اطلاعیه ها

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت
روز شنبه ۲۱ اسفندماه کارگران پروژه‌ای شرکت جهانپارس (آینده‌سازان) و ایده‌سازان صدف در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌ ماه‌های دی و بهمن دست به اعتصاب زدند. اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌های سه ماهه پایانی سال از روز ۱۵ اسفند شروع شده و هر بار کارگران از شرکتهای پیمانکاری مختلفی دست به اعتصاب میزنند.

تجمع کارگران شرکت‌های دولتی مقابل شورای نگهبان
روز شنبه ۲۱ اسفند جمعی از کارگران شرکتهای دولتی، در مقابل ساختمان شورای نگهبان دست به تجمع اعتراضی زدند. تجمع کنندگان خواهان افزایش دستمزد متناسب با ماده ۴۱ قانون کار براساس سبد معیشت و تورم هستند و نسبت به تایید افزایش ۱۰ درصدی حداقل مزد در مجلس اعتراض دارند؛ معترضان از شورای نگهبان می‌خواهند که مصوبه مجلس در بودجه ۱۴۰۱ را تایید نکند.

اخراج دسته جمعی کارگران کارخانه سیمان خمسه زنجان
مدیر عامل و مسئولان کارخانه سیمان خمسه دست به اخراج گروهی در این کارخانه زدند. دلیل اخراج کارگران این کارخانه را پیگیری مطالبات به حق آنها نظیر تغییر شیفت کاری، انتخاب نماینده کارگری و افزایش حقوق بوده است.

کارگران کارخانه سیمان آباده شش ماه حقوق دریافت نکرده‌اند!
حدود ۱۸۰ کارگر شاغل در کارخانه سیمان آباده در استان فارس، تا شش ماه مطالبات مزدی معوقه دارند.
این واحد صنعتی حدود ۱۸۰ کارگر قراردادی و پیمانکاری دارد که به دلیل مشکلات مالی تا شش ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، طلبکار هستند. کارگران این کارخانه می‌گویند: فعالیت کارخانه سیمان آباده که در کیلومتر ۳۰ جاده آباده به شیراز واقع شده است، از چند ماه قبل دچار مشکلات مالی و مدیریتی است. کارگران با بیان اینکه آنها از کار در این کارخانه و از وضعیت موجود رضایت ندارند، افزودند: افزایش مشکلات تولید در این کارخانه تهدیدی برای امنیت شغلی کارگران کارخانه شده است. به غیر از بحث تاخیری که در پرداخت معوقات مزدی کارگران وجود دارد، پرداخت حق بیمه کارگران نیز با مشکل روبرو است و ممکن است کارخانه تعطیل شود.

تجمع کارکنان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری
کارگران اداره جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، روز پنجشنبه ۱۹ اسفند ماه، با برگزاری تجمع، نسبت به وضعیت معیشتی و بی‌عدالتی در پرداخت حقوق و مزایا و عدم همخوانی آن با نرخ تورم و گرانی اعتراض کردند. آنها با در دست داشتن پلاکارد‌هایی، اعتراض خود را در خصوص رد “طرح تسری فوق‌العاده خاص” که با هدف افزایش حقوق کارگران جهاد کشاورزی تدوین شده بود، نشان دادند.

اعتراض رانندگان بخش دولتی سازمان اتوبوسرانی مشهد
رانندگان بخش دولتی سازمان اتوبوسرانی مشهد، روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند ماه، به نشانه اعتراض با چراغ‌های روشن خودرو، به خدمت‌رسانی به مسافران ادامه دادند. آنها نسبت به عدم پرداخت حقوق و معوقات مزدی و مزایا معترض هستند و تاکید کرده‌اند: در صورت عدم رسیدگی به مطالبات و تحقق خواسته‌های خود، دست به اعتصاب زده و از انجام خدمت‌رسانی در سطح شهر سر باز خواهند زد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنعت فولاد در دامغان
روز یکشنبه ۲۲ اسفندماه جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد دامغان مقابل کانون بازنشستگان شرکت فولاد دامغان تجمع کردند و خواستار همسان سازی حقوق و مطالبات خود شدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان شرکت مخابرات ایران
روز یکشنبه ۲۲ اسفندماه جمعی از بازنشستگان شرکت مخابرات در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل ساختمان وزارت ارتباطات دست به تجمع زدند.

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۲۲ اسفند‌ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اردبیل، تبریز، کرمانشاه مقابل اداره کل تأمین اجتماعی این استانها دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها، مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند. بازنشستگان تأمین اجتماعی خواهان افزایش و همسان‌سازی کامل حقوق‌ها هستند.

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد
روز یکشنبه ۲۲ اسفند‌ماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان و تهران مقابل ساختمان این صندوق در اصفهان و در تهران مقابل ساختمان صندوق مرکزی فولاد کشور در خیابان وزرا تجمع کردند. بازنشستگان صندوق فولاد هر یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان دست به تجمع می‌زنند.

