مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

بازگشت به کار دو نفر از کارگران اخراجی شرکت هفت‌تپه
روز شنبه ۲۴ مهرماه محمد خنیفر و ایمان اخضری دو‌ نفر از کارگران اخراجی شرکت هفت‌تپه از اداره کار شوش حکم بازگشت به کار گرفتند. این ۲ نفر جزو کارگرانی بودند که در سال‌های اخیر به دلیل اعتراضات ‌شان توسط کارفرما از کار اخراج شده بودند. کارگران هفت‌تپه در اعتصابات اخیر خود همواره بازگشت به کار همکاران اخراجی بودند و بر بازگشت به کار اسماعیل بخشی و سالار بیژن پور پای میفشارند.

تداوم اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه
بدنبال تعیین تکلیف شرکت و تحقق بخشی از خواستهای کارگران، هنوز تغییر وضعیت کارگران فصلی و تبدیل به قراردادی حل نشده است و مدیریت جدید هفت طرح گفته است که بتدریج جذب می کنیم. لذا اعتراض کارگران فصلی با حمایت و حضور فعالین کارگری ادامه دارد. روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه کارگران فصلی از جمله بخش غیرنیشکری و تعدادی از کارگران دفع آفات و لیلکو در بیست و سومین روز از دور اخیر اعتراضات خود در محوطه شرکت دست به راهپیمایی زدند و نمایندگان آنها با مدیریت گفتگو کردند. خواست این کارگران بازگشت به کار و تبدیل وضعیت است که پس از روی کار آمدن مدیریت جدید هنوز تغییری در وضعیت این کارگران ایجاد نشده است.

تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی فن آوران
روز شنبه ۲۴ مهرماه جمعی از کارگران بخش تعمیرات پتروشیمی فن آوران در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های مسئولین شرکت و مشکلات معیشتی دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی رانندگان مینی‌بوس و اتوبوس‌های سرویس‌های حمل و‌ نقل پارس جنوبی
رانندگان سرویس‌های حمل و نقل منطقه ویژه پارس جنوبی اعم از مینی‌بوس داران و اتوبوس داران در اعتراض به پایین بودن دستمزد و حق سرویس و افزایش روزافزون هزینه‌های ترابری دست به تجمع و اعتصاب زدند.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی بوشهر
سه‌شنبه ۲۷ مهرماه کارگران پروژه‌ای شرکت‌های مختلف شاغل در پتروشیمی بوشهر طبق فراخوانی که از چند روز گذشته اعلام شده بود مجدداً دست به اعتصاب زدند. کارگران شرکت‌های سازه پاد، پارس قدرت، کیان نصب و چند شرکت دیگر مستقر در سایت ۱ پتروشیمی بوشهر از جمله اعتصاب کنندگان هستند. افزایش دستمزد، تغییر نوبت کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت، بهبود وضعیت خوابگاه‌ها و غذا از جمله خواست‌های این کارگران می‌باشد.

کارگران پروژه‌ای پتروشیمی بوشهر که پیش‌تر همراه با دیگر کارگران پروژه‌ای نفت وارد اعتصاب سراسری شده بودند بنابر وعده‌های پیمانکاران مبنی بر تحقق خواسته‌هایشان به سر کار برگشته بودند که با خُلفِ وعده پیمانکاران مواجه شده و امروز در اعتراض به این خُلف وعده مجدداً دست به اعتصاب زدند.

