مقالات

تجمعات سراسری و گسترده معلمان علیرغم حاکم کردن جو امنیتی

روز پنجشنبە ٢٦ خرداد بە فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در بسیاری از شهرهای ایران از جملە شیراز، قزوین، کرج، مریوان، سقز، رشت، مشهد، زنجان، اندیمشک، بوکان، خمینی شهر، نجف آباد، سنندج ، خرم آباد، اسلام آباد غرب، کرمانشاە و غیرە معلمانان علیرغم تهدید و ایجاد فضای رعب و وحشت اقدام بە تجمع کردند و شعارهای “معلم بەپا خیر برای رفع تبعیض، معلم زندانی آزاد باید گردد، وزیر بی لیاقت استعفا استعفا”.
شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران اعلام کردەاند کە بیش از یکصد معلم در شهرهای مختلف بازداشت و زندانی شده اند. در شیراز ٦٠ معلم، در شهرهای کردستان حدود ٣٠ معلم، در قزوین ١٠ معلم و در رشت ٦ معلم، در سقز از روز چهارشنبە ٢٥ تا پنجشنبە ٢٦ معلم بازداشت و اکنون در زندان سقز بسر می برند.
برگزاری تجمع معلمان در شهر سنندج‌ با وجود امنیتی کردن مکان تجمع
علیرغم حجم بالای تهدید‌های تلفنی، احضار و حتی بازداشت‌هایی که از دیروز توسط نیروهای امنیتی انجام گرفته‌است، معلمان بااراده‌ای آهنین، برای احقاق حقوق به‌عمد فراموش شده‌ی خود و دانش‌آموزانشان، در محل تجمع در شهرهای مختلف حاضر شده‌اند.خبرها حاکیست که حضور نیروهای امنیتی در اطراف محل تجمع، بسیار مشهود است.
حضور سنگین نیروهای امنيتی در تهران
براساس گزارش منتشرشده ، روز پنجشنبه مقابل مجلس عملا حکومت نظامی ایجاد شده و استقرار گسترده نیروهای انتظامی و ماشین های ون صورت گرفت.
#قطعنامه_پایانی_تجمع_سراسری #شورای_هماهنگی_تشکل‌های_صنفی_فرهنگیان_ایران،
پنج‌شنبه بیست و ششم خرداد هزار و چهارصد و یک ،همکاران فرهیخته، مردم آگاه ایران، اولیای محترم دانش آموزان!
کمتر از یک سال پیش، وعده‌هایی پر رنگ و لعاب، از زبان رییس‌جمهور محترم از تلویزیون پخش شد:
_ معیشت مردم به مذاکرات هسته‌ای گره نخواهد خورد.
_ در اقتصاد رشد پنج درصدی خواهیم داشت.
_ سالانه یک میلیون شغل و یک میلیون واحد مسکونی ایجاد خواهد شد.
_ نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت
_ فقر مطلق به سرعت ریشه‌کن خواهد شد.
طولی نکشید که وعده‌ها فراموش و مشخص شد که سیاست «جراحی اقتصادی»، ادامه‌ی سیاست‌ِ دولت‌های پیشین است و به جای کاهش شکاف طبقاتی و فقر، سفره ما معلمان و سایر دست‌مزدبگیران را هدف گرفته‌است، به‌گونه‌ای که طبقه‌ی متوسط را با سرعتی وصف ناشدنی، به زیر خط فقر کشانده‌اند.
در چنین شرایطی، کارمند، کارگر، معلم _شاغل و بازنشسته_ توان مقابله با تورم لجام‌گسیخته را از دست داده و هر روز قدرت خریدشان کم‌تر و به‌تبع سفره‌شان کوچک‌تر می‌شود و به‌ناچار، مطالبات خود را از طریق تجمعات اعتراضی و با فریاد دادخواهی و حق‌طلبی در کف خیابان طلب می‌کنند.
جای تاسف است که، کاربدستان، به‌جای شنیدنن فریاد اعتراضِ مردم بەستوە‌آمدە، با خشونت ورزی‌تمام با آن‌ها مقابله می‌کنند. گویی هنوز باور نمی‌کنند که مردم، از #فقر و #فرق، به ستوه‌ آمده‌اند.
