مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

‌اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت ‌تپه
از روز سه‌ شنبه ششم مهرماه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در‌ محوطه شرکت و مقابل دفتر مدیریت دست به تجمع و اعتصاب زدند. کارگران هفت تپه خواهان پرداخت حقوق‌های معوقه، تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت، بازگشت به کار همکاران اخراجی، تمدید قرارداد کارگران فصلی و‌ بخش دفع آفات، انجام عملیات کشت و ترمیم کارخانه از خواسته های این کارگران است. روز چهارشنبه ۷ مهرماه همزمان با دومین روز از اعتصاب، کارگران در‌ محوطه شرکت و مقابل دفتر مدیریت دست به تجمع و اعتصاب زدند و در ادامه، در اقدامی اعتراضی درب دفتر شورای اسلامی را گِل گرفتند و شعار سر دادند: “شورای ضد کارگر نمیخواهیم”! امروز پنجشنبه هشتم مهر سومین روز اعتصاب کارگران با جمعیت وسیعی برگزار شد و بر مطالبات خود تاکید کردند.

اعتصاب مجدد کارگران پروژه‌ای شرکت IGC فاز ۱۴ عسلویه
روز شنبه سوم مهرماه کارگران شرکت IGC شاغل در پروژه‌های فاز ۱۴ عسلویه در اعتراض به خُلف وعده پیمانکاران و کارفرمایان در تحقق مطالبات کارگران مجدداً دست به اعتصاب زدند. کارگران پروژه‌ای خواهان افزایش دستمزد مطابق لیست پیشنهادی مزدی از طرف خودِ کارگران و تغییر نوبت کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند. کارگران پروژه‌ای نفت، گاز و پتروشیمی که از تاریخ ۲۹ خرداد دست به اعتصاب سراسری زده بودند، هنوز بخشا در اعتصاب به سر میبرند.

اعتصاب کارگران شرکت کاغذ پارس هفت‌تپه
روز یکشنبه چهارم مهرماه کارگران شرکت کاغذ پارس و شرکت زیرمجموعه‌ آن، شرکت پارس طبیعت سلولز هفت‌تپه در اعتراض به اخراج تعدادی از همکاران در محوطه شرکت دست به اعتصاب و تجمع زدند. این شرکت از روز اول مهرماه اقدام به اخراج ۱۴ نفر از‌ کارگران نموده است که همگی سوابقی از ۱۰ سال تا ۲۰ سال کار دارند. شرکت کاغذ پارس و شرکت زیرمجموعه‌ی آن از زمانی که به بخش خصوصی واگذار شد هیچ کدام از کارگران را به صورت قراردادی در استخدام ندارند و کارگران بعنوان نیروهای پیمانکاری در این شرکت مشغول به‌ کار هستند. کارگران این شرکت که ۵۷ نفر هستند از طرح طبقه‌بندی مشاغل محروم هستند و همگی آنها با سوابق بالا پایه حقوق دریافت میکنند که دریافتی کامل کارگران پنج میلیون تومان است. به همگی این کارگران که از اهالی منطقه هستند اعلام شده است که به زودی از کار اخراج می‌گردند.

اعتراض کارگران شرکت راه‌ سازی و معدنی مبین
کارگران شرکت پیمانکاری شرکت راه‌سازی و معدنی مبین، از پیمانکاران دست اول شرکت ملی صنایع مس ایران، در اعتراض به وضعیت خود و بازداشت ۴ کارگر مقابل اداره کار و اداره اماکن شهر بابک تجمع کردند. شرکت پیمانکاری شرکت مبین، مسئولیت معدن «میدوک» شهر بابک استان کرمان را برعهده دارد. اختلاف میان کارفرمای مادر و شرکت پیمانکاری سبب بروز مشکلاتی برای مزدبگیران شده است. پیش از این، کارگران نسبت به وضعیت خود معترض بودند و پیمانکار تصمیم به اخراج آن‌ها داشت اما در نهایت تصمیم بر این شد تا کارگران با همان شرایط به کار خود ادامه دهند و کارفرما هیچ کارگری را اخراج نکند. اما شرکت پیمانکار ۷ نفر از کارگران را روز اول مهرماه اخراج ‌کرد. اخراج این کارگران سبب ایجاد تنش میان مدیران شرکت و دیگر کارگران شد و به دنبال آن ۴ نفر از کارگران بازداشت شدند.

