مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری، آرش کلهر و امیر عسگری

قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان ایران، یکم اردیبهشت ١٤٠١
معلمان عزیز، همکاران گرامی!
ما در اینجا جمع شده ایم تا فریاد بزنیم تا زمانی که مطالبات فرهنگیان محقق نگردد ما خیابان را ترک نخواهیم کرد. خیابان از آن ماست تا زمانی که تمام مطالبات محقق گردد سرکوب و زندان و پرونده سازی قادر نیست جنبش معلمان را یک گام به عقب براند. در سال گذشته علی رغم تلاش و کوشش و اعتراضات مستمر و فراوان، متاسفانه نهادهای حاکمیتی اهمیتی به خواسته های ما نداده و به روش گذشته به جای پاسخگویی شیوه نادرست خود را ادامه می دهند.

اگر چه منشا سیاست های آموزش و پرورش و نگاه ایدئولوژیک به امر آموزش ریشه در سیاستهای کلان نظام سیاسی و مورد توافق جناح های درون حکومت است. اما وجود یک وزیر نالایق و بی کفایت در راس وزارتخانه باعث شده است که این وزارتخانه به محلی برای برنامه ریزی و تدوین قوانین و آیین نامەهای ضدمعلم و ضد آموزشی تبدیل گردد. تدوین ناقص آیین نامه رتبه بندی نمونه بارز این ناکارآمدی است. ما خواهان عزل وزیری هستیم که از عهده اداره یک مدرسه بر نمی آید چه رسد به وزارتخانه آموزش و پرورش.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان محقق نشده است. خواسته ما این است که قانون مدیریت خدمات کشوری کامل اجرا گردد و حقوق تمام معلمان شاغل و بازنشسته به بالای خط فقر برسد. از طرفی عملکرد ضعیف و اهمال سازمان بازنشستگی کشوری در برگرداندن کسورات معلمان شاغل و بازنشستە بە حساب بانک ها و صندوق ها سبب زیان های مادی متعددی بە آن ها شدە است. ما خواهان توقف سیاست‌های ضد آموزشی خصوصی‌سازی و پولی سازی آموزش هستیم تبعات این سیاست‌ها افزایش کودکان کار و بازمانده از تحصیل و گسترش آسیب‌های اجتماعی است ما این سیاست‌ها را محکوم می‌کنیم.

در ادامه مطالبه گری در سال گذشته نیروهای امنیتی و قوه قضاییه به‌صورت مستمر و سیستماتیک سرکوب معلمان را ادامه دادند امروز محمدتقی فلاحی، لطیف روزیخواه، یعقوب یزدانی، حسین رمضانپور، ناهید فتحعلیان، زینب همرنگ، معصومه عسگری، هاله صفرزاده، عالیه اقدام دوست، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری و جواد لعل محمدی دوران حبس خود را سپری می‌کنند درحالی‌که اسماعیل عبدی به‌صورت ظالمانه بیش از هفت سال است که به بند کشیده شده است ما خواهان آزادی بی‌قیدوبند تمام معلمان دربند به‌ویژه اسماعیل عبدی هستیم.

در دور جدید سرکوب معلمان شاهد صدور احکام ظالمانه علیه فعالان صنفی هستیم. صدور ٥ سال حکم زندان و به همراه تبعید و ممنوع‌الخروجی برای رسول بداقی، صدور ٤ سال و ٦ ماه حکم برای جعفر ابراهیمی، ١٢ سال حبس علیه مهدی فتحی و تأیید حکم زندان رسول کارگر و فرزانە ناظران پور همه برای ارعاب معلمان است ما خواهان لغو این احکام ظالمانه هستیم. سرکوب معلمان محدود به این موارد نمی‌گردد طی شش ماه گذشته صدها معلم در سراسر کشور به بازپرسی و نهادهای امنیتی احضار شده و دادگاه محمود بهشتی لنگرودی، محمود ملاکی، عزیز قاسم‌زاده، رادا مردانی، پیروز نامی، علی کروشات، فرنگیس نسیم پور، غلامرضا غلامی کندازی و … برگزارشده است و محمد رضا رمضانزادە نیز دوران محکومیت خود را با پابند الکترونیکی سپری می کند. همه این‌ها برای توقف مطالبه گری است ما خواهان توقف احضار و پرونده‌سازی علیه معلمان هستیم.