در حوزه‌ی آموزش و پرورش، علاوه بر کاهشِ چشمگیر سهم آموزش و پرورش از درآمد ناخالص ملی، اصل سی‌ام قانون اساسی را زیر پا گذاشته‌ و حقوق سیزده میلیون دانش‌آموز را تضییع نموده‌اند.
چهارده‌سال از تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری می‌گذرد، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به انحای مختلف اجرا نمی‌شود، قانون رتبە‌بندی شاغلان گویی هیچ‌گاه اجرا نخواهد شد و… این‌موارد و مواردی از این‌دست، ظلم مظاعف در حق جامعه‌ی معلمان کشور است، فرهنگیانی که صادقانه، توان خود را با عشق به فرزندان این آب و خاک، صرف کرده‌اند.مگر معلمان، چیزی فراتر از حق خود و دانش‌آموزان طلب کرده‌اند؟
از دیگر سو، صدا و سیما، در حرکتی پیش‌پا افتاده و غیر قانونی، با زیر پا گذاشتنِ اصول ۳۷ و ۱۰۵ قانون اساسی و برای به‌انحراف کشاندن ذهنیت عموم مردم، در جهت تخریب چهره‌ی معلمان نموده و به ابزاری برای فراردولت ومجلس، از زیربارمسئولیتِ اجرای قانون،دست به سناریوسازیی نخ‌نما، تبدیل شده‌است.
دست‌اندر کاران، به‌جای پاسخگویی و حل مشکلاتِ مبتلابه آموزش و پرورش، موجودیت خود را در گرونابسامانی‌هایی خود‌ساخته و پاک کردنن صورت مساله می‌بینند. غافل از این‌که جنبش معلمان ایران، بدون هیچ‌ نوع وابستگی داخلی وخارجی، با اصالت وحفظ استقلال، مطالبات معلمان و دانش‌آموزان را پیگیری کرده و خواهد کرد.
فرهنگیان شریف و ملت گرانقدر!
همانطور که اطلاع دارید، اخیراً تعدادی از بهترین‌ معلم‌های این سرزمین به ناحق، بدون هیچ‌گونه سند و صرفاً برای خاموش کردن شعله‌ی حق‌طلبی معلمان کشور، بازداشت کرده و نزدیک بە دو ماە است که بدون دسترسی به وکیل، به شدیدترین شکل، تحت فشاراند که علیه خود دست به اعتراف بزنند و به این شکل معلمان کشور را، از پیگیری مطالبات، دل‌سرد نمایند، غافل از اینکه:
از آن به دیرِ مغانم عزیز می‌دارند
که آتشی که نمیرد، همیشه در دل ماست
جنبش معلمان ایران در طول دو دهه فعالیت، برای اجرای عدالت با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و مستقل و تبیین اندیشه‌های علمی، عدالتخواهانه و مطالبه محور توانسته‌است هزاران معلم دادخواه و کنشگر را وارد عرصه‌ی مطالبه‌گری و حق‌خواهی نماید، بی‌شک با زندانی کردن تعدادی از کنشگران خوش‌نام، نمی‌توان این حرکت را عقیم و ناکارآمد ساخت، بلکه بر عکس، از خاکسترِ این فشارها، تهدیدها و به حبس کشیدن‌ها، ققنوس‌های جوان، تازه نفس و با انگیزه، برخواهند خاست و این راه را تا سرمنزل مقصود ادامه خواهند داد!
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن ابراز اعتراض به رویه‌ی بازداشت‌ها و اعمال فشار و ارعاب بر جامعه‌ی صنفی و مطالبه گری، از متولیان امر و دست اندرکاران می‌خواهد که با آزاد کردن معلمان زندانی، از جامعه‌ی فرهنگیان کشور دلجویی نمایند.
ما به دولت و حاکمیت، وظایف قانونی داخلی و بین المللی را که نسبا به آن‌ها تعهد داده‌است را یادآوری می‌کنیم و منتظر اقدامات عملی درجهت برچیده شدن تفکرسرکوب‌گرانه در برخورد با فعالان صنفی و سایر معترضین هستیم.
