مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیه و تنظیم: سپیده امیر عسگری، آرش کلهر

 

نه به شورای اسلامی کار و رای منفی به رفتن نمایندگان کارگری به جلسه با مقامات استان:

کارگران نیشکر هفت تپه در ادامه اعتصاب، روز شنبه ۱۶ مرداد، ابتدا در مقابل فرمانداری شهر شوش دست به اعتراض زدند. کارگران به اداره کار بابت همدستی شان با شورای اسلامی منحل شده اعتراض کردند و اعلام کردند افراد شورای اسلامی کار نمایندگان کارگران هفت تپه نیستند و حق ندارند به نام ما کارگران وارد مذاکره شوند. بدنبال اعتراض کارگران، فرمانداری از فعالین مستقل دعوت به جلسه و مذاکره میکند. فعالین این موضوع را در جمع کارگران طرح کردند و با اکثریت بالا رای به عدم رفتن با این افراد بی خاصیت و نوکر اسدبیگی ها دادند.

سه‌شنبه ۱۹ مردادماه در بیست و نهمین روز از اعتصاب کارگران هفت ‌تپه، کارگران با تجمع مقابل ساختمان فرمانداری شوش پلاکاردهایی برای حمایت از اعتراضات به بی‌آبی و وضعیت معیشتی مردم استان استفاده کردند و شعار «خوزستان آب ندارد، هفت تپه جان ندارد،‌ کارگر نان ندارد» سر دادند. چهارشنبه ۲۰ مردادماه در سی امین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه ابراهیم عباسی منجزی سخنرانی کرد.در این تجمع کارگران با در دست داشتن عکس شفیق چنانی علیه وزیر بهداشت شعار دادند. شفیق چنانی از همکارانی بود که متاسفانە روز سه شنبه به دلیل ابتلا به کرونا جانباخت.پنجشنبه بیست و یکم مرداد ۱۴۰۰ اعتصاب هفت تپه سی و یکروز را پشت سر میگذارد.

خبر پرداخت دو ماه حقوق در شنبه و یکشنبه و اعلام و اجرای رای پرونده هفت تپه طی دو هفته آتی. کارگران اعلام کردند که تا چند روز آخر مرداد چهار ماه حقوق معوق دارند و با دو ماه حقوق چیزی درست نمیشود. حقوق ها باید سروقت پرداخت شوند. همینطور اعلام کردند در دو هفته آتی اعتصاب ادامه دارد تا وضعیت هفت تپه مشخص شود.

اهم مطالبات کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپە بە شرح زیراست:

اخراج فوری کارفرمای خلع ید شده، محاکمه مختلسین و ممنوعیت ورود هرگونه بخش خصوصی دیگر به هفت تپه

پرداخت فوری حقوق معوقه همه همکاران

تمدید فوری قراردادهای تمام همکاران منجمله همکاران دفع آفات و غیرنیشکری و فصلی های تجهیزات و کارخانه

بازگشت به کار همکاران اخراجی

مختومه کردن پرونده قضایی وکیل مان خانم فرزانه زیلابی

واکسیناسیون عمومی، سریع و رایگان در مقابل کرونا

تجمع کارگران کارخانه سیمان سپاهان

روز شنبه ۱۶ مردادماه کارگران کارخانه سیمان سپاهان دیزیچه واقع در مبارکه اصفهان در اعتراض به سطح نازل دستمزدها و وضعیت بد معیشتی دست از کار کشیده و مقابل فلکه ورودی کارخانه تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کارگران آب و‌ فاضلاب هویزه

روز یکشنبه ۱۷ مرداد کارگران و پرسنل آب و فاضلاب هویزه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات‌شان مقابل این اداره تجمع کردند. کارگران و پرسنل اداره آب و‌ فاضلاب شهرستان هویزه ۹ ماه حقوق و ۳ سال حق بیمه طلب دارند.

تجمع اعتراضی اینترن‌ها در کرمانشاه

روز شنبه ۱۶ مردادماه دانشجویان پزشکیِ درحال آموزش در اعتراض به شرایط کاری و‌ معیشتی خود مقابل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دست به تجمع زدند. لازم بە ذکر است که از اینترن ها به بهانه آموزش و کسب تجربه در حقیقت بیگاری میکشند و بویژه در جریان همه گیری کرونا، حجم کاری سنگین و پر مشقتی را بر آنان تحمیل کردند که در زیر این فشارهای خردکننده چند نفر از آنان دوام نیاورده و جان باختند. روز یکشنبه ۱۷ مردادماه  نیز دانشجویان پزشکی برای دومین روز متوالی در اعتراض به شرایط شغلی، آموزشی و‌ معیشتی خود مقابل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارکنان آتش‌نشانی ساوه

شماری از کارکنان سازمان آتش‌نشانی ساوه، روز یکشنبه ۱۷ مردادماه، با هدف پیگیری مطالباتشان در داخل ساختمان شورای این شهر تجمع اعتراضی برپا کردند. آنها ضمن دیدار با رئیس شورای شهر ساوه، خواستار رسیدگی مسئولان به مطالبات صنفی و حقوقی‌ و برطرف شدن مشکلاتشان شدند.

