مقالات

درگرامی داشت خیزش انقلابی آبانماه سعید یگانه

دو سال قبل در ۲۴ آبان ۹۸ مردم کارگر و محروم به ستوه آمده از فلاکت، خفقان و بی‌عدالتی، و عمدتا در محلات کارگری و فقیرنشین در شهرهای ایران علیه بیکاری و فقروگرانی به پا خواستند و علی‌رغم حضورگسترده و ملیتانت در بسیاری از شهرهای ایران حماسه آفریدند و رویداد سیاسی بزرگی را رقم زدند. این خیزش توده‌ای که ابتدا در اعتراض به گرانی بنزین آغاز شد رفته‎رفته به قیامی شهری علیه بانیان این نظم وارونه تبدیل شد. این بار بنزین، آتش خشم مردم را شعله‌ور کرد. مردم خسته و به تنگ‌آمده از رنج و مشقات بی‎پایان به خیابان‎ها ریختند و این بارمحکم‎ترو قاطعانه‌تر از همیشه با شعارهایی در نفی تمامیت نظام، خشم، نفرت وانزجار خود را از وضع موجود به نمایش گذاشتند. جامعه ایران طی چند سال گذشته تحولات و رویدادهای شگرفی را ازسرگذرانده است و هرکدام در مسیر مبارزه برای آزادی، رفاه و همچنین رهایی از تبعیض و استثمار و این دولت نکبت اسلامی، نقش آفرینی کرده و فصل تازه‎ای از مبارزه‌ی آزادیخوانه و رهایی‎بخش را به روی جامعه گشوده اند. خیزش توده‎ای در دی‎ماه ۹۶ آغاز تحولی جدید، سرنگونی‎خواهی تمامیت نظام را به صحنه آورد و خیزش انقلابی محرومان و ستمدیدگان درآبان‌ماه 98، در ادامه‌ی آن، بی‌تردید یکی از رویدادهای بزرگ و تاثیرگذار در تحولات سیاسی ایران بود که جامعه را به شدت تکان داد و لرزه‎ی مرگ براندام حکومت نکبت اسلامی انداخت.
این شورش انقلابی اگر چه با وحشی‌گری و قصاوت بی‌سابقه، با کشتار و ریختن خون کارگران، جوانان و محرومان در کف خیابان‌ها با تلخی فراوان در آن مقطع پایان یافت، اما پس لرزه‎های آبان‎ماه خونین به گستردگی جامعه ادامه دارد. آن عوامل و انگیزه‎هایی که اعتراض و خشم مردم را در روزهای آبان‎ماه شکل داد در جامعه همچنان پابرجا و چه بسا عمیق‌تر شده‎اند. جامعه ایران به صحنه اعتراض و اعتصابات هر روزه کارگری، معلمان و بازنشستگان تبدیل شده است، ”نه“ بزرگ مردم به انتخابات جمهوری اسلامی، خیزش مردم محروم خوزستان در تیرماه ۱۴۰۰ در اعتراض به کمبود آب و برق و… همه‎وهمه صدای اعتراض و نارضاتی میلیون‎ها کارگر و زحمتکش است که در ادامه‌ی آبان‌ماه به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است.
از شامگاه ۲۴آبان اعتراضات در شهرهای مشهد، تهران، اهواز، کرمانشاه، سنندج، یزد، جوانرود، مریوان، ارومیه، بوکان، سیرجان و شیرازآغاز شد و به بندرعباس، اصفهان، کرمان، قزوین، شهرک اندیشه، ماهشهر، گچساران، خرمشهر، بابل، رشت، بیرجند، جیرفت، شوشتر، اندیمشک، کازرون، بهبهان، بوشهر، دهدشت و دهها شهر کوچک و بزرگ دیگر گسترش یافت. جمهوری اسلامی با یک قیام مردمی روبرو شد و از شنبه ۲۵ آبان 1398 به دستور سران جنایتکار رژیم اینترنت سراسری قطع شد و دست به کشتار معترضین زدند. رژیم جنایتکار اسلامی از ترس قیام مردم و سرنگونی، همه‌ی نیروهای امنیتی، انتظامی، سپاه و بسیج و ارتش را برای سرکوب قیام ستمدیدگان به خیابان‌ها گسیل کرد و از هیچ جنایتی کوتاهی نکرد.
خیزش انقلابی آبان‎ماه، خیزش کارگران، محرومان، حاشیه نشینان و در کلام خیزشی از اعماق جامعه، خیزش طبقات فرودست جامعه، علیه فقر و ستم و بی‎عدالتی، برای نان، آزادی، برابری و رفاه بود که به خون کشیده شد. مردمی که خسته از فقر و تبعیض و نابرابری به خیابان‎ها آمدند تا صدای اعتراض و نارضایتی خود از وضع موجود را فریاد بزنند. اما صدای این محرومان با گلوله‌ی مزدوران اسلامی پاسخ گرفت و به خون کشیده شد. بنا به گزارشی تنها درشهریار، در جنوب غربی تهران بیشتراز صد نفرتوسط نیروهای گارد ویژه و امنیتی‌های لباس شخصی با شلیک مستقیم این مزدوران و یا استفاده از مسلسل کشته شدند.