ما دولت‌مردان و مجلس‌نشینان را به عقلانیت، منطق و قانون توصیه می‌کنیم و معتقدیم اگر خلاف این رویه عمل نماید، به مصداق شعرِ سعدی:
یکی بر سرِ شاخ، بُن می‌برید…
علاوه بر سست‌کردن پایه‌های حکومت، اعتماد مردم را نیز، از دست خواهد داد.
این شورا با تاسی از آرمان‌ها، تفکرات حق‌خواهانه و فراگیر معلماِن کشور و به پشتوانه‌ی تشکل‌های صنفیِ مستقل و ریشه‌دار، از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اعتراضی، برای برآورده شدن مطالبات معلمان و دانش آموزان، اقدام خواهد کرد.
در پایان اهم خواسته‌های فرهنگیان کشور را با صدای بلند و اعلام می‌کنیم:
۱_ مختومه کردن پرونده‌ی کنشگران صنفی و آزادی هر چه زودتر معلمان زندانی: #اسماعیل_عبدی #اسکندر_لطفی #رسول_بداقی #محمدتقی_فلاحی #محمد_حبیبی#جعفر_ابراهیمی #مسعود_نیکخواه #شعبان_محمدی
#مژگان_باقری #هاله_صفرزاده
#محمدعلی_زحمتکش #غلامرضا_غلامی_کندازی #اصغر_امیرزادگان
#محمد_عالیشوندی #حمید_عباسی
#ناصر_موسوی #ایرج_رهنما
#عبدالرزاق_امیری #مهدی_فتحی #بهنام_محمدی #جبار_دوستی
#هاشم_خواستارد #جواد_لعل_محمدی
#محمدحسین_سپهری و…
۲_ اجرای کامل رتبه‌بندی معلمان، همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته.
۳_ اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی
۴_برچیدن آموزش پولی و جلوگیری از کالایی سازی آموزش
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۲۶ خرداد ۱۴۰۱

#لیست_به‌روز_رسانی_شده از بازداشت گسترده‌ی معلمان
پس از اعلام عمومی فراخوان شورای هماهنگی برای تجمع سراسر فرهنگیان ایران، نهادهای امنیتی، همچون گذشته دست‌به کار شده و به جای حل مساله، روش قدیمی پاک کردن صورت مساله را در پیش گرفتند.
بر همین مبنا از روز چهارشنبه ۲۵ خرداد ماه یک روزمانده به تجمع اعتراضی سراسری معلمان در سراسر کشور و روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد ماه وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، سراسیمه و دست پاچه، تعدادی از فعالان صنفی معلمان را در شهرهای مختلف بازداشت نمودند تا به زعم خود مانع شکل گیری تجمع شوند
اسامی این عزیزان به شرح زیر می‌باشد:
انجمن صنفی معلمان #گیلان:
#محمودصدیقی_پور
#عزیزقاسم_زاده
#جواد_سعیدی
#انوش_عادلی
برخی از خبرها حاکی از این است که ۲ همکار خانم هم در تجمع گیلان بازداشت شده‌اند که اطلاع دقیقی از آن‌ها در دست نیست.
انجمن صنفی معلمان #کردستان_سقز و زیویه:
#خالد_عبداللهی
#محمد_فتاحی
#طاهر_قادر_زاده
#سلیمان_عبدی
#عزیز_مرزی
#احمد_قادری
#کیوان_محمدی
#حسین_محمدی
#لقمان‌_اله_مرادی
#خالد_شیخی
#انور_فرج_زاده
#صلاح‌‌الدین_حسینی
#قادر_یثرابی
#مرضیه_طلایی
#زاهد_مرادی
#آمانج_امینی
#زاهد_مرادی
#انور_فرج_زاده
#آوات_رضوی
#اسماعیل_ریحانی
کانون صنفی معلمان #خمینی_شهر:
#ستار_زارعی
#سیدمجتبی_ابطحی
#روح_الله_قدیمی
انجمن صنفی معلمان #کردستان_مریوان:
#تحسین_مصطفی
#سیوان_سلیمانی
#آرام_محمدی
#آرام_قادری
انجمن صنفی معلمان #کردستان_دیواندره:
#هیوا_قریشی
#کاوە_محمدزادە
#امیدشاە_محمدی
#عثمان_رضایی
#پرویز_احسنی
انجمن صنفی معلمان #کردستان_سنندج:
#صلاح_حاجی_میرزایی
کانون معلمان #خوزستان
#کوکب_بداقی
توضیح اینکه خانم بداقی در تجمع صنفی گیلان/رشت شرکت داشتند که بعد از تجمع و در مسیر بازگشت به منزل بازداشت شده‌اند.
