مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم : سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتصاب کارگران پروژه‌ای پتروشیمی بوشهر
روز دوشنبه ۲۲ شهریور کارگران پروژه‌ای شرکت استیم شاغل در سایت یک پتروشیمی بوشهر دست از کار کشیده و دست به اعتصاب زدند. این کارگران که حدود ۸۰ نفر از مشاغل جوشکار، فیتر، سیویل، داربست‌بند، نصاب، قالب‌بند و بتون‌ریز هستند در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های پیمانکار دست به اعتصاب زدند و خواستار افزایش دستمزد و تغییر نوبت کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت بر اساس خواست کارگران و وعده‌ی پیمانکار هستند.

اعتصاب کارگران پالایشگاه فجر جم
روز سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه کارگران ارکان ثالث شیفت صبح پالایشگاه فجر جم از رفتن به سر کار خودداری کرده و مقابل درب پالایشگاه دست به تجمع زدند. عدم پرداخت یکسان با دیگر شرکت‌های گازی و نفتی همجوار و حذف اضافه کاری از جمله موارد اعتراضی این کارگران است. اعتصاب این کارگران منجر شد تا واحد حمل و نقل به صورت نیمه تعطیل و رستوران پالایشگاه نیز تعطیل گردد. همچنین حاضر نشدن این نیروهای شیفتی باعث شد تا نیروهای شیفت شب ‌کار در سر شیفت بمانند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری ها
هویزه
روز شنبه ۲۰ شهریور جمعی از کارگران خدمات و فضای سبز شهرداری هویزه در اعتراض به عدم پرداخت حق بیمه و معوق شدن حقوق سه ماه در محوطه شهرداری تجمع و خواهان رسیدگی مسئولان مربوطه شدند.

آبادان
روز شنبه ۲۰ شهریور جمعی از کارگران پیمانی فضای سبز شهرداری مناطق یک، دو و سه آبادان و منطقه آزاد اروند همزمان مقابل ساختمان شهرداری مرکزی و دفتر شورای شهر آبادان تجمع کردند. کارگران فضای سبز از فروردین تا تیر ماه (که آخرین حقوق خودرا دریافت کرده‌اند) هر ماه به صورت علی‌الحساب پایه حقوق دریافت کرده‌اند و از سایر مزایای حقوقی خود همانند اضافه‌کاری و نوبت کاری محروم بوده‌اند.

دماوند
با توجه به اتمام قرارداد پیمانکار خدمات شهری شهرداری دماوند در اسفندماه سال گذشته و عدم عقد قرارداد جدید طی پنج ماه ابتدای سال جاری، حقوق و مزایای حدود ۱۴۰ نفر از کارگران پرداخت نشده است.

اهواز
کارگران شهرداری “کوت عبدالله” همچنان در انتظار دریافت حقوق پرداخت نشده هستند. این کارگران می‌گویند: واقعاً نمی‌دانیم چه زمانی با ما تسویه حساب می‌کنند. یکی از کارگران این شهرداری گفت: برج ۱۱ و ۱۲ سال قبل به همراه برج ۱ و ۲ سال جدید را هنوز طلبکاریم.

الشتر لرستان
کارگران شهرداری الشتر در استان لرستان که در بخش‌های خدماتی، فضای سبز، اجرائیات، تأسیسات و نقلیه به ‌صورت شرکتی و حجمی مشغول به کار هستند، حقوق ۲۵ ماه را دریافت نکرده‌اند. کارگران شهرداری الشتر که بیش از ۱۱۰ نفر در واحد‌های مختلف میباشند اکثراً ۵ ماه در سال جاری حقوق و حق بیمه پرداخت نشده دارند و از سال‌های گذشته نیز ۲۰ ماه حقوق معوقه طلب دارند.

کارگران پروژه‌ی سد شفارود ۶ ماه حقوق معوق
پروژه سد شفارود با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی عملا تعطیل شده و کارگران پنج ماه است که حقوق نگرفتند. کارگران سد شفارود رضوانشهر در پی بدقولی در پرداخت حقوق معوقه شان صبح روز دوشنبه ۲۲ شهریور دوباره مقابل این شرکت تجمع کردند. براساس قول مدیران و مسئولان شهرستان قرار بود حقوق معوقه ۳ ماه این کارگران تا ۱۷ شهریور پرداخت شود، ولی هنوز پرداخت نشده است.
ساخت این سد ۲ هفته است که تعطیل شده و حدود ۷۰۰ کارگر بیکار شده اند. پیمانکار شرکت ژیان تاکنون فقط حقوق ماه فروردین را واریز کرد و کارگران حقوق بقیه ماه‌ها را طلبکارند.

