مقالات

کشتن کولبران را متوقف کنید جامعه ی مدنی مریوان

🔷 همچنان که مستحضرید این روزها چندین جوان کولبر منطقه ی مریوان و هورامان با شلیک مستقیم نیروهای مرزی  کشته و زخمی شده اند و نیز یقین دارید که این رخداد ناگوار نه اولین بار و نه آخرین کشتن خواهند بود. اما بی پروایی در کشتن های اخیر موجد گمان ها و سوال های زیادی برای مردم و جامعه مدنی مریوان شده است.

🔷 اقدام اخیر نیروهای مرزی در کشتن و زخمی کردن کولبران، رفتاری غیر انسانی، غیر اخلاقی و ناپسند و منافی حقوق بشر است. حتی به کارگیری خشونتی چنین، با قوانین موجود جمهوری اسلامی نیز وفق نمی کند. بر این مبنا جامعه ی مدنی مریوان کشتن و زخمی کردن کولبران و هر نوع خشونت و آزار آنها را به شدت محکوم می کند و خود را موظف به واکنش چنین رفتارهایی می داند و نیز بیان نارضایتی ها را وظیفه خود و اقشار مختلف مردم می داند.

🔷 جامعه ی مدنی مریوان از مسئولین سیاسی و اداری منطقه می خواهد سکوت خود را در قبال خشونت بی پرده ی نیروهای نظامی مرزی نسبت به کولبران بشکند و نگذارند این خشونت و کشتن نسبت به عده ای جوان بیکار و شغل، و مستاصل از حال و آینده به رویه ای معمول و روزانه تبدیل شود. لازم است مسئولین در سطوح مختلف موضع خویش را در برابر چنین تعدی آشکار، قاطع و واضح بیان کنند.

🔷 باید اقشار مختلف کوردستان هم به عام، مورد نقد واقع شوند که نباید نسبت به این همه ستم، تضییع حقوق، بی عدالتی، کشتن و زخمی کردن کولبران ساکت و بی موضع باشند. چه اگر امروز خون کولبرانی به ناحق ریخته می شود، فردای آن روز به بهانه های دیگر، سرنوشتی چنین گریبانگیر جامعه خواهد شد. بر همین مبنا فریاد تظلم خواهی و موضع گیری مناسب، نیاز تاریخی و نشان زنده بودن اراده ی انسانی و ملی است. عکس این (سکوت) هم نمود افول اخلاقی و از دست رفتن ارزش ها و تهی شدگی از خوی انسانی است. تک تک ما در برابر وجدان، تاریخ و نسل های آتی مسئولیم و باید در حد وسع و به هر شیوهی ممکن، دین خود را در مقابل چنین ستمی ادا کنیم.

🔷 سخن آخر ما خطاب به کولبران و کسانی است که از این طریق امرار معاش می کنند: جامعه ی مدنی مریوان چنین شغلی را شایسته شما نمی داند و اعتقاد دارد، حاکمیت و دولت موظف است شغلی مناسب و درخور شان، برای همه شما تامین کند. اما امروز در این وضعیت لازم است برای مقابله با خشونت های نیروهای دولتی همه متحد و یکصدا باشید. شما بیشتر از هر کسی رنج و مشقت یکدیگر را درک کنید و نباید این به ناحق کشته شدن را سرنوشت محتوم خود بدانید. شما باید انداموار، یکدل و هم اراده برای به دست آوردن حقوق خود تلاش کنید و یقین داشته باشید می توانید در مقابل ستم و بی عدالتی روا داشته شده، ایستادگی نمائید.

جامعه ی مدنی مریوان

12 تیر ماە 1400