خیزش آبان‎ماه به خون کشیده شد اما بسیارعظیم بود. عظمت این رویداد را خود سران رژیم این‎طور بیان کردند: رمضان شریف، سخنگوی وقت سپاه پاسداران ایران گفت که ”براساس آخرین اطلاعات از۷۵۰ شهر کشوردر حدود یکصد شهر حوادث و اتفاقاتی کوچک و بزرگ رخ داد که بیشتر مناطق در کمتر از ۲۴ ساعت و در برخی شهرها در ۷۲ ساعت جمع‎ شد“، و یا سالار آبنوش، فرمانده‎ی وقت عملیات بسیج ایران نیز دریک سخنرانی روز پنجشنبه ۳۰ آبان ۹۸ گفته است که آنچه اتفاق افتاد را ”جنگ جهانی تمام عیاری علیه نظام و انقلاب خواند“ و گفت به ”عنوان کسی که در صحنه بودم معتقدم که فقط خدا ما را نجات داد“.
به روایتی اعتراض‌های آبان ۹۸ یکی از بزرگترین بحران‌های جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته بود. محمدرضا باهنر از چهره‎های اصول‎گرا گفته بود: ”عده‌ای ازمردم تماشا کردند و به آن نپیوستند، جمع‌وجور شد وگرنه به سمت انقلاب یا انقلاب مخملی حرکت می‎کرد و اصلا قابل جمع‎کردن نبود“.
روزهای خونین آبان‎ماه بر جسم و روح جامعه نقش بسته است و اکنون به بخشی بسیارمهم از تاریخ مبارزات مردم علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است. خیزش آبانماه 1398، به دنبال خیزش توده‎ای دی‎ماه 1396به طور واقعی ثابت کرد که جامعه راهی جز عبور از رژیم جمهوری اسلامی ندارد. دو سال از این رویداد مهم و تکان‏دهنده‎ی گذشته است، ولی جامعه تماما در تب وتاب مسائل آبان‎ما ه وتقابل‌های جدی‌تربه خود می‎‌پیچد. عواملی که خیزش آبان‎ماه را شکل داد و به صحنه‎‎آورد همواره مسائل گرهی جامعه، دغدغه‌ی اکثریت مردمی است که به خیابان‎ها آمدند. همه‌ی این عوامل نه تنها تخفیف پیدا نکرده‎اند، بلکه تشدید نیز شده‎اند. بحران‌های جمهوری اسلامی نه تنها کاهش پیدا نکرده‎اند، بلکه تشدید و بنا به گفته اقتصاددانان دولت در آستانه‌ی ورشکستگی اقتصادی قرار گرفته‌ است. فقر، بیکاری، گرانی و تورم بیشتر از گذشته یقه‌ی مردم را گرفته است. نفرت و بیزاری از سازندگان این زندگی جهنمی بیشتر و بیشتر شده است. تضادها و شکاف‌های طبقاتی عمیق‎تر شده‎اند و جامعه چاره‌ای جز عبور از این باطلاق ندارد.
دولت رئیسی جنایتکار با سازمان دادن مشتی پاسدار و بسیجی و آدمکش در راس ارکان‌های حکومتی، هدفی جز مقابله با اعتراض و خیزش مردمی ندارد. جمهوری اسلامی ناتوان از حل مشکلات مردم به آخرین قدرت‌نمایی با خشونت و سرکوب و ارعاب بیشتر روی آورده است. آرایش حکومت جوابی به بحران‎های عمیقی است که راه حلی برای آن ندارند.
واقعیت این است که جمهوری اسلامی مانع اصلی هر نوع بهبود و پیشرفت در زندگی مردم است. جامعه‎ برای برون‌رفت ازاین بحران‎ها و تعین تکلیف با رژیم سرمایه‌داری حاکم، به تقابل‎ها و کشمکش‎ها و خیزش‌ها میان مردم و دولت سرمایه‌داری حاکم روی آورده است. جامعه ایران به این دلیل برای نجات ازاین تناقض‎های خردکننده به یک تغییر انقلابی و زیروروکننده نیاز دارد. اعتراضات دی‌‎ماه، آبانماه و تیرماه و همچنین اعتصابات کارگری، مراحلی ازاین نوع تقابل‌ها بر سرتغییر این شرایط و عبورازاین زندگی فلاکت‌بار اقتصادی و اجتماعی بودند. این تغییر انقلابی فقط به دست طبقه کارگر و اقشارمحروم و به میدان آمدن این نیروی عظیم اجتماعی امکان‌پذیر است، همان‎هایی دی‎ماه و آبان‎ماه و تیرماه را به وجود آوردند. درسال‎روزخیزش آبان‌ماه، یاد عزیزان جانباخته را گرامی می‎داریم، خود را در کنار خانواده و بستگان جان‎باختگان راه آزادی وبرابری و عدالت می‌بینیم و با ادامه‎ی راه این آزادگان و تا رسیدن به اهداف و آرزوی آنان و برچیدن دستگاه ستم و استبداد راهشان را ادامه خواهیم داد.
آبان 1400
سعید یگانه