مهدی فتحی از معلمان استان فارس به ۱۲ سال زندان محکوم شد
مهدی فتحی از معلمان فعال صنفی استان فارس توسط دادگاه انقلاب به ۱۲ سال حبس، دو سال تبعید به گرمسار، دو سال ممنوع‌الخروجی و دو سال ابطال گذرنامه محکوم شد.

سرکوب خشونت‌آمیز تجمع معلمان در رودسر
روز شنبه ۲۱ اسفندماه پس از شکل‌گیری هسته اولیه تجمع معلمان در رودسر برای دفاع از عزیز قاسم‌زاده همزمان با برگزاری جلسه محاکمه‌ی وی، پلیس با خشونت اقدام به پراکنده نمودن معلمان نموده، خودروهای حامل معلمان از سایر شهرها را متوقف نموده و افراد را ضرب و شتم کرده‌اند. نیروهای امنیتی مینی‌بوس حامل معلمان بندرانزلی که قصد شرکت در تجمع حمایتی از آقای قاسم‌زاده را داشتند، ابتدا به یک خیابان محل استقرار سپاه منتقل نمودند و هنگامی که معلمان از ماشین پیاده شدند با توهین و فحاشی ماموران روبرو شده و توسط نیروهای یگان ویژه که سر و صورت خود را پوشانده بودند به صورت وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند به طوری که متاسفانه دو نفر از معلمان زن با توجه به آسیب‌ دیدگی راهی بیمارستان شده و وضعیت خوبی ندارند. بنا بر اخبار منتشر شده نیروهای امنیتی و لباس شخصی محمود بهشتی لنگرودی، محمود صدیقی‌پور، حسن نظریان و مسعود فرهیخته را به همراه چند نفر دیگر دستگیر نموده و به دنبال بازجوئی و همگی در ساعت ١٨ آزاد شدند.

احضار به زندان نصرت بهشتی پیش از اتمام مهلت مرخصی درمانی
نصرت بهشتی معلم بازنشسته، با وجود موافقت دادگاه برای استفاده از مرخصی درمانی تا ۱۸ فروردین، در آستانه نوروز به زندان فراخوانده شد. نصرت بهشتی معلم زندانی کە بیماری کلیوی دارد، روز شنبه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰، در حالی کە روی تخت بیمارستان بستری بود با دریافت احضاریه‌ای جهت تحمل ادامه حبس به زندان فراخوانده شد.

احضار جمعی از فعالان صنفی معلمان استان خوزستان
به دنبال تشدید سرکوب و ارعاب معلمان و فعالان صنفی شعبه ۱۲ بازپرسی دادگاه انقلاب اهواز پنج تن از فعالان صنفی را به دادسرا فراخوانده است. در این احضار به آقایان بهنیا بهمنی‌نژاد، شهریار شیروانی، سیامک چهرازی، اقبال تامرادی و خانم کوکب بداغی به مدت ۵ روز فرصت داده شد تا به بازپرسی مراجعه نمایند. آنها روز چهارشنبه ۲۵ اسفند در بازپرسی حاضر شده شدند و جلسه برگزاری دادگاه به بعد از تعطیلات نوروز موکول گردید. جمعی از معلمان خوزستان به صورت نمادین همکارانی که احضار شده بودند را همراهی کردند.

احضار رسول بداقی و حمید قندی به دادگاه
رسول بداقی و حمید قندی دو تن از اعضای هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر در دو ابلاغیه جداگانه به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شدند. در این ابلاغیه ها که بطور جداگانه به دست آنان رسیده ، مقرر شده است در روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ برای محاکمه و دفاع از اتهامات انتسابی، خود را به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب معرفی کنند.

بختیار رضوانی معلم و فعال صنفی گچساران به دادگاه احضار شد‌
طبق ابلاغیه که از شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب گچساران به ایشان ارسال شده، این فعال صنفی معلمان پنج روز مهلت دارد ضمن حضور در دادگاه از اتهام انتسابی خود دفاع نماید.

تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات مازیار سیدنژاد
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مازیار سیدنژاد، فعال کارگری روز یکشنبه ۲۲ اسفند در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. آقای سیدنژاد از بابت این پرونده در تاریخ ۱۷ خردادماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از حدود دو ماه با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

بازداشت چندین نفر در مراسم یادبود صمد شعبانی
روز جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، در جریان برگزاری مراسم یادبود صمد شعبانی، شاعر و نویسنده، تعدادی از حاضرین بازداشت شدند. در خلال این مراسم که با حضور تعدادی از شهروندان و فعالان مدنی و کارگری برگزار شده بود، با ورود نیروهای پلیس امنیت کرج، دستکم ۲۰ تن بازداشت شدند. از این میان، سها مرتضایی، علیرضا ثقفی، هاله صفرزاده، الهام صالحی و سمانه (نام خانوادگی نامعلوم) به مکان نامعلومی منتقل و باقی بازداشت شدگان با اخذ تعهد آزاد شدند. به گفته یک منبع مطلع، ماموران تلفن همراه تعدادی از شهروندانی را که با اخذ تعهد آزاد شده اند را ضبط کرده و همچنین از آنان عکسبرداری کرده است. صمد شعبانی، شاعر، نمایشنامه نویس و نویسنده، متاسفانە روز سه شنبه دهم اسفندماه ۱۴۰۰ در بستر بیماری درگذشت.