کارگران پروژه ساخت تونل آزادراه منجیل به رشت دست به اعتصاب زده‌اند
کارگران پروژه ساخت تونل آزادراه منجیل به رشت از دیروز شنبه ۲۴ مهر ماه تاکنون به نشانه اعتراض به محقق نشدن وعده پرداخت مطالباتشان از سوی کارفرما، دست از کار کشیدند. به دنبال برپایی دور نخست اعتراضات کارگران ساخت تونل آزادراه منجیل به رشت که در حدود ۱۵ روز پیش اتفاق افتاد، مدیرعامل شرکت پیمانکاری «کاریز» که مجری ساخت پروژه تونل شماره سه و چهار محور منجیل به رشت در محدوده رودباراست با اعلان نداشتن منابع مالی کافی وعده داد حداکثر تا ۲۳ مهرماه بخشی از معوقات ۴ ماهه مزدی آن‌ها را پرداخت خواهد کرد. اما حقوق کارگران پرداخت نشده و کارگران که در تامین معاش خود ناتوان شده‌اند بار دیگر برای دریافت ۴ ماه معوقه مزدی اعتصاب کرده‌اند.

تجمع اعتراضی کارگران سد شفارود رضوانشهر
روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه کارگران سد شفارود رضوانشهر در اعتراض به ۳ ماه حقوق معوقه خود، در محوطه این کارگاه تجمع کردند.

کارگران شهرداری اندیمشک ۱۱ماه حقوق معوقه دارند
کارگران شهرداری اندیمشک از مهرماه سال گذشته حقوق معوقه دارند. این کارگران در این شرایط گرانی افسارگسیخته هنوز با نرخ دستمزد پارسال حقوق می گیرند. یکی از کارگران با بیان اینکه با احتساب مهر ماه، ۱۱ماه است حقوق‌مان به تاخیر افتاده است، گفته: چرا ما باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؟ شهرداری اندیمشک در حالی ادعا می‌کند بودجه ندارد و نهادهای بالادستی نیز همانند شورای شهر هیچ نظارتی بر اوضاع ندارند که هر ماه اقدام به ساخت و ساز انواع پروژه‌های غیرضروری و زیباسازی در شهر می‌کنند.

کارگران شهرداری آبژدان ۲۰ ماه حقوق معوقه دارند
کارگران شهرداری آبژدان اندیکا یکی از شهرهای خوزستان نسبت به معوق ماندن ۲۰ ماه حقوق و بیش از ۱۰ ماه بیمه خود اعتراض دارند. یکی از نیروهای شهرداری آبژدان گفت: این همه مدت تحمل کردیم، وضعیت بهتر که نشد هیچ، بدتر هم شده است. ۲۰ ماه بدون حقوق بودن در این وضعیت اقتصادی فاجعه است. در این شرایط کرونایی، اگر مشکلی برای یکی از نیروها و خانواده‌هایشان پیش بیاید چکار باید کنند؟ یکی از کارگران ما ۱۵۰ هزار تومان نداشته پول نسخه دکتر را بدهد و بچه مریضش را بدون درمان کردن خانه برده است!

این نیروی شهرداری گفت: نیرویی داریم که باید پیوند کبد بخورد ولی بیمه ندارد. نیرویی داریم که ۸ عائله دارد، گریه می‌کرد و می‌گفت که پول کتاب بچه‌ام را مدیر مدرسه داده است. وی افزود: ما حدود ۵۰ نفر هستیم، هم نیروهای اداری و هم نیروهای خدماتی هستیم که کمتر از پایه حقوق اداره کار به ما می‌دهند، و الان از اسفندماه ۹۷ تا الان حقوق طلب داریم. این پرسنل شهرداری گفت: دادستان ورود کرد و گفت فعلاً سر کار بروید تا شهردار جدید بیاید. ما الان دو ماه است که شهردار نداریم ولی این بدهی ما از اسفند ۹۷ تاکنون است. ۲۰ ماه حقوق دریافت نکرده‌ایم و ۱۱ ماه بیمه رد نکرده‌اند. مسئولان شهرداری هم گفته‌اند اگر در این مدت برای کسی اتفاقی بیفتد ما مسئولیت قبول نمی‌کنیم، ولی اگر کارگران نیایند غیبت رد می‌شود.

