اطلاعیه ها

نشست دفتر سیاسی حزب حکمتیست برگزار شد

روزهای ٢٩ و ٣٠ مه ٢٠٢١ برابر با ٨ و ٩ خرداد ١٤٠٠ جلسه دو ماهه دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست با حضور اعضای دفتر سیاسی، حسین مرادبیگی (حمه سور) و جمال کمانگر دبیر کمیته مرکزی حزب برگزار شد.

دستور جلسه دفتر سیاسی عبارت بود از: ١- گزارش و ارزیابی از فعالیت دو ماهه حزب ٢- اوضاع سیاسی و انتخابات رژیم ٣- نگاهی به موقعیت جدید جنبش کارگری و مسائل تاکتیکی پیش رو ٤- کردستان و مسئله سلفی ها ٥- حزب و عرصه های فعالیت اجتماعی ۶- در مورد سند اوضاع جهانی ٧- قرارها و قطعنامه ها ٨- انتخابات بود.

در بحث گزارش سیاوش دانشور به رئوس سیاستها و اقدامات حزب در همراهی و تقویت مبارزات کارگری و مسائل جنبش طبقه کارگر، موانع و مسائلی که مطرحند، ارزیابی و سیاست ما در برخورد به پیروزی کارگران هفت تپه، روز جهانی کارگر، تقابل با سلفی ها در کردستان، امور تشکیلاتی مانند برنامه های آموزشی و فعالیت دوره دیگری از مدرسه حکمت، برگزاری کنفرانس تشکیلات خارج، امور مالی، تبلیغات حزب از نشریات تا تلویزیون و سوشیال میدیا، همکاری با جریانات چپ و کمونیست از نکات گزارش بودند اشاره کرد. رفقا رحمان حسین زاده، صالح سرداری، پروین کابلی و سیوان کریمی مسئولین کمیته های سازمانده و کردستان و خارج و تلویزیون حزب، گزارشات تکمیلی از فعالیتهای حزب را به جلسه ارائه دادند. جلسه دفتر سیاسی در ارزیابی از اقدامات و سیاستهای دنبال شده و دخالت در قلمروهای مختلف، ارزیابی مثبتی داشت و بر تداوم پیگیر آن تاکید کرد. جلسه دفتر سیاسی با توجه به تغییر اوضاع کرونائی و چشم انداز درجه ای نرمال شدن اوضاع، بر آمادگی بیشتر رهبری حزب و کادرها، بر تند کردن ساعت فعالیت حزب و بر تمرکز روی حوزه های مشخصی برای پاسخگوئی به مسائل پیش رو تاکید کرد.

بحث اوضاع سیاسی و انتخابات جمهوری اسلامی را رفقا صالح سرداری و سعید یگانه به جلسه ارائه دادند. در این بحث ضمن بررسی سیاستهای جمهوری اسلامی و اوضاع جامعه، انتخابات و سرنوشت از پیش تعیین شده آنرا امری مهم برای رژیم و امری بیهوده برای جامعه بررسی کرد. تاکید بر دخالت فعال و مقابله میلیتانت با تبلیغات و عوامفریبی های انتخاباتی تا روز انتخابات و عدم شرکت قاطع یک رکن مهم این بحث بود. این بحثی برای همفکری و رصد اوضاع بود و پیشنهاداتی عملی در چهارچوب سیاست حزب طرح شد.

مبحث نگاهی به موقعیت جدید جنبش کارگری و مسائل تاکتیکی پیش رو را رفقا رحمان حسین زاده و سیاوش دانشور به جلسه معرفی کردند. در این بحث یک جمعبندی از مبارزات کارگری در ایندوره از جمله از اول مه تا پیروزی هفت تپه، مسائل و مشکلات پیش رو، دور جدید اعتراضات کارگران نفت و گاز، خواستها و سیاستهائی که سراسری تر میشوند، تاکتیکهای کارساز در پیشروی مبارزات کارگری در وجوه مختلف، از جمله نکات مورد بحث بود. جلسه دفتر سیاسی برآمد و حضور قدرتمند بخشهای مختلف طبقه کارگر را علیرغم تمام محدودیتها و مشکلات، مهمترین فاکتور در سیاست ایران دانست و دنبال کردن سیاستی مسئولانه، متحد کننده، کارساز و پیشبرنده را وظیفه مرکزی حزب دانست.

مبحث کردستان و مسئله سلفی ها را رفقا سیوان کریمی و صالح سرداری به جلسه معرفی کردند. نکات محوری این بحث هماهنگی حرکت سلفی ها با جمهوری اسلامی، تاکید جلسه بر نقش موثر حزب و مشخصا کمیته کردستان، نوع اقداماتی که باید صورت گیرد، بسیج جامعه علیه سلفی داعشی ها، و کار پیگیر روی این موضوع بعنوان یکی از اولویت های کمیته کردستان حزب بود.

بحث حزب و عرصه های فعالیت اجتماعی را رفقا ملکه عزتی و پروین کابلی به جلسه معرفی کردند. این بحث بر دخالت با برنامه و بیشتر حزب در قلمروهای اجتماعی مانند مسئله زن و دخالت در مبارزات ضد تبعیض و مباحثی بود که در این قلمروها جاری است. جلسه دفتر سیاسی ضمن تاکید بر جهت و مضمون بحث برسر قلمروها، روش کار و رفع موانع در این زمینه ها نکاتی را مطرح کرد.

سند اوضاع جهانی را رفقا رحمان حسین زاده و حسین مرادبیگی (حمه سور) قبلتر در اختیار دفتر سیاسی قرار داده بودند و نکات و ملاحظات رفقا را شنیده و دریافت کرده بودند. نظر به برخی نکات که هنوز برسر آن توافق مطلوبی وجود نداشت، رفقای ارائه کننده سند پیشنهاد کردند تصویب به بعد از بحث و تبادل نظر بیشتر موکول شود.

در بخش قرارها جلسه انتشار دو پیام از جانب نشست دفتر سیاسی را تصویب کرد. اول، پیام به طبقه کارگر و دوم پیام به رفیق مصطفی قادری که در بیمارستان بستری است.

در مبحث انتخابات سیاوش دانشور باتفاق آرا به ریاست دفتر سیاسی انتخاب شد. همینطور جلسه دفتر سیاسی رفقا پروین کابلی، رحمان حسین زاده، سعید یگانه، صالح سرداری و عبداله دارابی را بعنوان اعضای هیئت اجرائی دفتر سیاسی انتخاب کرد.

دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
١٣ خرداد ١٤٠٠ – ٣ ژوئن ٢٠٢١