کارگران شرکت کیسون
مدیرعامل قطار شهری اهواز با بیان اینکه کارگران شرکت کیسون (پیمانکار قطار شهری اهواز) ۱۰ ماه حقوق عقب افتاده دارند گفت: حق بیمه این کارگران از آذر ۹۹ پرداخت نشده است. از سال ۱۳۹۹ که قرارداد شهرداری اهواز با شرکت کیسون فسخ شد سازمان تامین اجتماعی بیمه پردازی را از این شرکت قبول نمی‌کند.

قتل کارگران در محیط کار و کرونا
آزاد مرادی چهل ساله یکی از کارگران سیم بان پیمانکاری با سابقه شرکت توزیع برق کرمانشاه، بعد از یک هفته تحمل درد و رنج ناشی از کرونا در نهایت با پیشرفت بیماری جان باخت. طبق اظهارات همکاران وی، مادر آزاد هم که درگیر ویروس کرونا شده بود روز پنجشنبه ۱۸ شهریور درگذشت.

فرماندار راور از ریزش معدن زغال‌سنگ هجدک این شهرستان خبر داد و گفت: عصر روز ۲۲ شهریورماه ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه امروز حادثه ای در معدن زغال سنگ هجدک رخ داد که موجب ریزش معدن و جان باختن یک کارگر ۳۵ ساله شد.

روز سەشنبە ۲۳ شهریور ماه کارگری ٤۲ ساله بە نام عزیز عزیزپناە اهل بانە در حین کار در یک چاه بر اثر سقوط سنگ بر سرش جان باخت. مرگ کارگران ساختمانی، معادن و کارگران چاه کن به رویدادی تکراری و روزانه تبدیل شده است.

تجمع اعتراضی معلمان در شیراز و اهواز
روز شنبه ۲۰ شهریور ماه جمعی از معلمان شیرازی و اهوازی در اعتراض به عدم تحقق مطالبات‌شان مقابل اداره آموزش و‌ پرورش این شهرها تجمع کردند. معلمان خواهان اجرای رتبه‌بندی و پرداخت فوق‌العاده و رسیدگی به وضعیت نامناسب معیشتی و کاری هستند.

تجمع اعتراضی معلمان مقابل مجلس
روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور جمع‌هایی از معلمان در اعتراض به عدم اجرای رتبه‌بندی کامل مطابق با ۸۰ درصد حقوق هیأت علمی مقابل مجلس دست به تجمع زدند. معلمان سال‌هاست که نسبت به وضعیت بد معیشتی و کاری اعتراض دارند و خواهان افزایش حقوق‌ها و اجرای قوانین هستند.

استعفای اعتراضی کارکنان آموزشی سمیرم اصفهان
جمعی از کارکنان اداری و آموزشی شهرستان سمیرم استان اصفهان در اعتراض به عدم تخصیص فوق العاده ویژه به همکاران شاغل در پست‌های اداری، استعفای دسته جمعی خود را طی نامه‌ای به مدیر کل آموزش و پرورش استان ارائه دادند.

تجمع معلمان استان لرستان و خوزستان
روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور جمعی از معلمان استان لرستان و خوزستان در مقابل اداره کل آموزش و پرورش این استانها در خرم آباد و اهواز تجمع اعتراضی برگزار کردند. آنان خواهان اجرای رتبه‌بندی شاغلان مطابق با ۸۰ درصد حقوق هیات علمی هستند.

تجمع معلمان بازنشسته سال ۹۹ مقابل مجلس
روز سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه جمعی از معلمان بازنشسته سال ۹۹ نیز همزمان با معلمان شاغل مقابل مجلس دست به تجمع زدند. معلمان بازنشسته سال ۹۹ خواهان پرداخت پاداش بازنشستگی خود هستند که تاکنون پرداخت نشده است.

تجمع مقابل صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان و اصفهان
مطابق یکشنبه های اعتراضی بازنشستگان، روز یکشنبه ۲۱ شهریورماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد مقابل ساختمان این صندوق در اهواز و اصفهان تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند .

سیزدهمین روز تجمع اعتراضی کارنامه سبزها
تا روز پنج‌شنبه ۲۵ شهریور قبول‌شدگان آزمون استخدامی سال ۹۹ آموزش و‌ پرورش که اصطلاحاً کارنامه سبز نامیده میشوند، برای سیزدهمین روز متوالی در اعتراض به عدم استخدام خود مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع برگزار کردند. جمع‌هایی از این تجمع‌کنندگان که از شهرهای مختلف کشور به تهران آمده‌اند و تحصن‌های شبانه در محل مقابل وزارتخانه برگزار می‌کنند. این تجمع کنندگان خواهان استخدام در آموزش و پرورش هستند.

دو سال تبعید حکم جدید در پرونده وحید افکاری
سعید افکاری روز پنج‌شنبه، ۱۸ شهریور از اضافه شدن دو سال تبعید به احکام برادرش، وحید افکاری خبر داد. آقای افکاری در توئیتی با اشاره به احکام صادره قبلی از جمله اعدام، زندان و شلاق در مورد برادرش گفته است: “گرفتن ۲۵ سال از زندگی برادرم وحید برایشان کافی نبود، دادگاه انقلاب شیراز ۲ سال تبعید هم به آن اضافه کرده است”.

بازداشت سعید افکاری
صبح روز یکشنبه ۲۱ شهریورماه مأمورین امنیتی سعیدافکاری را نزدیک ورودی شیراز بازداشت کرده‌اند. ماموران هنگام بازداشت سعید افکاری را شدیداً مورد ضرب و‌ شتم قرار داده‌اند. از چند روز قبل اعضای خانواده‌ی نوید افکاری توسط وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی مورد تهدید قرار گرفته بودند تا در سالگرد اعدام نوید اقدام به برگزاری مراسم ننمایند. روز دوشنبه ۲۲ شهریورماه سالگرد اعدام نوید افکاری بود که اعضای خانواده او به همراه دوستان و‌ آشنایان علیرغم تدابیر شدید امنیتی برای ممانعت از برگزاری این مراسم اقدام به بزرگداشت نوید کردند.

ممانعت از آزادی امیرعباس آذرم وند با وجود تامین وثیقه
روز ۲۰ شهریور و در یازدهمین روز بازداشت امیرعباس آذرم‌وند (روزنامەنگار و فعال کارگری)، پدر او با مشقت فراوان توانست وثیقه را تهیه کند اما پس از مراجعه به شعبه دو بازپرسی، قاضی پرونده او را نپذیرفته و بدون گرفتن هیچ خبر جدیدی از وضعیت فرزندش بازگشته است. امیرعباس همچنان در انفرادی و تحت بازجویی است.

بازداشت و زندانی یعقوب یزدانی
یعقوب یزدانی عضو ارشد انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی پس از مراجعه به اجرای احکام دادگستری بجنورد برای پیگیری پرونده ای دیگر که برای وی تشکیل شده بود، بطور ناگهانی بازداشت و به اتهام “اخلال در نظم عمومی” بازداشت و راهی زندان مرکزی بجنورد شد.

فرزانه زیلابی وکیل دادگستری محکوم شد
فرزانه زیلابی وکیل خوشنام کارگران هفت تپه به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور در دادگاه بدوی محکوم شده است. ناصر زرافشان، وکیل فرزانه زیلابی گفت: موکل من نسبت به عناوین اتهامی؛ اجتماع و تبانی، نشر اکاذیب و توهین به رهبری در دادگاه انقلاب تبرئه و در مورد عنوان اتهامی تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

آخرین گزارش از وضعیت محمد داوری
مسئولان زندان عادل آباد شیراز روز ۱۸ شهریور ساعت ۱۰ صبح به محمد داوری اطلاع می‌دهند که نامه اعزام او به اداره اطلاعات استان فارس صادر شده است. ماموران اداره اطلاعات این فعال کارگری را به بازداشتگاه موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل کرده‌اند. محمد از بیماری آسم شدید رنج می‌برد و عدم دسترسی او به داروهایش در شرایط انفرادی، نگرانی‌ها را برای خانواده و دوستانش دوچندان کرده است. فعالان کارگری و رسانه‌ای در فضای مجازی از این زندانی سیاسی حمایت گسترده‌ای انجام دادند و خواهان آزادی بی قید و شرط وی شدند.