تجمع اعتراضی کارکنان شرکت آب و فاضلاب اهواز
یکشنبه ۲۵ مهرماه کارکنان شرکت آب و فاضلاب اهواز با تجمع مقابل شرکت آب و فاضلاب استان اعتراض خود را نسبت به عدم دریافت چندماهه حقوق اعلام کرده و خواستار لغو ادغام شرکت آبفا اهواز با خوزستان شدند. این کارکنان ۴ ماه حقوق معوقه دارند و خواهان پرداخت معوقات و لغو ادغام آبفای اهواز با آبفای روستایی خوزستان هستند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر مقابل فرمانداری
روز دوشنبه ۲۶ مهرماه کارگران شهرداری خرمشهر برای چندمین بار در اعتراض به عدم پراخت حقوق و مطالباتشان مقابل درب فرمانداری این شهر تجمع کردند. پس از بی‌توجهی مسئولین فرمانداری به خواسته کارگران به دفتر نماینده شهرستان رفته و آنجا نیز دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت حدید مبتکران
روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه کارگران شرکت حدید مبتکران در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق‌ خود‌ مقابل این شرکت تجمع کردند. گروه صنعتی حدید از بزرگترین تولیدکنندگان صندلی برای خودروسازان داخلی از جمله ایران‌خودرو است.

اجتماعات اعتراضی فرهنگیان و بازنشستگان
هفتە گذشتە اجتماعات اعتراضی فرهنگیان و بازنشستگان در نقاط مختلف کشور مانند هفتە های گذشته ادامە داشت.

قطع عضو یک کارگر در سایه فقدان ایمنی کار
روز جمعه ۲۳ مهرماه یک کارگر در شهرستان باخرز واقع در استان خراسان رضوی حین انجام کار دچار حادثه شد. رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان باخرز در این خصوص گفت: در پی اعلام یک مورد حادثه برای کارگری در روستای شهید بهشتی از توابع بخش بالا ولایت به اورژانس ۱۱۵، بلافاصله یک تیم از اورژانس به محل حادثه اعزام شد. قاسم خالقی افزود: بلافاصله اقدامات اولیه در راستای کنترل وضعیت کارگر مصدوم انجام شد و وی برای ادامه درمان به بیمارستان منتقل شد. در این حادثه پای این کشاورز ۲۹ ساله در داخل پره های تیلر گیر کرده بود و متاسفانه کارگر مذکور قطع عضو شده است.

سقوط دو کارگر به حوضچه گِلی در کارگاه مترو دولت آباد
«علی امام» مدیر عامل شرکت مترو تهران درباره جزییات حادثه رخ داده برای دو کارگر مشغول به کار در کارگاه مترو دولت آباد گفت: این حادثه در فضای باز رخ داده و دو کارگر به داخل حوضچه گلی که در کنار دستگاه تی.بی.ام قرار داشت افتادند و با کمک نیروهای حاضر بیرون کشیده شده‌اند. این حادثه تلفاتی نداشته و کارگرها سالم هستند.

خودکشی در شرکت نفت و گاز پارس
شب یکشنبه ۲۵ مهرماه یکی ازکارکنان شاغل در شرکت نفت و گاز پارس عسلویه در سایت ساحلی شیرینو با خودکشی به زندگی خود پایان داد. این فردسابقه دو دهه فعالیت را در این شرکت داشته است. برگه ای که درکنار جسد متوفی یافت شده، حکایت از آن دارد که این فرد انگیزه خودکشی را فشارهای اقتصادی ناشی از حقوق پایین و سیاست ها و تبعیض های ناروای مدیران این شرکت دانسته است. “ما در برنامە جامعە و کارگران” نظام سرمایەداری و رژیم اسلامی حافظ سرمایە را عامل خودکشی این کارگر میدانیم و بە بازماندگان و همکارانش تسلیت میگویم.

ضرب و شتم رادا مردانی توسط نیروهای امنیتی در تجمع معلمان تهران
رادا مردانی دانشجوی زندانی سابق با وجود اینکه از ۵ روز گذشته به شعبه یک بازپرسی دادسرای ناحیه ۱ کرج فراخوانده شده، پس از اتمام تجمع فرهنگیان تهران مورد حمله نیروهای امنیتی لباس شخصی قرار گرفت و ضمن ضرب و شتم جهت دستگیری وی اقدام نمودند که با تلاش و ممانعت سایر معلمان خصوصا زنان معلم این اقدام نیروهای امنیتی جهت دستگیری او ناکام ماند.