کانون صنفی فرهنگیان #قزوین
#محمد_رضا_بهنام_نژاد
#علی_صادقی_نژاد
#محمود_صابونی
#محمود_زمانی
#آقای_صیادی
#حمید_فرخ_امینی
#آقای_فتخاری
و خانم‌ها #رزنی #کاظمی
تا این لحظه هویت نفر دهم بازداشت شده، مشخص نشده‌است.
انتقال معلمان زندانی بە تک سلولی:
آقایان رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی معلمان زندانی را از بند عمومی بە تک سلولی انتقال دادەاند.
اسکندر لطفی فعال صنفی معلمان از مریوان به شهر نامعلومی منتقل شد ــ وکیلش می‌گوید جان او در خطر است
«صالح نیکبخت» وکیل معلم زندانی، «اسکندر لطفی» با انتشار تویتی از انتقال نگران کنندە موکلش بە شهری نامعلوم خبر داد.
آقای نیکبخت در اکانت تویتر خود نوشت؛ موکلم “اسکندر لطفی” معلم کە نه روز پیش اعتصاب غذا کردە است، از مریوان بە بە شهر نامعلومی منتقل شدە و جانش در خطر است.اسکندر لطفی در روز اول می بە دلیل فعالیت های صنفی خود همراه با مسعود نیکخواه و شعبان محمدی توسط نهاد های امنیتی بازداشت شد.این فعالین صنفی هنگام بازداشت از سوی نهاد های امنیتی برای اعتراف گیری اجباری شكنجە شدە اند.
تجمع کشاورزان اصفهان در اعتراض به عدم تخصیص حقابه
شماری از کشاورزان شهرستان لنجان و زرین شهر اصفهان ، روز پنجشنبه ۱۹ خرداد ماه، مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع اعتراضی برپا کردند.کشاورزان نسبت به عدم تخصیص حقابه کشاورزی و خشک شدن اراضی و محصولات خود اعتراض دارند.آنها با توجه به بحران کمبود آب و تنش‌های آیی در استان اصفهان، ضمن برپایی تجمع خواهان رسیدگی مسئولان به مطالبات خود شده‌اند.
تجمع اعتراضی رانندگان بازنشسته شرکت واحد مقابل سامانه ۳ اتوبوسرانی شرکت واحد
روز۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۱ جمعی از رانندگان بازنشسته خطوط بی آرتی در اعتراض به عدم واریزی حق بیمه سخت وزیان آور( چهار درصد) و پرداخت کامل حق سنوات، دست به تجمع اعتراضی زدند.
تجمع اعتراضی مقابل اداره برق تهرانپارس
روزیکشنبه۲۲ خرداد، جمعی از شهروندان تهرانی مقابل اداره برق تهرانپارس تجمع کرده و شعار می دهند؛ «آب، برق، زندگی، حق مسلم ماست»
کارگران شرکت‌های پیمانکاری مجتمع مس سونگون دست به اعتصاب زدند
یکشنبه۲۲ خردادماه ۱۴۰۱، کارگران شرکت‌های پیمانکاری آجین، نوآوران، اولنگ و تأمین نیرو در اعتراض به عدم تحقق خواسته‌های‌شان دست به اعتصاب زدند. این کارگران که سال گذشته نیز با مطالبه‌ی افزایش دستمزد و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل چندین بار دست به اعتصاب زده بودند، با وعده‌ی اجرای طبقه‌بندی از اول سال ۱۴۰۱ به اعتراضات‌شان خاتمه داده بودند که با خُلف وعده‌ی کارفرما و پیمانکاران امروز مجدداً اعتراض‌شان را از سر گرفتند.