ما با صدای رسا اعلام می‌کنیم که مطالبات ما بخشی از حقوق انسانی و اولیه ماست، تشکل یابی و تجمع حق مسلم ماست. تنها راه تحقق مطالبات فرهنگیان اتحاد و همبستگی تشکیلاتی است و به‌زودی تاریخ تجمع بعدی را اعلام می‌کنیم و روند اعتراض تا تحقق مطالبات ادامه خواهد داشت.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
١ اردیبهشت ١٤٠١

اجتماعات سراسری معلمان شاغل و بازنشستە فرهنگیان!
روز پنجشنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۱ معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در سراسر کشور طبق فراخوان از پیش اعلام شده شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان مجدداً دست به اعتراض زدند. معلمان معترض از جمله مطالبات خود را اجرای کامل قانون رتبه بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش‌آموزان، تشکیل کلاس‌های درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش‌آموز و آزادی معلمان زندانی عنوان کردند. تا لحظە تنظیم این گزارش اجتماعات در شهرهای: رشت، بهمئی، یزد، سنندج، اهواز، پلدختر، کامیاران، مشهد، همدان، کرمانشاە، زنجان، دهگلان، قم، بوکان، شیراز، اسلام آباد غرب، نیشابور، شهرکرد، بیجار، شهررضا، تاکستان، لرستان، اصفهان کرج، هرسین، الیگودرز، کوهدشت، بوشهر، مریوان، اراک، دلفان، اندیمشک، سقز، مهریز، شوشتر و استان مرکزی برگزار شدە است.

اعتراض کارگران پروژه‌ای شاغل در پالایشگاه آدیش کنگان
روز جمعه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ حدود ۴۰۰ نفر از کارگران پروژه‌ای شاغل در پالایشگاه آدیش کنگان که در استخدام شرکت مبین صنعت و پیمانکاری ممبینی هستند در اعتراض به عدم افزایش دستمزد برای سال جدید دست از کار کشیدند و به صورت جمعی تسویه حساب کردند. کارگران پروژه‌ای شاغل در این شرکت خواستار افزایش ۵۷ درصدی دستمزد‌ها شدند اما پیمانکار تنها حاضر به افزایش ۱۰ درصدی به دستمزد کارگران شد که حدود ۴۰۰ نفر از این کارگران در اعتراض به عدم افزایش دستمزد مطالبق خواسته‌شان دست از کار کشیده و تسویه حساب نمودند. تا لحظە تنظیم این گزارش فضای ادامە اعتراضی در میان کارگران همچنان برقرار است.

تجمع اعتراضی کارکنان آب و فاضلاب بهبهان
روز شنبه ۲۷ فروردین کارکنان بخش‌های مختلف اداره آب و فاضلاب بهبهان در اعتراض به عدم دریافت حقوق بهمن و اسفند ۱۴۰۰ و همچنین عیدی دست به تجمع زدند. روز یکشنبه ۲۸ فروردین نیز کارکنان اداره آب و فاضلاب بهبهان برای دومین روز متوالی دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران فصلی شرکت هفت تپه
امروز پنجشنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران فصلی شرکت هفت‌تپه در اعتراض به وضعیت قرارداد و بدعهدی مدیریت دست به تجمع زدند. کارگران فصلی خواهان تغییر وضعیت و تعیین تکلیف قراردادهایشان هستند.

اخراج ۳۰ کارگر شرکت فولاد نطنز در ماه جاری
مسئولان شرکت فولاد نطنز، طی فروردین ماه امسال اقدام به اخراج ۳۰ تن از کارگران این واحد تولیدی کرده‌اند. اکثر این کارگران از اهالی شهر بادرود در ۲۵ کیلومتری نطنز و دارای چندین سال سابقه کاری هستند و خانواده آنها در پی اخراج از کار با معضلات معیشتی و اقتصادی مواجه شده‌اند.