بازداشت سعید رضایی و احسان رضایی توسط نیروهای امنیتی رشت
روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه ساعت ۸:۳۰ صبح مأمورین امنیتی به منزل سعید و احسان رضایی در شهرستان رشت هجوم برده و آنها را بازداشت و با خود به مکان نامعلومی برده‌اند. بنابر اخبار رسیده، همزمان مأمورین به منزل پدری سعید و احسان در شهرستان رودسر رفته و قصد بازداشت خانم مرضیه دورود مادر سعید و احسان‌ را داشته‌اند که با مقاومت وی و همسرش روبرو شده و موفق به دستگیری او نشدند. سعید رضایی از فعالین کارگری است که پیشتر و در تجمع روز جهانی کارگر سال ۹۸ مقابل مجلس دستگیر شده بود. این دو‌ برادر از زمان بازداشت تا ساعت ۳ بعدازظهر مورد بازجویی قرار گرفتند و پس از آن با اعلام اینکه دوباره برای بازجویی احضار خواهند شد از بازداشتگاه اطلاعات رشت آزاد شدند.

ضرب و شتم و انتقال سهیل عربی و بهنام موسیوند به قرنطینه زندان رجائی‌شهر کرج
روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه سهیل عربی و بهنام موسیوند، زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجائی‌شهر کرج، پس از ضرب و شتم توسط ماموران زندان،‌ به قرنطینه این زندان منتقل شدند. ضرب و شتم سهیل عربی و بهنام موسیوند، به بهانه اعتراض به بازرسی بدنی این دو زندانی سیاسی صورت گرفته است.

بهنام موسیوند طبق برنامه قرار بود جهت رسیدگی پزشکی به بیماری پروستات و پاره گی تاندون پا به بیمارستان اعزام شود. همچنین بطور همزمان سهیل عربی نیز قرار بود به دادستانی اعزام شود. اما بدنبال خودداری این دو زندانی سیاسی از پوشیدن لباس زندان برای اعزام، آنان مورد تعرض زندانبانان قرار گرفتند و پس از ضرب و شتم شدید به قرنطینه منتقل شدند.

سهیل عربی و بهنام موسیوند، بعد از انتقال به قرنطینه زندان در اعتراض به این رفتار گارد زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. صبح روز بعد خانواده بهنام با حضور در مقابل زندان که تا پایان وقت اداری ادامه داشت، خواهان کسب اطلاع از وضعیت عزیز خود شدند. اما به رغم اعتراض شدید مادر بهنام که از بیماری قلبی نیز رنج می برد، مسئولین زندان از دادن ملاقات حضوری و حتی تماس تلفنی به خانواده این زندانی سیاسی خودداری کردند. این مسئله، باعث تشدید نگرانی خانواده بهنام نسبت به وضعیت جسمانی او شده است.

احضار تلفنی جمعی از فعالین کارگری توسط نهادهای امنیتی
روز ۲۷ مهرماه مأموران وزارت اطلاعات در‌ فواصل کوتاهی با تعدادی از فعالین کارگری از جمله عسل محمدی، هیراد پیربداقی، عاطفی رنگریز، کامیار فکور، امیرعباس آزرم‌وند، رهام یگانه و سروناز احمدی تماس گرفتند ‌و با لحنی تهدیدآمیز آنها را احضار کرده‌اند. لازم به یادآوری است که این تماس‌ها در روزهای اخیر به همین تعداد از فعالین ختم نشده و تعداد دیگری نیز تلفنی احضار و تهدید شده‌اند. هدف نهادهای امنیتی از این احضارها و تهدیدها ایجاد فشار و اعمال آزار و ‌‌اذیت بر فعالین کارگری و دیگر جنبش‌های اجتماعی است.

***