مقالات

داستان “دوک” #هری و “دوشس” #مگان و جادوی رسانه ها سیاوش دانشور

اتفاق مهمی بریتانیا و کاخ باکینگهام را بلرزه درآورده است! اظهارات هَری و مِگان در گفتگو با اُپرا وینفری در شبکه سی. بی. اس آمریکا، به لطف جادوی رسانه ها جنجالی توخالی بپا کرده است. کاخ باکینگهام از تشکیل “جلسه مدیریت بحران” سخن میگوید و اعلام کرده که این مسائل را “بسیار جدی” می گیرد!؟ از جن ساکی سخنگوی بایدن و هیلاری کلینتون تا بوریس جانسون و رئیس حزب لیبر و دیگران در مورد این “اتفاق بسیار مهم” به میدان آمدند! به نظر “می تو”ی جدیدی در میان “از ما بهتران” در راه است! شاه بیت فاجعه این است که گویا یکی از نمادهای حماقت خانواده سلطنتی در دوره بارداری خانم مگان مارکل که سیاهپوست است، پرسیده است که “رنگ پوست فرزندش چه خواهد بود”!

نژادپرستی خمیره نظام سلطنتی در همه جای دنیا بوده است. تحقیر و آزار و شکنجه زیردست، از اصول اخلاقی و رفتار جاری این خاندانهای بی خاصیت و مفتخور و بیکاره است. صحنه را طوری چیده اند که گویا یک فاجعه عظیم و نامتعارف رخ داده و جهانیان را شوکه کرده است! تصفیه درونی و حذف و ترور البته جزو لاینفک رقابت خانواده های سلطنتی از عهد عتیق تا دوران بورژوازی بوده است. برده داری و به بردگی کشاندن و تجاوز و قتل جمعی جزو اصول شان بوده است.

راستی بیاد دارید کاخ باکینگهام برای کشتارهای سبعانه دولت فخیمه بریتانیای کبیر در دوران کولونیالیسم تا دوره چرچیل و بعد تاچر و میجر “جلسه مدیریت بحران” تشکیل داده باشد؟ بیاد دارید که ملکه الیزابت برای کودکان گرسنه بریتانیای کبیر “جلسه مدیریت بحران” فراخوانده باشد؟ در باره نژادپرستی عریان و رفتار کثیف پلیس و هولیگان ها علیه سیاهپوستان و مهاجرین در خود انگلستان چطور؟ نه ملکه الیزابت و نه بوریس جانسون فاشیست در پاندمی کرونا علیه سیاست پاکسازی پیران و “ایمنی گله ای” جلسه “مدیریت بحران” تشکیل ندادند.

و جالب است، جناب “دوک” و “شاهزاده” هری و “دوشس” ساسکس حاضر نیستند بگویند که این حرف را کدام عضو خانواده سلطنتی زده است! تاکید دارند که ملکه الیزابت یا دوک ادینبورگ همسرش اینرا نگفته است. شاید سرنوشت پرنسس دایانا و عقل معاش بورژوازی حکم میکند که خطوط قرمز را رد نکنند!

هیلاری کلینتون این نماد فمینیسم بورژوازی امروز، با حمایت از مگان تاکید کرده است: “این زن جوان نمی‌خواست فقط سرش را پایین بیندازد و می‌دانید که سال ۲۰۲۱ است”! اوه، چه شهامتی! همین خانم محترم البته نه در دوران صدارتش و نه هیچ وقت دیگر علیه توحش عریان و روزمره پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان اقدامی نکرده است. ایشان از کسانی است که طالبان و داعش و نیروهای جهادی را در قرن بیستم و بیست و یکم ایجاد کرد تا دهها میلیون مردم از جمله زنان را به بردگی محکوم کنند. حالا برای تبعیض به “دوشس” مگان اشک تمساح می ریزد! ریاکاری و برابری طلبی بورژوازی به همین شناعت است و بنا به سرشت تبعیض گرش از این فراتر نرفته و نخواهد رفت.

تاریخ طبقه بورژوازی با نژادپرستی و جنایت و بربریت عجین است. اگر امروز بورژوازی در خانواده سلطنتی و هالیوود و سیلیکون والی به فکر “برابری” و “منع خشونت” می افتد، اگر رسانه ها با مهندسی افکار دهها میلیون نفر را با بهانه سخنان هری و مگان جهت می دهند تا در باره قطره ای از دریای لجن بورژوازی اشارات بی آزاری داشته باشند، همین نیز مدیون مبارزات نسلهای طبقه کارگر برای رفع تبعیض و کشیدن افسار توحش و تحجر و نژادپرستی بورژوازی است.

“دوک” ها، “دوشس” ها، “بارون” ها، “لردها” و دیگر القاب خانواده سلطنتی، “ژن های خوب” و “سلبریتی ها”، چکیده اسارت میلیاردها انسان کره خاکی و طبقه کارگر تحت نظام موجود اند. این جنگاوران قلابی و مبارزین پوشالی ضد نژادپرستی جزو صورت مسئله هستند نه آیکون ها و آیدول های مبارزه علیه تبعیض! شاید مسئله و نگرانی “دوشس” مگان و “دوک” هری بعنوان اعضای ارشد خانواده طفیلی سلطنتی، این باشد که “آرچی” فرزندشان “شاهزاده” محسوب خواهد شد یا نه، این جنگ سهم و ارث و مالکیت و موقعیت درون خانوادگی است. اما مسئله طبقه کارگر و سوسیالیسم در انگلستان نفی کل تاریخ نسل کشی، توسعه طلبی امپریالیستی، استثمار خشن و سرکوبی است که فشرده و نماد افتخارش خانواده سلطنتی و طبقه بورژوازی بریتانیای کبیر است!

۱۱ مارس ۲۰۲۱