جراحت شدید یک کولبر بر اثر گلوله در مرز سردشت
پنج‌شنبە ۱۹ اسفندماە، یک کولبر بە نام کیوان قادری ۲۷ سالە اهل سردشت بر اثر شلیک نیروهای نظامی در مرز این شهرستان به شدت زخمی شده است. وی بدون اخطار قبلی توسط نیروهای نظامی به همراه گروهی از کولبران مورد شلیک مستقیم قرار گرفته است. این کولبر در پی اصابت گلوله به ناحیه شکم و دست راست به شدت زخمی و جهت درمان به بیمارستانی در ارومیه منتقل شده است. وی متأهل و پدر یک فرزند است. پیش از این نیز، شامگاه روز سه‌شنبه ۱۷ اسفندماه، سه کولبر به نام‌های “پوریا عبدالرحمانی‌نژاد”، “پژمان عبدی” و “منصور عبدی” اهل شهرستان ثلاث باباجانی بر اثر شلیک نیروهای نظامی در مرز نوسود زخمی شدند.

مرگ دردناک یک کارگر در مواد مذاب
یک کارگر شاغل در شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا در اردکان یزد دچار حادثه شد. این کارگر که محمدرضا مرادی نام دارد، در حین کار با مخزن مواد ذوب شده (پاتیل) و به دنبال سقوط در آن، جان خود را از دست داده است. این حادثه در مجتمع صنعتی چادرملو شهرستان اردکان استان یزد، رخ داده است. شرکت تولیدی صنایع نسوز توکا عایق کاری کوره های ذوب مجتمع صنعتی چادرملو را بعنوان پیمانکار انجام میدهد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

در کرج و اصفهان دو کارگر جان باختند، یک کارگر مصدوم شد
روز یکشنبه ۲۲ اسفند، یک کارگر ساختمانی هنگام کار در یک ساختمان درحال ساخت در گرمدره شهرستان کرج، از طبقه هشتم ساختمان سقوط کرد و در دم جان باخت. معاون فرمانداری انتظامی البرز در باره این حادثه گفته است نیروی انتظامی در پی تماس یک شهروند با شماره ۱۱۰ از حادثه مطلع شده و ماموران انتظامی پس از حضور در محل حادثه، با جسد بی جان کارگر روبرو شده‌اند. روز شنبه ۲۱ اسفند آتش سوزی در یک کارگاه تولیدی واقع در ابتدای جاده دولت آباد استان اصفهان به مرگ یک کارگر و مصدوم شدن کارگر دیگر انجامید. به گفته‌ عباس عابدی سخنگوی اورژانس اصفهان، کارگری که جان خود را از دست داده ۷۰ سال سن داشته است.

حمایت اتحادیه معلمین ایرلند از اعتراضات معلمان درایران
نامه دبیر کل اتحادیه معلمین ایرلند به آنتونیو گوترز دبیر کل ملل متحد
‏چهارشنبه ‏، ١٦ مارس ٢٠٢٢
به آقای آنتونیو گوتزز، دبیرکل سازمان ملل متحد

از اعتصابات معلمان ایران حمایت کنید
دبیر کل محترم
من این نامه را از طرف اتحادیه معلمین ایرلند TUI که نماینده بیش از 19000 معلم و مدرس ایرلند که در دبیرستانها و آموزش عالی مشغول تدریس هستند برای شما مینویسم. ما به شدت نگرانیم هستیم که حکومت ایران به سرکوب و زندانی کردن معلمان بخاطر استفاده از حقوق اولیه انسانی شان که همانا آزادی بیان و آزادی برگزاری تجمع است، اقدام کرده است. معلمان در حمایت از شرایط بهتر و دریافت حقوق معوقه خود درگیر اعتراضات و فعالیت های صنعتی بوده اند.

اتحادیه معلمین ایرلند از اعتصابات و اعتراضات معلمان و خواسته های آنها بی هیچ چون و چرائی حمایت می کند. ما با احترام از شما می خواهیم که دراین مورد مداخله کنید:

١- توقف سرکوب، دستگیری و اخراج معلمان و فعالان صنفی.
٢- آزادی فوری بدون قید و شرط تمامی معلمانی که زندانی شده اند.
٣- اجرای لایحه رتبه بندی و همسان سازی معلمان.
٤- استخدام دائم معلمان قراردادی در خدمات آموزشی.
٥- به رسمیت شناختن حقوق معلمان برای برگزاری تظاهرات بدون سرکوب، دستگیری یا ارعاب.

اتحادیه معلمین ایرلند خواستار اقدام فوری سازمان ملل متحد، کمیساریای عالی حقوق بشر، شورای حقوق بشر سازمان ملل و گزارشگران ویژه مربوطه و سازمان های بین المللی حقوق بشر برای رسیدگی به وضعیت معلمان در ایران است.

ارادتمند شما، مایکل گیلسپی
دبیرکل اتحادیه معلمین ایرلند
***