مقالات

یادداشتها، در باره سقوط برج دوقلوی متروپل سیاوش دانشور

آبادان، فروپاشی برج دوقلوی متروپل

در جمهوری اسلامی از هر سو نکبت می بارد. این مردم زیر فشار و در منگنه فقر و فساد و سرکوب یک روز بدون دغدغه ندارند. امروز دوشنبه دوم خرداد برج‌ دوقلوی متروپل، که از آن بعنوان وسیع ترین و مجهزترین مجموعه اداری، تجاری، پزشکی و تفریحی آبادان یاد میشد و در حال اتمام بود، ناگهان شروع به ریزش کرد و بسرعت فرو ریخت.

زمان حادثه بیش از ١٠٠ الی ١٥٠ نفر در ساختمان حضور داشتند که زیر آوار ماندند. تاکنون ٣ فوتی و ٢١ زخمی و ١٦ نفر نجات یافته گزارش شده است. وضع مابقی زیر آوار ماندگان هنوز معلوم نیست.

مجوزهای این ساخت و سازها در دست انگل های حکومتی و سپاه است. شهرداری و وزارتخانه ها و نهادهای مربوطه با رشوه و رومیزی و زیرمیزی دستور مجوز صادر می کنند. حالا بعنوان صدا خفه کن مردم، حمید مروانی دادستان ویژه آبادان، حکم بازداشت مالک ساختمان متروپل را صادر کرده است. قرارداد ساخت این برج ها را هلدینگ عبدالباقی دارد، اینکه خودشان مالک هستند یا برای مقامات حکومت کار میکنند هنوز روشن نیست.

این برج ها میتوانست بعد از افتتاح و کلی مسخره بازی تبلیغاتی روی سر ساکنین و کارکنان در آن فرو بریزد و فاجعه بمراتب وحشتناک تری را رقم زند. مسئول کیست؟ پاسخگو کیست؟ سوالهای تا انتها بی جواب هستند تا با مسئله بزرگتری مردم یادشان برود. مگر کسی فجایع مسکن مهر یادش هست؟ برج ناتمام متروپل آبادان به ما میگوید؛ واقعا ما مردم ایران در محل و کار زیست مان چقدر احساس امنیت می کنیم!

اینها نان و جانمان را با هم ربوده اند. سرمایه داری وامانده ایران مدتهاست که بر توسن کسب سود در کمترین زمان می تازد. تنها باید از ریشه براندازیم این عمارت فساد و لاقیدی و خونخواری و سودپرستی را.

٢ خرداد ١٤٠١

تراژدی برج #متروپل_آبادان

تعداد زیادی از قربانیان امروز فروپاشی برج متروپل در آبادان زیر آوار مانده اند و کم کم همان سوسوی امید به نجات آنها کور میشود.

جمهوری اسلامی این لاشه فرتوت برای نیروی سرکوب و دستگاه تولید خرافات دین بی حساب خرج میکند اما برای وسائل و تجهیزات ایمنی و نجات شهروندان هیچ. نه برای آتش سوزی از حداقل امکان برخورداریم و نه آمادگی مقابله با زلزله و سیل را داریم. محیطهای ناامن کار به قتلگاه تبدیل شده است، میزان قتل‌های موسوم به «حوادث کار» در طول سال را بشمارید، قتل‌های وسیع با ماشین ها و جاده های ناامن را اضافه کنید، مرگ و میر ناشی از بیماری و آلودگی هوا همینطور، آمار زن کشی مزمن شده، قربانیان کولبری و سوخت بری و کودکان معصوم لابلای ماشینها را اضافه کنید، به آمار قربانیان افسردگی و اعتیاد و تن فروشی نظری بیاندازید، این لیست ته ندارد. گرسنگان و بی سرپناهان و حاشیه نشینان شهری که دیگر رسماً در اتاق انتظار مرگ هستند.

یک حساب سرانگشتی از قربانیان عملکرد جمهوری اسلامی در طول سال، تنه به یک هولاکاست و یک نسل کشی وسیع میزند. و فقط همین نیست، آنها هر روز با خلق فاجعه ای بمراتب بزرگتر، موارد قبلی را در روان و ذهن ما «عادی سازی» میکنند. بعبارت دیگر، ما را در مقابل جنایت بی حس میکنند. این قانون تداوم جنایت و فلسفه بقای حکومت بر اساس جنایت است.