تجمع نانوایان یزد و زنجان مقابل استانداری

روز شنبه ۱۶ مردادماه نانوایان زنجان در اعتراض به عدم افزایش قیمت نان و بالا رفتن هزینه نانوايي ها مقابل استانداری زنجان تجمع کردند. روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد نیز جمعی از نانوایان یزد در اعتراض به وضعیت بد کاری و‌ معیشتی مقابل استانداری یزد دست به تجمع زدند.

تجمع نخلداران در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان

روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد جمعی از نخلداران استان خوزستان در اعتراض به کم آبی، از بین رفتن نخلستان‌ها، سیاست‌های قیمت گذاری و ورود دلالان به خرید و آنچه خسارات جبران ناشدنی دانستند وارد سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شدند و فعالیت این اداره را متوقف کردند.

مردم جونقان استان چهارمحال و بختیاری در پی بازداشت حبیب فدایی به خیابان آمدند

صبح روز سه‌شنبه ١٩ اسفندماه ٩٩، نیروهای امنیتی با یورش به منزل حبیب فدایی، وی را بازداشت کردند. حبیب فدایی به دلیل سخنرانی در جمع مردم معترض جونقان بازداشت شد. نیروهای امنیتی فرزند وی را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند.در ادامه، مردم جونقان به اعتراض برخاستند و با بستن جاده و خیابان ها خواهان آزادی فوری آقای فدایی شدند. مردم متحد جونقان با اعتراض شان مقامات را مجبور به عقب نشینی کردند و دادستان شهر اعلام کرد که چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح حبیب فدایی آزاد خواهد شد. مردم به تجمع خود تا آزادی حبیب فدائی ادامه دادند و با شعار آزادیت مبارک به استقبال وی رفتند.

نقده، شلیک به معترضین

روز شنبه ۱۶ مرداد ماه، در جریان برگزاری تجمع بخشی از شهروندان در مقابل کلانتری شماره ۱۱ شهر نقده، یک فرد بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی محمد علیزاده، ۲۷ ساله جان خود را از دست داد. ماموران گارد ویژه به سمت اجتماع شهروندان اقدام به پرتاب گاز اشک آور و گلوله‌های ساچمه‌ایکردند که دهها نفر طی آن زخمی شدند.

شکنجه و ضرب و شتم محمد جواد لعل ‌محمدی توسط نیروهای امنیتی

محمد جواد لعل‌ محمدی معلم معترض پس از آزادی از بازداشت تصاویری از بدن شکنجه شده‌اش را در فضای مجازی به انتشار گذاشت. محمد جواد لعل ‌محمدی روز ۱۰ مرداد به همراه فاطمه سپهری در پارک ملت مشهد و در یک تجمع کاملاً مسالمت‌آمیز در حمایت از مردم تشنه خوزستان بازداشت شدند.

سهیل عربی به ۲ سال حبس، پرداخت جزای نقدی و مجازات های تکمیلی محکوم شد

سهیل عربی، زندانی سیاسی که در زندان رجایی شهر کرج در حال تحمل دوران محکومیت خود است، در پرونده ای دیگر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعزیری، جزای نقدی، ممنوعیت خروج از کشور و الزام حضور فصلی در دفتر نظارت و پیگیری ضابطین محکوم شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سهیل عربی در تاریخ ۶ مردادماه در این شعبه برگزار شده بود. براساس این حکم که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری طی روزهای اخیر صادر و ابلاغ شده است، سهیل عربی از بابت اتهام واهی “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به وسیله سامانه های مخابراتی” محکوم شده است.

ادامه اعمال فشار به فعالین معلمان

برای سه نفر از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان آقایان تیمور باقری کودکانی (عضو هیئت مدیره)، محمود صدیقی پور (عضو هیئت مدیره) و عزیز قاسم زاده (عضو هیئت مدیره و سخنگو) پروند سازی تازه ای شکل گرفته است. هنوز موارد اتهامی اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلانمشخص نشده و طبق پیامک ارسالی برای هر سه نفر آنها با شماره پرونده مشترک پرونده ای در شعبه ۱۴ بازپرسي- ناحيه ۳ رشت تشکیل شده است. پیش از این نیز برای رسول بداقی عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر به همراه هشت نفر دیگر از فعالان مدنی و حقوق بشری و وکلا پس از برگزاری تجمع حمایتی از مردم خوزستان در مقابل وزارت کشور، پرونده ای از سوی مقامات تشکیل شد. شایان ذکر است رسول بداقی پس از شهریور ۸۸ تا اردیبهشت  ۹۵ هفت سال را در زندان بدون مرخصی گذرانده است.

یکشنبه های اعتراضی بازنشستگان

جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان و اصفهان روز یکشنبه ۱۷ مرداد مقابل ساختمان این صندوق در شهرهای اهواز و اصفهان تجمع کردند. بازنشستگان فولاد خواهان افزایش حقوق و مستمری و همسان‌سازی واقعی حقوق‌ خود هستند.

کشته و زخمی شدن دو کولبر در نوار مرزی کردستان

روز دوشنبه ۱۸ مردادماه نیروهای هنگ‌ مرزی هه‌نگه‌ژال از توابع بانه به سوی دسته‌ای از کولبران آتش گشودند که در نتیجه آن یک کولبر اهل مهاباد با نام امید خضری ۴٧ ساله و ساکن شهرستان ربط، جانش را از دست داد و یک کولبر نوجوان دیگر با نام فرهاد اسماعیلی ۱۸ ساله و اهل پیرانشهر به شدت زخمی شد.