تجمع کارگران فولاد اهواز مقابل استانداری خوزستان
روز یکشنبه ۲۸ فروردین جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز برای دومین روز متوالی مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

اعتراض کارگران کاشی اصفهان به دلیل بلاتکلیفی شغلی
روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین ماه، جمعی از کارگران کاشی اصفهان، با تجمع مقابل استانداری، نسبت به عدم رسیدگی به معضلات شغلی و معیشتی خود اعتراض کردند. کارگران در پی تعطیلی چندین باره این مجتمع تولیدی، با عدم امنیت شغلی، بلاتکلیفی قراردادهای کاری و ناامنی اقتصادی مواجه و نسبت به این وضعیت معترض شده‌اند. آنها با تجمع در مقابل استانداری اصفهان، خواهان تعیین تکلیف و شفاف ‌سازی در رابطه با وضعیت کارگران این واحد تولیدی هستند.

تجمع اعتراضی هماهنگ کارگران نوبت ‌کار نفت و گاز
روز چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ جمعی از پرسنل نوبت‌ کار شرکت نفت و گاز مسجد سلیمان، شرکت نفت و گاز آغاجاری در امیدیه و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون و کارون با خواست تثبیت نوبت‌ کار ۱۲ ساعته در محوطه ساختمانهای مرکزی این شرکتها دست به تجمع زدند. پرسنل نوبت‌کار مراکز زیرمجموعه شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب به تصمیم شرکت مبنی بر تغییر شیفت نوبت‌ کاری به شیفت چرخشی ۸ ساعته اعتراض دارند و خواستار تثبیت نوبت‌کار ۱۲ ساعته فعلی هستند.

اخراج یکجای نیروهای قراردادی دوره پنجم شهرداری
شهرداری تهران در اقدامی غیر انسانی و ناگهانی، حقوق دهها نفر از نیروهای قراردادی جذب‌ شده در دوره پنجم را به‌ یکباره و بدون اطلاع قبلی قطع کرده است. نیروهایی که در چهار سال اخیر در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی به شهرداری جذب شده بودند، با آنکه تا امروز هم مشغول کار بوده‌اند، یکباره دیروز مطلع شدند که حقوق فروردین‌ ماه برای آنها واریز نشده و ظاهرا قرار نیست واریز شود.

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سراسر کشور
روز یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ بازنشستگان تامین اجتماعی رشت، مشهد، کرمانشاه و اهواز مطابق سنت “یکشنبه‌های اعتراضی” مقابل سازمان تامین اجتماعی این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها ،مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند. بازنشستگان تأمین اجتماعی خواستار تعیین تکلیف افزایش مستمری سال جدید و اجرای کامل همسان‌سازی می‌باشند.

تداوم تجمع کشاوزان اصفهان برای باز کردن آب
روز شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱، کشاوزان اصفهان برای باز کردن آب در کنار کانالها تجمع کردند. لازم به ذکر است که هنوز سازمان آب اجازه باز کردن آب را به کشاورزان نمی دهد.

زخمی شدن یک کولبر بر اثر اصابت گلوله نیروهای مرزبانی
صبح روز شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱، یک کولبر بنام “تورج” حدودا ۳۰ ساله اهل روستای شمشیر از توابع شهرستان پاوه بر اثر شلیک نیروهای جانی مرزبانی در “کله بر” در مرز شوشمی و نوسود زخمی شده است.

زخمی شدن پنج کولبر توسط نیروی انتظامی در نوسود
شامگاه یکشنبە ۲۸ فروردین، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی به گروهی از کولبران در مناطق مرزی نوسود پنج کولبر زخمی شدند. هویت این کولبران حسیب عزیزی، سعدالله حسینی، نامدار حسینی، مبین (نام خانوادگی نامشخص) و مهدی (نام خانوادگی نامشخص) عنوان شده است. همزمان با زخمی شدن این کولبران، دو کولبر دیگر نیز به نام‌های ساسان خانی و حبیب (نام خانوادگی نامشخص) بر اثر اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای از ناحیه دست، گردن، سینه، سر، پشت و پا زخمی و جهت مداوا به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. نیروهای نظامی بدون اخطار قبلی این کولبران را مورد تیراندازی قرار داده‌اند.