اخراج کارگران تلمبه‌خانه شماره پنج قلعه قاضی
دهها کارگر اهل قلعه قاضی توسط شرکت پیمانکار طرح انتقال نفت گوره به جاسک از تلمبه‌خانه شماره پنج اخراج شده اند. به گفته یکی از کارگران این شرکت پیمانکار به بهانه های مختلف در حال تعدیل نیرو و اخراج کارگران است. وی گفت تا کنون ۱٠٠ نفر از کارگران قراردادی این شرکت اخراج شده اند و از این تعداد ۷٠ نفر از آنها اهل قلعه قاضی بوده اند.

تجمع کارکنان و پرسنل شرکتی مخابرات منطقه گیلان
روز پنجشنبه اول مهرماه کارگران و پرسنل شرکت مخابرات منطقه گیلان همزمان با سفر قالیباف رئیس مجلس به این استان، در اعتراض به مشکلات و وضعیت نامناسب شغلی و معیشتی خود دست به تجمع زدند. کارکنان شرکت مخابرات گیلان خواهان تبدیل وضعیت و عقد قرارداد مستقیم، همسان‌سازی حقوق‌ها، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و تحقق دیگر مطالبات خود هستند.

وضعیت نامناسب کارگران شهرداری ایلام
یکی از کارگران شهرداری ایلام گفت: از ابتدای سال تاکنون اضافه‌کار و شب‌کاری به بسیاری از کارگران پرداخت‌ نشده که این امر مشکلات و سختی‌های بسیاری را برای کارگران به‌عنوان یکی از اقشار زحمت‌کش جامعه در پی داشته‌ است. او اضافه کرد: متأسفانه این دستمزد حداقلی نیز به‌ موقع پرداخت نمی‌شود و این امر برای کارگران مشکل‌ ساز شده‌است. یکی از کارگران فضای سبز شهرداری ایلام گفت: از خرداد ماه تا کنون حقوق کارگران فضای سبز شهرداری پرداخت‌ نشده و مشکلات معیشتی بسیاری را برایمان بدنبال داشته ‌است. او با بیان اینکه آیا مسئولان شهرداری حاضرند بدون پرداخت حقوق به فعالیت خود ادامه دهند اضافه کرد: متأسفانه مسئولان شهرداری هیچ توجهی به این امر ندارند و پاسخ قانع ‌کننده‌ای در اینباره به کارگران داده نمی‌شود.

معوقات مزدی و بیمه ای ۷۰۰ کارگر شهرداری ایرانشهر
در حدود ۷۰۰ نفر از کارگران مجموعه شهرداری ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان به پرداخت نشدن حقوق و مطالبات خود اعتراض دارند. این کارگران که در حال حاضر ۵ ماه مزد معوقه طلبکارند، در ادامه می‌گویند: هر یک از کارگران از بدو استخدام عیدی و سنوات خود را دریافت نکرده‌اند. در عین حال شهرداری از پرداخت کامل حق اضافه ‌کاری‌ها و تعطیل ‌کاری‌ها خوداری می‌کند. عدم پرداخت منظم دستمزد در مجموعه شهرداری ایرانشهر مشکلات خانوادگی و معیشتی زیادی برای کارگران به وجود آورده است. همچنین کارفرما حق بیمه آنها را نیز در این بازه زمانی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده است. این کارگران که برای دریافت معوقات مزدی خود بارها به نهادهای مسئول مراجعه کرده‌اند، هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند.

