زندگی زنان است . باید به قتل های ناموسی و زن کشی در جامعه پایان داد و این ننگ را از دامن جامعه پا ک کرد.
سعید یگانه