کولبر مصدوم جوانرودی به دلیل شدت جراحات درگذشت
آرش نوری، شهروند کولبر ساکن جوانرود که در پی تیراندازی نیروهای جنایتکارنظامی زخمی شده بود، در اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان طالقانی کرمانشاه درگذشت. این کولبر در ارتفاعات مرزی نوسود در استان کرمانشاه، هدف شلیک قرار گرفته و به شدت از ناحیه سر مجروح شده بود.

کشته شدن یک کولبر در مناطق مرزی سردشت
یک کولبر اهل سردشت، عصر روز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه، با شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی در منطقه “بیتوش”، به قتل رسید. این کولبر با نام سلیمان ابراهیم‌ زاده ۳۷ ساله، اهل روستای “بنوخلف”، از ناحیه سر و دست مورد هدف گلوله نیروهای مرزبانی قرار گرفته است. سلیمان ابراهیم ‌زاده متاهل و دارای یک فرزند خردسال است.

زندانیان و بازداشتها
میلادِ ۲۵ ساله را زیر شکنجه کشتند
میلاد جعفری، پدر یک کودک ۲ ساله، ده روز پیش بی دلیل بازداشت میشود و بعد از چند روز نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به خانواده‌اش خبر میدهند در سردخانه جنازه‌ پسرتان را تحویل بگیرید. بر روی بدن میلاد آثار شکنجه به وضوح دیده میشده است.

مهدی صالحی، از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ به طرز مشکوکی در زندان جان باخت
بنابر گزارش‌های منتشر شده، مهدی صالحی قلعه‌شاهرخی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام و یکی از بازداشت شدگان اعتراض‌های دی‌ماه سال ۱۳۹۶ در زندان به شکل مشکوکی درگذشت. برخی منابع گزارش داده‌اند که مهدی صالحی به دلیل تزریق اشتباه دارو در بهداری زندان جان باخته است. یک منبع نزدیک به خانواده مهدی صالحی نیز ضمن تأیید خبر فوت این زندانی سیاسی، از دلیل فوت او اظهار بی اطلاعی کرده و گفته است: «در تماس مسئولین زندان صرفاً خبر فوت او داده شد و توضیحی در مورد دلیل فوت عنوان نشد.» بنا به گفته این منبع مطلع برخی از هم‌بندی‌های مهدی صالحی اعلام کرده‌اند که علت فوت این زندانی سیاسی به دلیل عملکرد بهداری زندان بوده است: برخی منابع نیز گفته‌اند مهدی صالحی ۲۱ دی‌ماه سال گذشته پس از سکته مغزی به بیمارستان الزهرای اصفهان منتقل شده و تا حدود ۱۰ روز پیش در اغما بوده. اما به تازگی از اغما خارج شده و وضعیت جسمانی‌اش رو به بهبود بوده. گفته می‌شود که مهدی صالحی در بیمارستان جان باخته است.

ممانعت بهداری زندان کچویی از اعزام علیرضا ثقفی به بیمارستان
علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر روز ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰ در مراسم یادبود صمد شعبانی شاعر درگذشته به همراه چند نفر دیگر از فعالین دستگیر می‌شوند و به زندان کچویی منتقل می‌گردند. در چند روز گذشته و در چندین نوبت فشار خون علیرضا ثقفی تا حد ۲۲ درجه بالا رفته است که بهداری زندان کچویی بسیار محدود وضعیت سلامت ایشان را بررسی می‌کند و با دادن چند قرص معمولی وی را به بند زندان می‌فرستد. علیرغم اینکه رئیس زندان بعد از دیدار با علیرضا ثقفی تایید می‌کند که وضعیت جسمی‌اش بسیار وخیم است و نیاز دارد که به بیمارستان برود اما در نهایت بهداری و مسئولین زندان کچویی از اعزام او به بیمارستان ممانعت می‌کنند. طبق گزارش پزشکی قانونی حال وی بسیار وخیم است و باید سریع به بیمارستان منتقل شود.