کارگران شرکت‌های پیمانکاری حدود شش ماه است که قرارداد‌های جدید هم برای‌شان منعقد نشده است و مدیران شرکت‌ها و مجتمع اعلام کرده بودند که دستمزدها بر مبنای اجرای واقعی طبقه‌بندی مشاغل واریز خواهد شد که پس از واریز حقوق، تفاوت بسیار زیادی نسبت به نرخ‌های اعلامی وجود داشت.لازم به ذکر است که سیاست مدیریت مجتمع به شکلی بوده که کارگران شرکت‌های مختلف هم به صورت یکسان حقوق دریافت نکنند تا مانع از اتحاد آنها برای دست زدن به اعتراض گردند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت‌های تولی پرس و بسته‌بندی البرز
روز پنجشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۱ کارگران شرکت‌های تولی‌پرس و بسته‌بندی البرز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌ها مقابل فرمانداری شهر الوند در استان قزوین تجمع کردند.این کارگران چند روز پیش نیز در محوطه شرکت تجمع کرده بودند و کارفرما وعده پرداخت حقوق تا روز چهارشنبه را اعلام‌ کرده بود که با خُلف وعده مدیریت، امروز تجمع خود را به مقابل فرمانداری کشاندند.شرکت‌های تولی پرس و بسته‌بندی البرز زیرمجموعه هلدینگ داروگر با مالکیت شخصی به اسم بیژن اسماعیلی است و در شهرک صنعتی البرز استان قزوین واقع شده است ‌و در مجموع حدود ۳۵۰ کارگر دارد. این کارگران سه و چهار ماه حقوق معوقه پرداخت نشده دارند.
تجمع اعتراضی مادران پزشک به همراه کودکان خود مقابل وزارت بهداشت
مادران پزشک در اعتراض به مستثنی شدن خود از ذیل ماده ۲۷ جوانی جمعیت که در آن حق اشتغال در محل زندگی خود را داشتند و در اعتراض به کار اجباری در مناطق دور از محل زندگی و مشکلات بسیار ناشی از آن در حین بارداری و پس از آن و همچنین آسیب جسمی و روانی ناشی از دوری مادر برای فرزندان خود در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.
تجمع اعتراضی اغذیه فروشان و عمده فروشان مواد غذایی اراک
روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد اغذیه فروشان و عمده فروشان مواد غذایی اراک در مقابل اداره کل امور مالیاتی در اعتراص به سیاست های مالیاتی دولت تجمع اعتراضیبرگزار کردند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی با خروش شعار مرگ بر رئیسی در سراسر کشور
از روزهای شنبه ۲۱خردادماه ۱۴۰۱ مجددا جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرهای زنجان، کرمان، مشهد، اهواز، شوشتر، بندرعباس، کرمانشاه، تبریز، ارومیه، اردبیل، قزوین، دزفول، گیلان ،شوش، کرج، اراک، اصفهان، خرم‌آباد، شیراز، تهران و دیگر شهرها مقابل ساختمانهای اداره های کار، ادارات تامین اجتماعی و استانداری های این استانها دست به تجمع زدند. همچنین در واکنش به این تجمعات شاهد حضور گسترده و سنگین نیروهای انتظامی در مقابل ادارات تأمین اجتماعی برای ممانعت از تجمع بازنشستگان بودیم.
این بازنشستگان تأمین اجتماعی نسبت به مصوبه روز ۱۵ خرداد هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر اعتراض خود را ابراز داشتند.بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خواهان افزایش حقوق به میزان نرخ واقعی سبد معیشت هستند اما دولت حتی مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی برای غیرحداقل‌بگیران را نیز زیر پا گذاشته است.
مطالبات بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی.
۱_ابطال فوری مصوبه خلاف قانون هیئت دولت درباره افزایش ده درصدی سایر سطوح.
۲_لازم الاجراء بودن تصمیمات شورایعالی کار بدون تصویب در هئیت دولت
۳_اجرای صد درصد هم سان سازی و پرداخت معوقات از سال ۹۹
۴_ افزایش حداقل حقوق بالاتر از خط فقر ، اعمال ضریب زمان بازنشستگی برای سایر سطوح و ترمیم حقوق ها براساس سبد معیشت و تورم.
