مقالات

یادداشت ها، سیاوش دانشور

“حاکمیت دوگانه”!؟

تاج زاده و اصلاح طلبان نمایش بی مزه و عوامفریبانه ای را روی صحنه آورده اند. وی با استمداد از خامنه ای و برادران خشک مقدس تر حکومت میگوید؛ برای نجات نظام به “حاکمیت دوگانه” پایان دهیم “چرا که هیچ ملتی در دراز مدت حاکمیت دوگانه را قبول نخواهد کرد”!؟ تعریف او از حاکمیت دوگانه نیز “نهادهای منتخب ملت” و “نهادهای اجماعی” یعنی وجه دیگر انتصابات حکومتی توسط خامنه ای است.

سلحشور اصلاحات و مدافع “اجرای کامل قانون اساسی” نیز مانند جناح مقابل در پی یکدست شدن حکومت اما به روش دیگری است. جناح راست تر حکومت هر سناریویی برای نمایش انتخابات ١٤٠٠ پیش رو بگذارد، خروجی آن حاکمیتی یکدست از همین جناح است. تاج زاده هم همین را میخواهد اما با آشتی کنان، بازی دادن دوباره اصلاح طلبان، جلب نظر جناح اصولگرا و البته با رهبری آقا برای ایجاد اصلاحات!

واقعا تاج زاده نمی فهمد مراسمهای جاری “انتخابات” نام ندارد بلکه یک مضحکه تمام عیار است؟ نمی فهمد در جائی که احزاب غیر قانونی و “منحله” و “محارب” اند، حتی احزاب اپوزیسیون طرفدار جمهوری اسلامی و همینطور احزاب حکومتی مانند مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی که در آدمکشی اسلامی کارنامه قطوری دارند ممنوع اند، هیچ نهاد و سازمان مستقل کارگری و زنان و غیره برسمیت شناخته نمی شود، اطلاق “انتخابات” به این مضحکه شیادی محض است؟ تاج زاده و اصلاح طلبان حکومتی همه می دانند که جریان از چه قرار است، آنها در وحشت از طوفان اعتراضات عمومی به ریسمان پوسیده نظام آویزان شدند و از حکومت شان دفاع می کنند. اینکه دفاع از بقای حکومت فقر و آپارتاید کدام قالب سیاسی و ایدئولوژیکی بخود می گیرد، ثانوی تر است.

نه جناب تاج زاده! اگر احزاب سیاسی و سازمانها و نهادی مستقل آزاد بودند، اگر حتی شرایط یک انتخابات نیمچه آزاد وجود داشت و افراد و جریانات مختلف کاندید داشتند، امثال تو و روحانی و دیگران چند صد رای هم نمی آوردند! شماها دستجمعی یک جامعه را بخون کشیدید، زدید و بستید و گرفتید و کشتید، بعد روی دوش تلی از اجساد میداندار شدید. بعد از کشتارهای مهیب، یواش یواش آدمکشان حرفه ای و چاقوکشان و شکنجه گران دیروز “اصلاح طلب” شدید و ادای ولتر و روسو و جان لاک را درآوردید! اصلاح طلبی حکومتی که در اوج قدرتش با دولت و مجلس، با یک دستور حکومتی موش شد و حتی نتوانست یک لایحه مطبوعات برای “خودی” ها تصویب کند، همانجا دفن شد و دیماهی ها میخ آخر را بر تابوت اصلاحات کوبیدند.

جمهوری اسلامی هیچوقت “حاکمیت دوگانه” نداشته است. در دوره انقلابی کوتاه بعد از قیام و تا قبل از سال شصت، زمانی که جمهوری اسلامی نمیدانست میماند یا نه، شکلی از قدرت دوگانه وجود داشت که با سرکوب خونین خرداد سال شصت تمام شد. دو جناح در حکومت پایدارتر است و در هر دوره اشکال و قالبهای مختلفی بخود میگیرد اما حاکمیت دوگانه حرف مفت است. کسی که اینرا از تاج زاده قبول میکند، دولت و مجلس و کل “انتخابات” و “حق” و “امکان انتخاب” و متعلقات این پروسه را تحت عنوان “نهادهای منتخب مردم” قبول کرده است. در جمهوری اسلامی هیچوقت انتخابات نیمچه آزاد هم وجود نداشته است. اولین انتخابات مجلس شورا، که هنوز اسلامی نشده بود، در استانهائی از جمله کردستان کمونیست ها و رادیکالها رای آوردند، امام تان آنرا لغو کرد و شما در رکابش همراه با گروه قاتلی که سر دسته اش بودید، بروی مردم شلیک می کردید و چاقو می کشیدید!

“حاکمیت دوگانه” اما با سیر سقوط و فروپاشی جمهوری اسلامی شکل خواهد گرفت و آن قدرت در پائین است، قدرت شوراهای کارگری و مردمی و نهادهای مستقل توده ای و احزاب سیاسی. اتفاقا این قدرت هم میخواهد با جارو کردن بقایای جمهوری اسلامی سرنگونی انقلابی را بفرجام برساند. فرصت زیادی برای عنتربازی در بارگاه سلطنت اسلامی باقی نمانده است!

٣٠ آوریل

“یخ” و “یخ شکن”!
اینبار تاج زاده با شمشیر چوبین!

تا امروز همه حکومتی ها از فضای “یخ” زده انتخابات سخن گفتند و حتی خوشبین ترین ها و متوهم ترین هایشان گفتند که اگر خاتمی هم بیاید یا حزب درست کند، کسی توجه نمی کند. لذا گرم کردن تنور این بساط یخ زده به مسئله جناح ها و مطبوعات متفرقه حکومتی بدل شده است. ظاهرا اعلام کاندیداتوری مصطفی تاج زاده، کسی که معتقد است خود خامنه ای باید رهبر اصلاحات در کشور شود، نور امیدی به این صف مستاصل و ناامید برده است و برخی از مفسران قلم به مزد اصلاح طلب حکومتی لقب “یخ شکن” به وی داده اند.

باید از فضای کلاب هاوسی ملی اسلامی ها کمی فاصله گرفت تا دنیای وسیع جامعه را دید، نه فقط عدم اعتماد به هر عنصر حکومتی بلکه نفرت عمیق از این نمایش و مضحکه دوره ای که دفاع از و مشروعیت دادن به نظام اسلامی و شخص خامنه ای را هدف خود قرار داده است، گسترده و عمیق است. این یخ در کارخانه بی اعتمادی و نفرت از حکومت اسلامی قالب گرفته است.

فضای یخی کنونی را سلحشوران مرتجعی مانند تاج زاده ها ایجاد کردند. اینها وقت خودش شکست خوردند و به غلط کردم افتادند. حنای نمایش روحوضی و عنتربازی انتخاباتی دیگر حتی برای متوهمین ترین ها رنگ باخته است. فاضلاب را هرچه هم بزنید تنها انتشار بوی گند بیشتر می شود. تاج زاده یک فسیل سیاسی است که بدون خامنه ای و اذن او قابل تعریف نیست. شعور مردم را دست کم نگیرید هرچند دامنه شعور شما از چهارچوب عمارتی که لای دیوارهایش خون دلمه شده، فراتر نمیرود.

٢٥ آوریل