تداوم بازداشت مرتضی صیدی، محمد ایران‌نژاد، و ناصر امیرلو،
آزادی امیر عباسی، امیر امیرقلی و سارا عسگری
مرتضی صیدی، امیر عباسی، ناصر امیرلو، امیر امیرقلی، محمد ایران‌نژاد و سارا عسگری عصر روز جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در یکی از پارک‌های کرج مورد حمله نیروهای امنیتی قرار می‌گیرند و بازداشت می‌شوند. سپس مأمورین مرتضی صیدی و امیر عباسی را دستبند به دست به منزل مرتضی برده و پس از تفتیش منزل و ضبط برخی لوازم شخصی دوباره آنها را با خود میبرند. همچنین منازل دیگر فعالین دستگیرشده نیز مورد تفتیش مأمورین قرار گرفته و لوازم شخصی آنها نیز ضبط گردیده است. سارا عسگری، امیر عباسی و امیر امیرقلی فعالان کارگری بازداشت شده، جمعه شب و شنبه، پس از بازجویی آزاد می‌گردند اما دیگر فعالین کارگری دستگیرشده همچنان در بازداشت نیروهای امنیتی است.
علیرغم آزادی سارا عسگری، امیر عباسی و امیر امیرقلی پس از بازجویی، چهار نفر از فعالین دستگیرشده هنوز در بازداشت نیروهای امنیتی هستند.

یادداشت زهرا صادقی همسر مرتضی صیدی
شش روز از بازداشت عزیزان‌مان می‌گذرد و علی‌رغم پیگیری‌های خانواده‌ها، مرتضی صیدی، محمد ایران‌نژاد و نصرالله امیرلو همچنان در بند هستند. با پی‌گیری‌هایی که امروز از مراجع قضایی کردم، مشخص شد که شعبه‌ی سه بازپرسی دادسرای انقلاب قلعه حسن خان، مسول رسیدگی به پرونده‌سازی دستگاه امنیتی است. اما بازپرسی مذکور از وثیقه کردن مرتضی و رفقایش تا کنون امتناع کرده است. بار دیگر اعلام می‌کنم، که مرتضی بیماری فشار خون دارد، و تا امروز داروهایش را تحویل نگرفته‌اند؛ سلامت جسمی و روانی مرتضی بر عهده‌ی مقام‌های قضایی و امنیتی است. در ادامه اعلام می‌کنم، که تلاش روزمرهی کارگران برای زندگی بهتر، اساس نوع حیات کارگری است؛ به قول مرتضی «چرا ما باید از صبح تا شب کار کنیم، اما باز شب که برمی‌گردیم خانه، شرمنده‌ی زن و بچه‌هامون باشیم»! مرتضی صیدی هم برای یک زندگی بهتر، که حق کارگران است، تلاش کرده و جرمی مرتکب نشده است. از صفحه اینستاگرام زهرا صادقی

اعزام علیرضا ثقفی به بیمارستان و‌ بازگرداندن مجدد او به زندان
بعد از یک هفته وضعیت بسیار وخیم جسمی روز چهارشنبه ماموران زندان علیرضا ثقفی را برای معاینات پزشکی و بررسي وضعيت قلب ايشان به بيمارستاني در كرج بردند. معاينات و آزمايشهاي قلبي‌ (نوار قلب و غيره) در بیمارستان انجام شده و پزشکی قانونی خطر سلامتي مبنی بر فشار خون ۲۱ بر روی ۱۳ را تایید نموده است اما متاسفانه علیرضا ثقفی بجای بستری شدن و معالجه به زندان برگردانده می شود. در دو روز گذشته براي انتشار اخبار وضعيت سلامتي ايشان توسط رسانه هاي بين المللي، درون زندان فشارهای زيادی به او آورده اند و یکی‌ از دلایل جلوگیری از مداوای او را اخبار منتشر شده سلامتيش به او اعلام كرده اند.
***