۵_تشکیل صندوق حمایتی مجزا با بودجه دولتی برای گروههای حمایتی
۶_ تصویب قانونی برای جلوگیری از دست اندازی و استقراض دولت ها از صندوق سازمان تامین اجتماعی و پرداخت عاجل بدهی های دولت به صندوق با اعمال دیر کرد.
۷_نظارت واقعی بازنشستگان به داراییهای صندوقها و گزارش شفاف و کامل آن در عرصه عمومی.
تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به وضعیت فاجعه بار صنفی و رفا
روز دوشنبه ۲۳ خرداد دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به وضعیت نامطلوب صنفی و رفاهی و عدم توجه مسئولین دانشگاه نسبت به این وضعیت در مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه دست به تجمع اعتراضی زدند.
سفره خالی بازنشستگان تامین اجتماعی ایلام مقابل استانداری
در ادامه اعتراضات بازنشستگان به عملی نشدن وعده های دولت در خصوص میزان و نحوه دریافت های خود، تعدادی از آنان روز شنبه ۲۱ خرداد با پهن کردن سفره خالی در مقابل استانداری ایلام تجمع کرده و خواستار احقاق حقوق خود شدند.
گردهمایی تشکل‌های کارگری ایرانی، فرانسوی و سوئیسی در حمایت از کارگران و معلمان ایران
حامیان حقوق کارگران و معلمان ایران همزمان با نشست سالانه سازمان جهانی کار، به دعوت چندین سندیکای کارگری فرانسوی و سوئیسی و تشکل‌های کارگری مستقل ایرانی در خارج کشور در ژنو دست به تجمع زدند.
تجمع بیماران خاص در مقابل وزارت بهداشت
سه‌شنبه۲۴ خرداد ۱۴۰۱، گروهی از بیماران خاص و خانواده‌های‌شان، در اعتراض به کمبود و گرانی دارو مقابل وزارت بهداشت تجمع برگزار کردند.
اقدام به خودسوزی دو کارگر اخراجی پتروشیمی فارابی بندر ماهشهر
بنابر گزارش‌های منتشرشده، دو تن از پرسنل شرکت پتروشیمی فارابی بندر ماهشهر اقدام به خودسوزی کرده‌اند.این اقدام در اعتراض به اخراج آنان از کار پس از سه سال سابقه فعالیت در این شرکت صورت گرفته است.گفته می‌شود، این دو شخص در پی مداخله به موقع همکاران این مجموعه، متحمل آسیب جدی نشده‌اند.متاسفانە این اولین بار نیست کە کارگران بە جای مبارزە جدی و با بردن آستینها و اعتراض علیە بانیان وضع موجود دست بە خودزنی و یا خودکشی می زنند.
مرگ یکی از کارگران در پتروشیمی بوشهر
روزیکشنبه۲۲ خردادماه ۱۴۰۱یکی از کارگران پایپینگ شاغل در پتروشیمی بوشهر به نام عباس منصوری بر اثر سقوط گریتینگ و اصابت به سر وی جانباخت. ما درگذشت عباس منصوری را بە بازماندگان و همکاران او در پتروشیمی بوشهر تسلیت می گوییم. این واقعە دلخراش یکبار دیگرما کارگران را بر فشار بیشتر بە صاحبان کار برای تامین ایمنی محیط کار فرا میخواند.
انفجار مهیب در یک کارخانه در استان فارس‌‌ ‌
ساعت١٧:١٣روز۲۳ خرداد ماهکارخانه تولید کربنات سدیم شهرستان فیروزآباد انفجار رخ داد.وقوع حادثه آتش سوزی کارخانه فیروزآباد۱۳۰ مصدوم به دنبال داشت.مصدومانحادثهبهبیمارستان منتقل شدند و وضعیت عمومی مصدومان مطلوب است.تاکنون موردی از فوت ناشی از این حادثه گزارش نشده است.
آنچه نهادهای دولتی از آن هیچ صحبتی نمیکند وضعیت مصدومان در شیراز است. علیرغم اینکه خودشان هم اعزام کارگران به شیراز را تایید کرده‌اند، اما تمامی مانورشان بر روی سلامت مصدومان بیمارستان فیروزآباد است بدون کوچکترین اشاره‌ای به بیمارستان‌ها و مصدومان شیراز.