سینما رکس و برج متروپل دو واقعه در دو زمان متفاوت است اما یک چیز در آنها مشترک است؛ تعداد زیادی بیخبر از آنچه در کمین است به سبعانه ترین شکل به قتل میرسند. وقتی دقیق میشوید، می بینید بانیان از یک سلاله اند، از یک قماشند، از یک طبقه اند، این بورژوازی است که حاضر است با پول هرچه را معاوضه کند.

تراژدی برج متروپل را باید به لیست جنایات حکومت اسلامی اضافه کرد. عبدالباقی های مورد تشویق سپاه که مسبب مستقیم این جنایت اند، تنها از عناصر نوکر این نظامند. قانون اساسی و انجیل طبقه سرمایه دار و نظم کنونی سود است. دنبال سرمایه دار «عادل» و «دمکرات» و با اتیکت نگردید، سرمایه دار جماعت بنا به منطق و کارکرد سرمایه و هدف بلافصل تحقق سود بناگزیر وحشی و بی تمدن و رذل است. اما تردید نکنیم که نوع ایرانی و اسلامی آن رذل تر، بی حیاتر، قصی القب تر و جنایتکارتر است.

٢ خرداد ١٤٠١

پاک کردن صورت مسئله #برج_متروپل
عبدالباقی را مردار کردند تا دست مسببین رو نشود!

براستی جمهوری اسلامی دست گوبلز را از پشت بسته است. این عکسها را نگاه کنید؛ اولی دیروز دوشنبه بعدازظهر است که خروج عبدالباقی را از ساختمان نشان میدهد. دومی خبر مربوط به عصر است که ایلنا از قول دادستان از دستگیری وی خبر میدهد. سومی امروز سه شنبه است که او را مرده بحساب آوردند و هویتش را نیز تائید کردند!

در فاصله دیروز عصر تا شب تصمیم گرفته شده که با اعلام مرگ عبدالباقی کل داستان را مختومه اعلام کنند. شاید هم شبانه وی را کشتند و جنازه اش را در همان ساختمان گذاشتند. سیستم تروریستی و مافیائی حکومت در پاکسازی رد پا و اسناد استاد است.

همینطور تصمیم به عدم نجات بازماندگان زیر آوار، علیرغم اینکه شواهد متعددی مبنی بر زنده بودن تعدادی وجود دارد و امروز صدایشان شنیده شده، ادامه همین سیاست پنهان کاری است. شهرداری و باصطلاح مسئولین دولتی میگویند “دیگر فایده ندارد” و اعلام کردند که بقیه ساختمان را خراب می کنند.

٣ خرداد ١٤٠١

امشب آبادان بپاخاست!
درود بر مردم فهیم و داغدیده آبادان!

مردم آبادان امشب برای دهها نفر از عزیزانشان که زیر آوار برج متروپل مدفون شدند، به خیابان آمدند تا دستجمعی غم و اندوه شأن را شریک شوند. بسرعت موج جمعیت به شعار «دولت بی لیاقت نمی‌خوایم» و اعلام «دروغ بودن مرگ عبدالباقی» و شعارهای ضد حکومتی تبدیل شد.

مردم آگاه و فهیم خوب حکومتی ها را میشناسند و فریب صحنه سازی های سپاه و شمخانی و رضایی و شرکا را نمی‌خورند.

همراهی با مردم آبادان در دیگر شهرهای خوزستان و ایران بر علیه حکومت فقر و فلاکت و جنایت وظیفه همه ماست.

٣ خرداد ١٤٠١

به مردم داغدیده آبادان
شعارها و واقعیت

تردیدی نیست جنایت متروپل مورد انزجار و خشم مردم از بانیان اوضاع کنونی است و قلب میلیونها نفر با مردم داغدیده و تحت ستم آبادان است.

