مقالات

تجارت مرگ! واکسن؛ رایگان، همگانی، فوراً سیاوش دانشور

حسن روحانی رسماً و علناً واردات و خرید واکسن را به بخش خصوصی سپرد. این در شرایطی است که موج چهارم کرونا در روز اول ساعتی بیش از هزار نفر را مبتلا کرده و چنانچه اقدامات اورژانس و فوری در قبال آن صورت نگیرد، افزایشی تصاعدی خواهد داشت و موجی از کشتار مردم بیدفاع حاصل آن خواهد بود. کارنامه جمهوری اسلامی در پانزده ماه گذشته پاندمی کرونا سیاه است. قرار است سیاست تاکنونی ادامه یابد تا دو هدف حاصل شود: اول، زمین گیرکردن جامعه و استفاده از محدودیتهای ناشی از پادندمی بعنوان سپر دفاعی در مقابل شورش و خیزش توده ای و کارگری. دوم، سلب مسئولیت دولت از خود، “نوآوری” بازاری و تبدیل واکسن به تجارت پرسود؛ تجارت مرگ!

در ناصر خسرو تهران که یکی از بازارهای سیاه دارو است، واکسن کرونا تا شصت میلیون تومان بفروش رفته است. روشن است دلال هر کسی که هست اما فروشنده اصلی حکومتی است، کسانی هستند که به واکسن های وارد شده دسترسی دارند. خریداری هم که میتواند این مبلغ را برای تهیه یک واکسن بپردازد از همین قماش و از همین طبقه اند. کدام کارگر و معلم و بازنشسته میتواند برای تهیه واکسن خود و خانواده اش چنین مبالغی بپردازد!

واگذاری تهیه و خرید واکسن به بازار و بخش خصوصی و ارائه آن با هر قیمتی، تنها یک عمل رذیلانه و کثیف سودجویانه نیست که فقط میتوان در قاموس بورژوازی اسلامی یافت، این یک جنایت سازمانیافته و آگاهانه حکومتی در ابعاد میلیونی با ابزار کرونا است. این یک تصمیم سیاسی و امنیتی است که در بالاترین سطح نظام گرفته شده که روحانی آنرا اعلام کرده است. هدف این سیاست از روز روشن تر است. جمهوری اسلامی وقت میخواهد، مشغول مذاکرات طولانی با شرکا است، مضحکه انتخابات را پیش رو دارد، از وحشت انفجار انقلابی و توده ای بخود می پیچد و بقای حکومت را هدف اصلی خود قرار داده است. وجه اقتصادی و فساد و سودجوئی روی جان انسانها تنها شناعت نگرش اسلام و سرمایه به انسان و نفس حق حیات و حقوق بدوی وی را برملا می کند.

کارگران، مردم آزادیخواه!
نپذیرید! توی دهان خامنه ای و روحانی بزنید! دولت چکاره است که جان مردم را گرو می گیرد؟ در تمام دنیا دولتها بنا به وظیفه تعریف شده شان، واکسن خریداری یا تولید کردند و رایگان در اختیار همگان می گذارند. دولت اسلامی و رئیس جمهور قاتلش غلط می کند برای تهیه فوری واکسن از خود سلب مسئولیت می کند. این وظیفه بی اما و اگر دولت، هر دولتی، است که در چنین شرایطی تمام امکانات جامعه را برای کنترل بیماری و نجات جان ساکنین کشور بکار گیرد. دولت و حکومتی که نمیتواند مسئله به این سادگی را در حد مقدورات جهانی رفع کند، تنها باید سرنگون شود.

قرنطینه با حقوق جواب فوری امروز
مسئله اساسی فاکتور زمان است. هر روز که می گذرد فاجعه ابعاد دامنه تر و غیر قابل کنترلی بخود می گیرد، اگر تاکنون کنترل تماماً از دست نرفته باشد. خرید فوری واکسن حتی یکساعت و یکروز هم نباید عقب بیافتد. تا دسترسی به واکسن با وضعیت قرمز و رو به سیاهی رفتن بیشتر شهرهای ایران، تنها جواب فوری قرنطینه کامل است. سیاست تعطیلی های محدود و دو هفته ای جواب نیست، قرنطینه با حقوق کامل و تامین الزامات قزنطینه مانند سازماندهی تامین نیازهای معیشتی و درمانی و بهداشتی و همزمان تلاش برای خرید واکسن استاندارد و کافی تنها جواب ممکن در شرایط امروز ایران است. بحث قرنطینه اگر از همان ابتدا از شهر قم آغاز می شد، امروز جامعه ایران چنین وضعیتی نداشت و امروز اگر در موج چهارم در ابعاد کشور عملی نشود، بسرعت با وضعیت بشدت پیچیده ای روبرو خواهیم شد. می گویند دولت اینکار را نمی کند چون هزینه دارد و نمی خواهد این هزینه را بپردازد. بله، اگر ما سکوت کنیم و با دو شعر و جوک کردن سران حکومت از مسئله بگذریم، دولت کار خودش را می کند. نه فقط هزینه نمی کند بلکه به فکر چایپدن بیشتر است. دولت از جیب پدرش “هزینه” نمی کند، این امکانات و ثروت کشور است که در اختیار دولت است. مسئله تخصیص هزینه است و نه “هزینه کردن دولت”. اما اگر قبول نکنیم که نباید قبول کنیم، اگر علیه شان برخیزیم که باید برخیزیم، آنوقت حرفشان را پس می گیرند، به غلط کردم می افتند و عقب می نشینند.

راه های زیادی بروی کارگران و مردم زحمتکش باز نیست. یا تلفات شدید انسانی و عواقب بشدت زیانبار روانی و فردی و اجتماعی این کشتار سازمانیافته را تحمل می کنیم، یا بعناوین مختلف برمیخیزیم و در یک اعتراض و رشته اعتصابات پس شان میزنیم و دولت را موظف به تامین لوازم زندگی و دسترسی همگان به درمان رایگان و واکسن می کنیم. خود حکومتی ها از آمار هشتاد هزار کشته در این پانزده ماه سخن گفته اند. در موج چهارم پاندمی با پتانسیل بالای فراگیری لین رقم قرار است به کجا برود؟ بیکاری و فقر شدیدتر و محرومیت هائی که طی همین دوره تشدید شده اند، بجای خود محفوظ! امروز سیاست در ایران روی مسئله کلیدی واکسن و سلامت و معیشت کانونی شده است.

فراخوان ما اینست با قدرت و بسرعت علیه سیاست حکومت اعتراض کنیم. قرنطینه با حقوق کامل و واکسن رایگان در اولویت کل جامعه و مشخصا جنبش رهائی بخش کارگری است. واگذاری خرید واکسن به بخش خصوصی با تسهیلات دولتی و بازاری کردن آن موقوف و ممنوع! تهیه واکسن استاندارد و واکسیناسیون رایگان و همگانی وظیفه فوری دولت است. هیچ عذر و بهانه ای قابل قبول نیست. هر واکسنی و از هر جائی که میشود خرید باید بسرعت خرید و وارد کرد و واکسیناسیون را بطور وسیع آغاز کنید. در غیر اینصورت باید گورتان را گم کنید. خامنه ای در راس نظام و کل دستگاههای حکومتی مسئول مستقیم جنایت عظیمی هستند که هر لحظه در شرف وقوق است.

سردبیر.
١٥ اوریل ٢٠٢١