‏حکم دوماه حبس پدر و برادر فرزاد انصاری‌فر تایید شد و طی ده روز باید خود را تحویل زندان بدهند.
برای یادآوری: فرزاد ۲۷ ساله را در آبان۹۸ با گلوله‌ی جنگی کشتند و به پدر و برادرش صرفا بخاطر دادخواهی خون عزیزشان حکم حبس داده‌اند.
بیش از ۳۰ روز انفرادی برای آنیشا اسداللهی، مترجم و حامی حقوق کارگران
مادر آنیشا اسداللهی بالاخره با او ملاقات کوتاهی است. بنا به گفته اعضای خانواده، روحیه آنیشا خوب است و به بازداشت‌اش اعتراض دارد اما هنوز در انفرادی به‌سر می‌برد. او گفته بازجویی‌ها هنوز تمام نشده‌اند. آنیشا همراه با همسرش کیوان مهتدی، مترجم و عضو کانون نویسندگان یک ماه پیش دستگیر شد.
وحید باقری زندانی سیاسی
وحید باقری زندانی سیاسی پس ازگذشت سی و چهارروز اعتصاب غذا به دلیل عدم رسیدگی مسئولین نسبت به وضعیت وی بيهوش شد وپس از اعزام به بهداری زندان به علت شرایط بد جسمی به بیمارستان لقمان تهران منتقل شد.وی پس از ساعاتی مجددا به زندان منتقل گردید.
ناصرموسوی بازداشت شد
ناصرموسوی بازرس انجمن صنفی معلمان فارس در شیراز توسط اداره اطلاعات شیراز بازداشت شد.شایان ذکر است از سه روز پیش خبری از ناصر موسوی در دست نبود و روز شنبه ۲۱ خرداد مشخص شد که او توسط اداره اطلاعات بازداشت شده است.
قرار بازداشت رضاشهابی یک ماه دیگر تمدید شد
قرار بازداشت رضا شهابی ازاعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه که ۲۲ اردیبهشت ماه توسط عوامل اطلاعاتی درمنزلش بازداشت شده بود برای یک ماه دیگر تمدید گردید.بنابر اطلاعیه سندیکای شرکت واحد، در پیگیری امروز ۲۲ خرداد ماه ربابه رضایی همسر رضا شهابی که به دادسرای اوین مراجعه کرده است، به ایشان گفته‌اند تحقیقات تمام نشده است و قرار بازداشت یک ماه دیگر تمدید شده است .
ملیحه جعفری جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد
ملیحه جعفری دانشجوی دانشگاه تهران واز بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸، روز یکشنبه۲۲ خرداد پس از حضوردر شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای اوین، جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. او پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به شش ماه حبس و مجازات‌های دیگر از جمله رو‌نویسی کتاب‌های مذهبی محکوم شده بود. خانم جعفری پیشتر در تاریخ۱ خردادماه امسال با دریافت ابلاغیه ای، جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین به ریاست قاضی امیرحسین تاریان احضار شده بود.
با وجود گذشت بیست‌روزازتعیین وتودیع وثیقه‌ یک‌میلیارد تومانی،بازداشت موقت ریحانه انصاری‌نژاد بدون هیچ توضیحی وارد ماه دوم شد!
سوم خرداد، شعبه‌ی دو بازپرسی دادسرای مقدس زندان اوین با قبول و ثبت سند یک باب منزل مسکونی (برابر با ارزش وثیقه‌ی تعیین‌شده)، اعلام کرد که این فعال کارگری در کوتاه‌ترین زمان ممکن آزاد خواهد شد؛ اما اکنون با نظر و اصرار بازجویش هنوز آزاد نشده است. روز بیست‌و‌یکم خردادماه دختر او همراه با وکیلش به دادسرای مقدس مراجعه کردند تا علاوه بر پیگیری آزادی‌اش، وکالت‌نامه‌ی رسمی وکیل را در شعبه‌یدو دادسرا ثبت کنند اما به آنان حتا اجازه مراجعه به دفتر شعبه داده نشد . همانطور که اشاره شد، بازجو با اصرار بر ادامه‌ی بازداشت ریحانه و وارد نمودن فشار روانی بر وی به دنبال تحمیل و حُقنه کردن اتهامات بی‌پایه و اساس به او است تا بتواند سناریوی نخ‌نما و ازپیش‌تعیین‌شده‌اش را تکمیل نماید.ریحانه انصاری‌نژاد از درد مفاصل در ناحیه پا و کمر رنج می‌برد .و در تماسی خواسته تا در اسرع وقت پزشک معالج خود را ملاقات کند.
