مقالات

گزارش اعتراض صدها پناهجوی ایرانی مقیم اقلیم کردستان آغاز تحصن پناهجویان در مقابل دفتر سازمان ملل

امروز پنجشنبە بیستم مە صدها پناهجوی ایرانی کە عمدتا کرد زبان می باشند در اعتراض بە اوضاع وخیم و اسفبار خود از ساعت ٩ و نیم صبح بە وقت محلی در مقابل کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در شهر اربیل پایتخت حکومت اقلیم کردستان تجمع کردند.

بهزاد محمودی پباهجوی ٢٥ سالە مقیم اربیل با بە آتش کشیدن خود جرقە این تجمع اعتراضی را زد و منجر بە خشم هزاران پناهجوی ایرانی شد کە بخشی از آنان در اقلیم کردستان قریب بە چهار دهە در اقلیم کردستان سکنا گزیدەاند و بدلیل فقدان امکانات مختلف رنج می برند و هیچ نهادی از حکومت اقلیم کردستان گرفتە تا یو ان مطالباتشان کە بە کرات مطرح نمودەاند بە بهانەهای واهی و غیر واقعی نادیدە گرفتەاند.

نمایندە کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان در اربیل در مصاحبە با بی بی سی بخش فارسی بە عینە دروغ می گفت. او کرونا را عامل عدم رسیدگی بە مشکلات پناهندگان ایرانی مقیم اقلیم اعلام کرد. قدمت ویروس کرونا یکسال و قریب بە سە ماە است، اما اوضاع نابسامان پناهجویان نە تنها ١٥ ماە بلکە صدها ماە است بە قوت خود باقیست و یو ان هیچگاە ارادەای برای خاتمە دادن بە این مشکلات از خود نشان ندادە است. همین مسئلە منجر بە خشم پناهجویان شدە و در پاسخ بە یکی از مسئولین یو ان کە بە میان معترضین آمدە بود و نمایندگانشان را دعوت بە نشست در ساختمان یو ان کرد، حاضر بە نشست با مسئولین یو ان نشدند.

شورای پناهندگان مقیم اقلیم کردستان مطالبات خود را بە مسئولین یو ان دادە و خواهان رسیدگی بە آن شدند. یو ان بە آنان وعدە داد کە تا روز یکشنبە مطالبات آنان را بررسی و پاسخ خواهند داد. او در عین حال خواهان متفرق شدن تجمع اعتراضی شد.

در این تجمع کە بە یک اعتبار بزرگترین و رادیکالترین اعتراض پناهجویان ایرانی در چند دهە اخیر بودە است، گفتند کە محل را ترک نخواهند کرد و چادر می زنند و تحصن خود را آغاز می کنند.

هم اکنون پناهجویان در محوطە اطراف درب ورودی دفتر یو ان چادر زدە و در انجا مستقر شدەاند. عمدە مطالبات پناهجویان عبارت بودند از:

– رسیدگی بە کیس پناهندگان و اعزام بە کشور ثالث
– تامین حد اقل امکانات و مایحتاج زیست و مسکن پناهجویان
– دادن برگە اقامت (حق شهروندی) در اقلیم کردستان (شایان ذکر است کە بعد از ٤٠ سال اقامت در اقلیم کردستان فرزندان این پناهجویان از شناسنامە) محروم و حتی کارت شناسایی و برگە اقامت ندارند ثابت یا طولانی مدت ندارند).
– جوانان تحصیل کردە بدلیل فقدان برگە اقامت و حقوق شهروندی از رفتن بە دانشگاە عالی و یا ادامە تحصیل در خارج از مرزهای اقلیم کردستان محروم می شوند.
– بهداشت و درمان رایگان، (تعدادی از پناهجویان از امراض مزمن رنج می برند و فاقد هزینە برای این داروها
– دادن شناسنامە بە فرزندان خانوادەهاییکە یکی از همسرانشان در کردستان متولد شدەاند، متاسفانە در حال حاظر این کودکان تنها دارای برگەای از یو ان می باشند، همان معضلی کە پناهجویان افغانستانی مقیم ایران از آن رنج می برند.

سازمان سراسری پناهندگان ایرانی – بی مرز ضمن حمایت از مطالب برحق بالغ بر دە هزار (١٠٠٠٠) پناهجوی ایرانی مقیم اقلیم کردستان، از سازمانها و احزاب سیاسی میخواهیم کە صدای درد و رنج آنان باشند و بە کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در اربیل و ژنو و همچنین حکومت اقلیم کردستان نامە نوشتە و از مطالبات پناهجویان حمایت کامل بکنند.

پناهندگان مقیم اقلیم کردستان!

تجمع باشکوە روز پنجشنبە بیستم ماە مە نشان داد کە خود زنی، خودسوزی و انزوا راەکار نیست، بلکە مبارزە جمعە و متحدانە میتواند ما را بە اهداف و مطالبات برحقمان نزدیکتر کرد. درد مشترک را باید با صدای بلند و در ابعاد هزاران نفرە فریاد زد. یکی از نقاط درخشان تجمع اعتراضی امروز نقش برجستە زنان آگاە و جسور و پافشاریشان بر مطالباتشان بود. از همینجا بە شما زنان و مردان آزادە و شجاع درود میفرستیم.

ما از پناهجویان مقیم اقلیم کردستان میخواهیم کە خارج از هر تفکر سیاسی و عقیدتی صفوف خود را متحد تر و همبستگی خود را مستحکم تر کنید و در مبارزە خود تا کسب خواستهایتان کوتاە نیایید.

در پایان جا دارد کە بە رسوایی کنسولگری رژیم اسلامی در اربیل کە در اوج دریوزگی دو تن از کارکنانشان بە بیمارستان محل بستری بهزاد محمودی مراجعە و از او خواستەاند کە یک برگە A4 سفید را برای آنان امضا کند. افراد کنسولگری رژیم هار اسلامی سرشان بە سنگ میخورد و با پاسخ قاطع رد روبرو شدە و دوستان همراە بهزاد محمودی انها را با فحش و ناسزا فراری میدهند.

سعید آرمان
دبیر سازمان سراسری پناهندگان ایرانی – بی مرز
پنجشنبە ٢٠ مە ٢٠٢١