میدانم که شعار «می کشم می کشم آنکه برادرم کشت» شعاری قدیمی است و منظور از آن در بهترین حالت بیان خشم و عزم برای تداوم مبارزه بوده است.

اما این شعار مردانه است و حتی در غم و اندوه جمعی زن را حذف میکند و به این اعتبار ضد زن است. جنایت سرمایه جنسیت ندارد، زن و مرد نمیشناسد، پس اعتراض و شعارها را نیز جنسیت زده و مردانه و اسلامی نکنیم. بویژه وقتی حکومت اسلامی سمبل زن ستیزی و جنایت است. درود بر مردم معترض آبادان!

٤ خرداد ١٤٠١

زنده باد همبستگی و همیاری
#متروپل

دولتی ها عملا هیچ کاری برای نجات قربانیان جنایت متروپل انجام ندادند و سعی کردند پرونده این جنایت را بسرعت ببندند. امروز پنجشنبه یک کارمند عبدالباقی برای جمع کردن هارددیسک دوربینهای اطراف متروپل مراجعه میکند تا هر سندی دال بر زنده بودن عبدالباقی و شواهد دیگر پاک شود. مردم سریعا متوجه شدند و از وی پذیرایی کردند. این کارمند حتی با دخالت پلیس نتوانست از چنگ مردم فرار کند.

همزمان مردم داوطلب و عمدتا کارگران کارخانه ها با دست خالی و سطل و چنگ و دندان خاکبرداری میکنند تا زندگان را نجات دهند و جانباختگان را از زیر آوار بیرون بیاورند. کارگرانی که دسته دسته مرخصی گرفتند تا به همسایه کمک کنند و بداد همنوعانشان برسند. این نیرو منشأ امید است، التیام دهنده زخمها است، اخلاقیات بالایی را در مقابل انحطاط اخلاقی و لاقیدی حکومتی ها و سرمایه داران نمایندگی میکند.

درود بر شما کارگران و زنان و مردان آزاده، شما مایه افتخارید و در قلب همه کسانی جای دارید که اینروزها با مردم داغدیده آبادان هم دردند.

پرتوان باد همبستگی انسانی و اتحاد کارگری!

٥ خرداد ١٤٠١

خرمشهر هم بمیدان آمد
خوزستان می میرد ذلت نمی پذیرد

زنان و مردان آزادیخواه در خرمشهر با صدای رسا برای همدردی و حمایت از مردم داغدیده آبادان به خیابانها آمدند. مردم علیه بی کفایتی دولت شعار میدهند. در یکی از شعارها زنان میگویند: “فرمانده فرمانده شهر زیر آوار مانده”. این پاسخی به مسخره بازی تمجید و تملق از خامنه ای با سرود “فرمانده” است. جمعیت وسیع مردم خرمشهر بر همبستگی تاکید دارند و میگویند آبادان-خرمشهر تماشاجی نمیخاد. آنها بدرست مردم را دعوت به اعتراض می کنند.

شاهین شهر
شاهین شهر هم برای حمایت از آبادان قهرمان بپاخاست. درود بر زنان و مردان آزاده شاهین شهر.
آبادان، شاهین شهر، خرمشهر، بهبهان در اعتراض و اجتماع هستند. اهواز و دیگر شهرهای خوزستان و ایران به اعتراض مردم حق طلب بپیوندید. این آتش خشم عمیق است که از ویرانه های متروپل زبانه می کشد. بپاخیز علیه حکومت فقر و فساد و استبداد!

٥ خرداد ١٤٠١

عزاداری نکنید، مشتها را گره و فریاد زنید!
در #بهبهان مردم در همبستگی با آبادان عزاداری می کنند. همه ما غمگین و دردمندیم. مردم خرمشهر یکصدا فریاد میزنند رئیسی استعفا استعفا!

سینه زنی و علم چرخانی تنها مکانیسم خالی کردن موقت درد است، دشمن ما در حکومت نشسته است و استاد عزداری و اعلام عزای عمومی است. عزاداری نکنید، سینه نزیند، یزله بخوایند، شعار دهید، فریاد زنید مرگ بر حکومت فقر و فلاکت! مرگ بر حکومت جنایت!

٥ خرداد ١٤٠١
***