بخش ویژه مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتصاب مجدد کارگران ‌پروژه‌ای شاغل در شرکت ODCC پالایشگاه اصفهان
روز سه‌شنبه نهم شهریورماه کارگران پروژه‌ای شاغل در شرکت ODCC پالایشگاه اصفهان در اعتراض به عدم افزایش دستمزدها مجدداً دست به اعتصاب زدند. این کارگران که همزمان با شروع اعتصاب سراسری کارگران پروژه‌ای نفت اعتصاب کرده بودند با وعده‌ی پیمانکار و کارفرما مبنی بر افزایش دستمزد و حقوق به سر کار بازگشته بودند اما این وعده از سوی کارفرما انجام نشد و این کارگران دوباره دست به اعتصاب زدند.

تجمع کارگران پروژه‌ای و صنعتگران ایذه مقابل فرمانداری این شهرستان
روز سه‌شنبه نهم شهریور جمعی از صنعتگران و کارگران پروژه‌ای شهرستان ایذه همزمان با هفتاد و سومین روز اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت مقابل فرمانداری شهرستان ایذه تجمع برگزار کردند. این تجمع که طبق فراخوان مجمع عمومی هفته پیش صورت گرفت در راستای پیگیری خواست و مطالبات کارگران اعتصابی پروژه‌های نفتی انجام شد.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی غیرنیشکری و دفع آفات شرکت هفت‌تپه
روز چهارشنبه دهم شهریور جمعی از کارگران اخراجی غیرنیشکری و بخش دفع آفات شرکت هفت‌تپه در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان در‌ محوطه شرکت دست به تجمع زدند. کارگران اخراجی غیرنیشکری و کارگران بخش دفع آفات خواستار بازگشت به کار و تبدیل وضعیت و همچنین تمدید قراردادهای‌شان هستند.

عدم پرداخت دستمزد کارگران پایانه‌های نفتی خارک
کارگران پایانه‌های نفتی جزیره خارک دستمزد مردادماه خود را دریافت نکرده‌اند. به گفته آنها، تاخیر در پرداخت مزد موضوعی جدید نیست و در دو ماه گذشته یعنی تیر و خرداد نیز اتفاق افتاده است. این کارگران افزودند: ‌هیچکدام از بخش‌ها دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند و تنها مزد بخش حراست در روز ۴ شهریور به حساب آنها واریز شد.

تجمع جمعی از کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری
روز شنبه ۶ شهریور جمعی از کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری، در مقابل ساختمان این شرکت تجمع کردند. کارگران معترض از جمله مطالبات خود را: اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، همسان سازی حقوق و حذف پیمانکار نیروی انسانی عنوان کردند.

کارگران خطوط ابنیه فنی راه ‌آهن آذربایجان ۳ ماه حقوق دریافت نکردند
جمعی از کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان گفتند: کارگران این مجموعه از تیرماه حقوق نگرفته‌اند. ما درحالی از دو ماه قبل حقوق نگرفته‌ایم که با پذیرش پیشنهاد کارفرما مبنی بر پرداخت حقوق در پانزدهم هر ماه با دو ماه تاخیر کنار آمده بودیم. بنابراین کارفرما می‌بایست پانزدهم هر ماه، حقوق کامل دو ماه پیش کارگران را پرداخت کند. یعنی درحال حاضر حقوق تیرماه کارگران پرداخت نشده و ما در آستانه سومین ماه قرار داریم. افزایش مزد و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل از خواسته‌های قدیمی کارگران نگهداری از خطوط راه آهن آذربایجان است.

تداوم تجمع کارگران شهرداری امیدیه مقابل فرمانداری
تا روز چهارشنبه هشتم شهریور کارگران شهرداری امیدیه برای پنجمین روز اعتراض خود مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند. این کارگران خواستار پرداخت حقوق و مطالبات‌ معوقه خود هستند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری میاندوآب
روز سه‌شنبه نهم شهریور جمعی از کارگران شهرداری میاندوآب برای چندمین روز متوالی در اعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق و حق بیمه و همچنین عدم تبدیل وضعیت شغلی مقابل شهرداری این شهر تجمع کردند.اما هنوز هیچ پاسخی نگرفته اند .

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر
روز چهارشنبه دهم شهریور کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند. کارگران شهرداری خرمشهر ۶ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری بستان
روز یکشنبه ۷ شهریور کارگران شهرداری بستان در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران بیش از یکسال است که حقوق و بیمه خود را دریافت نکرده‌اند.

تجمع اعتراضی پرسنل و کارکنان طرح تحول سلامت خوزستان
روز دوشنبه هشتم شهریور پرسنل طرح‌ تحول سلامت خوزستان در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت شغلی پس از ۷ سال کار، عدم پرداخت حق کرونا و فوق‌العاده ویژه و دیگر مزایا مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

تجمع پرسنل مرکز بهداشت شهرستان شیراز
روز سه‌شنبه نهم شهریور پرسنل مرکز بهداشت شهرستان شیراز در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات خود و تاکید بر رفع تبعیض در محوطه این مرکز تجمع کردند.

تجمع اعتراضی فرهنگیان در مقابل دیوان عدالت اداری کشور
روز شنبه ۶ شهریورماه جمعی از معلمان و فرهنگیان در اعتراض به کسر فوق العاده شغل و عدم اجرای رتبه بندی در مقابل ساختمان دیوان عدالت اداری در تهران تجمع برگزار کردند. در پی واریز حقوق مردادماه معلمان، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان از آنها کسر شده است و فرهنگیان با سر دادن شعارهایی چون: “معلم داد بزن، حقت را فریاد بزن”، خواستار پاسخگویی مسئولان به مشکلات و مطالباتشان شدند.