طلب کارگران کارخانه پارس پامچال از مرز ۵ ماه گذشت
یکی از کارگران کارخانه «پارس پامچال» در قزوین از تأخیر در پرداخت بیش از ۵ ماه دستمزد و ۷ ماه حق بیمه حدود ۳۵ نفر از همکارانش خبر داد. این کارگر گفت: کارخانه پارس پامچال در شهر صنعتی البرز قزوین واقع است سابقه طولانی در تولید انواع رنگ و رزین دارد. وی با بیان اینکه کارخانه پارس پامچال به دلیل بازار فروش خوبی که برای محصولات خود پیدا کرده است باید از تولید مطلوبی برخودار باشد، اما از چند سال پیش به دلیل مشکلات مالی، برای پرداخت مطالبات کارگران و سایر هزینه‌های تولید با مشکلاتی مواجه است. علاوه بر تاخیر بیش از ۵ ماهه‌ای در پرداخت حقوق، سازمان تامین اجتماعی بابت بیمه کارگران مبالغ زیادی از کارفرما طلبکار است. به همین دلیل تمامی کارگران پارس پامچال برای تمدید دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی خود دچار مشکل هستند.

حقوق های معوق کارگران پروژه تونل آزاد منجیل رشت
شرکت «کاریز» که پیمانکار اجرای تونل محور منجیل به رشت در آزاد راه قزوین به رشت است، از ۴ ماه پیش معوقات مزدی بیش از ۲۰۰ کارگر خود را پرداخت نکرده است. به گفته این کارگران؛ علیرغم تاخیر چهارماه دستمزد، سختی کار کارگران شاغل در این مجموعه پرداخت نمی‌شود و در زمینه بیمه تامین اجتماعی هم کارگران دچار مشکل هستند. آخرین حقوقی که کارگران دریافت کرده‌اند مربوط به دستمزد اردیبهشت ماه سال جاری بوده که با فشار و اعتراض‌ کارگران با دو ماه تاخیر در تیرماه به حسابشان واریز شده است.

تجمع اعتراضی کارگران معادن زغال سنگ کرمان
روز سه‌شنبه ۶ مهرماه جمعی از کارگران معادن شرکت زغال‌ سنگ کرمان در اعتراض به پایین بودن میزان حقوق و مزایا، مقابل مسجد ابوالفضل در سه‌راهی دشتخاک تجمع کردند. اکثر این کارگران از معادن خصوصی پابدانای جنوبی، چشمه پونه، سراپرده، باب شکون، گله توت و ۱۲-۱۴ بودند. آن‌ها می‌گویند در حالی که تولید معادن خصوصی دو برابر معادن دولتی است؛ اما حقوق آن‌ها نصف دولتی‌هاست.

مرگ کارگر کارخانه سیمان نائین بر اثر سقوط از ارتفاع
روز پنجشنبه هفته گذشته یک حادثه منجر به فوت یکی از کارگران شاغل در کارخانه تولید سیمان سفید نائین شد. کارگر متوفی ۲۹ سال سن داشت و علت مرگ وی هم بر اساس گفته‌های عباس عابدی (سخنگوی فوریتهای پزشکی استان اصفهان) سقوط از ارتفاع تاسیسات کارخانه بوده که او در دم جان خودرا از دست داده است. این کارگر جوان که متاهل است، چندین سال در کارخانه سیمان سفید نائین سابقه کار دارد و به روال کار محیط کار خود آشنا بود.

مرگ یک کارگر در مهاباد در حین کار بر اثر سقوط
عصر روز چهارشنبه بر اثر حوادث ناشی از کار، یک جوان ۲۱ ساله از ساختمان هشت طبقه در کوی پتوبافی مهاباد سقوط کرد و جان خود را از دست داد. یعقوب پاتینی استاد کار آرماتوربندی بود و حین قالب گیری، از روی داربست سقوط کرد و در دم جان خود را از دست داد. اینجا لازم است تاسف عمیق خود را نسبت بە درگذشت دو کارگر در نتیجە سوانح کار کە اساسا در نتیجە عدم توجە صاحبان کار بە امنیت محیط کار است، ابراز کنیم و بە بستگانشان تسلیت می گوییم.