اعتصاب غذا مریم‌کریم‌بیگی‌ و انتقال وی به زندان‌اوین
مریم‌کریم‌بیگی طی تماس تلفنی با خانواده اش از انتقال خود به بند دویست و نه زندان اوین خبر داده است.او گفته است دست به اعتصاب غذا زده است و به غیر از آب چیز دیگری نخواهد خورد.مریم کریم بیگی خواهر مصطفی کریم بیگی از جانباختگان اعتراضات ۶ دیماه۸۸ است که صبح روز سه شنبه با یورش ماموران وزارت اطلاعات ضمن تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی بازداشت شد.پیش از این در ماه‌های گذشته، ماموران به خانه اوهجوم برده و لوازم شخصی او و مادرش را برده بودند. در ماه‌های اخیر مریم کریم‌بیگی بارها تحت بازجویی قرار گرفته و تهدید به اخراج از دانشگاه شده بود.
رضا مرادی بازداشت شد
رضا مرادی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان/ سنندج ساعت ۲۱ روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد مقابل منزل بازداشت شد. نیروهای امنیتی سپس به تفتیش منزل وی پرداختند
واله زمانی بازداشت شد
پس از چندین روز بی‌خبری خانواده از واله زمانی، روز چهارشنبه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۱، وی با خانواده تماس کوتاهی داشته است و اعلام کرده که از روز ۹ خرداد از طرف نیروهای امنیتی در ارومیه بازداشت شده است و پس از ۳ روز به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده است.واله زمانی کارگر نقاش و از فعالین کارگری است که اخیراً به بیماری حاد کبدی و هپاتیت دچار شده بود و مورد عمل جراحی قرار گرفته بود.بازداشت واله زمانی در حالی صورت گرفته که او در شرایط بسیار وخیم جسمی قرار دارد و نیازمند پیگیری جدی درمانی و مصرف دارو است.
وضعیت سلامت منیره عربشاهی در خطر است
همسر منیره عربشاهی، فعال مدنی محبوس در زندان کچویی کرج، طی پیامی ویدئویی، ضمن تشریح وضعیت وخیم جسمانی این زندانی و اعلام خبر انتقال وی به بیمارستان، خواستار اعزام همسر خود به مرخصی استعلاجی شد.آقای آریانی با اشاره به اینکه همسر وی پیشتر تحت عمل جراحی قرار گرفته، می‌گوید: علیرغم پیگیری‌های مکرر در خصوص اعزام همسرم به مرخصی استعلاجی و اخذ گواهی تایید عدم تحمل کیفر، تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است و از مسئولان می‌خواهم قبل از اینکه دیر شود، اقدامات لازم جهت رسیدگی پزشکی و آزادی خانم عربشاهی انجام گردد.منیره عربشاهی به همراه دخترش یاسمن آریانی، برای اتهام‌های “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا”!!! به دلیل مخالفت با حجاب اجباری، هر یک به تحمل نه سال و هفت ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.
نیروهای امنیتی عزیز قاسم‌زاده را بازداشت کردند
صبح روز پنجشنبه ۲۶ خرداد ماه، عزیز قاسم‌زاده، معلم و سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان، قبل از آغاز تجمعات اعتراضی معلمان در رشت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
طبق گزارش منتشرشده، چندین تن از ماموران لباس شخصی پس از ضرب و شتم شدید آقای قاسم‌زاده، با کشاندن وی بر روی زمین، او را به داخل یک دستگاه آمبولانس منتقل کرده‌اند.طبق اخبار جدید، فعالان صنفی بازداشت شده در گیلان، آقایان #عزیز_قاسم_زاده #محمودصدیقی_پور #انوش_عادلی #سعیدی #لاجوردی و #نهالی که در پلیس امنیت رشت بازداشت بودند، به دادسرای گیلان منتقل شدند.