آتش‌سوزی گسترده در نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور
درپی وقوع آتش‌سوزی گسترده و چندین ساعته در نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور، برق مناطق گسترده‌ای از شهر نیشابور، شهرک صنعتی عطار و دست‌کم سی روستای این شهرستان قطع شد .

مصدومیت یک کارگر در تبریز
ظهر روز جمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰ یک کارگر در تبریز به عمق چاهک آسانسور طبقه پنجم یک ساختمان نیمه کاره در خیابان ولیعصر جنوبی سقوط کرد. به دنبال این رویداد، گروه امدادی آتش نشانی تبریز به محل حادثه اعزام شدند. کارگر مذکور در این رویداد دچار آسیب دیدگی اعضای بدن شده و جهت پیشگیری از وقوع صدمات ثانویه به سطح زمین منتقل شد.

یک کارگر در کاشان حین انجام کار دچار حادثه شد
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان در این رابطه گفت: این حادثه ساعت ۲ و ۴۴ دقیقه بامداد روز جمعه به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی کاشان گزارش شد. در این حادثه یک کارگر ۳۴ ساله اهل کاشان در یک شرکت نساجی، زیر دستگاه پرس گرفتار شده بود. آتش‌نشانان جهت امدادرسانی و رهاسازی وی به محل اعزام شدند و کارگر مصدوم پس از رهایی، تحویل تیم‌های اورژانس مستقر در محل داده شد.

مهمانداران شرکت هوایی آریانا افغان
تعدادی از مهمانداران شرکت هوایی آریانا افغان با انتشار ویدئویی از تصمیم دفتر مرکزی این شرکت مبنی بر برکناری کلیه مهمانداران زن این شرکت خبر دادند که به خاطر به قدرت رسیدن طالبان از سوی مدیران این شرکت اتخاذ شده است. زنان مهماندار در این پیام ویدئویی اعتراضی می‌گویند که طالبان هیچ تغییری نکرده است و همچنان به دنبال حذف زنان هستند. این زنان با انتشار این ویدئو از جامعه جهانی کمک خواسته‌اند تا بتوانند دوباره به سر کار خود بازگردند.

جان باختن یک جوان زندانی پس از اجرای حکم شلاق
هادی عطازاده پس از اجرای حکم شنیع و قرون وسطایی شلاق در زندان اهر جان باخت. وی پس از اجرای حکم و انتقال به قرنطینه زندان با بروز درد شکم به بهداری منتقل شده اما در نهایت متاسفانه جان خود را از دست داد.

اظهارات نصرت بهشتی از زندان مشهد
نصرت بهشتی معلم بازنشسته که در تاریخ ١٣/ ٥ / ١٤٠٠ به خاطر حضور در تجمع اعتراضی مشهد بوسیله نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر شد و هم اکنون در زندان مشهد به سر می برد، در یک گفتگوی تلفنی گفت: تاکنون عضو هیچ حزب سیاسی نبوده، و به رئیس جمهور هیچ کشوری نامه ننوشته است. نصرت بهشتی در ادامه گفتگوی تلفنی ابراز داشت: راه حل همه مشکلات مردم ایران را باید در درون کشور و درمیان همین مردم جستجو کرد .وی هیچ باوری به کشورهای بیگانه برای رهایی مردم ایران از بن بست کنونی ندارد.

بازداشت امیرعباس آزرم‌وند توسط مأموران وزارت اطلاعات
روز چهارشنبه دهم شهریور ساعت ۸ صبح مأموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل امیرعباس آزرم‌وند وی را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل ‌کردند. مأمورین ضمن اعلام اتهام تبلیغ علیه نظام، وسایل شخصی و‌ کتاب‌های او را با خود بردند. امیرعباس آزرم‌وند روزنامه‌نگار اقتصادی و از فعالین کارگری است و هیچ عملی غیر از دفاع از حقوق کارگران انجام نداده است.

تفتیش منزل آرش کیخسروی در تهران / تداوم بازداشت وکلا و فعالین مدنی بازداشتی
منزل پدری آرش کیخسروی، وکیل دادگستری روز چهارشنبه ۳ شهریورماه مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. در جریان این بازرسی نیروهای امنیتی برای دقایقی اتاق وی را قفل کرده و به اعضای خانواده‌ اجازه ورود نداده‌اند. از سوی دیگر، مصطفی نیلی یکی دیگر از وکلای بازداشتی، از زمان دستگیری تاکنون تنها یک بار و به مدت ۱۰ ثانیه اجازه تماس با خانواده‌اش را داشته است. در تاریخ ۲۳ مردادماه، ۹ تن از وکلا و فعالان مدنی از جمله آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افراز و لیلا حیدری در جریان برگزاری جلسه‌ای در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بازنشستگان خواهان آزادی اسماعیل گرامی شدند
بیست و دو گروه مستقل بازنشستگان ضمن محکوم کردن حکم ۶ سال زندان برای اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته زندانی، با صدور بیانیه فوق خواستار آزادی آقای گرامی شدند. تشکل های مستقل بازنشستگان ضمن محکوم کردن بازداشت اسماعیل گرامی خواهان آزادی بی قید وشرط وی شدند.

***