گزارشی از وضعیت مجتبی نایری خبرنگار زندانی
۴ ماه از بازداشت «مجتبی نایری» می‌گذرد. او با نام مستعار «امیر علوی» در زمینه حقوق بشر فعالیت رسانه‌ای داشت، ۴ اردیبهشت دستگیر و تا ۲۲ خرداد که به بند ۴ زندان اوین منتقل شد، در سلول انفرادی یکی از بازداشتگاه‌های حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران تحت فشار و بازجویی بوده است. مجتبی نایری ۲۰ تیر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری مورد محاکمه قرار گرفته و اوایل مرداد احکام ۳ سال و نیم زندان به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و ۸ ماه زندان با اتهام «تبلیغ علیه نظام» علیه او صادر شده است. او مجموعا به ۴ سال و ۲ ماه زندان محکوم شد و در حال حاضر در زندان اوین دوران حبس خود را طی می‌کند.

مرگ پر ابهام یاسر منگوری در بازداشتگاه
زندانی سیاسی یاسر منگوری اهل پیرانشهر، پس از حدود دوماه بازداشت توسط نیروهای اطلاعات، جان سپرد. خانواده یاسر روز پنج‌شنبه ۱۸ شهریورماه در پی تماسی منتسب به وزارت اطلاعات، از جان باختن فرزند خود در بازداشتگاه این نهاد مطلع شدند. تاکنون از نحوه فوت و یا تاریخ آن اطلاعات درستی در اختیار خانواده گذاشته نشده است. روز دوشنبه ۲۲ شهریور در حالیکه هنور جسد وی تحویل خانواده اش نشده است مراسم ختم او تحت فشارهای شدید نهادهای امنیتی برگزار شد. نهادهای امنیتی به خانواده یاسر منگوری گفته اند که وی دوماه پیش در یک درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده است. این در حالیست که یاسر منگوری مسلح نبوده و شامگاه شنبه ۲۶ تیر پس از خروج از منزل توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به یکی از بازداشتگاههای این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شده بود. یاسر منگوری فرزند مصطفی، متاهل و پدر دو فرزند طی دوماه گذشته از حق هرگونه تماس و ملاقات با خانواده و حق دسترسی به وکیل محروم بوده است.

نامه سرگشاده خانواده‌‌های “وکلای دادخواه” به رئیس قوه قضائیه
خانواده‌های مهدی محمودیان، مصطفی نیلی و آرش کیخسروی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به محسنی اژه‌ای نسبت به شرایط بی‌خبری مطلق خود از وضعیت فرزندان‌شان شکایت کرده‌ و خواستار پاسخگویی مسئولان در این خصوص شدند. این خانواده‌ها با اشاره به گذشت ۲۵ روز از بازداشت عزیزانشان گفته‌اند؛ علیرغم مراجعه به نهادهای متعدد و از آن جمله به دادستانی تهران و وزارت دادگستری، این ارگانها هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای به آنها نداده‌اند. مهدی محمودیان، مصطفی نیلی و آرش کیخسروی همچنان در سلول انفرادی و بازداشت به سر می‌برند.اخیرا پرونده مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شد.

صدور حکم ۱۵ ماه زندان برای برزان محمدی
برزان محمدی زندانی سیاسی محبوس در زندان مریوان به ۱۵ ماه و یک روز زندان محکوم شد. برزان محمدی پیشتر و در پرونده‌ای دیگر در زندان اوین تهران زندانی بوده است.

بازداشت یک معلم دیگر
مهدی فتحی، فعال صنفی معلمان روز ۲۳ شهریور در زادگاهش پاسارگاد توسط نیروی انتظامی دستگیر و بازداشت شد. این معلم تاریخ با ۲۷ سال سابقه خدمت به خاطر ناراحتی قلبی دارو مصرف می کند. به گفته یکی از اعضای خانواده و بنا به نظر پزشک متخصص باید به زودی مورد عمل جراحی قلب قرار گیرد. در ضمن یادآور می شود آقای فتحی به خاطر افشای تخلفات مالی برخی مسئولین محلی و مذهبی پاسارگاد به ۱۴ ماه حبس و جزای نقدی در دادگاه بدوی محکوم شده است که اعاده دادرسی ایشان هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است

تجمع اعتراضی علیه طالبان در تهران
روز پنجشنبه ۱۸ شهریور جمعی از شهروندان و فعالان مدنی در رابطه با تحولات اخیر کشور افغانستان و اعتراض به طالبان در خیابان میرداماد تهران دست به تجمع اعتراضی زدند.

***