اطلاعیه ها

اعلامیه حزب حکمتیست روز جهانی زن زیر فشار جنگ ارتجاعی سرمایه داران

متاسفانه هشتم مارس امسال روز جهانی زن زیر سایه جنگ طلبان و دولتهای سرمایه داری و تبلیغات سنگین جنگی به سایه رفت. در کشورهای اروپا و آمریکا جلسات و اجتماعاتی به مناسبت روز زن برگزار شد. عمده این تظاهراتها تحت تاثیر و فضای جنگ بودند و همبستگی با مردم جنگ زده و مخالفت با جنگ در کنار طرح وضعیت وخیم زنان و تشدید فشارها در دوره کووید-١٩ و بیکاری و گسترش خشونت از محورهای سخنرانی و بحث ها بود.

در ایران روز جهانی زن نیز تحت فشار سرکوب و احضارها و بازداشتهای جمهوری اسلامی برگزار شد. بنا به اخبار تاکنونی اجتماعات متعددی در شهرهای مختلف از جمله دو اجتماع در تهران، رشت، اصفهان، سه اجتماع و مراسم در سنندج، چند اجتماع در مریوان، و اجتماعاتی در سقز و نقده برگزار شدند. در این اجتماعات از جمله اعتراض به قتل زنان و خشونت لجام گسیخته علیه زنان، یکی از محورهای اعتراض و سخنرانیها و بیانیه ها بود. همینطور تشکلهای صنفی معلمان، تشکلهای فعالین کارگری در باره روز زن بیانیه ها و قطعنامه هائی منتشر کردند.

یک سیاست حزب حکمتیست در روز زن همبستگی با مبارزات زنان در افغانستان و مبارزه برحق آنها برای نفی طالبان بود. حمایت از زنان در افغانستان، حضور برخی از فعالین زنان افغانستان در برنامه های کلاب هاوس و جلسات و سمینارها و برنامه های تلویزیونی همراه با فعالین حقوق زن در ایران، تاکیدی بر همسرنوشتی زنان در ایران و افغانستان بود.

در خارج کشور تشکیلات حزب حکمتیست در جلسات و مراسمهائی همراه با احزاب سیاسی و شورای استکهلم در شهرهای کلن آلمان، استکهلم سوئد و تورنتو کانادا برگزار کرد. در این جلسات رفقا پروین کابلی، سوسن هجرت و فخری جواهری از فعالین و کادرهای حزب جزو سخنرانان این مراسمها بودند. در لندن و در میدان ترافالگار نیز اجتماعی از فعالین حزب همراه با فعالین سوسیالیست برگزار شد.

مسئله زن و مبارزه برای امر برابری زن و مرد یکی از وجوه مهم تلاش کمونیست ها و سوسیالیست ها در دنیای واپسگرا و جنگ زده کنونی و یک جنبش حی و حاضر و رادیکال در صحنه سیاست ایران علیه جمهوری اسلامی است. الغای نظام آپارتاید و امر برابری بیقید و شرط زن و مرد در تمام شئون اجتماعی، پرچم کمونیست ها در این مبارزه است.

نه به حجاب اسلامی، نه به آپارتاید جنسی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!

١١ مارس ٢٠٢٢