مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

هشتمین روز اعتصاب کارگران کارخانه کاغذ پارس
روز پنجشنبه دوازدهم اسفندماه کارگران کارخانه کاغذ پارس هفت‌تپه برای هشتمین روز متوالی به اعتصاب خود ادامه دادند و مجدداً در محوطه شرکت دست به تجمع زدند. کارفرما تاکنون هیچگونه پاسخی به مطالبات کارگران نداده است و حتی در شرکت نیز حاضر نشده است و تنها از طریق ارعاب و تهدید تلاش کرده است که کارگران را وادار به پایان اعتصاب کند. کارگران شرکت کاغذ پارس خواهان افزایش دستمزدها و حذف ده شرکت پیمانکاری مستقر در شرکت هستند. آنها می‌خواهند که تبدیل وضعیت شده و از قرارداد مستقیم با شرکت برخوردار شوند. شرکت کاغذ پارس اکنون حدود ۸۰۰ نفر کارگر دارد که با سوابق بین ۱۰ سال تا ۲۵ سال همگی حداقل‌بگیر و به صورت پیمانکاری در استخدام شرکت هستند.

تداوم اعتراض کارگران معدن زغال‌سنگ طزره
صبح روز شنبه هفتم اسفندماه تعدادی از کارگران پیمانکاری معترض زغال‌ سنگ طزره به همراه خانواده‌هایشان مجدداً در مقابل ساختمان شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی تجمع و بر خواسته‌های خود تاکید کردند. مطالبه اصلی کارگران پیمانکاری این واحد معدنی، تبدیل وضعیت شغلی با حذف شرکتهای پیمانکاری از مجموعه معادن شرکت البرز شرقی بویژه در معادن زغال‌سنگ طزره است که کارگران در آن امنیت شغلی ندارند. از دیگر مطالبات کارگران پیمانکاری معدن زغالسنگ، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است که کارگران از سال‌ها قبل منتظر اجرای آن بوده اند.

تداوم تجمع اعتراضی معلمان حق‌التدریسی
روز شنبه هفتم اسفند جمعی از معلمان حق‌التدریسی (قبول شدگان مرحله‌ی سوم دانشگاه فرهنگیان)، در اعتراض به دریافتی پایین و صادر نشدن احکام خود مجدداً مقابل مجلس دست به تجمع زدند. این تجمعات روز یکشنبه هشتم اسفندماه نیز ادامه داشت.

تجمع و اعتصاب کارگران فصلی نیشکر هفت تپه
کارگران فصلی نیشکر هفت تپه در اعتراض به کارهای روزمزد و بدون قرارداد در برابر این کارخانه تجمع کردند. کارگران فصلی میگویند، شرکت هفت تپه باید با بستن قراردادهای قانونی و ثابت، امنیت شغلی ما را تامین کند.

تجمع کارکنان رسمی مخابرات آذربایجان شرقی
روز شنبه هفتم اسفندماه کارکنان رسمی مخابرات آذربایجان شرقی در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق و مطالبات خود برای سومین روز متوالی در محوطه ساختمان مرکز مخابرات تبریز در زعفرانیه دست به تجمع زدند.

تجمع سراسری بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی
روز یکشنبه هشتم اسفند‌ماه بازنشستگان و مستمری‌ بگیران تأمین اجتماعی شهرهای شوش، مشهد، تبریز، اراک، قزوین، اردبیل، کرمانشاه، بجنورد، خرم‌آباد، شیراز، شوشتر، رشت و تهران مقابل اداره تأمین اجتماعی شهرستانهای مربوطه دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها ،مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند. بازنشستگان تأمین اجتماعی خواهان افزایش و همسان‌سازی کامل حقوق‌ها هستند.

زنان در صف اول اخراج ها
براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، تعداد شاغلان کشور در پایان سال ۱۳۹۹ به ۲۳ میلیون و ۲۶۳ هزار و ۴۷ نفر رسیده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۸ از کاهش یک میلیون و ۱۰ هزار و ۴۷۰ نفری خبر می دهد. با توجه به تعداد کم زنان شاغلان، عمق فاجعه بیشتر آشکارتر می‌شود؛ چراکه مردانی که طی یک‌سال اخیر شغل خود را از دست داده‌اند، در مقایسه با ۱۹ میلیون و ۹۵۳ هزار مرد شاغل، فقط ۱.۷ درصد از آنان را شامل می‌شوند. این درحالی است که زنانی که شغل خود را از دست داده‌اند، در مقایسه جمعیت ۴ میلیون و ۳۲۰ هزار زن شاغل در سال ۱۳۹۸، معادل ۱۵.۳ درصد از آنان می‌شوند. این بدین معنی است که نسبت زنان به مردانی که شغل خود را در سال ۹۹ از دست داده‌اند، حدود ۹ برابر است.

عدم ایمنی و حوادث کار
یک کارگر بر اثر واژگونی تریلی شن و ماسه بر سرش دچار حادثه شد و متاسفانه بر اثر این حادثه جان باخت. این حادثه در منطقه سامیان اردبیل در یک گلخانه زمانی رخ داد که یک کارگر ۶۵ ساله، بین تریلر که مشغول تخلیه شن و ماسه بود و دیوار گیر کرد و در پی این حادثه جان خود را از دست داد.

جان سپیده قلیان در خطر است
خانواده سپیدە قلیان در روزهای اخیر گفته بودند که سپیده بار دیگر به بیماری کرونا مبتلا شده و «علیرغم بروز نشانه‌های حاد این ویروس» مسئولان زندان اوین از دادن مرخصی استعلاجی به او خودداری می‌کنند. سپیده قلیان که در پرونده اعتراضات هفت‌تپه به پنج سال حبس محکوم شده است، خردادماه امسال نیز به کرونا مبتلا شده بود. خودداری عمدی مسئولین زندان از مرخصی استعلاجی به سپیده قلیان معنی جز این ندارد که می‌خواهند از او انتقام بگیرند.

محاکمات نمایشی فرهنگیان
بنابە گزارشات منتشر شدە قرار است، فرنگیس نسیم‌پور، علی کروشات، پیروز نامی از فعالان صنفی استان خوزستان به خاطر دفاع از حقوق معلمان و دانش‌آموزان در روز ۱۷ اسفند محاکمه می‌شوند. همینطور رسولکارگر، فعال صنفی از استان فارس در دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری که به مدت دو سال تعلیق شده‌است و تبعید به ارسنجان به مدت دو سال محکوم شده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن حمایت از این فعالان صنفی خواهان مختومه شدن پرونده آنان است. معلمان زندانی بدون قید و شرط باید آزاد شوند.

***