اجتماعات سراسری معلمان
روز شنبه سوم مهر به فراخوان کانونهای صنفی فرهنگیان تجمعات سراسری با خواستهای، آزادی معلمین زندانی، تحصیلات رایگان، رتبه بندی حقوق به میزان ۸۰ درصد هیئت علمی، تحقق خواستهای بازنشستگان فرهنگی، تهیه صندلی و نیمکت برای هر دانش آموز، تهیه گوشی هوشمند برای دانش آموزان و معلمین، تهیه ماسک و الکل روزانه برای دانش آموزان و معلمین، استخدام ”کارنامە سبزها”، لغو خصوصی سازی تحصیلات و حذف نگاه های امنیتی بە اعتراضات فرهنگیان در چهل شهر ایران برگزار گردید. بعد از برگزاری تجمعات بزرگ و سراسری سوم مهر، دولت با کمک نیروهای امنیتی برای ایجاد فضای رعب و وحشت دست بە دستگیری و تهدید فعالین و سازماندهندگان اجتماعات فرهنگیان زدە است. در مقابل فرهنگیان در روز معلم یعنی ١١ مهر اجتماعات سراسری و بزرگتری برگزار میکنند. خواستها و مطالبات فرهنگیان، خواست اکثریت کارگران و مردم ایران است! بهر طریق ممکن از اجتماعات فرهنگان حمایت کنیم!

لقمان پیرخضرانیان بازداشت و روانه زندان شد
روز یکشنبه ۲۸ شهریور لقمان پیرخضرانیان که به اتهام “تشویش اذهان عمومی” به دو سال حبس که پانزده ماه آن به مدت پنج سال تعلیق شده است محکوم شده بود برای گذراندن ۹ ماه حبس روانه زندان اوین شد. لقمان پیرخضرانیان هنرمند نقاش و مجسمه‌ ساز، سال گذشته در جریان دستگیری‌های گسترده فعالین کارگری به همراه دختر خود ندا پیرخضرانیان بازداشت، و پس از مدتی به قید وثیقه موقتاً آزاد شده بود.

عزیز قاسم زاده بازداشت شد
روز یکشنبه ۴ مهرماه عزیز قاسم زاده سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان در حین مصاحبه زنده تصویری توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری دستگیر و به نقطه‌ی نامعلومی منتقل شد. همچنین لوازم شخصی وی ضبط شده است. خانواده این معلم پس از چند روز بی خبری از او و پیگیریهای فراوان، نهایتا مطلع شدند که ایشان در اداره اطلاعات شهرستان رودسر بازداشت هستند. بازداشت آقای قاسم زادە با واکنش وسیع در دنیای مجازی روبرو شد.

اجتماعات بازنشستگان
روز شنبه سوم مهرماه جمعی از بازنشستگان و کارکنان شرکت هواپیمایی هما در اعتراض به وضعیت خود مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند. کارکنان و بازنشستگان هما نسبت به وضعیت بد معیشتی و شغلی خود اعتراض دارند و خواستار افزایش حقوق شاغلان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رسیدگی به دیگر مشکلات‌شان هستند.

تجمع بازنشستگان فولاد خوزستان و اصفهان
بر طبق یکشنبه های اعتراضی روز یکشنبه ۴ مهرماه نیز جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان مقابل ساختمان این صندوق در اهواز و اصفهان تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند .

اعتراض و تجمع سراسری بازنشستگان وزارت بهداشت
روز سه‌شنبه ششم مهرماه جمعی از بازنشستگان وزارت بهداشت استانهای‌ گیلان، گلستان، آذربایجان غربی، خوزستان و اصفهان در اعتراض به عدم رسیدگی به خواست و مطالبات‌شان در محوطه دانشگاه علوم پزشکی این استان در رشت دست به تجمع زدند. بازنشستگان بهداشت و‌ درمان خواهان همسان سازی حقوق‌ها، پرداخت پاداش و فوق‌العاده و دیگر مطالبات‌شان هستند.

***